Luin vasta äsken että raskaana ei saa syödä metukkaa! Ja olen syönyt vaikka kuinka paljon..:(
Voi hitsit. Meetvursti on ihan minun lempparia leivän päällä.. Äsken luin että sitä ei saisi syödä raskaana ollenkaan. Toksoplasmoosin riski.. Lohtakaan ei saisi syödä kuin max 2 kertaa kuussa. Luulin että kielto koskee vain raakaa kalaa, siis graavilohta yms.
Kommentit (7)
Voi luoja.
Toi lista kasvaa vaan kasvamistaan. Kohta vois tehdä varmaan listan sallituista ruoista.
Olen saanut kolme tervettä lasta ja syönyt vaikka ja mitä, myös metwurstia ja maksamakkaraa.
Rajoitettavia ruokia olivat pastöroimattomasta maidosta tehdyt homejuustot, vakumipakattu kala, raaka liha ja maksa (maksamakkara oli ihan erikseen sallittu, jos nyt ei vetänyt sitä kiloittain).
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja.
Toi lista kasvaa vaan kasvamistaan. Kohta vois tehdä varmaan listan sallituista ruoista.
Olen saanut kolme tervettä lasta ja syönyt vaikka ja mitä, myös metwurstia ja maksamakkaraa.
Rajoitettavia ruokia olivat pastöroimattomasta maidosta tehdyt homejuustot, vakumipakattu kala, raaka liha ja maksa (maksamakkara oli ihan erikseen sallittu, jos nyt ei vetänyt sitä kiloittain).
Mulla sama vuonna 2000...tuohon verrattuna nyt odottavan ystävän ruokarajoituslista on pitkä kuin nälkävuosi. Leikkeleetkin pitäisi kuulemma kuumentaa, teoriassa.
Älä sure. Riski toksoplasmoosista ei ole välttämättä niinkään suuri, mutta pitkään säilyvissä suolaisissa suojakaasu- tai vakuumipakatuissa leikkeleissä ja meetvursteissa on kyllä olemassa listeriatartunnankin mahdollisuus. Listerian riskit korostuvat loppuraskaudesta. Elintarviketeollisuus kyllä valvoo itse noita tuotteitaan myös Listerian osalta. Varoin kuitenkin itse erityisesti tuotteita, joissa Listeria olisi ehtinyt lisääntyä, jos tuotteeseen olisi tullut jälkisaastumista kuumennuskäsittelyn jälkeen, eli valitsin kaupasta tuoreimmat, alle viikon valmistuksesta olevat leikkeleet ja käytin tuotteita, joiden valmistuksessa on ollut kuumennusvaihe. Tyypillisesti kestomakkaroissa kuten meetvursteissa ei käsittääkseni ole eikä esim. kylmäsavutuotteissa. En syönyt juurikaan myöskään valmissalaatteja buffetpöydässä vaan tein itse salaatit ja pesin tosi hyvin raaka-aineet. Tieto lisää tuskaa, näin alalla, mutta kun toisaalta tietää, ettei maailma ole steriili, sekin helpottaa...
Varoitukset ovat olemassa, jotta jokainen voisi suojella arvokasta ainutkertaista vauvaansa. Kaikelta maailmassa ei voi suojautua, mutta Suomessa yritetään, hyvä niin. Ei kannata silti surra jo syötyjä siivuja, mahdollisuus ongelmiin on aika pieni, kun myös kotimainen elintarviketeollisuus turvaa osaltaan. Ei stressiä, jaksa hyvin loppuraskaus!
Nuo ruokarajoitukset on hysteerisiä. Raskausajasta tehdään tälläkin tavalla todella epämiellyttävä kokemus ihmiselle. Parin vuoden päästä ei varmaan saa enää syödä mitään. Onneksi kyseessä on kuitenkin vain suositukset.
Mitä raskausaikana siis saa nykyään syödä? Kävin katsomassa ja ei helvetti, kuolisin varmaan nälkään. Sepä vasta olisikin vauvalle hyväksi.
No ne riskit on ihan minimaalisia. Enemmän olisin huolissani suolan ja kovan rasvan määrästä.