Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestovaippailu sittenkään edullisempaa?

06.05.2006 |

Luin jokin aika sitten kestovaippainfon keskustelupalstaa ja hätkähdin hiukan kun monet olivat tulleet siihen lopputulokseen että kestovaipat eivät sittenkään tule edullisemmaksi (ja jos tulevat niin todella vähän). Tämä siis yhdellä lapsella käytettynä jos ei myy eteenpäin vaippoja.

Onko todella näin? Aioin aloittaa kestoilun ensisijaisesti taloudellisuuden takia, en niinkään luonnonsäästämisen vuoksi vaikka hyvä syy sekin olisi.

Nyt olen ostanut yhden Bumbyn kuorivaipan, yhdet ruskovillan vaippahuosut ja hahtuvalankaa. Näihin on uponnut rahaa noin 50¿. Minulla on jo valmiina harsoja ja aion ostaa vielä (näin aluksi) mikrofleeseä kuivaliinoiksi. Mitä muuta tarvitsen? Vauva syntyy kesäkuussa.

Kertokaa omia kokemuksianne kestovaipoista, nimenomaan taloudelliselta kannalta; paljonko on mennyt rahaa, mitä olette ostaneet ja mitä olisitte tehneet toisin.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta kuivausrummusta, joku sanoi sitä epäekologiseksi, no toki se voi olla sitä, mutta tässä minun kokemus ilman kestovaippailua:

en voinut kuvitellakkaan että meille hommattaisiin sellanen aparaatti joka kuivattaa pyykin tunnissa. ei koskaan sellasta sähkösyöppöä!

no, ensin hankki tuttu, sitten toinen, sisko, mummu jne... kaikki kehuivat, ja kun kerran näin sen nukkasihdin jota sisko puhdisti yhden koneellisen jäljiltä, kauhistuin. se järkyttävä pölykasa on aina levinnyt meidän lattialle ja koko huusholliin, olen allerginen muutenkin ja laiska siivoamaan joten ihmekkös jos meillä villakoirat juoksenteli pitkin nurkkia. ja se vesi joka kerääntyi sinne kaukaloon. sitä oli ainakin puoli litraa. sähköä toki kului mutta se palautui lämpönä takaisin huusholliin.

siispä meille sellanen kuivausrumpu. ja avot, allerginen nuha helpottuu kun loppuu pyykin kuivaaminen ulkona siitepölyaikaan, sisällä pöly vähenee, pyykkäyksestä tulee mukavaa puuhaa kun koneellinen on selvitetty alle päivässä.

suosittelen lämpimästi kaikille tätä tehokuivausihmettä!

Vierailija
2/37 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes jaksanut laskeskella, paljonko tulen säästämään tms, mutta säästöä tulee kyllä aikanaan. Hankin mukavan arsenaalin ihania kätsyjä Fuzzi Bunz-taskuvaippoja ja siinä oheni lompakko kyllä. MUTTA vauva on ensimmäisemme, ei viimeisemme, ja vaipat menevät sitten tulevillekin. Ehkä sitten sen jälkeen vielä jollekin tutulle käyttöön, jos hyvässä kunnossa ovat.

Vaippakoneellinen pestään joka toinen päivä, eikä tule mieleenkään, että olisi työlästä. Ihanaa, ettei tarvi roudata vaippoja kaupasta ja sitten roskikseen. Suurin syy kestoiluun on se, että minusta nuo ovat vauvan iholle mukavampia. Fleece tosin ei ole paras materiaali pyllyä vasten, mutta kompromissi tuli eteen, sillä halusin tosi ohuita, helppoja vaippoja. Mutta fleecen näen silti paljon kivempana vauvan iholla, kuin kertiksen paperin/liiman/geelin, mitä ovatkaan.

Nuo ovat niin suloisia vauvan päälläkin. Piristäviä ihaniä värejä ja ihanaa, kun nyt kesällä vauva saa olla nurmikolla paitasillaan ja Fuzzilla, nehän menevät ihan pikkuisista housuista!

Niin, ja meilläkin kestoilun aloitus kesti ja kesti, kun en osannut valita meille sopivia siitä suuresta vaippaviidakosta, mutta kun muutamia kokeiltiin, niin 6kk-ikäisenä meille tuli tuo Fuzzipaketti ja pois en vaihtaisi. Siitä päivästä lähtien kokopäiväkestoiltu, ei koskaan ongelmia. Ei kannata stressata sillä, että missä likaista vaippaa säilyttää kauppareissulla tms, ei semmoiseen nyt kestoiluajatus voi kaatua! ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/37 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä se silti tulee halvemmaksi.

Olen osanut mielestäni markkinoiden ihanimpia ja tehokkaimpia vaippoja, täysin turhamaisuuttani. (Iguja) Yksi vaippa maksaaa n. 16 euroa. Villakuoret, joita käytän, maksavat n. 20 e per kuori. Laskimme miehen kanssa, että joka viikko vauvan kanssa kertavaipoilla vaipatettaessa mene niin paljon rahaa, etäsillä rahalla saa suunnilleen aina yhden kuoren tai vaipan. Tässä otimme myös vähän huomioon jätemaksuja kertiksille (omakotitalossa) ja pesukustannuksia kestoille.

Näin ollen, kun vauva on vuoden. olen voinut ostaa n. 50 vaippa ja kuorta. Kuitenkin, kun olen aina myynyt vaipat eteenpäin, olen saanut hyvin pidetyistä vaipoista ja kuorista (jotke siis ovat esim-. jääneet liian pieniksi), vähintään 50 % rahoista takaisin, joistain vaipoista jopa 80%, jos ne ovat olleet oikein hyväkuntoisia.

NBäin laskettuna on meillä ainakin kestoilu järjettömän paljon edullisempaa.

Tuossa keskustelussahan todettiin, että kestoilu voi tulla todella halvaksi, jos kesoiilee esim. hahtuvilla ja harsoilla, mikä on ihan tehokasta sekin. Tai ompelee itse. Kalliimmaksi tulle vain, jos otttaa kestoista " harrastuksen" ja shoppailee niiä ylenmäärin vain skiksi, kun ne on niin ihania...

Vierailija
5/37 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi ostin erilaisia vaippoja kokeeksi ja kun nyt on selvinnyt, millaisista vaipoista tykkäämme, niin olen alkanut itse ommella sisävaippoja seuraavaa kokoa varten. Jälleenmyyntiarvo ostetuilla vaipoilla on tosiaankin niin hulppeaa, että jos vaippoja ei aio käyttää kuin yhdellä lapsella, niin ne maksavat todella vähän itselle, jos ja kun ne saa myytyä eteenpäin. Meillä on tarkoitus kestoilla edelleenkin myös mahdollisilla tulevilla vauvoilla, joten olen 100-varma, että kestoilu on sekä ekologisesti että taloudellisesti kannattava valinta.

Toki vaippoihin saa uppoamaan omaisuuden, jos ostaa uusinta uutta, mutta itse tehtynä olen voinut hyödyntää myös vanhat pyyhkeet ym materiaaleiksi, joten yhden vaipan hinnaksi on tullut n. 1-5e ( olen ostanut esim kallista mutta todella imukykyistä bambukangastakin noihin hintoihin)

Kuoret olen ostanut uutena/käytettynä, sillä niiden kuluminen on vähäistä ja itsetehtyihin vaikea saada todella toimivaa kaavaa.

Näin meillä. Rohkaisen kyllä kokeilemaan!

Precious

Vierailija
6/37 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippoihin on mennyt ainoastaan se, mitä tarrat ja kuminauhat ovat maksaneet, sillä olen ommellut sisävaipat mummolasta löytyneistä vanhoista paidoista yms. Imuja ompelin vanhoista pyyhkeistä.

Noiden tarrojen ja kumppareitten lisäksi olen ostanut hahtuvalankaa villiksiin, sekä parit popolinin ja parit bumbyn kuoret.

Kuoria on nyt koko vaippaiäksi.

Yhteensä olen saanut kulutettua n.100¿ (+villanpesuaineet joiden hintaa en muista..)

-Ja tämä vaippojen ompelu on mulle hauska harrastus :)

..Riepumatto -biisiä mukaillen..

" ..vastas äiti että kun hän vaipan loi, joka kangastilkku hälle tarinoi, paljon vanhaa, vähän uutta, monen muiston kirjavuutta, yhteen kestovaippaan kätkeytyä voi..."

Vierailija
7/37 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se MEIDÄN mielestä niin kallista ole kestovaippojen vaivaan nähden. Meillä menee vauvan vaippoihin n. kahden viikon välein 11,50¿ (Pampers). Eli kuussa n. 23 euroa. Että jos mietit kertakäyttö/kestovaippojen välillä, mieti myös se ylimääräinen työ, mikä kestoista aiheutuu. Itse en olisi siihen ollut valmis, näin meillä kertakäyttövaippoja.

Suolapala:

mutta kyllä se silti tulee halvemmaksi.

Laskimme miehen kanssa, että joka viikko vauvan kanssa kertavaipoilla vaipatettaessa mene niin paljon rahaa, etäsillä rahalla saa suunnilleen aina yhden kuoren tai vaipan.

Vierailija
8/37 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta: oletteko koittaneet käytännössä kestoja? Että tiedät, miten paljon siinä on työtä?

Pyykkikone ne pesee ja aurinko kuivaa, siinä kaikki. Minusta se on sen (kestävän ekologisen ajattelun) väärti.

Minusta työmäärä on ihan yhtäläinen sen kanssa, että automarketista kävisin niitä vaippoja roudaamassa, ja toisella kädellä raahaisin niitä jäteastiaan.

Mutta tämäkään ei ole syy miksi meillä kestoillaa. Ekologisuus ja vauvan mukavuus ovat meillä ykkössijalla.

Vierailija
9/37 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen tuttavaperheessä nähnyt läheltä sen työn. Ja sanoin, että ITSE en siihen olisi valmis, tässä perheessä se meni siinä sivussa. Mieluummin raahaan sen vaippapaketin pari kertaa kuussa kotiin muiden ostosten kanssa. Ja ihan viereisestä lähikaupasta, ei siihen automarkettia tarvitse. =) Ja ihan tyytyväinen vauva meilläkin on, vaikka kestoja ei saakaan käyttää.

Vierailija
10/37 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole itsellä lainkaan kokemusta, Lidl:n vaippoja käytetään ja kuussa menee n.16euroa niihin. Vauvan mukavuudesta nyt ei voi mitään sanoa, kun eihän ne sitä itse osaa kertoa. :) Jos äidillä on hyvä olla kesto/kertakäyttövaippojen kans, niin kait sitten sillä vauvallakin...

Kestovaippoja olen parilla reilun vuoden ikäisellä nähnyt ja heillä se ainakin vaikutti liikkumiseen aika paljon ja toisen äiti sitä ääneen tuumikin. Lantion alue oli tosi jäykkä vaippa päällä ja aika paksu hökötys siellä näytti olevankin verrattuna kertakäyttövaippoihin. Mut voi olla et niitäkin on erilaisia, en tiedä sen tarkemmin.

Ruoka meillä ostetaan kaupasta ja vaipat tulee siinä samalla, en sitä koe sen enempää " raahaamiseksi" , kuin niitä maitopurkkejakaan. :)

En oikeastaan ole sen enempää kestovaippoja vastaan kuin puolellakaan, mun mielestä aivan sama ja jokaisen vanhemman oma päätös. Ja kestovaipoista en ole oikeastaan mistään ole tietoa saanut ja toisaalta olen ollut laiska etsimään, joten siihen on jäänyt. Kokeilla voisin, mut tuskin tulis tapa, luulisin.

Vierailija
11/37 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskimme mieheni kanssa ennen vauvan syntymää, että neljän kuukauden jälkeen olemme kestovaippahankinnoissa " tasan" kertakäyttövaippojen suhteen, eli sen jälkeen kestovaipat on pelkkää plussaa! Aloitimme kolmella kuorivaipalla ja sideharsoilla, joista osan ompelin itse, osan sain tutulta. Ompelin itse lisäimuja vanhoista pyyhkeistä ja flanelleista. Tyttö nyt 6 kk, ja nyt hankimme pari kuorta lisää kirpparilta, ja hinnaksi tuli vähemmän kuin yksi pieni kertakäyttövaippapaketti! Eli säästämme koko ajan edelleen!

TÄRKEINTÄ on kuitenkin se PERIAATE kestovaippojen käytössä, eli että jättäisimme lapsillemme ja lapsenlapsillemme mahdollisimman pieniä jätekasoja tuonne kaatopaikoille! Ne vaipat eivät sieltä häviä moooneeen vuosikymmeneen! Se peseminen on hyvin pieni vaiva kun alkaa ajattelemaan kestävästi. Olen itsekin nyt siirtymässä kestositeihin ja kuu-kuppiin, kunhan kuukautiset alkavat taas :)

TOINEN tärkeä juttu on että tyttäremme iho voi niiiin paljon paremmin hengittävissä kestovaipoissa kuin muovisissa kertiksissä. Ajatelkaa, haluaisitteko itse koko ajan kävellä muovipussiin suljettuna? Mielummin käyttäisin kyllä kankaita ja vaihtaisin jos märäksi tulisi. Olihan raskauden aikana siteiden yms. käyttö jopa " kiellettyä" , sienitulehdusvaaran takia!

KAIKKEIN upein vaihtoehto olisi EC (Elimination Communication). Tästä olen lukenut vasta viime aikoina! Pienet vauvat kommunikoivat tarpeistaan heti syntymästä lähtien, ja jos vanhempi vain osaa oppia kuuntelemaan vauvan viestejä, niin vessahätäilmoituksen tulevat koko ajan selkeämmiksi. Sitä pärjäisi siis jopa ilman vaippoja! Ekosydämeni hymyilee ja tänään ostimmekin jo potan puolivuotiaallemme!

Rohkeasti vaan kestoilemaan!

Vierailija
12/37 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä sitä että kestovaipathan menevät sitten vielä seuraavalle lapselle, ja seuraavalle, ja seuraavalle... Eli ne säästöt on otettava mun mielestä huomioon kun vertailee hintoja!!!

Vierailija
13/37 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköä kuluu ja pesuainettakin joutuu käyttämään, vaikka kuinka etikkavedessä liottaisi.

En halua ottaa kantaa kestojen ekologisuuteen sinänsä, mutta halusin vain todeta, että pyykkikone veden lämmityksineen ja pesuaineineen kuluttaa ympäristöä yhtä lailla eli asia ei todellakaan ole noin mustavalkoinen - voi kun olisikin!

Pyykkikone ne pesee ja aurinko kuivaa, siinä kaikki. Minusta se on sen (kestävän ekologisen ajattelun) väärti.

Vierailija
14/37 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä vauvan iho on todella hyvä, eikä ne vaipat nykyään ole kovinkaan muovisia..Ja joku mainitsi myös tuon kestovaippojen koon, haluan, että lapsellani on mukavampi olla pienemmän vaipan kanssa. En itsekään tykkää isoimmista kuukautissiteistä, jotka ovat kuitenkin huomattavasti pienempiä, kuin vaippa vauvan jalkojen välissä. Ja ne kestovaipat ovat kyllä lapsen päällä sen näköisiä, että en kehtaisi julkisesti liikkua..Haluan, että lapseni myös näyttää hyvältä. Ehkä turhamaista joidenkin mielestä. =)

mamma-stina:

TOINEN tärkeä juttu on että tyttäremme iho voi niiiin paljon paremmin hengittävissä kestovaipoissa kuin muovisissa kertiksissä. Ajatelkaa, haluaisitteko itse koko ajan kävellä muovipussiin suljettuna? Mielummin käyttäisin kyllä kankaita ja vaihtaisin jos märäksi tulisi.

Vierailija
15/37 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka ne kestot hieman halvemmaksi tulisikin, siltikään en niitä käyttäisi. Juuri itseni ja lapsen MUKAVUUDEN takia. Mutta toiset käyttää ja se on ok.

Vierailija
16/37 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt kestovaippoja pojallani heti 1 viikon ikäisestä asti. Kertikset haisee todellakin kemikaaleille (pampers) Tärkein syy miksi me aloimme käyttää kestoja on ekologisuus ja hengittävyys (käytämme villahousuja).

On ollut tutkimusta myös siitä, että kertikset voisivat olla osa syy lapsettomuusongelmiin, koska kertis ei niin hyvin hengitä. Ja mielestäni lapsen lonkille parempi osento on nimenomaan kestovaipoissa, kun haara ei ole niin kapea, kuin kertiksissä. Ja kestoja on nykyään niin monenlaisia, että valinnan varaa on, isoa ja pientä. Itsellä on siis vain kokemusta vauvan kestoilusta 3 kk ajalta. Halvemmaksi kestoilu ehdottomasti tulee, vaikka ottaisi mukaan veden ja sähkön. Mutta meille edullisuuus ei ole tärkein tässä asiassa.

Onneksi kestoilu on ollut tapetilla mediassa viimeaikoina, jotta saadaan keskustelua aiheesta.

Minusta kestoilu on todella mukavaa ja en näe sitä mitenkään työläänä, jopa mieheni vaihtaa keston oikeen mielellään. Jokainen kuitenkin tehköön valintansa kestojen ja kertiksien välillä. Mutta jokainen rohkeasti kokeilemaan, vaipat voi aina myydä eteenpäin jos kestoilu ei onnistunutkaan :)

Vierailija
17/37 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi kiinnostavaa seurata mielipiteiden vaihtoa aiheesta kuin aiheesta. Tämäkin teema on mielenkiintoinen. Itselleni vaan tuli vielä mieleen lisätä tuosta ekologisuudesta ja ekologisesta ajattelusta se, että jokaisella meistä lienee parannettavaa sen suhteen jossain asiassa.

Arjessa teemme paljon pieniä ja isoja valintoja, ja moni niistä liittyy ekologisuuteen: ostammeko käytettyjä vaatteita kirpparilta, viemmekö kaikki tölkit, lasit, lehdet ym. roskat paikoilleen keräysastioihin, tiskaammeko käsin, käytämmekö omaa autoa jne. Tai käyttääkö kestovaippoja. Ja kukin meistä toimii niin kuin omassa elämässään näkee sen sopivaksi.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kulkematta omalla autolla eikä kaikilla taas ole pesukonetta (esim. kestovaippojen pesemistä varten) jne. Itse en koe kestovaippailun olevan " minun juttuni" , mutta sen sijaan pyrin olemaan ekologinen monessa muussa asiassa (käytän autoa mahd. vähän, tiskaan käsin, en roskaa, ostan suuren osan vaatteista kirpparilta jne.).

Uskon siis, että IHAN jokainen voi meistä katsoa peiliin, kun puhutaan ekologisuudesta. Kukaan ei ole sen suhteen täydellinen. Aina on parannettavaa ja opittavaa. Ja sehän elämässä onkin ihanaa:)

Rooibos.

Vierailija
18/37 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kestoiltu kohta 10 kk ja voin sanoa, että halvemmaksi meillä on tullut, paljon halvemmaksi. Vaikka mukaan on laskettu kuinka paljon sähköä ja pesuaineita.

Meillä syy kestoiluun on ekologisuus ja mukavuus. Lisäksi se, että vauva iho pysyy todella hyvänä. Punoitus on meillä alkanut aina reissussa, jossa on menty kertiksillä. (Yhden päivän reissut meillä kestoillaan, useamman päivän kertistellään).

Tuosta paksusta paketista on tehty tutkimuksiakin, mutta en pysty nyt niihin suoraan viittaamaan. Mutta vauvan lonkille todellakin on terveellisempää pysyä vähän auki, se perustuu siihen, että vauvalla on luonnostaan melko pitkään sellainen " sammakkoasento" , jossa lonkat pysyvät auki. Ja tämä siis pitää lonkat varmasti kunnossa. Tähän perustuu myös sellaiset lonkkaluksaatiovauvojen luksaatiotuet, vaikka tietenkin on ihan eri asia.

Pääasia kai on se, että koko porukka voi hyvin. Vanhemmat ja vauva. Meillä kemikaalivaipoissa näin ei olisi. Eikä omatuntoni sallisi kertiksiä. Niinkuin joku tuossa toisessa pinossa totesi, se on ihan omassa päässä.

YA

Vierailija
19/37 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestovaippainfon sivuilta (kestovaippainfo.fi) voitte lukea laskelmat kestovaippojen hinnoista vs. kertikset. Siinä on sähköt ja muut otettu huomioon. Ja esim. Miljö & Natur rf. on tehnyt todella hyvän eko-vihkosen vauva-perheelle jossa myös esim. pesuaineiden ravinteet yms. on otettu laskelmissa huomioon: kestovaipat ovat halvempia!

Olen samaa mieltä siitä että jokaisen pitäisi katsoa eko-asioissa itseään peiliin. Nykyään on niin helppo sanoa että eihän kukaan muukaan, joten miksi minä. Ei nähdä sitä että yksikin pieni teko on todella hyvä juttu. Muutenkin ihmisillä on hyvin vaikeaa lähteä kokeilemaan mitään " uutta" , ymmärtäähän sen kun koko maailmamme on täynnä toinen toistaan söpömpiä vaippa- ja krääsämainoksia.

Ja vielä: vaipattomuuden puolesta haluan hurrata! Jo vastasyntynyt OSAA sanoa milloin on hätä, eli ihminen on sittenkin ns. " sisäsiisti" eläin! Meidän puolivuotias oikein huokaisi helpotuksesta kun VIHDOIN tajusimme että kisille tai kakalle hänen on päästävä kun viesteili (itkua/ähinää/pysähtymistä) tietyllä tavalla. Pottaan menee niin kisit kuin kakatkin, ja kun kesäkin tulee niin on kiva olla ilman vaippaa! Suosittelen!

Vierailija
20/37 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuyö:

Kestovaippoja olen parilla reilun vuoden ikäisellä nähnyt ja heillä se ainakin vaikutti liikkumiseen aika paljon ja toisen äiti sitä ääneen tuumikin. Lantion alue oli tosi jäykkä vaippa päällä ja aika paksu hökötys siellä näytti olevankin verrattuna kertakäyttövaippoihin. Mut voi olla et niitäkin on erilaisia, en tiedä sen tarkemmin.

Oliko äiti yhteydessä fysioterapeuttiin? Me käymme fysioterapiassa jalkojen yliherkkyyden takia ja omatunnon soimatessa kysyin tietysti, että vaikuttaako kestovaippailu liikkumiseen. Fysioterapeutit sanoivat heti, että ei vaikuta. Lapsella on jo olemassa jotain alkuperäistä " vikaa" , jos liikunta myöhästyy. Kestovaippailu ei haittaa liikkumaan oppimista, kuulin kahdelta eri fysioterapeutilta kahdessa eri sairaalassa.