Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ohjata pikavippikierteeseen ajautunut tuttava eteenpäin? Hän ei tiedä, että tiedän.

Vierailija
05.10.2018 |

Olen saanut tietooni, että yksi tuttavani on pikavippikierteessä. On ottanut joka ikisestä pikavippifirmasta niin paljon lainaa kuin on irti saanut ja postilaatikko pullistelee ulosottokirjeitä. Hän ei tiedä, että tiedän. Haluaisin auttaa jotenkin, mutta miten ihmeessä, kun en halua millään tavalla nöyryyttää tai antaa sellaista kuvaa, että olisin "ylempänä" häntä.

Minulla on ollut itsellänikin taloushuolia kymmenisen vuotta sitten, mutta ulosottoon asti ei tarvinnut mennä. Pikavipeillä kikkailin minäkin.

En ole suorassa puheyhteydessä häneen, on samassa työpaikassa ja puolituttu, lapsen luokkakaverin isä. Asia ei millään tavalla kuulu minulle, mutta tekee pahaa nähdä (tietää), että perhe on pahoissa talousvaikeuksissa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole kymppitonnia anonyymisti postiluukusta tiputettavaksi, niin et voi tehdä mitään eikä asia sulle kuulukaan. Anna olla ja ole hiljaa koko jutusta.

Vierailija
2/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole kymppitonnia anonyymisti postiluukusta tiputettavaksi, niin et voi tehdä mitään eikä asia sulle kuulukaan. Anna olla ja ole hiljaa koko jutusta.

No ei ole ihan kymppitonnia laittaa postiluukusta, mutta olisi esim. antaa korotonta lainaa vaikka 50 000 euroa. Eihän siinä mitään järkeä varmasti olisi, mutta tiedän sen tuskan, kun ei näe edessään kuin mustaa ja toivottomuutta.

ap

Vierailija
4/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä se sika.

Jaa kuka?

ap

Vierailija
5/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Onko mitään keinoa auttaa? Olisinko ihan hirveä ihminen, jos menisin suoraan puhumaan hänelle? Itse varmaan olisin hävennyt silmät päästäni, jos joku olisi tullut auttamaan minua 10 vuotta sitten. Siksi tämä tuntuu niin kiusalliselta. Ja silti haluaisin jotenkin auttaa. 

ap

Vierailija
6/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ihan kymppitonnia laittaa postiluukusta, mutta olisi esim. antaa korotonta lainaa vaikka 50 000 euroa. Eihän siinä mitään järkeä varmasti olisi, mutta tiedän sen tuskan, kun ei näe edessään kuin mustaa ja toivottomuutta.

ap

Vaikka lainaisit kaikki rahasi, niin ei taida olla takeita että tuttavasi maksaisi lainaa takaisin tai edes hankkiutuisi eroon nykyisistä veloistaan. Parempi yrittää ohjata velkaneuvontaan, niin voi sitten saada itse elämänsä raiteilleen jos niin haluaa. 

Vierailija
7/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vaikka lainaisit kaikki rahasi, niin ei taida olla takeita että tuttavasi maksaisi lainaa takaisin tai edes hankkiutuisi eroon nykyisistä veloistaan. Parempi yrittää ohjata velkaneuvontaan, niin voi sitten saada itse elämänsä raiteilleen jos niin haluaa. 

Tätä juuri mietin. Rahan syytäminen ei taida olla ratkaisu, vaan pitäisi saada talousneuvontaa ja sellaista neuvontaa, että pääsisi kierteestä eteenpäin. Itse pääsin onneksi omin avuin, mutta oli tosi lähellä, että olisin tarvinnut jonkun ulkopuolisen apua. Siksi tämä osuu sydämeen. Ja vielä senkin takia, että hän on perheellinen.

Mutta miten ohjata velkaneuvontaan, jos hän ei itse ota asiaa puheeksi, eikä minun edes kuuluisi tietää? 

ap

Vierailija
8/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sulla on mahtava ajatus tuossa takana ja voisit oikeasti ollakkin se kuka auttaa tilanteen selvittämään, MUTTA pitäis keksiä keino toimia niin ettet joudu itse nesteeseen... hänkin on työssäkäyvä niin mikä sitten on saanut velkakierteen noin pahaksi.. koska jos se on esim. Pelaaminen niin siihenhän ne sunkin mahdollisesti lainaamat rahat sitten tulee valumaan. mutta olishan se hienoa jos saisit ”nätisti” hänelle kerrottua tai johdateltuna hänet tunnustamaan niin joku kymppitonnin koroton velkakirja jota ei tarviisi alkaa vaik vuoteen lyhentää voisi auttaa pääsemään pahimmista velkojista eroon ja korot siten kuriin niin siitä hän voisi noustakkin :)

Vierailija
9/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis ajatus, mutta jos on peluri niin ei missään nimessä kannata lainata mitään rahaa jne.! Ei ikinä pelureille.

Vierailija
10/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksi aika läheinen ihminen oli samassa tilanteessa vuosia sitten. Lopputulos oli sitten se että ulosottoon meni se joku 25000 euroa. Hän edelleenkin maksaa noita ulosottovelkoja. Kyseessä kuitenkin aikuinen ihminen ja ne pikavippien ottamiset on oma tietoinen valinta. Tilanne oli paljon pahempi kuin mitä olin luullut, en minä enää olisi voinut häntä auttaa tai estellä mitenkään, ikävä kyllä.

Vierailija
11/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunis ajatus, mutta jos on peluri niin ei missään nimessä kannata lainata mitään rahaa jne.! Ei ikinä pelureille.

No, voisi siihen pelaamiseenkin saada apua, jotta mahdollinen kierre siinäkin asiassa katkeaisi. 

On jotenkin niin toivoton ja voimaton olo perheen puolesta. Minulla on hyvä taloudellinen tilanne tällä hetkellä. Ei ole mitään järkeä antaa rahaa, koska se ei ole ratkaisu mihinkään. Velkojen järjesteleminen ja lyhentäminen sen sijaan olisi, samoin velkaantumisen syyn selvittäminen ja siinä auttaminen. Oli se mikä tahansa.

ap

Vierailija
12/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynpä nyt toisin päin: jos itse olisit pikavippikierteessä tai muuten taloudellisessa ahdingossa, minkälaisesta avusta olisi iloa puolitutulta? Haluaisitko ylipäätään kenenkään puuttuvan tai auttavan? Olisiko korottomasta lainasta iloa? Kokisitko kiusalliseksi, jos joku tulisi "väkisin" auttamaan, pyytämättä?

ap

Vierailija
13/13 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysynpä nyt toisin päin: jos itse olisit pikavippikierteessä tai muuten taloudellisessa ahdingossa, minkälaisesta avusta olisi iloa puolitutulta? Haluaisitko ylipäätään kenenkään puuttuvan tai auttavan? Olisiko korottomasta lainasta iloa? Kokisitko kiusalliseksi, jos joku tulisi "väkisin" auttamaan, pyytämättä?

ap

luultavasti olisi tervetullutta apua jos vain keksisit nyt keinon ottaa asian puheeksi hänen kanssaan. Rahan lainaaminen velkoihin (virallisella velkakirjalla) olisi konkreettista apua kuitenkin, tämmöset hei ootko kuullu siitä peliriippuvaisten linjasta yms, On turhaa lässytystä ja asioihin puuttumista joka useimpia ihmisiä vaan ärsyttää :D sanon tämän siksi että joskus olin pikavippien kanssa pulassa itsekkin, onneksi ”vain 4 tonnia”. Niitten korkojen ja joustamattomien eräpäivien takia tuokin summa oli viedä luottotiedot, onneksi oli perheenjäsen kuka auttoi, hän kuittasi vipit pois velkojille, ja sitten mulla oli helppo homma selvittää velka hänelle kun korot yms jäi pois ni muutama kuukausi ja huoh, soppa oli selvitetty ja maksettu :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä