17v saa asumistukea ja opintotukea yhteensä vuokran verran
Jotenkin kuvittelin että asumistuki olisi ollut edes vähän isompi :( vuokra, vesi ja sähkö 515€ ja saa 315€ asumistukea.
Opintotukea 200
Kommentit (48)
No, meillä ei saa ollenkaan asumistukea. Meidän tulot liian korkeat ja keskituloisia ollaan ei missään nimessä kroisoksia. Onneksi päästään pienillä asumiskuluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lainakin on nostettu, niin loput sitten kelasta toimeentulotukea.
Alaikäinen ei saa toimeentulotukea, koska vanhemmat ovat elatusvelvollisia. Jos vanhemmat myös toimeentulotuen saajia ja asumiselle omassa asunnossa hyvä syy, voi toimeentulotukea saada. Ensisijaisesti tulisi asua oppilaitoksen asuntolassa.
Itse sain alaikäisenä omillaan asuvana 2x minimielarit kelasta. Molemmat vanhemmat olivat pienituloisia ja elarilaskelmat näyttivät nollaa, joten kela maksoi minulle molempien vanhempien elatusmaksun.
Tuosta nyt on jo n. 20v aikaa, joten en tiedä kuinka nykypäivänä on.
Korjaan sen verran että silloin tosiaan elarit maksettiin sossusta, ei kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kuvittelin että asumistuki olisi ollut edes vähän isompi :( vuokra, vesi ja sähkö 515€ ja saa 315€ asumistukea.
Opintotukea 200
Ja sinä maksat loput koulutustukena, mutsi.Unohtuiko?
Onneksi 90-luvun alussa ei vaadittu vanhempia osallistumaan kun ei heitä kiinnostanut. Sossu maksoi.
Mitä ihmettä, sinähän olet elatusvelvollinen lapsestasi? Miksi hän on oman asunnon hommannut, jos ei ole varaa? Jos opinnot toisella paikkakunnalla, niin sitten mennään asuntolaan.
Vanhemmat ovat lapsen elatusvelvollisia 18-ikävuoteen asti.
Ja miksi ihmeessä nuori asuu noin kalliissa asunnossa?
Nykyäänkö alaikäinenkin saa opintotukea? Siis ilman että vanhempien tulot vaikuttaa? Ennen nimittäin vaikutti, eikä saanut penniäkään.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän saa asumistukea kuin minä, ja mun vuokrakin on suurempi...
Oletko sinä alaikäinen?
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu, asumistuki ja opintotuki menee kokonaan vuokraan, ja siltikään ei ihan riitä.
Oletko alaikäinen?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Opintolaina tai osa-aikatyö on sitten tuohon päälle. Ja ehkä toimeentulotuki jos opintolaina on käytetty jo (mutta mihin?).
Ja älkää please alkako syyttämään yhteiskuntaa siitä että "joutuu" opintolainaa ottamaan, muualla maailmassa ei heru mitään tukia ja jopa se koulunkäyntikin maksaa. Suomessa on ilmainen koulu ja jopa heitetään 500 eur/kk päälle.
Toki on väärin että (elämäntapa)työttömät saa enemmän kuin opiskelijat toimeentulotuen myötä, kannustinloukut on oma ongelmansa, mutta kannattaa lähteä siitä ajatuksesta että opinnot maksaa itsensä takaisin ammatin myötä.
Kylläpäs muuallakin maailmassa on vähävaraisille tukia ja stipendejä, jos ei Afrikan maaseutuun verrata.
Vierailija kirjoitti:
Olen 25 v. ja opintorahaa sekä asumistukea saan kuukausivuokran verran, elämisen rahoitan opintolainalla.
Entä kun olit 17?
Minun käsittääkseni tuo aapeen mainitsema 315e asumistukea on se maximi, mitä voi saada (opiskelija). Ainakin meillä yliopisto-opiskelija saa tuon, samoin ammattikouluopiskelija. Toisella on vuokra vähän alle 400, toisella vähän yli.
Sitten kun nuori täyttää 18v, opintotuki nousee 250 euroon.
Minun käsittääkseni tuo aapeen mainitsema 315e asumistukea on se maximi, mitä voi saada (opiskelija). Ainakin meillä yliopisto-opiskelija saa tuon, samoin ammattikouluopiskelija. Toisella on vuokra vähän alle 400, toisella vähän yli.
Vierailija kirjoitti:
No, meillä ei saa ollenkaan asumistukea. Meidän tulot liian korkeat ja keskituloisia ollaan ei missään nimessä kroisoksia. Onneksi päästään pienillä asumiskuluilla.
Onneksi meillä lapsi jaksaa asua kotona lukion loppun
Miekellään elätetään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Opintolaina tai osa-aikatyö on sitten tuohon päälle. Ja ehkä toimeentulotuki jos opintolaina on käytetty jo (mutta mihin?).
Ja älkää please alkako syyttämään yhteiskuntaa siitä että "joutuu" opintolainaa ottamaan, muualla maailmassa ei heru mitään tukia ja jopa se koulunkäyntikin maksaa. Suomessa on ilmainen koulu ja jopa heitetään 500 eur/kk päälle.
Toki on väärin että (elämäntapa)työttömät saa enemmän kuin opiskelijat toimeentulotuen myötä, kannustinloukut on oma ongelmansa, mutta kannattaa lähteä siitä ajatuksesta että opinnot maksaa itsensä takaisin ammatin myötä.
Kylläpäs muuallakin maailmassa on vähävaraisille tukia ja stipendejä, jos ei Afrikan maaseutuun verrata.
Aijaa? Ja kuinka moni niitä stipendejä saa? Ja monessako maassa maksetaan Kaikille tukia?
Ihmettelen, että 17-vuotias saa asumistukea ylipäätään. Pääsääntö on, että sillä 17-vuotiaalla pitää olla sen verran omia tuloja, että voidaan katsoa elävänsä itsenäisesti ja olla sen perusteella oikeutettu asumistukeen. Pääsääntöisestihän vanhemmat ovat elatusvelvollisia vielä tuossa kohtaa.
Meilläkin on 17-vuotias joka nyt aloitti korkeakouluopinnot eikä hän saa mitään asumistukea. Sitten kun hän täyttää 18, niin opintotuki nousee siihen 250 euroon ja tulee samalla oikeus asumistukeen.
Nämä teinivuodet vaan on kalliita, ei siitä mihinkään pääse.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat kuuluvat yleisen asumistuen piiriin ja yhdeltä hengeltä se maksimi määräytyy asumispaikkakunnan mukaan, ei sen mukaan sattuuko olemaan opiskelija vai työtön. Helsingissä opiskelija voi saada asumistukea vähän päälle 400€. Asumistukea voi saada nykyisin jopa vanhempien omistamaan asuntoon, jossa opiskelija on vuokralla.
Ei kaikille opiskelijoille riitä osa-aikaisduuneja. Kaikilla ei myöskään ole vanhemmat joilla olisi varaa sponssata lasta.
Kyllä tiukille ajetaan nuoret opiskelijat Suomessa. Palataanko kohta siihen aikaan kun vain rikkaiden lapsilla oli varaa käydä kouluja?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä lapsi jaksaa asua kotona lukion loppun
Miekellään elätetään
Kaikilla ei ole lukiota omalla paikkakunnalla ja sitten on erikseen vielä ne nuoret, jotka lähtevät erikoislukioon ja joutuvat siksi asumaan pois kotoa.
Olen 25 v. ja opintorahaa sekä asumistukea saan kuukausivuokran verran, elämisen rahoitan opintolainalla.