Paljonko teillä on rahaa tilillä pahan päivän varalle?
Kommentit (131)
Reilu 10 000 puskuria käyttötilillä + ulkomaantilit. Säästöt ja sijoitukset sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
säästötilillä 8500e, rahastoissa 3200e, luottokorteilla 2000+4000e
Vuosi sitten saatiin kokea puskurin tärkeys, kun vessan viemäriputki osoittautui vialliseksi. Vakuutus ei maksa 20v vanhoista putkista mitään, kun vesivahinkoakaan ei vielä ollut (olisi tullut jos ei olisi korjattu). Pelkkä putken oikaisu olisi maksanut ''vain'' 2000e (piti piikata vessan ja aulan lattia auki) uusine lattialaattoineen. Onneksi oli varaa tehdä saman tien kunnon remontti: samoilla piikkaamisilla laitettiin lattiakaivo ja lämmitys, uusi pytty, seinää myöten uudet laatat. Ei tarvittu senttiäkään lainaa liki 5000e remppaan.
No mun piti sitten laittaa äkkiä jarrut kuntoon, palojen ja jarrulevyjen vaihto eteen ja taakse maksoi yli 600 euroa ja mitään laskua ne ei tällä pajalla kirjoittele, se on maksu kassalla tai luottokortti. (Automaattikortillani on 400 euron nostoraja enkä osaa sitä kännykällä säätää.) Maksan heti pois kun Visa tippuu luukusta. Kyllä se puskuri vaan on hyvä olla olemassa, jos pystyy.
Palojen ja levyjen vaihto yli 600 euroa, huhuh. Itse vaihdan aina itse nuo, todella helppo homma vaikka ei mikään automekaanikko olisikaan. Olisit hakenut varaosat liikkeestä ja laittanut miehen töihin. M30
15.000 €, yksinasuva 63-vuotias nainen, joka hömpöttelee ahdistuksissaan rahansa kaikkeen turhaan.
Ei yhtään säästössä, ei näillä palkoilla (toimistorotta kunnalla) pysty säästämään mitään. Kädestä suuhun elämistä tämä on. Kaikki muut on nousseet (ruoka, asuminen jne) mutta palkka ei!!
Heti käytettävissä n. 3000 e eri tileillä, rahastoissa jne. reilut 20000e.
Säästötilillä 14t ja käyttötilillä ehkä pari tonnia. Osakkeita on kans mutta ei mitään hajua arvosta kun en niihin kuitenkaan halua kajota (olisko 30-40t). Miehellä onkin sitten paljon enemmän, en edes tiedä paljonko (varmaan 200t). Kyllä pienistäkin tuloista pystyy säästämään jos asuu vaatimattomasti. Mekin asuttiin pitkään ennen lapsia todella vaatimattomasti ja siks saatiin säästettyä, ei ollut kivaa mutta eipä muuten olis tällaisia säästöjä kun palkat ei päätä huimaa, ovat n. 2300€/kk bruttona per nenä.
Olen laskenut yhteen vuoden sähkölaskut plus 20 e ja kotivakuutuksen. Jaoin summan 12 ja joka kk siirrän tämän summan laskutilille. Ruokabudjetti on 800 e ja puskuri 1800 e.
Palkkapäivänä siirrän sentilleen kaikki loput asunnonlyhennystilille.
Tätä ennen on mennyt automaattiveloituksena yhtiövastike ja peruslyhennys.
Mies aloitti työt oltuaan pitkään työttömänä. Penniä on venytelty, irtaimistoa myyty, mm 2 autoa ja kesämökki.
Nyt kun taloon tulee 2 palkkaa, nyt laitamme laskutilille vielä 100 e, rahat käytetään jouluun ja kesälomaan. Ensi kesänä aiomme tehdä jotain muutakin, kun käymme fillarilla Hietsussa ja käydä kansipaikoilla Tallinnassa laukussa omat eväät.
3800 euroa.
Koska elämme minun palkallani, kaksi henkeä. Veronpalautuksista laitan säästöön 300 euroa.
Säästötilillä 8K, rahastoissa vähän alle tuo. Sen lisäksi "autotili", johon säästetään pari sataa joka kuukausi, en muista paljon siellä on.
Säästössä 450€ ja kaksi luottokorttia, joista toista en ole käyttänyt aikoihin ja toisella ostan lentolippuja kun menen lapsuudenperhettä tapaamaan.
Olen työtön, mutta en aio menettää luottotietojani ja velkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pitäisi olla puskuria tilillä? Paljonko teillä on?
Mun mielestä toi riippuu niin paljon ihmisestä. Joillakin ei ole säästössä yhtään, ja silti ne pärjää. Jotkut taas saavat hetkeksi säästettyä, mutta kohta ne säästöt menee ja ollaan taas pulassa.
Kannattaa miettiä mitä menoja omalle kohdalle todennäköisimmin joskus tulee, ja yrittää säästää sen verran, että ainakin niistä selviää. Itselläni on aina sen verran, että ainakin seuraavat tilanteet on turvattu ilman että niiden osuessa kohdalle tarvitsee pihistää tavallisista käyttörahoista:
- puhelin tai tietokone menee rikki (asun vuokralla niin etten joudu maksamaan esim. jääkaappia tai pesukonetta itse)
- jokin raha tulee jostain syystä myöhässä (kerran oli työttömyystuki 2 vk myöhässä)
- muuttokustannukset
- tarvitsee matkustaa jonnekin, esim. hautajaisiin
- joululahjat, synttärilahjat
- ...
Itselläni tileillä säästössä on reilu 2 000 e (lisäksi on käteistä). Mulle yksin asuvana jo tuo summa tuo paljon turvaa, koska on tosi epätodennäköistä, että tulisi jokin sellainen yllättävä meno, johon tuo summa ei riittäisi. Säästän kuitenkin lisää, jos vaikka joskus tekee mieli tehdä jotain ekstraa tai jossain kuussa olen tuhlailevampi, esim. ostan uusia vaatteita. Ja jos joskus muutan, niin siitä voi tulla yllättävän paljon maksettavaa.
Mielestäni kaikkia tulojaan ei ikinä pitäisi budjetoida koko kuulle käyttöön (jos kyseessä on ns. normi kuukausi), koska silloin olisi vaikea selvitä siitä, että menot vaihtelee eri kuukausina.
Vierailija kirjoitti:
Kaiikki meneee viinaan eli ei yhtäään.
Varmaaan jo kaupunkimaasturin verran paalanut ragaaa.
Yhteisellä tilillä n. 31 000 e, kakkostilillä (jonka kortilla on verkkomaksu sallittu) ehkä 1500 e. Ei ole mitenkään säästämällä säästetty vaan sitä kertyy, vuosi sitten oli n. 22 000 e.
19500, mutta juuri tuli yllättävä autoremppa ja hupeni. Pikkuhiljaa säästellyt vuosien varrella pienestä myyjän palkasta. Rahat on säästötilillä mihin ei pääse kun pankkiin menemällä ei tuu törsättyä. En uskalla sijoittaa kun en ymmärrä asiasta mitään.