Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!

Vierailija
04.10.2018 |

Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?

Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅

Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊

T. Kerrostalossa kasvanut

Kommentit (1129)

Vierailija
1001/1129 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asukkaat määräävät itse miten eletään ja mitä tehdään, kerrostalossa naapurit ja isännöinti.

Omakotitalossa työn voi tehdä itse tai maksaa tekijälle, kerrostalossa vain maksaa. Kerrostalossa maksat myös naapureittesi tekemisistä, jos vesivahinko tapahtuu ylhäällä ja kastelee talon, kaikki maksavat. Samoin kun uusit putket omakotitalossa, maksat vain omistasi, kerrostalossa maksat myös naapureittesi kuluja.

Omakotitalossa voit päättää, että aamulla nukut kun nukuttaa, kerrostotalossa lumisateen jälkeen tulee pihalle aura kolistelemaan, usein jopa aamuyöstä, kukaan ei kysy nukuttaisiko sinua vielä.

Omakotitalossa haistelet vain omia hajujasi, kerrostalossa kaikkien lähinaapureittesi.

Omakotitalossa ei tarvitse kuunnella kuin omat ja perheesi mölinät, kerrostalossa omiesi lisäksi lähinaapureittesi ja porraskuilut.

Ja juu, omakotitalossa joutuu haravoimaan paitsi ettei tarvitse kun on edullisempaa ajaa keväällä leikkurilla hienoksi roskat, lannoittavat nurmikon, ja huom. omakotitalossa sinulla on nurmikko!

Valitettavasti tuo kääntyy myös toisinpäin, omakotiasuja maksaa huomattavasti enemmän talon vaatimista perusparannuksista kuin kerrostaloasuja, jossa urakka jakaantuu monelle maksajalle. Uudessa omakotitalossa asuminen on verrattain edullista, mutta muutapa vaikka alkuperäiskuntoiseen 70/80-luvun taloon niin kohta saa maksaa yhden uuden talon verran salaoja, katto, ikkuna, kylpyhuone, sähkö, putki, viemäri, lämmityslaite ym. remonteista.

Okt on minunkin mielestäni mukavin asuinmuoto, mutta on se keskimäärin myös työläin ja kallein, sitä ei voi kiistää.

Selitäppä sitten miksi 58m2 kaksion putkiremppa maksaa kerrostalossa 67k€ mutta 200m2 okt:ssa vain 32k€? Kumpi olikaan vähemmän?

aika kallis putkiremppa. Ja millaiset komerot sun kylppärit on 200m2 talossa, jos putki (ja tietysti samalla märkätila) remppa maksaa 32ke? Mun yhteen sijoitusasuntoon tehtiin putket ja sähköt juuri alle 700e/neliö, omaan kotiin hintaa tuli nelinkertaisesti. Tottakai se nyt on halpaa rempata 100 kylppäriä kerralla.

Vierailija
1002/1129 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asukkaat määräävät itse miten eletään ja mitä tehdään, kerrostalossa naapurit ja isännöinti.

Omakotitalossa työn voi tehdä itse tai maksaa tekijälle, kerrostalossa vain maksaa. Kerrostalossa maksat myös naapureittesi tekemisistä, jos vesivahinko tapahtuu ylhäällä ja kastelee talon, kaikki maksavat. Samoin kun uusit putket omakotitalossa, maksat vain omistasi, kerrostalossa maksat myös naapureittesi kuluja.

Omakotitalossa voit päättää, että aamulla nukut kun nukuttaa, kerrostotalossa lumisateen jälkeen tulee pihalle aura kolistelemaan, usein jopa aamuyöstä, kukaan ei kysy nukuttaisiko sinua vielä.

Omakotitalossa haistelet vain omia hajujasi, kerrostalossa kaikkien lähinaapureittesi.

Omakotitalossa ei tarvitse kuunnella kuin omat ja perheesi mölinät, kerrostalossa omiesi lisäksi lähinaapureittesi ja porraskuilut.

Ja juu, omakotitalossa joutuu haravoimaan paitsi ettei tarvitse kun on edullisempaa ajaa keväällä leikkurilla hienoksi roskat, lannoittavat nurmikon, ja huom. omakotitalossa sinulla on nurmikko!

Valitettavasti tuo kääntyy myös toisinpäin, omakotiasuja maksaa huomattavasti enemmän talon vaatimista perusparannuksista kuin kerrostaloasuja, jossa urakka jakaantuu monelle maksajalle. Uudessa omakotitalossa asuminen on verrattain edullista, mutta muutapa vaikka alkuperäiskuntoiseen 70/80-luvun taloon niin kohta saa maksaa yhden uuden talon verran salaoja, katto, ikkuna, kylpyhuone, sähkö, putki, viemäri, lämmityslaite ym. remonteista.

Okt on minunkin mielestäni mukavin asuinmuoto, mutta on se keskimäärin myös työläin ja kallein, sitä ei voi kiistää.

Häh, kerrostalon kattopinta-ala on moninkertainen omakotitaloon ja telineet sun muut vermeet maksaa aivan saattanasti. Talomme katto uusittiin päivässä, mitenpä luulet kerrostalossa onnistuvan? Ja mietipäs montako ukkoa katolla pitää olla, meillä oli kaksi. Talon vesijohdot uusii muutamassa päivässä, entäpä kerrostalon, oletko koskaan tutustunut kerrostalon putkiremonttiin, suosittelen, ette jatkossa nolaa itseäsi yhtä typerästi. Omakotitalon lattioiden avaaminen putkiremppaa varten on höyhekenkevyttä hommaa verrattuna betonikuution vastaavaan.

vaikka sen kerrostalon remontin hinta olisi satakertainen, se voi olla osakasta kohden halvempi. Ymmärrätkö? Ei vaadi kovin paljon googlettamista eri asumismuotojen kustannuksista niin selviää, että okt asuminen maksaa moninkertaisesti. Mulla on ollut sijoituskämppiä kerrostaloissa kohta 30 vuotta eikä edes siihen, jossa maa vajosi talon alta, ole tarvinnut laittaa per neliö niin paljon rahaa kuin oman okt:n perusparannuksiin samassa ajassa. Eikä tähänkään nyt paljon ole mennyt.

Toki jos asuu jossain 8 asunnon pienkerrostalossa se on vähän eri asia kuin 100 asunnon yhtiöt. On mulla sellaisiakin kämppiä, jossa taloyhtiö maksaa minulle. Näyttäkää vastaava omakotitalo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1129 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIkä ponnistus tämä nuohoojan tilaaminen joillekin oikein on, kun pitää oikein erikseen mainita. Yksi puhelinsoitto ja sillä selvä.

Meillä päin ei tarvitse edes soittaa. Sama kaveri käy vuodesta toiseen automaattisesti. Se soittaa itse ja kysyy ootko tänään/huomenna mihin aikaan kotona, että vois tulla. Olen jopa jättänyt avaimen maton alle ja sanonut, että käy mihin aikaan vaan ja jätä avain samaan paikkaan lähteissäs.

Vierailija
1004/1129 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, kerrostalon kattopinta-ala on moninkertainen omakotitaloon ja telineet sun muut vermeet maksaa aivan saattanasti. Talomme katto uusittiin päivässä, mitenpä luulet kerrostalossa onnistuvan? Ja mietipäs montako ukkoa katolla pitää olla, meillä oli kaksi. Talon vesijohdot uusii muutamassa päivässä, entäpä kerrostalon, oletko koskaan tutustunut kerrostalon putkiremonttiin, suosittelen, ette jatkossa nolaa itseäsi yhtä typerästi. Omakotitalon lattioiden avaaminen putkiremppaa varten on höyhekenkevyttä hommaa verrattuna betonikuution vastaavaan.

vaikka sen kerrostalon remontin hinta olisi satakertainen, se voi olla osakasta kohden halvempi. Ymmärrätkö? Ei vaadi kovin paljon googlettamista eri asumismuotojen kustannuksista niin selviää, että okt asuminen maksaa moninkertaisesti. Mulla on ollut sijoituskämppiä kerrostaloissa kohta 30 vuotta eikä edes siihen, jossa maa vajosi talon alta, ole tarvinnut laittaa per neliö niin paljon rahaa kuin oman okt:n perusparannuksiin samassa ajassa. Eikä tähänkään nyt paljon ole mennyt.

Toki jos asuu jossain 8 asunnon pienkerrostalossa se on vähän eri asia kuin 100 asunnon yhtiöt. On mulla sellaisiakin kämppiä, jossa taloyhtiö maksaa minulle. Näyttäkää vastaava omakotitalo?

Toimisit niin, kuin muita ohjeistat toimimaan. Tässä kevyt pintaraapaisu googlen maailmaan:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asutko-omakotitalossa-putkiremontti…

Ei tule putkiremontti tehdyksi vastaavaan hintaan tai edes samaan hintaan yhdessäkään kerrostalossa.

Et tunnu ymmärtävän miten paljon välikäsiä rahaa ottamassa ja jakamassa on osaketaloissa. Siitä pieni esimerkki oman muistini kätköistä: patteriverkoston ilmaus. Kolme rappua, kolme kerrosta 15 000€. Tuo on sellainen toimenpide, jonka yksi putkimies tekee muutamassa tunnissa. Ihan esimerkkinä.

Vierailija
1005/1129 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimisit niin, kuin muita ohjeistat toimimaan. Tässä kevyt pintaraapaisu googlen maailmaan:

Ei tule putkiremontti tehdyksi vastaavaan hintaan tai edes samaan hintaan yhdessäkään kerrostalossa.

Et tunnu ymmärtävän miten paljon välikäsiä rahaa ottamassa ja jakamassa on osaketaloissa. Siitä pieni esimerkki oman muistini kätköistä: patteriverkoston ilmaus. Kolme rappua, kolme kerrosta 15 000€. Tuo on sellainen toimenpide, jonka yksi putkimies tekee muutamassa tunnissa. Ihan esimerkkinä.

ei kerrostaloissa edes makseta tuollaisista pikkurempoista. Lähes jokainen taloyhtiö nyt omistaa edes sen verran omia kämppiään, että nuo kattaa vuokratuloilla. Okt asuja joutuu maksamaan itse.

Ei ke

Vierailija
1006/1129 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei talon hoito haittaa mut piha ei kiinnosta. Jos muuttaisin omakotitaloon, niin talossa olisi iso terassi ja muutenkin paljon pihasta siten ettei tartte isoa nurmikkoplänttiä leikata tai kasvimaata ja perennapenkkiä kitkeä.

Vierailija
1007/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIkä ponnistus tämä nuohoojan tilaaminen joillekin oikein on, kun pitää oikein erikseen mainita. Yksi puhelinsoitto ja sillä selvä.

Nuohoojan käyntiin pitää vähän valmistautua ja sen jälkeen on yleensä jonkunverran siivottavaa sutarin jäljiltä.

Kävi viimeviikolla. Valmistauduin kuuntelemalla äänikirjaa sohvalla, avasin oven ja päästin hänet sisään. Ainoa mitä tein oli yhden sanomalehden pudottaminen pöydältä takan eteen muutaman naulan talteen ottamista varten. Osasi tehdä hommat ihan neuvomattakin:D Mitään en ole koskaan joutunut siivoamaan

Ja sen huomaa

Ja mitähän tällä tarkoitat? Yhtään ei ole nuohoojan jäljiltä nokea missään, imuroi ensin takan tarkasti ja menee sitten katolle rassaamaan piipun.

Sulla on erikoisempi tulisija tai nuohoojasi ei tee kaikkia tälle kuuluvia tehtäviä.

Tyhjennän itse aina tulipesän tuhkasta ennen nuohoojan tuloa. Tämä laittaa lehteä hormissa olevaan peltiin ja lähtee katolle - rassaa hormit. Tämän jälkeen tulee sisälle ja rassaa sisällä olevan nuohousluukun.

Nyt viime kerralla, kun kävi istuin toisessa huoneessa ja haistoin sen noen. Tarkoittaa silloin sitä, että noki oli tullut myös sinne toiseen huoneeseen. Nuohoojan lähdön jälkeen pesin koko kerroksen, jossa tulisija on, lattiat kolmeen kertaan pesuaineella ja kahteen kertaan vedellä ja kuivasin tämän jälkeen. Tein vielä testin ja pyyhin tulisijan lähellä olleen puisen tuolin käsinojat rätillä; tuli harmaaksi, joten sitä nokea oli ilmassa.

Tämän jälkeen oli monta päivää inhottava olo, kun mietin miten se noki on levinnyt kaikkiin tekstiileihin, seinille ja joka paikkaan. Tästä syystä mietin, että mahdollisessa seuraavassa asunnossani ei ole yhtään tulisijaa, jota ikinä pitäisin päällä.

Sulla on varmaan avotakka? Ne myt dotkee muutenkin enemmän

No mä swifferöin ihan mielenkiinnosta sisäkaton takan lähistöltä ja pyyhkäisin rätillä takan edessä olevan lasilevyn. Ihan normimäärä pölyä mutta ei nokea. Samoin viikottaisessa imuroinnissa eikä lattioiden pesussa tullut yhtään enempää likaa. Missään ei näy sormenjälkiä (eteisessä valkoiset seinät ja valkoinen ulko-ovi). Tämä sama heppu on käynyt meillä 2 talossamme jo 15 vuotta.

Vierailija
1008/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uusi talo aluksi huolettomampi, mutta kaikenlaista seurattavaa ja huolehdittavaa on ensimmäisestä asumispäivästä lähtien, joka kuukaudelle riittää tekemistä. ekat kymmenen vuotta asustelee ja siivoilee, ylläpitää taloa ja huoltaa vuodenaikaan kuuluvat asiat.  Lämmitysmuodosta riippuen tilaa nuohouksen, polttopuut, pihan hoito kesät talvet, roskisten puhtaanapito ja kierrätykseen vietävien kuskaamista, kompostin huoltoa, tuholaisten estoa pihassa ja taloon asuttautumisen esto. Syksyllä talitinttien häätö, yms. oravien ja hiirulaisten.  Isommat remontit, huoltomaalaukset, tulevat sitten hiljalleen, kaiteiden yms. kunnon tarkastusta, ikkunoiden pesua ja huoltoa ja kunnon tarkistusta, rännien puhdistusta ja seuraamista, että vedet ohjautuu pois talosta. Lainanlyhennystä ja remonttirahan säästöä yllätyksiä varten, jos esim. tiskikone vuotaa salaa vettä (hyvä tarkistella senkin tilannetta aika ajoin). Kaikkien sisätilojen seuraamista, ilmavaihdon toimivuuden ja kosteiden tilojen kunnon. Ja ihanaa eloa <3

Se on jännä ettei kerrostalossa asuessa tarvitse säästää remppaan eikä tiskikoneet vuoda vettä. Ilmanvaihtoa ei tartte myöskään seurata eikä ikkunoita pestä.

Ei ihme että useimmat niistä ovat murjuja.

Ei tarvi kajota rakenteisiin

Paitsi kun tulee vesivahinko joka kastelee monta kerrosta, putkiremontista en edes viitsi puhua, enkä ulkoseinien huollosta kun koko talo on on huputettuna monta kuukautta, enkä parvekerempoista, enkä ikkuna.......

Ja kaikki maksaa niin saattanasti, ai niin viemäröinti ja pihan asfaltoinnin uusiminen ja saunaremppa vaikka en ole koskaan saunonut.

Viddu, omakotitalossa maksut on kuulkaa pennosia näihin verrattuna.

Vesivahingon kattaa taloyhtiön vakuutus, ei siitä osakkailta veloiteta (tiedän koska naapurikämpässä sattui, ja muutenkin tuttua asiaa). Julkkari on kerran 50 vuodessa. Pointti on kai se, että se tulee joka tapauksessa joka kerrostaloon, samoin kuin putkiremppa ja muut vakiorempat tietyin etukäteen arvioitavin väliajoin. Vanhaa ok-taloa ostaessa ei välttämättä tiedä mitä ylläripylläreitä ilmenee, eikä aina uuttakaan ostettaessa mutta näistä pitää sitten huolehtia itse samoin kuin huolloista toisin kuin kerrostalossa. Kulut ehkä paremmin ennakoitavissa paitsi että putkirempankin hinta voi vaihdella.

Miksi tämäkin keskustelu on mennyt eipäs-juupas-vänkäämiseksi siitä mikä asumismuoto on parempi, kun eihän siitä ole kyse.

Vierailija
1009/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei kerrostaloissa edes makseta tuollaisista pikkurempoista. Lähes jokainen taloyhtiö nyt omistaa edes sen verran omia kämppiään, että nuo kattaa vuokratuloilla. Okt asuja joutuu maksamaan itse.

Ei ke

Lähes jokainen okt-asuja osaa ilmastaa putkiston ihan itse. Jopa minä.

T.mummo 70 v

Vierailija
1010/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin ei tarvitse edes soittaa. Sama kaveri käy vuodesta toiseen automaattisesti. Se soittaa itse ja kysyy ootko tänään/huomenna mihin aikaan kotona, että vois tulla. Olen jopa jättänyt avaimen maton alle ja sanonut, että käy mihin aikaan vaan ja jätä avain samaan paikkaan lähteissäs.

Ei ole ollutkaan kyse siitä, että nuohoojan tilaaminen olisi 'ponnistus', höpsöt.

Kerrostaloasujalle sellainen asia ei ehkä tule edes mieleen, joten hyvä nuohoojakin oli mainita ok-talon huollon yhteydessä. Eihän tässä kysytty työn raskaudesta mitään, vaan yleensä ok-talon huoltamisesta.

Olen itsekin miettinyt, että mitä kaikkea liittyy ok-talon hoitoon ja selviytyisikö siitä yksin. Tämä on hyvä ketju, selventää paljon asiaa.

Vierailija
1011/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuohoojan käyntiin pitää vähän valmistautua ja sen jälkeen on yleensä jonkunverran siivottavaa sutarin jäljiltä.

Kävi viimeviikolla. Valmistauduin kuuntelemalla äänikirjaa sohvalla, avasin oven ja päästin hänet sisään. Ainoa mitä tein oli yhden sanomalehden pudottaminen pöydältä takan eteen muutaman naulan talteen ottamista varten. Osasi tehdä hommat ihan neuvomattakin:D Mitään en ole koskaan joutunut siivoamaan

Ja sen huomaa

Ja mitähän tällä tarkoitat? Yhtään ei ole nuohoojan jäljiltä nokea missään, imuroi ensin takan tarkasti ja menee sitten katolle rassaamaan piipun.

Meillä nuohooja toimii just päinvastoin, eli menee ensin katolle ja puhdistaa piipun. Se onkin järkevää, kun piipun/hormin puhdistuksessahan voi tulla vähän takkaankin sotkua. Sitten nuohoojalla vuorossa sisähommat.

Vierailija
1012/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uusi talo aluksi huolettomampi, mutta kaikenlaista seurattavaa ja huolehdittavaa on ensimmäisestä asumispäivästä lähtien, joka kuukaudelle riittää tekemistä. ekat kymmenen vuotta asustelee ja siivoilee, ylläpitää taloa ja huoltaa vuodenaikaan kuuluvat asiat.  Lämmitysmuodosta riippuen tilaa nuohouksen, polttopuut, pihan hoito kesät talvet, roskisten puhtaanapito ja kierrätykseen vietävien kuskaamista, kompostin huoltoa, tuholaisten estoa pihassa ja taloon asuttautumisen esto. Syksyllä talitinttien häätö, yms. oravien ja hiirulaisten.  Isommat remontit, huoltomaalaukset, tulevat sitten hiljalleen, kaiteiden yms. kunnon tarkastusta, ikkunoiden pesua ja huoltoa ja kunnon tarkistusta, rännien puhdistusta ja seuraamista, että vedet ohjautuu pois talosta. Lainanlyhennystä ja remonttirahan säästöä yllätyksiä varten, jos esim. tiskikone vuotaa salaa vettä (hyvä tarkistella senkin tilannetta aika ajoin). Kaikkien sisätilojen seuraamista, ilmavaihdon toimivuuden ja kosteiden tilojen kunnon. Ja ihanaa eloa <3

Se on jännä ettei kerrostalossa asuessa tarvitse säästää remppaan eikä tiskikoneet vuoda vettä. Ilmanvaihtoa ei tartte myöskään seurata eikä ikkunoita pestä.

Paitsi kun tulee vesivahinko joka kastelee monta kerrosta, putkiremontista en edes viitsi puhua, enkä ulkoseinien huollosta kun koko talo on on huputettuna monta kuukautta, enkä parvekerempoista, enkä ikkuna.......

Ja kaikki maksaa niin saattanasti, ai niin viemäröinti ja pihan asfaltoinnin uusiminen ja saunaremppa vaikka en ole koskaan saunonut.

Vesivahingon kattaa taloyhtiön vakuutus, ei siitä osakkailta veloiteta (tiedän koska naapurikämpässä sattui, ja muutenkin tuttua asiaa). Julkkari on kerran 50 vuodessa. Pointti on kai se, että se tulee joka tapauksessa joka kerrostaloon, samoin kuin putkiremppa ja muut vakiorempat tietyin etukäteen arvioitavin väliajoin. Vanhaa ok-taloa ostaessa ei välttämättä tiedä mitä ylläripylläreitä ilmenee, eikä aina uuttakaan ostettaessa mutta näistä pitää sitten huolehtia itse samoin kuin huolloista toisin kuin kerrostalossa. Kulut ehkä paremmin ennakoitavissa paitsi että putkirempankin hinta voi vaihdella.

Miksi tämäkin keskustelu on mennyt eipäs-juupas-vänkäämiseksi siitä mikä asumismuoto on parempi, kun eihän siitä ole kyse.

Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, rivitalossa ja kerrostalossa vesivahinko maksetaan yhdessä.

Vierailija
1013/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloja ja myös mökkejä haukkuvat ainoastaan ihmiset, jotka niitä ei pysty hankkimaan.

Se suomalainen kateus.

Itse olen asunut kerrostaloissa, rivareissa ja nyt omakotitalossa. En vaihtaisi koskaan takaisin.

Taloon liittyviä askareita on todella vähän. Kesällä nurmikko ajetaan muutaman kerran, talvella lumenluonti, mutta täällä etelässä ei tarvitse joka talvi tehdä mitään.

Itse asunut tässä talossa 9 vuotta, kerran on korjattu pieni rikki mennyt asia ja kerran olen maalannut autotallin oven.

Jos joku arvostelee, kysy miten hän asuu? Siinä jo vastaus.

Tuolla asumistyylillä elätkin tikittävässä aikapommissa. Kerralla tuleekin sitten joskus kunnon paskaläjä niskaan.

Tutuilla on omakotitalossa vesivahinko, vakuutus ei korvannut.

Meilläkin kävi pieni vesivahinko, eikä vakuutus korvannut, koska korjauskustannukset jäivät alle omavastuun.

Faijani omakotitalossa kävi hemmetin iso ja vakuutusyhtiö maksoi kaiken. Tuli kuitattua faijan ja faijan naapureittenkin vakuutusmaksut kerralla. Oli vakuutusukkelilla harmaa naama, kun luin sille vakuutusopparia ääneen, ei edes yrittänyt kieltäytyä, tuumasi,että maksettava on.

Meillä vakuutusyhtiö on maksanut kosteusvahinkoa jo kolmasti.

Aikamoinen homeasunto

Sen takia niitä korjataan. Työtä riittää.

Yksi tuttu rakennusmies sanoi, että kosteutta voi jäädä ja hometta vaikka kuinka korjataan.

Yksillä tutuilla joskus vakuutusyhtiön maksama remonttimies teki virheen remontissa joka johti myöhemmin vesivahinkoon. Korvauksia ei saanut, koska remontista liian kauan.

Tottakai. Kostua voi kenen tahansa kiinteistö. Onneksi noista on jo aikaa.

Juu, on purkukunnossa

No sepä harmi 😕. Mut tämä on se syy miksi okt:ssa on koko ajan jotain hommaa. Omaisuudestaan on huolehdittava.

Monella yksin asuvalla eläkeläisellä on huonokuntoinen omakotitalo. Heillä on pieni eläke ja remontit tekemättä. Myynnistä tulee 5 vuoden vastuu. Nuo talot jää perikunnille.

Vierailija
1014/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloon kannattaa asentaa maalämpö

Ei tarvita nuohoojaa.

Vierailija
1015/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloon kannattaa asentaa maalämpö

Ei tarvita nuohoojaa.

😂😂😂😂😂😂

Vierailija
1016/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloja ja myös mökkejä haukkuvat ainoastaan ihmiset, jotka niitä ei pysty hankkimaan.

Se suomalainen kateus.

Itse olen asunut kerrostaloissa, rivareissa ja nyt omakotitalossa. En vaihtaisi koskaan takaisin.

Taloon liittyviä askareita on todella vähän. Kesällä nurmikko ajetaan muutaman kerran, talvella lumenluonti, mutta täällä etelässä ei tarvitse joka talvi tehdä mitään.

Itse asunut tässä talossa 9 vuotta, kerran on korjattu pieni rikki mennyt asia ja kerran olen maalannut autotallin oven.

Jos joku arvostelee, kysy miten hän asuu? Siinä jo vastaus.

Tuolla asumistyylillä elätkin tikittävässä aikapommissa. Kerralla tuleekin sitten joskus kunnon paskaläjä niskaan.

Tutuilla on omakotitalossa vesivahinko, vakuutus ei korvannut.

Meilläkin kävi pieni vesivahinko, eikä vakuutus korvannut, koska korjauskustannukset jäivät alle omavastuun.

Faijani omakotitalossa kävi hemmetin iso ja vakuutusyhtiö maksoi kaiken. Tuli kuitattua faijan ja faijan naapureittenkin vakuutusmaksut kerralla. Oli vakuutusukkelilla harmaa naama, kun luin sille vakuutusopparia ääneen, ei edes yrittänyt kieltäytyä, tuumasi,että maksettava on.

Meillä vakuutusyhtiö on maksanut kosteusvahinkoa jo kolmasti.

Aikamoinen homeasunto

Sen takia niitä korjataan. Työtä riittää.

Yksi tuttu rakennusmies sanoi, että kosteutta voi jäädä ja hometta vaikka kuinka korjataan.

Yksillä tutuilla joskus vakuutusyhtiön maksama remonttimies teki virheen remontissa joka johti myöhemmin vesivahinkoon. Korvauksia ei saanut, koska remontista liian kauan.

Tottakai. Kostua voi kenen tahansa kiinteistö. Onneksi noista on jo aikaa.

Juu, on purkukunnossa

No sepä harmi 😕. Mut tämä on se syy miksi okt:ssa on koko ajan jotain hommaa. Omaisuudestaan on huolehdittava.

Monella yksin asuvalla eläkeläisellä on huonokuntoinen omakotitalo. Heillä on pieni eläke ja remontit tekemättä. Myynnistä tulee 5 vuoden vastuu. Nuo talot jää perikunnille.

Maan tasalle vaan, so what.

Vierailija
1017/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollutkaan kyse siitä, että nuohoojan tilaaminen olisi 'ponnistus', höpsöt.

Kerrostaloasujalle sellainen asia ei ehkä tule edes mieleen, joten hyvä nuohoojakin oli mainita ok-talon huollon yhteydessä. Eihän tässä kysytty työn raskaudesta mitään, vaan yleensä ok-talon huoltamisesta.

Olen itsekin miettinyt, että mitä kaikkea liittyy ok-talon hoitoon ja selviytyisikö siitä yksin. Tämä on hyvä ketju, selventää paljon asiaa.

Jos ei ole takkaa eikä puilla lämpiävää kiuasta, ei tarvita nuohoojaakaan.

Vierailija
1018/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa sellaisella iäkkäällä ihmisellä olleen talon, johon on kasaantunut ns. hoitovelkaa, niin urakka on loputon. 10 vuoden hoitamattomuutta pihalla ja talossa ei vuodessa-parissa urakoi. Esim. maanpinta on lehtien kasaantumisen takia voinut muuttaa muotoaan ja vesi valuu väärään suuntaan. Ikkunat, ovet ym ym rapistuneita. Pihalla ylikasvaneita hoitamattomia koristepuita.

Vierailija
1019/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kerrostalo- ja varsinkin rivitaloasukitkin pystyvät keräämään itselleen vaikka mitä työtä. Hoidetaan itse ruohonleikkuut, lumenluonnit, lipunnostot ja -laskut, laitetaan istutuksia pihaan ja kukkaruukkuja ovienpieliin ja kastellaan niitä pitkin kesää ja järkätään yhteispihassa grillailuiltoja jne. Ihan on ihmisestä kiinni, haluaako kodistansa työleirin vai ei ja nauttiiko sellaisesta.

No ei muuten ole. Vanhan omakotitalon voi kuntotarkastuttaa ja silti sieltä tulee vastaan ylläreitä, jolloin ei voi valita jättääkö tekemättä vaiko ei.

Vierailija
1020/1129 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, rivitalossa ja kerrostalossa vesivahinko maksetaan yhdessä.

Vakavaraisessa kerrostalossa on yleensä jonkin verran varaa maksaa vahingot, ja toisekseen massiivista vesivahinkoa vanhoista putkista johtuen ei pääse tapahtumaan jos taloyhtiössä on asiallinen hallitus ja isännöitsijä jotka pitävät huolen että talotekniikka pidetään kunnossa. Harvoin niin isoa vesivahinkoa sattuu muuten kuin asukkaiden huolimattomuuden tuloksia, että siitä pitää tonnitolkulla osakkaiden maksella. Putkiremontti taas on normaali taloyhtiöremontti joka tulee tasaisin väliajoin halusi tai ei. Siihen voi varautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä