Minulla on jatkuvasti anemia eikä syy selviä???
Minulla on nyt jo vuosien ajan ollut toistuvasti anemia, joka todettu täysin "sattumalta". Hemoglobiini on välillä jopa 80-90 välillä eikä aiheuta _mifään_ oireita tai ainakaan en tajua niitä itse.
Kaikkea on tutkittu lääkärissä eikä mitään ole selvinnyt syyksi koskaan. Ei mitään syytä.
Selviääkö syy ikinä? Pitääkö minun syödä loppuelämäni kuureina rautaa purkista?
Kommentit (21)
B12-vitamiinin ja foolihapon taso?
Kaikilla vaan ei rauta imeydy. Oma hemoglobiini on myös siinä 120 paikkeilla eli suht. Matala, mutta koskaan ei mitään oireita ole ollut. Koen olevani oikein pirteä ja hyvinvoiva. Tietty tommonen HB 80 on jo selvitettävä eikä tod normaalia
Onko tähystetty? Esim. Vatsahaava voi olla lähes oireeton ja johtaa anemiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ulostenäytteitä on otettu paljon. Ulosteessa ei ole koskaan ollut verta, ei ikinä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla vaan ei rauta imeydy. Oma hemoglobiini on myös siinä 120 paikkeilla eli suht. Matala, mutta koskaan ei mitään oireita ole ollut. Koen olevani oikein pirteä ja hyvinvoiva. Tietty tommonen HB 80 on jo selvitettävä eikä tod normaalia
120 on täysin normaali.
Vierailija kirjoitti:
B12-vitamiinin ja foolihapon taso?
On tutkittu, oli kunnossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120 on täysin normaali.
Normaali juu, mutta 117 on jo anemian raja, joten onhan se matala vaikkakin jollekin varmasti sinänsä ihan normaali.
Vierailija kirjoitti:
Keliakia?
Verikokeena testattu ja ainakaan siinä ei todettu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120 on täysin normaali.
Naiselle matala ja miehelle anemiaa. Että silleen😂
Kuten joku jo sanoi, ei kaikkien keho ymmärrä imeyttää sitä rautaa ravinnosta. Jos olet nainen, onko sinulla runsaat kuukautiset? Oletko sekasyöjä, vai noudatatko jotain ruokavaliota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulostenäytteitä on otettu paljon. Ulosteessa ei ole koskaan ollut verta, ei ikinä.
Ap
Ok. Vatsahaavassa usein tulee tummuutta ulosteeseen. Koska se veri tummuu pitkällä matkalla suolistossa. Minulla itselläni ollut haavaumia vatsalaukussa, täysin oireettomia. Lääkäri alkoi epäillä vatsahaavaa, kun kerroin, että uloste ajoittain melko tummaa. Hb oli myös laskenut 120:stä 105:een puolessa vuodessa. Minulla on myös refluksitauti ollut, eli vatsahappoa pääsee ruokatorveen. Siksi joudun välttämään esim. paprikaa, limuja, sieniä, raakaa sipulia, vissyvettä. Nyt tilanne parempi, ei tule röyhtäilyä eikä nouse mahahappoja. Tosin lääke on varalta (kuurina). En ole juonut lainkaan alkoholia kevään jälkeen, koska se laukaisee refluksin ja oireet voi kestää viikonkin. Voi olla, että refluksi ja mahahaavat yhteydessä toisiinsa.
Ei ole runsaat kuukautiset. En usko ollenkaan, että kuulautiset olisi syynä.
Ap
Mulle sanottiin, että alhainen hb johtuu useimmiten liian vähästä vitamiinien saannista kuin raudasta. Kokeile poreberokkaa muutama kuukausi, jos et vielä ole tehnyt. Rautavarastot tutkittu?
Sit voi vuotaa ruuansulatuskanavan. Noi kaksi on yleisimmät. Sitte voi liittyä tuotantoon tai johonkin muuhun sairauteen. Hematologille aika.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole runsaat kuukautiset. En usko ollenkaan, että kuulautiset olisi syynä.
Ap
Tämä. En minäkään uskonut. Vuosia hb 100 huitteissa tai alle ja syytä ei löydetty. Kuukautiset olleet minulla aina niukat ja max 3 pv. Nyt kyn ne ovat loppuneet hb pysyy just 120, jopa vähön ylikin.
Mulla yli 150. Harmi vaan kun en voi luovuttaa verta. Anemiaa oli minullakin kun aikoinaan oli hirvittävät kuukautiset :(. Kohdunpoiston jälkeen tuli helpotus.
Mervi Tapiolalla oli syöpä noilla oireilla.
Keliakia?