Voiko hautajaisiin mennä vaalealla ulkotakilla?
Kommentit (36)
Olen sitä mieltä, että jokaisen olisi hyvä omistaa tumma "parempi" takki, esim. villakankainen. Tätä voi sitten käyttää hautajaisissa, häissä jne. Olen ollut häissä ja fiinimmissä vanhemman henkilön syntymäpäiväjuhlissa, joissa joillain vierailla oli juhlapuvun päällä goretex. Se oli kieltämättä hölmön näköistä.
Mutta jos parempaa takkia ei ole, ja sen ostaminen ei esim. taloudellisista syistä ole juuri sillä hetkellä mahdollista, ei ole minusta kovin tahditonta mennä vaaleassa takissa, kunhan on muuten asiaankuuluvasti pukeutunut. Kyllähän se takki sitäpaitsi riisutaan pois kirkossa ja muistotilaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti hautajaisiin voi mennä valeasa ULKOtakissa siitäkin huolimatta,että olisi arkkuhautaus.
Kenenkään ei tarvitse vaatia koko garderobin uusimista yksien hautajaisten takia.
Jos yksi tumma takki on sama kuin koko vaatevaraston uusiminen, niin aika vähillä vaatteilla on siihen asti joutunut tulemaan toimeen.
Huuhmitäjeng kirjoitti:
Voit tietenkin mennä. Pukeutumissäännöt on täysin sivuseikka. On kyllä ihme jos kukaan tuosta pahastuisi tai edes huomaisi. Pääasia on, että käyt hyvästelemässä läheisesi sellaisena kuin olet.
Pukeutuminen ei ole sivuseikka. Kirjoitan kuitenkin sisävaatteista.
Mieheni kummitädin hautajaisissa oli mustat vaatteet, mutta yhdellä naisella oli vaaleanpunainen neule päällään. Herätti huomiota noin 50 muun vieraan joukossa.
En ole ikinä ollut hautajaisissa joissa arkku laskettaisiin hautaan, niin en ole koskaan miettinyt ulkovaatteita. Toki ne on aina olleet siistit. En edes muista onko aina ollut joku tumma takki, tuskin.
Siksi sanoisin että käy. Mutta en tarkasti ole ajatellut että ehkä siellä haudalla sitten pitäisi olla tumma takki.
Kyllähän aikuisella (työssäkäyvällä varsinkin) ihmisellä pitää olla mustat juhlavat koruttomat hautajaisvaatteet. Ei se nyt liikaa ole vaadittu.
Ja samaa parempaa esim villakangastakkia voi käyttää muutoinkin silloin kun on paremmin puettu. Laadukasta sellaista vuosikymmeniä.
Oma musta villakangastakkini on pesetetty aina pesulassa. Se on ollut monessa mukana, täyttänyt jo 20 vuotta ja on yhä siisti. Vaateharjaa käyttämällä pelastaa jo paljon.
On perusasia normaaleissa käytöstavoissa, että pukeudutaan oman kehon, päivän kulun/ tilanteen ja sään vaatimusten mukaisesti.
Mielestäni on sääli miten lapsiakaan ei usein meillä Suomessa viitsitä pukea kauniisti juhliin. Onhan heillekin olemassa myös muita asuja kuin kirjavia trikoita, Kuomia ja värikkäitä toppahaalareita.
Tiedän, että kaikki eivät ole tätä mieltä. Itse olen työni vuoksi näköalapaikalla suomalaiseen juhla- ja tapakulttuuriin. Kyllä sen huomaa, ettemme ole kauan ollut pois metsistä ja savupirteistä.
Olin äitini hautajaisissa beigen värisessä toppatakissa. Lapsilla (vanhin 5v) oli riemunkirjavat toppahaalarit. Ei ollut rahaa ruveta ostelemaan uusia ulkovaatteita kun piti vielä mennä lentokoneella Pohjois-Suomeen. Äitikään ei olisi tykännyt, jos olisin ruvennut rahoja hassaamaan hänen takiaan.
Isäni hautajaisissa minulla oli musta hame, vaaleanvihreä pusero ja musta-ruskeakuvioinen jakku (hautajaiset kesällä). No ne hautajaiset meni palstan mukaan pieleen muutenkin, kun tarjottiin isän lempiruokaa eli lihaperunasoselaatikkoa. Pitäisikö isä kaivaa haudasta ja pitää uudet hautajaiset?
Tottakai voi mennä. Ei enää tarvitse olla päästä varpaisiin mustissa. Katso kuvia jonkun tunnetun hautajaisista onko siellä kaikki mustissa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän aikuisella (työssäkäyvällä varsinkin) ihmisellä pitää olla mustat juhlavat koruttomat hautajaisvaatteet. Ei se nyt liikaa ole vaadittu.
Kuinka paljon teillä oikeen on hautajaisia jos on erikseen hautajaisvaatteet?
Olen 46-vuotias ja hautajaisia on ollut 8 kpl, joista yhdet niin pienenä lapsena etten muista oikein mitään, toiset esiteininä
Yhdessäkään hautaan laskemisessa en ole ollut koskaan.
Toki multa on aina löytynyt siistit tummat vaatteet muutenkin kaapista, mutta ei mitään kokomustaa vaatekertaa. Kaikissa hautajaisissa joissa olen ollut on naisilla esim. ollut värittömiä sukkahousuja ja esim. mustan jakun alla valkoinen paita.
isäni häissä minulla on tummanharmaa mekko, eikä käynyt edes mielessä että se olisi ollut epäsopivaa, ostin sen varta vasten noihin hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä. Kuka sitä ulkotakilla suree.
.
Eiköhän jokainen muista ilman mustia vaatteitakin, että on hautajaisissa.
.
Pitääkin muistaa tyttärelle ja lapsenlapsille kertoa, että minun hautajaisiini ei sitten
ole syytä tulla mustissa vaatteissa ja ohjeistaa muutenkin, että homma hoituu mahdollisimman
sutjakkaasti.
OHIS
Katselen usein noita Friin murhadokkareita ja niissä joskus näytetään hautajaisista kuvaa. Miten nämä amerikkalaiset, jotka nyt eivät kuitenkaan ihan köyhintä luokkaa minusta edusta, menevät hautajaisiin lähes missä arkiasussa vaan? Miehet shortseissaan jne. Eivät he toki rikkaitakaan ole, mutta luulisi, että hautajaisiin hankitaan asiaankuuluvat vaatteet.
Voi mennä. Ei kai kukaan tavallinen ihminen, varsinkaan nuori hanki aivan erityisiä mustia hautajaisvaatteita. Niille ei ole kovinkaan usein käyttöä, jos ei satu olemaan suvussa paljon vanhoja ja sairaita ja siksi hautajaisia yhtenään. Jos hautajaisiin joutuu ehkä kerran kymmenessä vuodessa, ei kannata hankkia kertakäyttövaatteita.
Kyllä aloittajaa harmittaisi, jos uskoisi ensimmäistä vastaajaa ja ostaisi uudet mustat vaatteet, ja sitten hautajaisissa näkisi ympärillään vaaleita, tummansinisiä, ruskeita ja jopa täysin valkoisia paitoja ja takkeja.
15 ja eräät muut: ei tässä ole kyse arkiasussa tai missään nuhjuisissa vaatteissa hautajaisiin menosta vaan siitä, pitääkö olla ehdottomasti mustat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä. Kuka sitä ulkotakilla suree.
.
Eiköhän jokainen muista ilman mustia vaatteitakin, että on hautajaisissa.
.
Pitääkin muistaa tyttärelle ja lapsenlapsille kertoa, että minun hautajaisiini ei sitten
ole syytä tulla mustissa vaatteissa ja ohjeistaa muutenkin, että homma hoituu mahdollisimman
sutjakkaasti.
Minun tyttäreni luulee, että minä kirjoitin tuon. Noudatan samaa periaatetta kuin äitini muinoin. Hän oli sitä mieltä, että sitä vaatteilla surra. Niinpä hänen hautajaisissaan oli eräälläkin vieraalla punainen takki eikä se väri millään tavalla haitannut hautaamista ja surua.
Itsekin olen sitä mieltä, että erikseen mustien hautajaisvaatteitten hankkiminen on eräänlaista teeskentelyä tai tekopyhyyttä. Kai sitä itse kukin löytää päälleen jotain sen verran hillitympää, että ei sentään hautajaisiin bilemekossa tarvitse mennä - vaikka se musta olisikin.
Tietysti hautajaisiin voi mennä valeasa ULKOtakissa siitäkin huolimatta,että olisi arkkuhautaus.
Kenenkään ei tarvitse vaatia koko garderobin uusimista yksien hautajaisten takia.