Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ootteko koskaan jääny "VUOKRALOUKKUUN" esim. Ilmarisen asunnoissa ?

Höpsistä
01.10.2018 |

Ja vuokraloukulla tarkoitan sitä, että sopimukseen on kirjoitettu muuttopäivän olevan vuokrasuhteen loppumispäivä, eli kuun viimeinen päivä? Ja väittävät että avaimet palautettava samana päivänä, eikä niinkuin yleensä lain mukaan eli tätä seuraavana päivänä?

Niin mitä hemmettiä siinä sitten tekee, kun avaimet pitäis muka klo 17 (huolto menee sit kiinni) mennessä palauttaa ja uuteen asuntoon saat seuraavana päivänä vasta klo 12 ? Yö pakussa muuttokamojen kaa? Kertokaa oikeesti pliis ideoita ja kokemuksianne ?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Tietenkin avaimet palautetaan sinä päivänä viimeistään kun vuokrasopimus päättyy.

Vierailija
2/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei vuokraloukku kyllä tuota tarkoita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautatte avaimet, mutta pidätte oven itseänne varten auki sen aikaa kun tarvitsette?

Vierailija
4/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tilanteessa kannattaa pyytää yksi ylimääräinen vuokrapäivä jommalta kummalta vuokranantajalta ja maksaa siitä.

Itse olen aina saanut avaimet palauttaa eka päivä, vaikka vuokrasopimus on päättynyt viimeinen päivä.

Vierailija
5/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?

Tietenkin avaimet palautetaan sinä päivänä viimeistään kun vuokrasopimus päättyy.

No kun nimenomaan ei. Lain mukaan vuokralaisen muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivän jälkeinen arkipäivä ja vasta muuttopäivää seuraavana päivänä vuokralaisen on jätettävä koko huoneisto tyhjänä ja siivottuna vuokranantajan hallintaan ja luovutettava avaimet.

Jos Ilmarisen sopimuksessa on jokin toinen ehto niin se on laiton. Oletko kysynyt heiltä miksi vaativat tuollaista lainvastaista toimintaa?

Vierailija
6/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en  tiedä miten muuten olisin asian lyhyesti ilmaissut ja avaan sen tossa myöhemmin, että mitä sillä tarkoitan. Jos sua ei tähän aiheeseen kiinnosta muuta kuin päteä, etkä halua auttaa, niin mee vaikka nukkumaan päikkärit. Se voi helpottaa,.

Vierailija
7/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina muuttanut niin, että olen maksanut 1 kuukauden päällekkäistä vuokraa eli sekä vanhasta että uudesta asunnosta. Näin ei ole tarvinnut miettiä muuton ajankohtaa, loppusiivousta jne., kun on ollut kuukausi aikaa hoitaa, milloin ehtii/haluaa.

Huoneenvuokralaissa kyllä sanotaan asiasta ihan selvästi: Muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet asuinhuoneistoa vuokranantajan käytettäväksi sekä seuraavana päivänä luovutettava huoneisto kokonaan vuokranantajan hallintaan.

Ootko kysynyt Ilmariselta, millä perusteella ajattelevat voivansa toimia toisin kuin laki sanoo? Tässä vielä linkki lakitekstiin, onhan siellä joitain poikkeuksia eli tarkista nyt, ettet itse ole tällainen poikkeustapaus https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481#L9

Vierailija
8/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en oo suoraan kysyny asiaa tuolla tavoin, mutta laittanut heille linkkejä laeista yms. Vetoavat vaan kokoajan siihen, että vuokrasopimuksessa lukee muuttopäivän olevan viimeinen päivä. 

En tii'ä mitä tehä kun vänkäämiseksi menee.

Vierailija
9/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että monet isommat vuokrayhtiöt tuntuvat pitävän itseään lain yläpuolella ja lisäilevät vuokrasopimuksiin täysin lainvastaisia pykäliä. Ja vaikea sitä yksityishenkilönä on lähteä taistelemaan isoa firmaa vastaan.

Vierailija
10/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsistä kirjoitti:

Niin, en oo suoraan kysyny asiaa tuolla tavoin, mutta laittanut heille linkkejä laeista yms. Vetoavat vaan kokoajan siihen, että vuokrasopimuksessa lukee muuttopäivän olevan viimeinen päivä. 

En tii'ä mitä tehä kun vänkäämiseksi menee.

Varmistat ensin asian jostain asiaan perehtyneeltä lakimieheltä ja jos hän on sitä mieltä että laki menee sopimuksen yli, muutat ensimmäisen päivä ja palautat avaimet sen jälkeen. Tyhjennät lain mukaisesti asunnosta puolet tulevan asukkaan käyttöön ja muutat uuteen kämppään.

Vuokranantaja voi sitten itse päättää, nostaako aiheesta jotain lakijuttua ja mitä hakee korvaukseksi. Järjellinen korvaus varmaan olisi yhden päivän lisävuokra, jos he eivät voi osoittaa että toiminnastasi on koitunut rahallista vahinkoa.

Vierailija
11/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sun kannattaisi nyt vaan ihan suoraan kysyä, että millä perusteella heidän sopimustekstinsä menee lain ohi. Eihän se niin toimi muissakaan asioissa!

Olen itse ollut vuokralla kolmessa Ilmarisen asunnossa ja aivan 100 % varmaa on, ettei siihen joku uusi ole muuttamassa heti silloin samana päivänä eli ihan v****lua tuo nyt vaan on.

Sanot vaan selkeästi, että laki ei ohita sopimusteksytejä ja sinulla on sellainen tilanne, että saat uuden kodin avaimet vasta seuraavana päivänä eli et omasta puolestasi huviksesi kiukuttele. Palautat avaimet silloin, kun lain mukaan kuuluu ja haastavat sinut sitten oikeuteen, jos katsovat, että ovat siihen oikeutettuja. Sinullehan ei siinä kuinkaan tule käymään.

Vierailija
12/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?

Laissa sanotaan että asunnosta luovutetaan muuttopäivänä puolet vuokranantajan käyttöön ja loput luovutetaan muuttopävän jälkeisenä päivänä. Mutta tämä voidaan sopia muutenkin tapahtuvaksi. Ohan se aika hankalaa jos muuttoon on eri säännöt uudessa ja vanhassa asunnossa.

Vierailija
13/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran otin asunnon mutta en muuttanutkaan siihen ja jouduin maksamaan yhden kuukauden vuokran vaikka aikaa oli 3 kk ja siihen oli jo asukas jonossa. Ei mikään auttanut vaikka kuinka yritti perua.

Vierailija
14/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Laissa sanotaan että asunnosta luovutetaan muuttopäivänä puolet vuokranantajan käyttöön ja loput luovutetaan muuttopävän jälkeisenä päivänä. Mutta tämä voidaan sopia muutenkin tapahtuvaksi. Ohan se aika hankalaa jos muuttoon on eri säännöt uudessa ja vanhassa asunnossa.

Laissa ei kyllä ainakaan erikseen sallita muulla tavalla sopimista tässä asiassa.

68 §

Muuttopäivä vuokrasopimuksen päätyttyä

Muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet asuinhuoneistoa vuokranantajan käytettäväksi sekä seuraavana päivänä luovutettava huoneisto kokonaan vuokranantajan hallintaan.

Vierailija
15/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on pitää 2 asuntoa vuokralla yhden kuukauden ajan niin voi rauhassa muuttaa. No siinä tosin häviää 1kk vuokran mutta elämä on.

Vierailija
16/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joskus hämmästelin samaa ja soitin vuokraturvaan. Tuon lain voi kuulemma tosiaan kiertää kirjoittamalla sopimukseen, että avainten luovutuspäivä tuo viimeinen päivä. Ei sille mitään mahda.

Vierailija
17/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran otin asunnon mutta en muuttanutkaan siihen ja jouduin maksamaan yhden kuukauden vuokran vaikka aikaa oli 3 kk ja siihen oli jo asukas jonossa. Ei mikään auttanut vaikka kuinka yritti perua.

Muuttiko joku siihen asuntoon jo siinä kuussa jolta maksoit vuokran?

Käsittääkseni vuokraa ei saa periä kahdelta vuokralaiselta päällekkäin.

Vierailija
18/18 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttiko joku siihen asuntoon jo siinä kuussa jolta maksoit vuokran?

Käsittääkseni vuokraa ei saa periä kahdelta vuokralaiselta päällekkäin.

En hakenut koskaan avainta siihen asuntoon, mutta luultavasti se oli tyhjillään, koska säännöt oli noin tiukat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan