Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestovaippailu sittenkään edullisempaa?

06.05.2006 |

Luin jokin aika sitten kestovaippainfon keskustelupalstaa ja hätkähdin hiukan kun monet olivat tulleet siihen lopputulokseen että kestovaipat eivät sittenkään tule edullisemmaksi (ja jos tulevat niin todella vähän). Tämä siis yhdellä lapsella käytettynä jos ei myy eteenpäin vaippoja.

Onko todella näin? Aioin aloittaa kestoilun ensisijaisesti taloudellisuuden takia, en niinkään luonnonsäästämisen vuoksi vaikka hyvä syy sekin olisi.

Nyt olen ostanut yhden Bumbyn kuorivaipan, yhdet ruskovillan vaippahuosut ja hahtuvalankaa. Näihin on uponnut rahaa noin 50¿. Minulla on jo valmiina harsoja ja aion ostaa vielä (näin aluksi) mikrofleeseä kuivaliinoiksi. Mitä muuta tarvitsen? Vauva syntyy kesäkuussa.

Kertokaa omia kokemuksianne kestovaipoista, nimenomaan taloudelliselta kannalta; paljonko on mennyt rahaa, mitä olette ostaneet ja mitä olisitte tehneet toisin.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten yllä on jo mainittu, pesukustannukset sekä ekologisuus on tutkittu juttu jo, samoin on tuo vaippojen vaikutus liikkumiseen, tosin minäkään en muista missä se olisi netissä ollut.

Mutta meidän kestoilla ollut neiti on noussut seisomaan 7kk iässä ja käveli 1vuotiaana, että eipä se ole kehityksestään jäljessä ollut...

Kestovaipat tulee halvemmaksi, jos ostaa tarpeen mukaan vaippoja ja vaikka ostaisi kalleimpiakin vaippoja, mutta halutessaan niihin voi kyllä käyttää ihan jumalattomasti rahaa. Kun siis hurahtaa kuoseihin ja kaikkiin ihanuuksiin, vaipoista tulee kuin joku vaatesarja jota kerätä. Se on asia sitten ihan erikseen.

Meillä nyt kakkosen vaipat siirtyy kolmoselle ja iso osa tehty itse. Sopimattomat olen myynyt kirppiksellä ja ostanut luotettavia, jo hyväksi havaittuja merkkejä tilalle. Hurahtanutkin olen hitusen mutta vaippailu on silti ollut suhteellisen halpaa. Ja halvenpaa vielä seuraavalla.

Vierailija
22/37 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin yhdentekevää, kumpi tulee kalliimmaksi, kestoilu vai kertistely. Jos ei ois varaa vaipattaa lasta meidän arvoihin sopivalla tavalla niin tuskin oltais vauvaa hankittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lidiä ihan vieressä ole eikä muutakaan halpahallia. Olenko mä maksanut vaipoista ryöstöhintaa ?

Meillä siis käytetään osittain kertiksiä, ja silti tuo 16 e menee viikossa, jos vaipan vaihtoväli on normaali ... eli syöttöjen yhteydessä vaihetaan jos on märät, ja ainakin meidän vauvalla melkein aina on pissat tulleet. Eli n 8 vaippaa kuluu ketiksiä niinä vuorokausina jolloin ei kestoilla( ollaaan esim reissussa ) Libero taitaa laskennallisestikin ilmoittaa , vaippoja kuluvan 6-8 kpl vuotokausi, ja " terveen " vauvan tulisi kastella vähintään 5 vaippaa päivässä.

Vierailija
24/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten hyvin kakka lähtee vaipasta pesemällä?

jos kauppareissulle (pitemmälle kuin lähikauppa) sattuu vaipanvaihto, mihin panette sen käytetyn vaipan, entä jos siinä on kakka? pidättekö mukana muovipussia tms.?

pitääkö vaippa sen kakan sisällä, ettei se pursua reunojen yli selkään?

pesettekö vaipat joka päivä vai joka toinen päivä, missä asteessa pitää pestä?

joku mainitsi kestositeistä, miten hyvin veri lähtee pesussa?

ja vielä lopuksi, eikö se ole työlästä pestä " ylimääräisiä" koneellisia kun varmasti lapsiperheessä on muutakin pyykkiä, ja mihin laitatte kuivaamaan kaiken pyykin ja onko kuivausrumpu käytössä?

Vierailija
25/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailen lapaselle omalla 10 kk kokemuksillani

lapanen:

Ensin, kun tavara on vaippaan tullut, huuhtelen sen käsisuihkulla vessanpönttöön. Ihan kätevää on tämä. Pesukone pesee sitten kyllä sen vaipan raikkaaksi ja puhtaaksi, ei siihen mitään jää.

jos kauppareissulle (pitemmälle kuin lähikauppa) sattuu vaipanvaihto, mihin panette sen käytetyn vaipan, entä jos siinä on kakka? pidättekö mukana muovipussia tms.?

Repussa on muovipussi, johon laitan käytetyn vaipan.

:-D kyllä todellakin pitää. Niin isoa kakkaa ei ole meillä nähty, että selkä rötvääntyisi. Kyllä muutaman kerran on kakkaa (maitokakkavaiheessa) lurahtanut lahjekumppareihin, mutta se ei ole mikään ongelma.

Meillä pestään koneellinen joka päivä, mutta ei tämä olisi välttämätöntä. Tämä riippuu vähän tietenkin siitä, kuinka paljon vaippoja taloudesssa on. Mutta meillä pestään muutenkin yksi koneellinen päivässä, oli siinä kestiksiä tai ei. Ja lisäksi viikonloppuisin lakanapyykkiä. Ja kuudenkympin pesu yleensä riittää, joskus (ehkä joka toinen kuukausi) pyöritän 90:ssä.

Tästä ei ole ongelmaa. Mun siteet on putsautuneet, mutta jos joillakin tämmöistä ongelmaa on, sappisaippualla lähtee.

ja vielä lopuksi, eikö se ole työlästä pestä " ylimääräisiä" koneellisia kun varmasti lapsiperheessä on muutakin pyykkiä, ja mihin laitatte kuivaamaan kaiken pyykin ja onko kuivausrumpu käytössä?

Ei ole kuivausrumpua meillä, se on niin epäekologinen väline. Ei sitä pyykkiä nyt niin hirveästi enemmän noiden vaippojen kanssa tule; kuten joku totesikin, vaippoja menee ehkä 6-8 päivässä. Vaippa ei ole mikään hirveän iso objekti.Ja vaipathan voi pestä ihan tavallisen pyykin kanssa, nykykoneet - ja aineet ovat niin hyviä. Mutta jos tämä hirvittää, voi pestä erillisen koneellisen, vaikka joka toinen päivä.

Minä suosittelen sydämestäni koittamaan kestoilua. JOs vain uskaltaa kaataa mielestään ja arjestaan jättimäisiä ennakkoluuloaitoja, yllättyy varmasti positiivisesti. Kaiken edun ja ekologisuuden lisäksi kestovaippailu ON hauskaa, vaipat suloisia ja vaipanvaihtohetki - ainakin meidän perheessä - iloinen tapahtuma!

Vierailija
26/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon reissuasiaan: ei sitä kakkaa sinne muovipussiin kannata säilöä! Sen kyllä käyn pesemässä pois. Myös takapuolesta :-)

Mutta meidän vauva on oppinut tässä 9 kk iässä kakkaamaan aina pottaan, joten se huoli on loppunut meiltä.

Vierailija
27/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen lapsen kestoilun kokemuksella..

lapanen:

- meillä on käytetty vauvaikana, jolloin kakka on vielä löysää kuivaliinoja. Kahdella isommalla oli kestoliinoja nekin, mutta nyt viimeisen kohdalla ihan kertakäyttöstä maatuvaa riisipaperia.Kesto kuivaliinoihin maitokakan tahroja on jäänyt, mitta tämä väri ei ole ainakan meitä haitannut. Pari värjääntynyttä kuivaliinaa tai harsoa on varmasti tullut pois heitettyä, ihan vain esteettisistä syistä, mutta siis itse kakka lähtee vaipoista hyvin .. vaipathan voi tarvittaessa pestä 90 asteessa, mitä monikaan vaate ei kestä.

-Kaippareissuilla ( ihan lähikauppaan mentäeeäkin ), kyläpaikoissa yms. kestkäyttöiset kuivaliinat ovat käteviä. Liinaan jäänyt kakka laitetaan sinne minne itsekin kertavaipat laitat.. roskiin. Itse vaippan käärin kosteudenpitävään kestovaippapussiin.

-Pitää. hyvin istuvat kestot ovat valskanneet omien lasten kohdalla paljon harvemmin kun kertikset. Ketovaipat kuten kestakäyttöisetkin tulee valita omalla lapselle sopiviksi. Malleja ja imukyvyltään erilaisia vaippoja on lukuisia.

-Melkein päivittäin. Toisinaan jää " huomiseksi " . Meillä kone pyörittää vaipat yleensä aina 60 , joskus tosiaan 90.. jos tarvis.

-itselläni ei ole kokemusta

-itse en koe työlääksi. Vaipat pestään puklurättien kanssa , ei siis ylimääräsenä omana koneellisena. Vaipat ripustan illalla narulle ja aamulla nostan narulta. Meillä ei ole kuivasrumpua, enkä ole sellaita kaivannut. Käytämme taskuvaippoja, tai sisävaippa +kuori yhdistelmiä, jotka kuivuvat nopeasti.

Vierailija
28/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku voi sanoa ettei ketot ole meidän juttu vaikkei ole kestovaippoja edes kokeillut. Ja tuohon vaipan paksuuteen, meillä on käytössä paljon fuzzi bunz merkkisiä taskuvaippoja micro inserteillä ja vaippa on OIKEASTI lähes yhtä ohut kuin kertis ja todella pehmeä. Eivät meidän sisävaipatkaan mitään paksuja ole (paitsi univaipat), suurin osa on bambuisia ja ne ovat todella pehmeitä ja notkeita ja muotoutuvat hyvin pojan haaruksiin =). Ja liikkumiseen eivät ole millään lailla vaikuttaneet, poika oppi kävelemään tuetta vajaa 10kk iässä ja 10,5kk iässä käveli hyvin (ei enää kontannut) joten ihan normaaliin aikaan kaiketi.

Rehellisyyden nimissä tuohon alkuperäiseen kysymykseen vastaan että meillä on mennyt kestoihin ihan hirvittävä summa rahaa vaikka olen osan vaipoista käytettynä ostanutkin. Mutta johtuu siitä että vaipoista on tullut vähän niin kuin harrastus joten siinä se syy on, sisko taas käyttää tsi-vaippoja jotka eivät ole maksaneet juuri mitään kun vanhoja jämäkankaita ja imuina pyyheliinoja on käyttänyt. Mulla on paljon rahaa noissa vaipoissa tällä hetkellä kiinni mutta siinä vaiheessa kun niitä ei enää tarvita myyn pois ja siinä vaiheessa ne ovat varmasti halvemmaksi tulleet kuin kertakäyttöiset (mutta siihen menee vielä aikaa koska säästän vaipat mahdollisille seuraaville lapsille...).

Vierailija
29/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vastaanpa minäkin vanhana kestoilijana..esikoispojan ( 2 v 3 kk nyt) kanssa täyskestoiltiin laitokselta asti, pyykkiä pesin noin kerran kaksi viikossa täyden koneellisen (ei kuivausrumpua, mutta on meillä kyllä vanha linko, jota käytin joskus, koska harsoista tulee sillä niin pehmeitä ja lähes kuivia)..

ELI KÄYTÖSSÄ SIIS harsovaipat, riisipaperi,froteiset (vanhoista pyyhkeistä tehdyt) lisäimut, villahousut (ruskovillan ja mummin merinovillasta kudottuja) ja villabumbyt (tavallisiakin bumbyjä on kun on saatu mm. miehen työkaverilta vedonlyönnin seurauksena..eivät silloin uskoneet että joku voisi käyttää kestovaippoja..)

eli jos tulee kakat (tissimaitokakka etenkin) on riisipaperi todella kätevä, sen voi heittää kompostiin ja harsoonhan ei mitään kökköjä edes tule pelkästään nestettä.. toimii hiukan isommallakin vauvalla..tosin meillä on käyty kakalla potalla sitten 10 kk vanhasta..1 v oltu yökuivia ja 1,5 v jätetty vaipat kokonaan pois..

sen verran voi sanoa että meillä ei ainakaan vaikuttanut lainkaan pojan liikkumiseen..kova menijä on ollut koko ajan..konttasi 6 kkn vanhana kestovaipoissaan ja siitä pian nousikin jo tuen kanssa seisoskelemaan..

nyt meillä on kotona sellainen viikon vanha neiti, joka käyttää myös samoja vaippoja, eli kustannuksia ei ole nyt tullut oikeastaan lainkaan..

tyytyväinen neiti, viimeyönkin nukkui jo villapaketissaan ja villakapalossa lähes lävitse (23-6)..äidin tissit olikin sitten räjähdyspisteessä ;)..samanlainen oli meillä kyllä toi poikakin..erittäin tyytyväinen, vähäitkuinen, hyvä nukkumaan, hymyileväinen ja kova tissinsyöjä..

kuitenkin ensisijaisesti sanoisin että mielestäni kestovaipat ei ole ollenkaan vaivalloisia, lisäksi meille on ainakin tärkeää (ehkä tärkeämpääkin) ettei kuormiteta lastemme tulevaisuutta näillä ongelmajätteillä yhtään enempää (niin monet juntit tekee jo niin ja siitä kiitos.. metaanijätekaasut ja kasvavat vaippajätevuoret jotka ei maadu koskaan tai siis ainakaan 500-600 vuoteen..mun mielestä kertikset pitäisi lailla kieltää tai ainakin laittaa haittavero jos joku niitä haluaa käyttää)..tietenkin kestoissa on plussana se että nämä kemikaalit joita kertikset on täynnä ei pääse kuormittumaan vauvan elimistöön..

ja mun kokemukseni mukaan villavauva on onnellinen vauva.. ja kun on onnellinen vauva on äitikin onnellinen :) ja koko loppu perhe..

ja säästyvät rahat käytetään ihan mielellään johonkin kivaan

, lähdetään reissuun tai ostetaan jotain hyvää..eikä tarvii säästellä ruokakaupassa esim..

mä en kyllä käyttäisi kertiksiä vaikka maksettaisi, yöks..inhottaa ajatuskin pukea tollasta pikkusta sulosta täydellistä ihmistä johonkin myrkkykuoreen..

Vierailija
30/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut siis oikeesti ei voi kun nauraa... MYRKKYKUOREEN?? =)

Mä olen tainnut myrkyttää oman täydellisen pienokaiseni käyttämällä kertiksiä!!!

Mielenkiintoinen keskustelu kaikenkaikkiaan...

-Alpukka ;)

Vierailija
31/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen vauvan syntymää suuret suunnitelmat kestovaippojen käytöstä ja roikuin netissä päivät pitkät vertaillen hintoja ja ottamassa selvää mitä kaikkea tarvii. Olin vaan kolme kuukautta ennen äitiyslomaa sairaslomalla ja sit minimiäitiyspvärahalla, niin ei ollut varaa kerralla hankkia niin paljoa että olisi heti päässyt alkuun. Ajattelin kartuttaa varastoa vauvan synnyttyä, siihen mennessä oli koossa jopa kahdet ruskovillan vaippahousut... Sitten kun vauva syntyi niin ensimmäiset 2vkoa hilluttiin TAYSissa beibin syömättömyyden takia, ja sitten kun kotiuduttiin, alkoikin paha koliikki... Jäipä kestovaippailu haaveeksi, kun ei muuta voinut kuin kantaa kirkuvaa lasta ja heti jos nukahti, yrittää nukkua itsekin.

Täytyy ihan rehellisyyden nimissä sanoa, että ekologisessa mielessä mun mielestä on ihanteellista, että monet äidit jaksaa kestoilua, mutta on mun mielestä kyllä ollut helpotus kaiken kaaoksen keskellä vaan ottaa vaippa paketista ja heittää vanha menemään. Ei hirviästi olis tässä ollut aikaa alkaa ompelemaan jostain vanhoista rytkyistä vaippoja ja pesemään niitä (en tiedä miten muut pesee vaan pari koneellista viikossa, meillä pyörii kyllä kone kerran päivässä ilman vaippojakin.)

Eikä ne nyt varmaan mitään myrkyllisiä ne kertikset ole, siis oikeesti :D

Lähinnä huonosti hajoavia. Kyllä se vaan niin on että muutkin kuin kestoilijat pitää pieniä vauvojansa täydellisinä ihanina pikku olentoina, ja haluaa heille vain parasta. Olettaisin että myös kertakäyttövaippojen valmistajat, ja me käyttäjät. Ihme juttu, että oli kyse sitten imetyksestä tai vaipoista, niin aina löytyy tuomitsijoita. Yllättävän monet ihmiset ei ymmärrä, että syyttely ja marmatus ei aiheuta kuin vastareaktion. Kiva että täällä on kuitenkin myös paljon ihmisiä, jotka osaa käydä hedelmällistä keskustelua.

Vierailija
32/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lykkään minäkin lusikkani soppaan, vaikka en osaa ap:lle sanoa juuta enkä jaata kestiksien edullisuudesta kertiksiin verrattuna.

Olen Nuipun kanssa samoilla linjoilla. Minäkin etsin kovasti tietoa kestiksistä ennen tyttäremme syntymää. En kuitenkaan ehtinyt ostaa mitään, tuntui, että tarjontaa oli vähän liikaakin ja omanlaisen vaipan löytäminen tuntui hankalalta. Vauvan synnyttyä elämä oli melkoista hulabaloota, väsymys ja vauvan kovat vatsavaivat veivät mehut niin totaalisesti, ettei tullut mieleenkään sillä hetkellä ruveta pelailemaan kestiksien kanssa.

Meillä kertisvaipat eivät ole tulleet kovinkaan kalliiksi. Olemme käyttäneet Lidlin vaippoja, jotka kustantavat n. 20 e kuussa. Joku kyseli Lidlin vaippojen kappalehintaa. Oliskohan hinta ollut 0,15-0,17 euroa, koosta riippuen tietty.

Arvostan kestisten käyttämistä ja ehkäpä itsekin kokeilen niitä, kunhan saan selvitettyä, mitä kannattaa ostaa ja mitä ei (aikamoista opiskelua saa kyllä tehdä, kun yrittää ottaa selvää kaikista vaihtoehdoista!). Minuakin hirvittää kertiksistä aiheutuvat ympäristöhaitat. Turha on silti lähteä arvostelemaan kertisten käyttäjiä, joillekin tämä ratkaisu voi tuntua sillä hetkellä parhaimmalta vaihtoehdolta. En jaksa uskoa, että kertakäyttövaipat olisivat lapselle myrkyllisiä, tuskinpa sellaisia päästettäisiin markkinoille! Mitä tulee tuohon ihottumaan, niin meidän tytöllä ei ole vielä kertaakaan tullut vaippaihottumaa. Muistaakseni viime kevään Odotus-lehdessä oli kertisten ja kestisten vertailua ja samalla kumottiin väite, että kertikset aiheuttaisivat kestiksiä enemmän vaippaihottumaa.

Tuntuu aika ikävältä, että annetaan kertisten käyttäjistä sellainen kuva, että eivät pitäisi yhtä hyvää huolta lapsistaan kuin kestisten käyttäjät. Ihan samanlaista vastakkainasettelua kuin näissä iänikuisissä imetyskeskusteluissa!

On muuten hienoa, että äitiyspakkauksessa on nykyään kestovaippasetti!

-Pilkku & Sara-Ellen 5 kk-

Vierailija
33/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitänyt tarkkaa kirjanpitoa kestovaipoista (koska sitten tietää, mitä pyytää niitä eteenpäin myydessä). Alussa ostin useampia malleja koekäyttöön, kaikki käytettyinä kirppareilta. Ostetut oli S-kokoa. Nyt on 10 kk vauvalla menossa L-kokoiset ja lähes kaiken olen tehnyt itse.

Kaiken kaikkiaan rahaa on mennyt 165 euroa (sisältää vaipat, kankaat, erikoispesu- ja hoitoaineet villalle). Jälleenmyyntiarvoa on 50-70 euroa valmisvaipoilla ja itsetehdyillä vähän. Kankaita on varastossa niin paljon, että tulen saamaan loput vaippaiän vaipat sieltä. Korkeintaan kuivaliinaa pitää hankkia.

Kestovaippoja käytän päivässä n. 6 kpl ja yhden kertakäyttöisen yöllä. Jos kertakäyttövaippa maksaisi 20 senttiä kpl ja niitä käytettäisiin tuo 6 kpl päivässä, tulisi kestovaipat samanhintaisiksi 138 päivässä eli noin 4.5 kuukaudessa. Vaippapyykkiä pesen 2-3 kertaa viikossa, joten se ei ole kovinkaan suuri lisäkustannus. Lisäksi toivoisin, että vaipoille olisi melko pian tulossa seuraava käyttäjä, joten siinä ne edut vaan kasvaisivat.

Titi

Vierailija
34/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedä siitä onko tullut edullisemmaksi kun kertistely, mutta johtunee äipän hurahtamisesta kestoiluun.. vähemmälläkin arsenaalilla pärjäisi hyvin:)

vaivaa tuosta kestoilusta en saa hakemallakaan, meillä on kolme lasta joista vanhin 4w lisäystä kestovaippailijoihin on saapumassa loppukesästä. Meillä on parhaimmillaan ollut 2x vaippapeppua ja elokuusta alkaen siis taas... Koneellinen pyykkiä joka toinen päivä ei tuossa pyykkimäärässä tunnu miltään... Ja mielummin laitan lapselleni keston, kuljenhan niissä myös itse mielummin.. Itse en voi sietää hiostavia muovisiteitä, miksi ihmeessä pitäsin samanmoisia lapsillani...

Kestoilu on jokaisen valinta enkä " syyllistä" kertistelijöitä, kyllä meilläkin sillon tällön kertistellään reissussa (tai kertisteltiin ennen kun typyn iho alko ilmottaa olevansa toista mieltä, nykysin meillä siis kestoillaan myös reissussa)

Kaikkille avoimille sanon että kannattaa ihmeessä kokeilla:)

Vierailija
35/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisen kanssa on kertistelty koska en muusta mitään tiennyt.

Kakkosen kanssa kestoiltu koska totesin sen meille paremmaksi vaihtoehdoksi. Vaikka kakkosen ollessa pieni huutava koliikkivauva ja esikko oli samaan aikaan kuukauden sairaalassa, me kestoiltiin silti, koska se ei ollut vaikeaa. Ainoa joka minua piti kasassa oli silloin joku pieni piristys helvetinmoisesta arjesta, eli vaikkapa nätinvärinen uusi vaippa postiluukusta.

No esikko pääsi sairaalasta taas toistaiseksi ja kakkonenkin lopetti huutamisen 7kk iässä unikoulun avulla, 4kk koliikkia ja sitten univaikeuksia näets.

Pyykkiä ei tule muínusta paljoakaan lisää. Meitä on siis nelihenkinen perhe, kohta viisihenkinen ja kaksi vaippaikäistä siis silloin.

Silloin saattaa olla että hetkellisesti pyykkimäärä nousee jonkun verran.

Mutta, nämä ovat siis MINUN valintojani, koska päätin KOKEILLA asioita ennenkuin tyrmään.

Mutta, kuitenkin, jokainen äiti tekee omalle lapselle parhaaksi näkemänsä ratkaisut, sitä ei voi kukaan kiistää.

On kyse vaipoista, imetyksestä, nukkumisesta, mistä tahansa.

Yksikään ratkaisu ei ole toista huonompi, eikä kukaan voi arvostella toisen perheen tapoja.

Vierailija
36/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai noissa kertiksissä nykyään enää hirveitä myrkkyjä ole, mutta 6 vuotta sitten Pampers baby drysta löytyi TBT:tä (erittäin myrkyllinen aine) mutta se oli silloin. Ja noissa imuosassa olevissa superabsorpenteissa on ainakin natrium polyakrylaattia mikä kiellettiin aikoinaan tamponeista, mutta lasten vaipoista ei koska ne " geelit" eivät ole ihoa vasten. Eli itse olen kyllä melko kriittinen enkä luota vain siihen ettei noita vaippoja myytäisi jos niissä jotain haitallisia kemikaaleja olisi. Mutta tämä ei ole meillä se syy kestoilla vaan syy on ekologisuus, lapsen mukavuus ja äidin turhamaisuus ;)

Vierailija
37/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni halvin, tai lähes halvin tapa kestoilla on seuraava: Ostaa vaipat käytettynä ja myydä eteenpäin kun vaippa jää pieneksi tai malli ei sovi. Kestovaippojen jälleenmyyntiarvo on tosi hyvä. Jos ostaa vaikkapa käytetyn taskuvaipan (johon ei tarvitse erillistä kuorta päälle) käytettynä vaikkapa 10-12 eurolla (uuden hinta vois olla vaikkapa 15 euroa), niin voi vaipan laittaa edelleen myyntiin vaikkapa 10 eurolla. Imuina voi käyttää vaikkapa flanellikangasta taiteltuna, mikä ei oo kallista ollenkaan. Yleensä sanotaan, että vaippoja pitäis olla 20-30 kpl/koko, mutta kyllä minusta 10 vaipallakin hyvin pärjäilee (lukuunottamatta alkuaikaa kun kakkaa tulee joka syötöllä). Meillä vaipat pestään muun pyykin mukana ja pyykkiä kertyy muutenkin koneellinen päivässä. Meillä vaipat otetaan välillä suoraan koneesta käyttöön, 1400 kierroksen linkous ainakin kuivaa minusta riittävästi PUL + fleecekankaista taskuvaippaa ja tarvittaessa voi tän ekan vaipan pyyhkästä jollain liinalla sisäpuolelta kuivaksi. Eli laskelmaesim. yhen vaippakoon hinnaksi: 15 kpl x 12 euroa (käytetty hyväkuntoinen taskuvaippa) = 180 euroa - jälleenmyyntiarvo 15 kpl x 10 euroa = 150 = 30 euroa + imumatsku esim. flanellikangasta 3 m x 4 euroa = 12 euroa: Yht. 42 euroa. Tällä satsilla pärjäilee esim. 3 kk.

Kestovaippailu on kyllä alkuun aika vaikeesti hahmotettava juttu, mutta siihen jää myöskin helposti koukkuun. Me aloteltiin kestoilu kun poika oli 2 kk vanha. Hommaa on ehkä vähän enemmän, mut siitä jää hyvä mieli ja vaipat on minusta kivemmän oloisiakin kun kertikset. Yöllä ollaan käyttty kertiksiä, mutta ollaan nyt yölläkin vaihettu kestoihin ja ihan hyvin onnistuu sekin.