Älyttömän hyviä vanhanajan ruokia?
Mitkä ovat suosikkejanne? Oma top3
Silakkalaatikko
Kanaviillokki
Sianlihakastike ja perunamuusi
Kommentit (82)
1.Kananmunakatike
2. Lihakeitto
3. Makaronivelli
Omasta lapsuudesta muistan silakkalaatikon joka oli suolaista ja hyvää. En syönyt niitä silakoita mutta paksun läskikerroksen sulaminen oli tehnyt perunoista ihanan makuisia. Harmittaa kun en osaa itse tehdä, tosin ei sitä läskiäkään enää saa.
Ja äidin palapaisti, mausteena vain suola ja pippuri mutta ikinä ei tullut samanmakuista kun itse tein.
Maksa-kerma-sipuli-kastike. Maksaa tilaan aina ulkomailla kun mahdollista.
Omien - jo aikuisten -lasten listalla olisi ainakin kananmunakastike:)
Vanhoja ruokia joita edelleenkin tehdään meillä: stroganoff, merimiespihvi, haudutettu sipulipihvi (koko lihasta), kaalilaatikko, kesäkeitto, patapaisti
Vanhanajan? Ihan normaaleja ruokia edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilliliha❤️❤️ En tajua miksi tätä vihataan.
Mun ainoat kokemukset kyseisestä ruoasta on koulusta 80- ja 90-luvulta, muistan että maku oli hyvä mutta kastikkeen koostumus kuvottavan limainen. Olisi kiinnostavaa maistaa tuota ruokaa paremmin tehtynä, uskon että voisi olla hyvää. Ehkä kokeilen itse, olisko hyvää reseptiä?!
Mä kanssa en usko että inho tota kohtaan johtuu niinkään mausta vaan just koostumuksesta ja vaaleanharmaasta väristä. Ihminen kun on visuaalinen olento. Itse esim. kesällä törmäsin ravintolassa sinisiksi ja violeteiksi värjättyihin kukkakaaleihin mitkä lähes ällöttivät mua vaikka maku oli sama. Ruuan ei vaan kuulu olla sinistä, ainakaan kukkakaalien.
Ei niitä kukkakaaleja värjätty ole. Etkö ole nähnyt violetteja?
Maiskis! Ihania ruokia jotka kuuluvat säännöllisesti kokattavien listalle vieläkin vähän päivitettyinä versioina johtuen juuri siitä ettei esim läskiä saa mistään, korvaan sitä joskus pekonilla.
Piparjuuriliha ja tilliliha.♥️😍🙃♥️😍🙃Nämä ruoat ovat hyviä vain, jos ne on oikeoppisesti valmistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohkopiirakka
Nyt iski uteliaisuus: kerro millainen on lohkopiirakka! En ole ikinä kuullutkaan.
Lohkopiirakka tai toiselta nimeltään hakkoopirakka on karjalainen perinneruoka. Siinä tehdään edellisenä päivänä taikina, mihin laitetaan lämpöiseen veteen nokare hiivaa ja ruisjauhoja niin paljon, että tulee sakea velli. Tämä saa hautua seuraavaan päivään, jolloin siihen lisätään vehnäjauhoja ja se alustetaan nousemaan. Edellisenä päivänä myös suolataan porsaan etuselkää pala (läskiä pitää olla mukana), uunipellilliseen piirakkaa tarvitaan n. 600g. Yön yli suolattu liha leikataan aamulla siivuiksi.
Perunat kuoritaan ja ne hakataan pilkkomista varten tehdyssä laatikossa pieniksi kuutioiksi , n. alle sentti kanttiinsa.
Taikina kaulitaan ohueksi levyksi ja laitetaan uunipellille. Voidellaan ja päälle ladotaan noin 5 cm paksu kerros perunoita ja päälle lihaviipaleet. Toiset laittavat lihaa pohjallekin. Taikinakansi käännetään päälle että piirakasta tulee umpinainen. Paistetaan ja haudutetaan viltin alla. Voin kertoa että lohkopiirakka on hyvää!! Suuritöinenhän se on kun on monta työvaihetta ja paistuukin pari tuntia, mutta sitä kannattaa odottaa. Syödään sellaisenaan ja on hyvää kylmänäkin seuraavana päivänä, varsinkin se kuori teen tai kahvin kanssa leivän tapaan voita päällä.
Haudutetaan viltin alla🤔
Mutta eiks toi ole vähän kuin kalakukko paitsi lihasta tehty.
Vierailija kirjoitti:
Omasta lapsuudesta muistan silakkalaatikon joka oli suolaista ja hyvää. En syönyt niitä silakoita mutta paksun läskikerroksen sulaminen oli tehnyt perunoista ihanan makuisia. Harmittaa kun en osaa itse tehdä, tosin ei sitä läskiäkään enää saa.
Ja äidin palapaisti, mausteena vain suola ja pippuri mutta ikinä ei tullut samanmakuista kun itse tein.
Vanhoja ruokia joita edelleenkin tehdään meillä: stroganoff, merimiespihvi, haudutettu sipulipihvi (koko lihasta), kaalilaatikko, kesäkeitto, patapaisti
"maksaa tilaan aina ulkomailla" 🤔???
Ei saa naudanmaksaa Suomesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohkopiirakka
Nyt iski uteliaisuus: kerro millainen on lohkopiirakka! En ole ikinä kuullutkaan.
Lohkopiirakka tai toiselta nimeltään hakkoopirakka on karjalainen perinneruoka. Siinä tehdään edellisenä päivänä taikina, mihin laitetaan lämpöiseen veteen nokare hiivaa ja ruisjauhoja niin paljon, että tulee sakea velli. Tämä saa hautua seuraavaan päivään, jolloin siihen lisätään vehnäjauhoja ja se alustetaan nousemaan. Edellisenä päivänä myös suolataan porsaan etuselkää pala (läskiä pitää olla mukana), uunipellilliseen piirakkaa tarvitaan n. 600g. Yön yli suolattu liha leikataan aamulla siivuiksi.
Perunat kuoritaan ja ne hakataan pilkkomista varten tehdyssä laatikossa pieniksi kuutioiksi , n. alle sentti kanttiinsa.
Taikina kaulitaan ohueksi levyksi ja laitetaan uunipellille. Voidellaan ja päälle ladotaan noin 5 cm paksu kerros perunoita ja päälle lihaviipaleet. Toiset laittavat lihaa pohjallekin. Taikinakansi käännetään päälle että piirakasta tulee umpinainen. Paistetaan ja haudutetaan viltin alla. Voin kertoa että lohkopiirakka on hyvää!! Suuritöinenhän se on kun on monta työvaihetta ja paistuukin pari tuntia, mutta sitä kannattaa odottaa. Syödään sellaisenaan ja on hyvää kylmänäkin seuraavana päivänä, varsinkin se kuori teen tai kahvin kanssa leivän tapaan voita päällä.
Haudutetaan viltin alla🤔
Mutta eiks toi ole vähän kuin kalakukko paitsi lihasta tehty.
Lähinnä pottukukko. Mutta siinä peruna on viipaleina, liha on siankylkeä ja taikina tehdään ohrajauhoista, ilman hiivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"maksaa tilaan aina ulkomailla" 🤔???
Ei saa naudanmaksaa Suomesta?
Kotona en ole tehnyt maksaa vuosikymmeniin enkä käy juurikaan ravintoloissa täällä (harvassa tarjolla edes). Entisen työnantajani työpaikkaravintolassa oli n kerran kuukaudessa ihan kelvollista.
Tein silakkalaatikkoa toissapäivänä. Maku vaan paranee loppua kohden. Tämä on hyvää.
Tein suolasilakoista ja lihana paloitelteltua raakaa suolattua joulukinkkua pakastimesta.
Ainut heikko kohta on tuo, että nuo kinkunpalat saisi olla uunissa pidempäänkin. Ensimmäisenä syöntipäivänä tuntui siltä. Tänään sitä ei enää huomannut, olisiko liha mureutunut parissa päivässä.
Nakkikastike+muusi tai nyppysoosi+muusi
Kaalikääryleet
Pettuleipä, korvikekahvi ja pirtu.
Läskisoosi, merimiespihvi, uunikyljykset, lammaskaali, tilliliha, kanaviillokki... osalle kauhistuksia, osalle myös tätä päivää. :)
Vierailija kirjoitti:
Tilliliha❤️❤️ En tajua miksi tätä vihataan.
Tilliliha myös täällä
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko
Kaalilaatikolla jo sata herkuttelijaa täynnä eli
Hyvä minä
hyvä me
hyvä meidän joukkue!
- Kanaviilokki
- Perunavelli
- Maksakastike jossa paprikaa