Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kk ikäisen vauvan kanssa taistelu

Vierailija
04.10.2018 |

.. meillä on siis yhden kk ikäinen vauva. Lapsen syntymän jälkeen olen nukkunut Max 2 h pätkiä. Päivisin en oikein nuku kun lapsi herää 15 min- 30 min välein, käyn ylikierroksilla kun vaan odotan että kohta alkaa huuto.
Yksi iso syy tähän heräilyyn on seuraavanlainen johon kysyn epätoivoisena neuvoa:
Vauva itkee nälkää. Otan tissille - tai pullolle, imasee muutaman kerran, nukahtaa. Yritän herätellä jatkamaan syömistä. Ei herää. Laitan sänkyyn ja 5-15 min päästä herää taas nälkään ja muutama imaisu- nukahdus jne. Sama ralli yöt ja päivät. Hävettää olla näin loppu jo kk äitiyden jälkeen mutta meillä menee melkein kaikki aika vauvan kanssa tähän ruokailu-nukkumis-heräämis showhun. Lapsi ei suostu hereillä ollessaan olemaan missään muualla kuin sylissä. Ei rintareppu, kantoliina, sänky. On tyytyväinen ainoastaan sylissä, ja vain minun sylissäni.
Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä nukuin yhteensä 4 h pienissä pätkissä. Olin eilen niin väsynyt että illalla kun olin nostanut lapsen rinnalle 3 tunnin ajan, laskenut sänkyyn, nostanut taas rinnalle, pääsi vain itku silkasta väsymyksestä.
Paino on kk sisään pudonnut 20 kg minulla, kyllähän sitä tulikin 27 kg raskauden aikana, ja nestettä todella paljon, mutta en oikeasi jaksa/ pysty vauva sylissä syömään edes kunnolla. Jotain nopeaa ja helppoa jota voi yhdellä kädellä syödä samalla kun pitää vauvaa toisella kädellä.
Mies olisi apuna, mutta vauva ei kelpuuta ketään tai mitään muuta kuin minut. Jos poistun lapsen läheltä, alkaa niin saatanallinen huuto että ei mitään järkeä.

Miten voisin saada pysymään lapsen hereillä syödessä kerralla pidempään kuin muutaman minuutin? Vauva on iso -painaa nyt jo 4700 g)ja jatkuvasti nälkäinen ( syö varmaan 600-700 ml maitoa vrk). Lapsi oli pitkä syntyessään (55 cm, 3900g) ja kasvaa siis tosi vauhdilla.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ihan alkuvaiheessa vauvaa saa pidettyä hereillä rinnalla, kun riisuu vauvalta vaatteet ja ottaa iholle. Ihokontaktin pitäisi houkutella imemään.

Jos jätät vauvan jollekulle toiselle, miten kauan huuto jatkuu, kun poistut huoneesta? 

Vierailija
2/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin ihan alkuvaiheessa vauvaa saa pidettyä hereillä rinnalla, kun riisuu vauvalta vaatteet ja ottaa iholle. Ihokontaktin pitäisi houkutella imemään.

Jos jätät vauvan jollekulle toiselle, miten kauan huuto jatkuu, kun poistut huoneesta? 

Okei, kiitos vinkistä! Kokeilen heti.

Vauva huutaa niin kauan että ääni on käheänä ja haukkoo suunnilleen henkeä, jos jätän esim. Isän kanssa hetkeksi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, komppaan ekaa kommentoijaa ihokontaktista. Lisäksi kokeile silitellä poskea samalla aikaa kun imetät/annat pulloa. Myös hellä jalkapohjan kutittelu voi auttaa pitämään hereillä. Jos meinaa väkisin nukahtaa, vaihda vaippa. Se yleensä herättää vähän. Tsemppiä!!

4/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sulla ole maito vähissä jos et syö ja juo reilusti?

Vierailija
5/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva huutaa niin kauan että ääni on käheänä ja haukkoo suunnilleen henkeä, jos jätän esim. Isän kanssa hetkeksi.

Ap

Onko tämä siis myös siinä tapauksessa, että poistut kokonaan näkyvistä?

Musta tuntuu, että harvemmin tuon ikäiset vierastavat noin paljon, varsinkaan vielä omaa vanhempaa. Mitä itse luulet, voisiko vauvalla olla kipuja, esim. allergiaa tai refluksia? Onko ilmavaivoja, millaista kakka on ja miten usein sitä tulee?

Vierailija
6/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan imetystä, mutta tässä tapauksessa voisin suositella lisämaitoa pullosta kokeiluna.

Vierailija
7/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos mikään ei tahdo auttaa, niin kyseessä voi myös olla refluksi tai maitoallergia. Kannattaa kertoa asiasta neuvolassa, he voivat ohjata tutkimuksiin ja neuvoa miten kotona asiaa voi seurata.

Vierailija
8/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan imetystä, mutta tässä tapauksessa voisin suositella lisämaitoa pullosta kokeiluna.

Aloittajahan mainitsee avauksessa, että antaa myös pullosta...

Vierailija
9/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko tämä siis myös siinä tapauksessa, että poistut kokonaan näkyvistä?

Musta tuntuu, että harvemmin tuon ikäiset vierastavat noin paljon, varsinkaan vielä omaa vanhempaa. Mitä itse luulet, voisiko vauvalla olla kipuja, esim. allergiaa tai refluksia? Onko ilmavaivoja, millaista kakka on ja miten usein sitä tulee?

Kyllä voi, esim meillä ei kukaan muu kelvannut ekaan n. 4kk kun äiti.

Vierailija
10/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen kuukauden iässä alkaa helpottaa ja voit pikkuhiljaa totuttaa vauvaa johonkin rytmiin. Korvikkeen anto ei ole mikään synti, jos vauva ja sinä voitte paremmin! Ihan oikeasti. Minulla oli toisen kanssa sama tilanne ja aloin imetyksen lisäksi syöttämään pullosta. Noin vartti imetystä ja pulloa päälle. Vauvaa voi vähän yrittää pitää hereillä syötön aikana. Ja vaikka sitä ei suositella, niin jos olet huvitutti ja vauva hetken tyytyväisenä pysyy, niin ota ihan oikeasti tuttukin käyttöön. Ei se kärsimys sinusta parempaa äitiä tee. Ja kauniisti tätä tarkoitan.

Vierailija
11/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa on tullut hyvin niin ei kyse ole ainakaan siitä ettei vauva saisi tarpeeksi maitoa! Se on hyvä.

Oletko miettinyt perhepedissä nukkumista? Saisit itse levättyä paremmin.

Vierailija
12/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepedille ääni myös täältä. Ei tarvitse nousta ylös kun vauva herää, antaa vain maitoa kun vauva alkaa liikehtiä (ei kerkeä rueta edes itkemään), näin ei itsekään herää niin pahasti ettei saisi heti unta. Tämä toiminut omalla kohdallani kahden lapsen kanssa. Tsemppiä!

Vierailija
13/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vinkeistä.

Maitoa tulee siis todella paljon, varmaan litra päivässä. Sitä annan sitten pullosta (kun vaivana on suihkuttaa itse jos on rinnat kovin täynnä). Ja siis vauva pysty yhtä huonosti hereillä syödessään oli kyse pullosta tai tissistä.

Me nukutaan perhepedissä, sillä oma sänky on täysin no no vauvalle.

Ap

Vierailija
14/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap minulla oli aivan samanlainen tilanne, tosin pahimmillaan nukuin vain kaksi tuntia vuorokaudessa. Kyselin neuvolasta ja muualta neuvoja, mutta ei kukaan osannut oikein neuvoa mitään. Joten en osaa minäkään sinua neuvoa. Ei se mitään refluksia eikä allergiaa ollut. Mutta helpotti, kun vauva oli 2,5 kk, silloin alkoi syömään paremmin ja viihtymään muuallakin kuin minun sylissä, myös yönipätkät muuttui tuolloin pidemmiksi. En tiedä miten jaksoin ja selvisin (edes kahvin voimalla ei voinut valvoa, koska rintamaitoon erittyvä kofeiini olisi valvottanut vauvaakin vain lisää). Mutta selvisin kuitenkin, ja nyt vauva on 3,5 kk ja edelleen olen väsynyt, mutta paljon helpompaa on jo, yössä saan nukuttua jo kuusi tuntia.

Vierailija
15/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollainen tissi- ja sylitakiainen. Oma jaksaminen oli kyllä kovilla, enkä oikien pystynyt näkemään sen alkuvaiheen yli. Kun joku sanoi, että helpottaa esim. kolmen kuukauden iässä, niin siihen tuntui olevan ikuisuus. Istuin sohvalla ja vauva nuokkui tissillä. Makasin sängyssä ja vauva torkkui tissi suussa. Pikku hiljaa aloin totuttaa vauvaa kantoliinaan. Ensin ihan hetkisen, sitten pidempiä aikoja. Sama vaunujen kanssa.

Tsemppiä sinne. Niin ihanaa kuin vauva-aika olikin, en kyllä kaipaa tuota uuvuttavuuden tunnetta. Mutta menee se ohi aikanaan.

Vierailija
16/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tosi pieni vauva, mun vauva  pian 5kk ja esikoinen eli varmaan moni tietää enemmän mutta meillä taisteltiin ympiväsyneen vauvan kanssa kunnes vaihdettiin korvike eli ei mitään Tuutia tms. Vaan Nutrilon Omneota. Parin päivän kuluttua oli kuin eri vauva! Tämä tajuttiin ikävä kyllä vasta kun vauva 4kk. Meillä kyllä söi usein aika hyvin, mutta välillä nukahtikin kesken kaiken. Epäsopivan korvikkeen takia ei suostunut olemaan selällään koska väärä korvike aiheutti refluksia ja ensimmäiseen neljään kuukauteen eli mihinkään ei voinut laskea paitsi hirveän huudon kera. Tosi raskasta... Nyt tilanne muuttunut, vauva nukkuu myös päivisin eikä karju tuskaisena. Vauva myös kasvaa. 2kk ikäisenä oli jo erilaista kuin vastasyntyneenä ja 4kk iässä taas ihan erilaista kuin 2kk iässä. Olkoonkin että meillä väli 2kk-4kk oli se kaikkein vaikein. 

Vierailija
17/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, komppaan ekaa kommentoijaa ihokontaktista. Lisäksi kokeile silitellä poskea samalla aikaa kun imetät/annat pulloa. Myös hellä jalkapohjan kutittelu voi auttaa pitämään hereillä. Jos meinaa väkisin nukahtaa, vaihda vaippa. Se yleensä herättää vähän. Tsemppiä!!

Olen nro 16 ja tein myös näitä ja mun lapsi oli syntyessään iso, 4,6kg. Hirveä nälkä alusta asti mutta jouduttiin tuputtamaan ruokaa painonlaskun takia. Meillä usein syötiin puolet, vaipan vaihto ja toinen puolikas annoksesta. Edelleen jos vauva nukahtaa kesken kaiken niin näiden lisäksi sellainen voimakas pussaamisen/moiskautuksen ääni (5 krt peräkkäin) herättää syömään vähän vielä lisää. Naikkarilla neuvottiin lisäksi ihan riisuminen, jos vauvalla kiva lämmin olo niin voi olla unisempi eli voit vielä koittaa vähentää vaatetta vauvalta ruokailun ajaksi, esim. pelkkä body. Peppupesua suositeltiin myös. 

Vierailija
18/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut kireästä kielijänteestä ha tästä aiheutuvista vauvan syömisvaikeuksista? Tähän liittyy hyvin paljon oireita, joita ei aina yhdistetä kyseiseen vaivaan. Kuvailemasi asiat voisivat johtua tästä. (Kuulostaa meidän vaivalta)

Suosittelen lämpimästi googlaamaan oireita ja liittymään esim facebookissa vauvojen kireä kielijänne- ryhmään, jossa voit kysellä tai lukea enemmän.

Kuulisin myös jos kuulostaa osuvalta :)

Voimia :)

Vierailija
19/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske isän puhua "jatkuvasti", kun vauva on sinun sylissäsi. Silloin vauva tottuu isän ääneen. Kun isä alkaa kantaa ja ruokkia lasta sinun ollessasi nukkumassa, suihkussa tai yksinäisellä kävelylenkillä, isä ei tunnu niin pelottavalta tutun äänensä takia.

Anna vauvan huutaa. Isän sylissä hän on aivan turvassa. Maitopullo isälle, huutava lapsi ei ainakaan ihan heti nuku.

Vierailija
20/32 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käske isän puhua "jatkuvasti", kun vauva on sinun sylissäsi. Silloin vauva tottuu isän ääneen. Kun isä alkaa kantaa ja ruokkia lasta sinun ollessasi nukkumassa, suihkussa tai yksinäisellä kävelylenkillä, isä ei tunnu niin pelottavalta tutun äänensä takia.

Anna vauvan huutaa. Isän sylissä hän on aivan turvassa. Maitopullo isälle, huutava lapsi ei ainakaan ihan heti nuku.

1 kk ikäisen ei saa antaa huutaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi