Voiko hautajaisiin mennä vaalealla ulkotakilla?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
En itse laittaisi.
Ok. Kiitos! Ap
No ei uutta ulkotakkia kannata tuon takia ostaa, jos muuten asu on sopiva hautajaisiin. En itse pahastuisi vaaleasta ulkotakista, mutta jos muuten iloisissa väreissä niin sitten olisi jo asia erikseen.
Minusta voi mennä. Olen vanhempaa sukupolvea, mutta ymmärrän, että nykyisin kukaan ei omista ”hautajaistakkia”. Tärkeintä on mennä mukaan. Jos muuten olet asiallisesti pukeutunut, ei vaalea takki voi olla mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Minusta voi mennä. Olen vanhempaa sukupolvea, mutta ymmärrän, että nykyisin kukaan ei omista ”hautajaistakkia”. Tärkeintä on mennä mukaan. Jos muuten olet asiallisesti pukeutunut, ei vaalea takki voi olla mikään ongelma.
Olen nuorta sukupolvea ja minulle on itsestäänselvää, että omistan "hautajaistakin". Tämä lienee sukupolvea enemmä sosiaaliluokkakysymys.
Vaalea ei oikein aikuiselle käy hautajaisiin. Musta sen ei ole pakko olla, mutta joku tummempi väri. Itsellä ollut tummanruskea.
Voit tietenkin mennä. Pukeutumissäännöt on täysin sivuseikka. On kyllä ihme jos kukaan tuosta pahastuisi tai edes huomaisi. Pääasia on, että käyt hyvästelemässä läheisesi sellaisena kuin olet.
Ilman muuta voit mennä. Kunnioitus on hautajaisissa tärkeää, ja jos sulla on yksinkertaiset ja siistit vaatteet, ei väri ole pääasiassa. Tavat saavat muuttua myös hautajaisetiketissä. Ihmistä voi kunnioittaa muutenkin kuin mustalla kankaalla.
Veikkaan, että harmaa takki ehkä vielä menisi.
Ilman muuta voit mennä. Tuskin siihen kukaan edes kiinnittää mitään huomiota.
Mennäänkö haudalle? Silloin en laittaisi.
Kirkkoon ja muistotilaisuuteen siirtymiseen on ok.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta voit mennä. Kunnioitus on hautajaisissa tärkeää, ja jos sulla on yksinkertaiset ja siistit vaatteet, ei väri ole pääasiassa. Tavat saavat muuttua myös hautajaisetiketissä. Ihmistä voi kunnioittaa muutenkin kuin mustalla kankaalla.
Tästä syystä häihin on sopivaa mennä valkoisessa pitkässä mekossa ja ristiäisiin verkkareissa. Hautajaisetiketti on aikansa elänyt eli jos joku haluaa olla napapaidassa ja pieruverkkareissa, niin se on ihan yhtä OK kuin tumma leninki ja musta takki.
Huuhmitäjeng kirjoitti:
Voit tietenkin mennä. Pukeutumissäännöt on täysin sivuseikka. On kyllä ihme jos kukaan tuosta pahastuisi tai edes huomaisi. Pääasia on, että käyt hyvästelemässä läheisesi sellaisena kuin olet.
Jos se läheinen aikanaan tuli synttäreille tai rippijuhliin tms. nuhjuisissa arkivaatteissa, niin tietenkin hänen hautajaisiinsa voi mennä arkiasussa. Tärkeintähän on osoittaa, että kuolema on osa arkea, ei hautajaiset ole mikään pysähtymisen paikka.
Takki voi todellakin olla vaaleanruskea.
On todella vaikea tietää. Olen ollut vain yksissä hautajaisissa, joissa saattoväellä oli kylläkin siistit ja hillityn väriset vaatteet, mutta värit tumman ruskeaa tai tumman sinistä, muuten on aina ollut vain mustaa. Parikin tuossa kirjoitti, että ei vaaleaan väriin kukaan kiinnitä huomiota, mutta kyllä sitä ihan väkisinkin huomaa vähänkään vaaleamman värin, jos kaikki muut ovat täysmustissa. Oma oloni oli vaivautunut kerran, vaikka päälläni oli siisti, tummahkon harmaa takki, mutta kun ne kaikki muut olivat tosiaan sysimustissa.
Olisiko ap:llä edes suurta mustaa huivia takin harteille, ellet saa lainattua mustaa takkia?
Miksi voiko kun aikuinen hankkii jo tilaisuuteen sopivat vaatteet ja muutoin herättää vain kiusallista huomiota.Italiassa panostetaan kun kuitenkin tärkeä suvun kohtaushetki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi voiko kun aikuinen hankkii jo tilaisuuteen sopivat vaatteet ja muutoin herättää vain kiusallista huomiota.Italiassa panostetaan kun kuitenkin tärkeä suvun kohtaushetki.
Olipa kryptinen.
Lainaisin kaverilta mustaa tai tummaa takkia, jos ei olisi rahaa ostaa mustaa takkia. Jos olisi rahaa ostaisin, sillä sellainen on hyvä olla (ajatonta mallia) ja sopii muihinkin tilaisuuksiin.
Kuten joku jo sanoi, vaalea takki näkyy mustan saattoväen joukosta. Rippujuhlissa ym on vapaampi pukeutuminen, mutta hautajaisissa ja häissä on pukeuduttava etiketin mukaisesti, jollei erikseen ole sanottu rennompaa pukukoodia.
En itse laittaisi.