"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!
Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?
Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅
Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊
T. Kerrostalossa kasvanut
Kommentit (1129)
Pari kertaa vuodessa rännien putsaus, sadevesikaivojen tarkitus kerran vuodessa, yläpohjan tsekkaus kerran vuodessa, nurmikon leikkuu, metsäisen pihaosien siistiminen, kasvien lannoitus ja leikkaus ettei rehevöidy.
Vierailija kirjoitti:
MIkä ponnistus tämä nuohoojan tilaaminen joillekin oikein on, kun pitää oikein erikseen mainita. Yksi puhelinsoitto ja sillä selvä.
No kyllä minä lasken muistamisen, tilaamisen ja aikatauluttamisen hommaksi. Eihän se nyt mikään iso ponnistus ole, mutta muistettava ja hoidettava kuitenkin.
Samanlaista liioittelua kuin mökin kutsuminen työleiriksi.
Minä en halua omakotitaloon, koska siinä on tosiaan paljon työtä. Tietysti siinä voi asua kuin pellossa, pitää pihan sotkuisena ja antaa talon mädäntyä. Mutta jos oikeasti haluaa pitää omakotitalosta huolta, on siinä vaikka mitä perus pintaremonttien lisäksi, että peittää lämmitys ja rännit, hormit, vedet, sähköt. Tiedän muutamankin wannabe-omakotiasujan, joiden piha on kuin kaatopaikka ja taloissa ties mitä homevauriota ja muuta. Ja sehän käy kalliiksi. Jos talosta ei pidä huolta, tuho alkaa pikkuhiljaa, mutta kumuloituu. Tiedän myös useamman ihmisen joka on muuttanut takaisin rivitaloon/kerrostaloon, koska ei halua viettää koko kesäänsä nurmikkoa leikaten, talonsa huoltoon sidottuna. Sisustuslehdet antaa vähän turhan romanttisen kuvan, että talonpito olis yhtä ihanaa sisustusremppaa ja lyhtyjä kuistilla, vaikka olis mikä laho kansakoulu. Talonpito vaatii rahaa, viitseliäisyyttä ja tietoa, taitoa.
Olen aika varma että omakotiasujissa on vähiten mielialalääkkeiden käyttäjiä.Elämä on mielekästä kun ei tarvitse asua kuin rotat häkeissä
Meillä on pk seudulla iso uudehko okt ja 3000m2 tontti. Tässä vuotuiset hommat:
- 1-2x vuodessa rännien tyhjennys (puita ympärillä runsaasti)
- uima-altaan puhdistus kerran viikossa 30min kerrallaan - samalla saa aurinkoa
- terassien öljyäminen 2 vuoden välein n 120m2
- keväällä kukkapenkkien rapsutusta ihan omasta ilosta
- kesällä muutaman kerran rikkaruohot pois kukkapenkeistä - terapiaa
- nurmikkoa n 20m2, ajo trimmerillä 3-4x kesässä
- autotallin ja talon väliltä lumenluontia, viimetalvena 3x. Traktori hoitaa muuten. Hiekoitus vie minuutin
- rikkaruohojen rapsutusta hiekkatien pätkältä kerran kuukaudessa
- hedelmien ja marjojen poiminta kerran vuodessa
- ilmastointilaitteen suodatinten vaihto 2x vuodessa a' 3min
Muut hommat on samoja mitä kaikissa kodeissa - värien vaihtoa sohvatyynyihin, ehkä jonkin seinän maalaus, lamppujenn vaihtoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Puut pitää hankkia, varastoida ja lämmittää uuni. Ilmanvaihtokanavat ja sadevesikaivot pidettävä kunnossa, säännöllisesti käydään läpi katon kunto ja ikkunoiden kunto, huoltomaalaukset, saumojen kunto esimerkiksi kylppärissä, nuohous tilataan vuosittain...Pihatyöt voi tehdä sen mukaan miten innokas puutarhuri on. ...
Lumityöt ja hiekotus, täytyy sanoa että ei aina huvita kolata pihaa aamuisin. Viime talvena pudottelin lumia katolta, kun näytti että lumieste tulee muuten alas. Remonttia tehdään tarpeen mukaan. Meillä on tänä vuonna hiottu parketti ja uusittu hanat ja rännit, liiteri maalattiin uudelleen. Korjasin postilaatikon jalan, aitaa ja istutin uusia kasveja, tein sora-alueen keittiöpuutarhaa varten.
...
Ja sinäkö teet nämä hommat joka päivä? Salaojakaivoon olen kurkannut noin kerran kolmessa vuodessa. Ei mitään nähtävää. Katolla käyn suunnilleen yhtä usein. Hyvässä kunnossa vieläkin. Maalausta tarvii tehdä korkeintaan kymmenen vuoden välein jos sitäkään. Kylpyhuoneen silikonit olen vaihtanut viiden vuoden välein.
Kasvillisuus on erittäin vähäistä pihassa, koska ei olla viherpeukaloita. Pihan hoito on ulkoistettu huoltoyhtiölle.
Iso osa noista sinun jutuista on 5-10 vuoden välein tehtäviä asioita ja loput ovat muuta ylimääräistä. Arkipuuhia on erittäin vähän käytännössä.
No se on hienoa, että sulla on ulkoistettu helppohoitoinen piha ja olet pitänyt huolta kodistasi :)
Otsikko oli "Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!" ja kyllä mun arkeen myös nämä harvemminkin tehtävät asiat vaikuttavat välillä pidemmäksi aikaa. Teen tai tilaan ne pääasiassa yksin, sillä puolisoni tekee reissutöitä ja meillä on alle kouluikäisiä lapsia. Aikaani vie myös se, että selvitän mitä tarvitsen, etsin ja kilpailutan jonkin työn tekijää tai opettelen jonkin uuden asian. Mulla turahti postilaatikon jalan korjaamiseen lopulta koko päivä, kun en löytänyt sopivaa puuta. En väittänyt, että nuohoojan tilaaminen on työlästä, listasin asioita mitä mielestäni kt-asunnossa ei tehdä eikä siten tule ajatelleeksi.
Jos paikat on kunnossa, niin mikäs siinä ollessa!
Korjaan siis vastaustani ap:lle. Päivittäistason arkeen vaikuttaa lämmitysmuoto ja vuodenaika. Ei mitään sellaista, mistä et selviydy tai mitä et opi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua omakotitaloon, koska siinä on tosiaan paljon työtä. Tietysti siinä voi asua kuin pellossa, pitää pihan sotkuisena ja antaa talon mädäntyä. Mutta jos oikeasti haluaa pitää omakotitalosta huolta, on siinä vaikka mitä perus pintaremonttien lisäksi, että peittää lämmitys ja rännit, hormit, vedet, sähköt.....
Ilmeisesti kerrot tarinaa jostain valmiiksi homehtuneesta 80-luvun ok-talosta?
Kuinka usein sinun mielestä taloon pitää tehdä pintaremonttia? Vaikka nykyiset maalit ovat huonompia, niin kyllä ne nyt kymmenen vuotta vähintään suojaa. Lämmitys on nyt toiminut monta vuotta, kun se saatiin säädettyä kuntoon. Hormissa ei ole mitään vikaa ja nuohooja tulee ihan automaattisesti kerran vuodessa. Talon lähellä ei ole ainuttakaa lehtipuuta ja lähin puu ylipäänsä on noin 10 metrin päässä, joten eipä ole rännejäkään tarvinnut paljoa putsailla. Vettä tulee ja sähkötkin toimii.
Kuvitteleeko joku oikeasti, että noihin pitää joka päivä tai edes kuukaisi kiinnittää huomiota?
Riippuu kuinka vanhassa talossa asuu. Sanoisin, että mitä vanhempi niin sitä enemmän on kaikkia pikku juttuja mitä pitää hoitaa. Tosin jos kaikki remontit tehty ja piha on yhtä kuin nurmikko, niin asia erikseen.
Kaikilla omakotiasujilla ei myöskään ole esim.puutarhaa missä pitäisi jatkuvasti kuopsutella.
Myös talon koko ratkaisee.
Meidän rintamamiestalossa tuhannen neliön tontilla puuhataan näin:
- nurmikon leikkuu 0-2 kertaa viikossa riippuen sateesta
- kukkapenkkien ja marjapensaiden kastelu kuivana kautena
- sadonkorjuu
- marjojen, omenoiden, raparperin ja yrttien säilöntä eri muodoissa
- terassien ja terassikalusteiden öljyäminen joka toinen vuosi
- orapihlaja-aidan leikkuu kerran vuodessa (80 metriä aitaa, menee kaksi päivää)
- tuija-aidan leikkuu (20 metriä) kerran vuodessa aikaa menee pari tuntia
- Kuusiaidan leikkuu (25 metriä) kerran vuodessa kevättalvella, vaatii tellinkejä jne. menee päivä.
- em. leikkuiden leikkuujätteen kuljetus pois
- Omenapuiden (2 isoa ja vanhaa) leikkuu kevättalvella ja risusavotta sen perään.
- omenoiden hävitys, esim. tänä vuonna omenaa tuli kahdesta isosta puusta satoja kiloja.
- kukkapenkkien rikkaruohojen kitkentää pitää tehdä jopa pari kertaa viikossa alkukesästä jos haluaa että pysyy jotensakin hallinnassa.
- Nuohoojan kutsuminen on yksi muistettava homma tosiaan, meille ei ainakaan tule automaattisesti enää.
- polttopuita takkaan ja pihasaunaan
- 3-4 kertaa vuoden aikana täytyy käydä säätämässä maalämpöä, päälle syksyllä ja keväällä pois.
- pattereita joutuu joskus ilmaamaan
- Salaojakaivoihin ja viemärin patoventtiili tarkastetaan kerran vuodessa
- yläpohjassa pitää kerran vuodessa käydä katsomassa että kaikki kunnossa
- rännien putsaus, vaikka lehtipuita ei olekaan, yhdestä isosta sembramännystä tulee neulasta senkin edestä
- grillit, kalusteet jne. talviteloille ja vastaavasti keväällä paikoilleen
- haravointi
- piha-valoista on nyt tänä vuonna palanut lamppu kolmesta eri valosta. Oma hommansa vaihtaa, kun pitää olla aika pitkät tikkaat että pääsee lampun vaihtamaan
- pientä huoltomaalausta ehkä kerran 5 vuodessa.
- postilaatikon puinen teline piti korjata tänä vuonna
- vesimittarin lukema vielä pitää ilmoittaa itse, sähkömittari on jo etäluettava
- hiekkaa saa pihaan levittää joka toinen vuosi, jonnekin vaan katoaa/painuu
jos pihassa on puita yms. eikä pelkkää nurmikkoerämaata niin hommaa on enemmän. Toisaalta kyllä se nurmikonleikkuukin työstä käy.
Sitten on paperihommia omakotitalossa, kiinteistöveron maksu nyt pieni homma. Mutta kaupunki teki 6 vuotta sitten kadulla viemäriremontin, siitä aiheutui ihan pyytämättä meillekin hommia ja kuluja. Piti muuttaa viemäriliittymiä oman pihan puolella, liittyä hulevesiviemäriin myös. Nyt 6 vuotta tuon jälkeen kaupunki kysyy dokumentteja tuosta hommasta, eipä meillä niitä ole enää kun tuplakappaleet toimitettiin urakoitsijalle (Destia) silloin niinkuin oli ohjeistettu. Destia on ne hukannut, joten nyt pitäis sitten jostain ne dokumentit tempaista. Sama homma koskee maalämpöurakan loppuraporttia, kaupunki puolestaan hukannut sen ja pitää toimittaa uudestaan. Raportti sentään nyt löytyy omasta arkistosta.
Lista on pitkä, mutta toki osin oma valinta mitä kaikkea pitää tehdä, minkälainen ja minkäkokoinen tontti ja talo on ylipäätään. Talotekniikkaan jos tulee jotain häikkää, joutuu usein kyllä itse tekemään enemmän kuin vain kutsumaan ns. huoltomiestä. Ja sen huoltomiehen löytäminenkin on välillä vähän vaikeaa, ovat kiireisiä ja aina ei ensi soitolla löydy oikeaa osaajaa. Tai väkisinkin opettelee itse korjaamaan esim. vuotavan vessanpöntön tai hanan, koska putkimiehen käynti maksaa helposti satasia.
On tässä jouduttu ennen tuota kadun viemäriremppaa kolmeen otteeseen tilaamaan viemärin painevesihuuhtelu kun meni vanha notkollaan oleva putki tukkoon. Kaveri asuu taajaman ulkopuolella ja heiltä loppui tänä kesänä vesi kaivosta. Meillä itsellä pihakaivo vanhaa perua jäljellä ja se pitäisi kunnostaa, maksaa muuten maltaita kaivon kunnostus.
No kukas se nyt oikeen ponnisteleekaan😁nuohoojaan tilaaminen on myös yksi niistä tehtävistä joita omakotitalollisen pitää hoitaa. Oli se sitten ponnistusta vaativa homma tai ei! Ootte te ihmiset pöljiä, aina on pakko koittaa jostain saada toiselle ees vähän vittuuntunut olotila ja muut peukuttaa hulluna perässä 😂
En koe okt-asumista mitenkään työläänä. Ehkä ilman miestä olisi työläämpää, mutta silti kohtuullista. Enemmän työllistää esimerkiksi auton pito ja huolto!
Taloon liittyvät työt ovat nurmikon leikkaus, joka on ehkä isoin homma kesäisin kun piha on iso. Tämän mies hoitaa yksin. Ei siis rassaa minua. Vihaan nurmikon leikkausta. Tämäkin ongelma olisi pienempi jos olisi pienempi piha, tai robottileikkuri, tai edes päältä ajettava.
Leivinuunin lämmitys on lähinnä miellyttävää puuhaa kylmällä kelillä.
Lehtiä emme haravointi koskaan, puita on kaadettu sen verran että jäljelle jäävien lehdet lähtee ajamalla syksyllä vielä ruohon. Keväällä laitan kesäkukat, talveksi kanervat. Siinäpä ne pihahommat.
Sisällä normaalit kotityöt.
Ja meillä nuohooja käy tilaamatta, tulee itsestään joka kevät.
Talvella tietysti lumityöt pitää tehdä, mutta ei sitäkään nyt niin paljon ole että viitsisi valittaa.
En voisi koskaan asua kerrostalossa. Kaipaan omaa tilaa ja rauhaa. Enkä koe ollenkaan työlääksi tätä asumismuotoa.
Iv koneita saa huoltaa 4kk välein
Ei okt:ssa tarvitse tehdä enempää kuin muunkaan tyyppisissä asunnoissa, enin osa stooreista on pelkkää taajamalegendaa, ns. ahkerien tärkeilyä - ja tavallaan muiden väheksymistä!
Meillä on maalämpö, joten ei tarvita sitä nuohoojaa! Niin kuin se nyt kovakin vaiva sitten olisi, voi hyvät hyssykät.
Tekemistä on sen verran kun haluat tehdä. Sisähommat nyt vastaa sitä samaa mitä kerrostalossakin, on sielläkin tehtävä remonttia ja vaihdeltava hanoja ymv. Remonttihommat nyt ei todellakaan osu joka vuodelle, meillä tehty viimeks 10 v. sitten jotain. Ei ole lämmitettäviä uuneja, on lattialämmitys.
Tavallisessa arjessa nyt ei ylivoimaisen paljon tekemistä ole. Minä olen tänään vienyt pikkulinnuille ruokaa ja heitellyt variksille vanhat leivänpalat pihanurmikolle. Muuta en ole tehnyt.
Stressaannuin kumppanin omakotitalon hoitamattomuudesta. Pelkäsin -salaa- hänen puolestaan mm. tekemätöntä katto- ja vesiputkiremppaa. Naapuri korjasi omaan piikkiin ilm. raja-aidan. En uskaltanut puuttua tai neuvoa enää, kun joka asiasta tuli riita, joka loppujen lopuksi oli sitten lopulta täysin mun syytä. Olin vainoharhainen ja mielenvikainen asiassa jos toisessa.
Arvasitte oikein, emme ole enää yhessä. Luojan kiitos hallelujaa :).
Asun mukavasti yksin, enkä tosin olisi uskaltanut tämän muuten mukavan tonttusen kanssa yhteen koskaan muuttaakaan. Olis ollut aivan liian rankka elämä. Huoh ja helpotus. Kyllä joku järki talon vuosihuoltoasioissa täytyy löytyä.
Stressaannuin kumppanin omakotitalon hoitamattomuudesta. Pelkäsin -salaa- hänen puolestaan mm. tekemätöntä katto- ja vesiputkiremppaa. Naapuri korjasi omaan piikkiin ilm. raja-aidan. En uskaltanut puuttua tai neuvoa enää, kun joka asiasta tuli riita, joka loppujen lopuksi oli sitten lopulta täysin mun syytä. Olin vainoharhainen ja mielenvikainen asiassa jos toisessa.
Arvasitte oikein, emme ole enää yhessä. Luojan kiitos hallelujaa :).
Asun mukavasti yksin, enkä tosin olisi uskaltanut tämän muuten mukavan tonttusen kanssa yhteen koskaan muuttaakaan. Olis ollut aivan liian rankka elämä. Huoh ja helpotus. Kyllä joku järki talon vuosihuoltoasioissa täytyy löytyä.
Meidän piha on asfaltti/nurtsi, ja kaksi puuta. Syksyllä ja keväällä haravointi, sekä 1x/vko ruohonleikkaus kesällä. Ei ole mitään puskia eikä kukkasia mitä tarvisi kastella, parit amppelit ostan alkukesästä, ja laitan kukkalaatikkoon jotain. Nämähän eivät ole pakollisia, ja toisaalta himokasvattaja tekee muutaman neliön parvekkeellaan paljon isomman työn. Talvella saa kolata lumet, tosin naapuri ajaa koneella sen aina jos tulee paljon lunta. Kerrostalossa asuessani jouduin kolaamaan lumia aamulla ennen töihinlähtöä, sekä auton ympäriltä. Nykyään auto on tallissa, niin ei tarvitse skrapailla eikä kolailla.
Ei kai tässä tarvi mitään muuta tehdä kuin korjata/korjauttaa jos jotain menee rikki.
En myöskään pitänyt kerrostalossa asuessani siitä, että aina piti lähteä jonnekin. Nykyään ei tarvitse lähteä mihinkään, kun aina on jotain kivaa tekemistä jos haluaa. Pakko ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei okt:ssa tarvitse tehdä enempää kuin muunkaan tyyppisissä asunnoissa, enin osa stooreista on pelkkää taajamalegendaa, ns. ahkerien tärkeilyä - ja tavallaan muiden väheksymistä!
Et oo tainnu okt:ssa koskaan asua?
Meillä ainakin on paljon sellasia ulkohommia, mitä ei rivarissa ollut kuin minimaalisesti, kerrostalosta nyt puhumattakaan.
Esimerkkejä:
Nurmikon leikkuu, pensaiden leikkuu, halkosavotat ja uunien lämmitys, auraukset, kolaukset ja hiekoitukset, kasvimaan ja kasvihuoneen hoito, kukkaistutusten hoito, haravoinnit, rännien putsaukset, piharakennusten huollot/raivaukset, ulkokalusteiden huollot...
Mutta joo, tykkään tehdä noita kaikkia. Linnunpöntöt täytyy huomenna putsata!
Sen minäkin haluaisin tietää. Kymmenen vuotta on kohta asuttu ok-talossa, mutta ei tämä mitään päivittäistä työtä vaadi. Ehkä joku kertoo minulle mitä minun olisi pitänyt tehdä.