Vuokra-asunto toisen nimellä?
Jos olisit itse hyvin toimeentuleva henkilö ja läheisesi on menettänyt luottotietonsa, minkä vuoksi uuden ja edullisemman asunto näköjään mahdotonta, voisitko suostua ottamaan nimiisi vuokra-asunnon ja minä hoidan sinulle takuuvarmasti vuokran?
Kommentit (15)
Mitä järkeä siinä olisi?
Vuokranantaja ei suostuisi tuohon, koska asunnossa asuisi oikeasti joku epäluotettava elämäntapaluuseri, joka panee kaiken päreiksi.
Se hyvä varakas kaveri ei suostuisi tuohon, koska tietäisi!ttei oikeasti tuoe saamaan vuorarahoja takaisin.
Ja sen luottotietonsa menettäneen tyypinkään ei kannata tuohon ryhtyä, koska kun vuokrasopimus on jonkun muun mimissä, hän ei saa asumiskuluja huomioiduksi ulosotossa, eikä asumistukea.
Omalla kohdallani tuo hieman riippuisi siitä, miksi olisit luottotietosi menettänyt. On omissa mielikuvissani hieman erilainen mielikuva henkilöstä, joka on esimerkiksi konkurssiin ajautumisen seurauksena menetttänyt luottotietonsa kuin henkilöstä, joka on menettänyt luottotietonsa siksi, että ryypännyt tai vaikka "shoppailemalla kaikkkea kivaa"
Monimutkainen kuvio, eikä varmasti järkevää, eli en suostuisi. Sinänsä kiinnostavaa huomata kuinka luottotietonsa menettänyt leimataan heti elämäntapaluuseriksi, onko aina näin todella?
Olen vuokranantaja, ja ei muutn oikeasti ole mitään väliä, minkä takia ne luottotiedot on menneet. Ne yrityskonkursseissa hävinneet jättävät asunnot ihan yhtä kammottavaan kuntoon kuin narkitkin. Olen kokeillut liian monta kertaa ja enää en okeile.
Jos kyseessä olisi minulle todella läheinen ihminen, jota kokisin tarvetta auttaa, siis oma vanhempi tai lapsi, saattaisin ostaa pienen yksiön tai kaksion edulliselta alueelta, ja vuokrata sen tälle läheiselle. Näin kuviosta saataisiin pois kolmannen osapuolen riskit. Mutta taälousongelmiin joutuneiden jatkoelämälle on tärkeää, että he joutuvat maksamaan sähläyksnsä itse: jos pääsvät kun koira veräjästä, he eivät opi mitäön vastuunottoa, sähläys vaan jatkuu ja hetken päästä ovat uudelleen veloissa. Siksi perisin kohtuullista vuokraa siitä asunnosta.
Tuollainen järjestely ei ole järkevä kenenkään kannalta. Sen sijaan vuokranantajalle voi hyvinkin käydä sellainen järjestely, jossa hyvätuloinen henkilö takaa luottotiedottoman vuokralaisen vuokranmaksun.
Se, suostuisinko kaverin vuokran takaajaksi, riippuu taas olennaisesti siitä, minkä takia luottotiedot ovat menneet eli miten todennäköisenä pitäisin sitä, hoitaako kaveri vuokransa.
Itse menetin luottotietoni 35-vuotiaana vuosi sitten. Ennen niin täsmällinen ja tunnollinen pienten lasten äiti, rakastuin mieheen joka käytti hyväkseen taloudellisesti, oli itse jo asiansa pilannut vuosia sitten. Olin tyhmä ja luotin, nostin lainaa toisen jälkeen auttaakseni miestä milloin missäkin asiassa. Lopulta en enää selvinnyt veloista ja meni tiedot. Vihaan itseäni ja häpeän paljon, olen vihainen. En saa hankittua edullisempaa asuntoa tämän liian kalliin tilalle ja kaikkihan tässä on pilalla ja hyvä tietää myös, että minutkin ilmeisesti mielletään elämäntapaluuseriksi joka pistäisi paikat päreeksi jos jostain itsekin asunnon saisin.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen järjestely ei ole järkevä kenenkään kannalta. Sen sijaan vuokranantajalle voi hyvinkin käydä sellainen järjestely, jossa hyvätuloinen henkilö takaa luottotiedottoman vuokralaisen vuokranmaksun.
Se, suostuisinko kaverin vuokran takaajaksi, riippuu taas olennaisesti siitä, minkä takia luottotiedot ovat menneet eli miten todennäköisenä pitäisin sitä, hoitaako kaveri vuokransa.
Ja jos se luottotiedoton pistää kämpän päreiksi, maksaako takaaja remontin, joka maksaa ehkä 20 000 euroa? Ei tuollaiset takaukset ole minkään arvoisia käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Itse menetin luottotietoni 35-vuotiaana vuosi sitten. Ennen niin täsmällinen ja tunnollinen pienten lasten äiti, rakastuin mieheen joka käytti hyväkseen taloudellisesti, oli itse jo asiansa pilannut vuosia sitten. Olin tyhmä ja luotin, nostin lainaa toisen jälkeen auttaakseni miestä milloin missäkin asiassa. Lopulta en enää selvinnyt veloista ja meni tiedot. Vihaan itseäni ja häpeän paljon, olen vihainen. En saa hankittua edullisempaa asuntoa tämän liian kalliin tilalle ja kaikkihan tässä on pilalla ja hyvä tietää myös, että minutkin ilmeisesti mielletään elämäntapaluuseriksi joka pistäisi paikat päreeksi jos jostain itsekin asunnon saisin.
Saat kyllä hankituksi edullisemman asunnon, kunnalta tai kaupungilta, ne vuokraavat luottotiedottomillekin. Sun pitää vaan hyväksyä, että se edullinen asunto ei ole niin kiva ja niin hyvällä paikalla kuin se kalliimpi.
En. Voisi aiheuttaa vahinkoja, tuhota asunnon ja naapurinkin asunnon esim aiheuttamalla vesivahingon ja minä joutuisin korvaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Järjettömän typerä
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä vuokraosi sinulle asuntoa. Et osaa käyttää rahaa. Eikä minulla ole varaa maksaa perheesi asumista
Suostuisin, jos kyseessä olisi läheinen ihminen johon luotan. Mutta olenkin typerä ja sinisilmäinen.
Miksi vuokranantaja tuohon suostuisi? En minä ainakaan päästäisi tuollaista epärehellistä luottotiedotonta sisälle asuntooni.