Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätöitä tekevät kertokaa miten saada puoliso ymmärtämään

Vierailija
05.10.2018 |

..että siitä huolimatta että on kotona on töissä!
Minulla on mahdollisuus noin kerran viikossa pitää etäpäiviä eli työni ei vaadi siirtymistä työpaikalle mutta teen siitä huolimatta töitä koneella koko päivän, istun palavereissa skypessä jne.

Tätä puoliso ei ymmärrä; hänen mielestään kun kerran olen kotona koko päivän, voin hyvin hoitaa samalla tiskit, pyykit ja ruuanlaiton. Niinä päivinä kun minä olen ollut etäpäivällä, hän ei yksinkertaisesti tee yhtään mitään töistä tultuaan vaikka oma työpäivänsä olisi lyhyt. Tyyppi voi istua tyynenä kaaoksen keskellä mutta ei laita tikkua ristiin kun kerran minä olen ollut kotona...arggh!

Kysymykseni siis kuuluu miten te muut onnistutte saamaan puolsion ymmärtämään että etäpäiväkin on työpäivä? Tähän mennessä minkäänlainen keskustelu ja asian perustelu ei ole auttanut.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni edellä niin itsekin kyllä etäpäivinä pesen pyykkiä, teen ruuan ja pyöritän edellisen päivän tiskit ellei sitä ole tehty illalla. 

Aamulla säästyy se aika mikä normaalisti menee laittautumiseen ja työmatkaan mutta herään kuitenkin samaan aikaan kuin aina eli otan siihen aamuun yleensä tehokkaan puolitoistatuntisen jossa perkaan illan ja yön aikana tulleet viestit, vastailen kiireisimpiin ja tarkistan päivän aikataulun kokousten osalta. Sitten suunnittelen päiväni niin että teen työajan täyteen, en enempää enkä vähempää. Monesti kokousten tai asiakaspuhelujen välissä on niin lyhyt aika että ei ole mielekästä aloittaa mitään uutta hommaa joten siinä ehtii ottaa tauon ja sitten teen iltapäivästä töitä niin pitkään että työaika täyttyy. Vastailen asiakkaiden tarjouspyyntöihin ja niiden välissä on ihan hyvä kääntää huomio hetkeksi muuhun ettei ne edellisen asiakkaan lukemat ja tiedot pyöri mielissä kun laskee seuraavan hintoja. 

Eli ihan samalla tavalla niinkuin työpisteellä ollessa haen kahvia, käyn vessassa, käyn työkaverin juttusilla, kurkkaan omaa puhelinta ja vastaan viesteihin yms niin pidän pieniä taukoja myös kotona ja kyllä niiden taukojen aikana tulee hoidettua nopeita kotihommiakin. Siivoamaan en ala. 

Vierailija
22/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat varmaan tyytyväisiä, kun naiset tienaavat etäpäivinä perheelleen rahaa JA hoitavat yhteiset kotityöt. Harmi, jos pihanhoitoon tai auton pesemiseen ei jää aikaa.

Illalla mies voi harrastaa, niin naisella on hyvää aikaa hoitaa lapset ja pestä ikkunat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat varmaan tyytyväisiä, kun naiset tienaavat etäpäivinä perheelleen rahaa JA hoitavat yhteiset kotityöt. Harmi, jos pihanhoitoon tai auton pesemiseen ei jää aikaa.

Illalla mies voi harrastaa, niin naisella on hyvää aikaa hoitaa lapset ja pestä ikkunat.

Kyllä meillä myös mies tekee etäpäivinä tauoilla kotitöitä.

Vierailija
24/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätöissäkin kannattaa pitää jonkinlainen tauko mielellään tunnin välein. Siinä ajassa voi jotain pientä tehdä. Saa aivot välillä levätä vähän. Ei tietenkään mitään suursiivousta kylläkään.

Etätöissä pidetään samat tauot kuin paikan päälläkin. Ylimääräiset tauot kotitöihin pidentävät etätyöpäivää kotonakin.

Aika outo tuo ajatus, että etätyöläisen pitäisi jotenkin korvata yhtenä päivänä saatu etu puolisolleen.

Vierailija
25/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millainen kaaos teillä siellä on? Ei nyt luulisi isoja sotkuja olevan kahden ihmisen jäljiltä. Suosittelen kyllä tekemään uuniruokia etätyöpäivänä. Se kypsyy siinä ihan itsekseen töitä tehdessäsi. Illalla on mukava syödä yhdessä ja yleensä sitä ruokaa riittää pariksi päivää. 

Vierailija
26/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätöissäkin kannattaa pitää jonkinlainen tauko mielellään tunnin välein. Siinä ajassa voi jotain pientä tehdä. Saa aivot välillä levätä vähän. Ei tietenkään mitään suursiivousta kylläkään.

Etätöissä pidetään samat tauot kuin paikan päälläkin. Ylimääräiset tauot kotitöihin pidentävät etätyöpäivää kotonakin.

Aika outo tuo ajatus, että etätyöläisen pitäisi jotenkin korvata yhtenä päivänä saatu etu puolisolleen.

Etätyössä ei tule esim niitä turhia kopiokonehölinöitä tms.

Ja täällähän on juuri kerrottu että ne ihan samat tauot voi hyödyntää pieniin kotiaskareisiin. Taukojumpan omaisesti.

J täysin absurdi ajatus on tuo että yhteiseen pottiin tekeminen olisi jotenkin puolisolle annettua etua? Wtf?

Etätyössä jää myös työmatkat pois eli sen ajan minä esim juurikin käytän esim sen iltaruoan tekemiseen.

Vierailija
27/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis millainen kaaos teillä siellä on? Ei nyt luulisi isoja sotkuja olevan kahden ihmisen jäljiltä. Suosittelen kyllä tekemään uuniruokia etätyöpäivänä. Se kypsyy siinä ihan itsekseen töitä tehdessäsi. Illalla on mukava syödä yhdessä ja yleensä sitä ruokaa riittää pariksi päivää. 

Ks. kohta 14. Mies ystävällisesti kokkaa uuniruoan huolehdittuaan tiskeistä ja pyykeistä.

Vierailija
28/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä käytän etäpäivät pyykin pesuun ja ruoankin pääsee tekemään aiemmin kun ei tarvitse matka-aikaa huomioida. Pyykit koneeseen ja kun on pessyt pari tuntia niin sitten joko kuivausrumpuun tain kuivamaan. Tosi kätevää kun pyykkikonetta ei saa jättää yksin päälle mutta ei tuo täyttäminen tai kuivamaan laittaminen montaa minuuttia vie.

Vierailija
29/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään töissäkin järjestellä ja kastella kukkia. Melkein joka päivä siivoan keittiön ja tyhjennän tiskikoneen ja lataan sen. Vien roskat. Oion eteisaulan lehdet.

Se edesauttaa luovaa prosessia päässäni. Mitä parempi järjestys ympärilläni on, sitä paremmin aivoni toimivat.

Vierailija
30/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Foremann kirjoitti:

Etätyön tekijä = Lusmuilija

Työn vieroksijoita aina riittää

Voi sinua. Jotkut meistä tekevät asiantuntijatyötä, johon kuuluu deadlinet ja se pieni seikka, että niitä töitä ei tee kukaan muu jos lusmuilee.

Sitäpaitsi mitä edes on etätyö - työ on työtä, teki sitä sitten vaikka seipäännokassa. Nykyisillä välineillä työnteko onnistuu ihan mistä vain, miksi sitä pitäisi tehdä toimistolla työpöydän ääressä? Jos siis kyseessä on ajatustyö. Jos tarvitsee vain työpaikalla sijaitsevaa välineistöä, asia on eri.

Vierailija
31/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää pois töistä. Ainoa mahdollinen ratkaisu av(i)oeron lisäksi.

Vierailija
32/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon kaaosta teillä syntyy sen etäpäiväsi aikana? Mitä jos siivoaisitte edellisenä iltana, olisi mukavampaakin työskennellä kotona, kun sekasotku ei häiritsisi keskittymistä.

Vierailija
33/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä ajattelit, kun otit noin tyhmän puolison? Onko petetty olo?

Vierailija
34/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat tekee etätöitä.

Kaupassa käydään ko päivän aikana harvemmin mutta kyllä ruoka on valmis ja pyykki/astianpesukone pyörimässä kun toinen tulee kotiin. Taukoja on lupa pitää kotitoimistollakin, silti tehollista työaikaa tulee n 1,5h enemmän kuin toimistolla. Mies usein perjantaisin hakee teinin koulusta ja samalla osallistuu (puoliturhaan) puhelinconffaan

Vierailija
35/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen: "Taidan pitää huomenna etäpäivän, on 5 palaveria ja 2 tarjousta pitäisi saada kasaan ja eteenpäin, en ehdi jos päivästä pitää osa käyttää työmatkaan."

Mies: "Juu kiva, sä ehdit sit hyvin tehdä sapuskan, hoitaa pyykit ja siivouksen, kun oot kerran kotona. Mä tuun aikaisin kotiin, niin ehditään sit tehdä jotain kivaa kun kaikki kotityöt on jo tehty kun mä tuun. Voi kun kiva!"

Nainen: "Taidan sittenkin mennä konttorille, en ehdi muuten saada töitä tehtyä."

Vierailija
36/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin pienet murheet elämässä XD. V*tuttaa nää parisuhdeinisijät..jos sulla on työ ja ukko niin luulis perusasioiden olevan hyvin jo.

Vierailija
37/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähtokohtaisesti tee muutenkaan kotitöitä, etäpäivinä laitan kyllä ruuan. Mutta muuten tuo etäpäivän konsepti on miehelle täysin vieras.  Mies tulee omista töistään melko aikaisin jolloin minulla on vielä työt vaiheessa, siinä se kultamussukka sitten laukkaa hölöttelemässä päivästään ja kyselemässä milloin mitäkin.  Jos sitten satun tekemään jotain keskittymistä vaativaa niin "loukkaantuu" kun en reagoi. Kun ei vaan voi ymmärtää, että se koneen naputtaminen on ihan oikeaa työtä. Myös puhelinpalavereiden aikana (jos oma roolini on pääasiassa kuunnella) laukkaa usein höpöttelemässä tajuamatta, etten voi keskittyä häneen. 

Mutta tämä nyt ei ole sen kokoluokan asia, että jaksaisin siitä mitään draamaa kehittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme