Miten välttää saunominen sen suurempaa kohtausta naisten saunaillassa?
Kommentit (70)
No miksi et halua mennä? Kerro ap.
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä selittelijöitä. Ihan sama kuin jos ei halua juoda alkoholia. Sanon että kiitos, en halua, ja jos joku kehtaa alkaa tarkemmin tivaamaan että miksi en, sanon vain että en halua, siinä se syy. Kuinka tyhmiä sellaiset on, joka alkaa vatvomaan?
Minä käyn yksin saunassa.
Olen nainen. Mutta kyllä on
naisia jotka aloittaa kauhistelun ja ihmettelyn kun
en lähde yhteissaunaan heidän
kanssa.
Minua ihmetyttää heidän käytös.
Empähän enään kyllä osallistu
mihinkään tommoisiin juttuihin.
Joku jo mainitsikin alhaisen verenpaineen ja huimauksen. Mulla juurikin se syynä, kun ei voi käydä saunassa. Jos jollain ongelma sen kanssa niin voi voi!
Vierailija kirjoitti:
Mä en kanssa ymmärrä, että miksi saunaillasta pois jääminen ei ole vaihtoehto, jos ei tykkää saunoa?
Ja te "yritä nyt kestää, ettet näe minua alasti"-jankkaajat: jotkut nyt vaan tykkää saunoa porukalla, eikä siihen mitenkään liity se, että näkee jonkun alasti, vaikka itse ette kykenisi muuta ajattelemaan. Varsinkaan kyse ei ole siitä, että juuri teidät halutaan nähdä alasti. Sen kun jäätte pois saunailloista.
Jos joku saunaillassa kieltäytyy saunomasta, niin en ala asiasta jankkaamaan. Mutta ihmettelen kyllä näitä ihmisiä, joilla on pakkomielle mennä juttuihin, joita ei halua tehdä. Samaa sarjaa on tyypit, jotka tulee lautapeli-iltaan ruikuttamaan, että ei pidä lautapeleistä ja leffailtaan valittamaan, että leffat on tylsiä. Miksi? En mäkään esim. lähde porukan mukana baariin ja sitten ovella ilmoita, että niin muuten mä en pidä baareista, mutta varmaan voin ootella teitä tässä ulkona, olkaa vaan ihan rauhassa, ei mua haittaa, tehdään yhdessä jotain kivaa sitten, kun ootte valmiita... Kyllähän siitä vähän marttyyrivibat tulis?
Ihan samoilla linjoilla olen. Itse en voi sietää esim. onkimista ja kalastusta, joten luonnollisesti jättäytyisin suosiolla pois, jos joku ehdottaisi kalastusreissua Lapin erämaahan tai edes läheiselle järvelle. Minusta on myös kohteliasta sanoa sille toiselle osapuolelle, joka kuitenkin hyvää hyvyyttään pyytää mukaansa, että itse ei ole "sen ja sen asian", esim. kalastuksen suuri ystävä. Se on rehtiä ja niin vältetään myös turhat harmilliset tilanteet. Mieluummin jättäydyn kokonaan pois tilaisuudesta kuin menen paikalle pilaamaan muiden tunnelmaa. Minä olisin painajaismaista kalastusseuraa ja voin sanoa sen suoraan. :D
Mutta jollekin toiselle se on rentouttava harrastus, josta hän kerää voimia.
Minusta tuntuisi inhottavalta mennä varta vasten pilaamaan jonkun iloa – varsinkin, jos toinen tosiaan hyvää hyvyyttään on mukaansa pyytänyt. Oikeasti.
Minäkin haluaisin tietää, miksi ap:n siis täytyy väkisin mennä saunailtaan, jos ei meinaa saunoa? Onko se tilaisuus edes puhtaasti saunailta, vai onko kyseessä jotkut "naistenpippalot", joiden yhteydessä on mahdollisuus myös saunoa halutessaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä en kanssa ymmärrä, että miksi saunaillasta pois jääminen ei ole vaihtoehto, jos ei tykkää saunoa?
Ja te "yritä nyt kestää, ettet näe minua alasti"-jankkaajat: jotkut nyt vaan tykkää saunoa porukalla, eikä siihen mitenkään liity se, että näkee jonkun alasti, vaikka itse ette kykenisi muuta ajattelemaan. Varsinkaan kyse ei ole siitä, että juuri teidät halutaan nähdä alasti. Sen kun jäätte pois saunailloista.
Jos joku saunaillassa kieltäytyy saunomasta, niin en ala asiasta jankkaamaan. Mutta ihmettelen kyllä näitä ihmisiä, joilla on pakkomielle mennä juttuihin, joita ei halua tehdä. Samaa sarjaa on tyypit, jotka tulee lautapeli-iltaan ruikuttamaan, että ei pidä lautapeleistä ja leffailtaan valittamaan, että leffat on tylsiä. Miksi? En mäkään esim. lähde porukan mukana baariin ja sitten ovella ilmoita, että niin muuten mä en pidä baareista, mutta varmaan voin ootella teitä tässä ulkona, olkaa vaan ihan rauhassa, ei mua haittaa, tehdään yhdessä jotain kivaa sitten, kun ootte valmiita... Kyllähän siitä vähän marttyyrivibat tulis?
No eihän ap puhunut mitään että kyse ystävistä. Sanoi naisten saunailta. Voi hyvin olla esim. työpaikan joku virkistysilta ruokineen ja juomineen ja saunoineen, josta tosiasiassa ei voi olla pois. Suomalaisten kyky tunkea se saunominen joka ikisiin kissanristiäisiin on aika uskomaton, kyse ei todellakaan ole siitä että ne jotka ei tykkää / voi saunoa jostain syystä erityisesti tunkisivat itseään saunailtoihin. Ja sitten näiden saunaintoilijoiden mukaan tulee "marttyyrivibat" ja intoilijoita astetta fanaattisemmat saunanatsit tinkaavat että miksi et voi ja tulisit nyt ja et tiedä mitä menetät kun on niiiiin hyvät löylyt ja on se kumma kun jotkut ei tykkää. Että te jotka kehotatte olemaan rehellisiä, ette taatusti ole saunanatsia kohdanneet. Tuhat kertaa helpompi sanoa että saa saunasta migreenin.
Meillä järjestettiin usein työpaikalla tiimipalaverin yhteydessä saunailta. Oltiin jossain hotellissa lomakohteessa tai mökillä Lapissa missä myös aina yövyttiin. Sauna-ilta kuului aina ohjelmaan, ja kyllä sinne täytyi mennä, vaikkei olisi saunonutkaan. Tiedän että moni olisi mielellään jättänyt saunan väliin, mutta sitten oli osa näitä saunahulluja. Jos joku jäi pois, ei kukaan mitään sanonut, mutta jos kysyttiin, miksi x ei tullut saunaan, saatettiin hiljaisesti pitää vähän outona.
En ymmärrä ollenkaan miksi pitäisi työkavereiden kanssa saunoa, ja jos ei halua, ei halua, siitä ei pitäisi sen kummempaa numeroa tehdä. Fiksumpaa olisi sanoa, sauna halukkaille kuudelta, sen jälkeen kokoonnutaan yhdessä kaikki saunakabinettiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet aikuiset ihmiset on kovia valehtelemaan!
Miksi ei voi olla rehellinen ja sanoa suoraan niinkuin asiat on eli et nyt halua saunoa ja PISTE.
Mikä tää PISTE juttu on? Voiko halutessaan sanoa "en tule saunaan HUUTOMERKKI"?
Ei voi.
Toihan on vaan sellanen sanonta, että PISTE eli asiaa ei tarvitse enää vatvoa.
Vierailija kirjoitti:
Koska saunailtana harvoin istutaan siellä saunassa kirjaimellisesti koko iltaa. Aika usein siihen iltaan liittyy saunan pukuhuoneessa, takkahuoneessa tai jopa muualla asunnossa tai muissa tiloissa istuskelua, johon saunomaton voi vallan hyvin osallistua. Miksi siitä pitää loukkaantua, jos joku ei halua tulla sinne saunaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä selittelijöitä. Ihan sama kuin jos ei halua juoda alkoholia. Sanon että kiitos, en halua, ja jos joku kehtaa alkaa tarkemmin tivaamaan että miksi en, sanon vain että en halua, siinä se syy. Kuinka tyhmiä sellaiset on, joka alkaa vatvomaan?
Minä käyn yksin saunassa.
Olen nainen. Mutta kyllä on
naisia jotka aloittaa kauhistelun ja ihmettelyn kun
en lähde yhteissaunaan heidän
kanssa.
Minua ihmetyttää heidän käytös.
Empähän enään kyllä osallistu
mihinkään tommoisiin juttuihin.
Onko tämä runo nimeltä "Empähän enään"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset ja läpivuodot.
Minulla ei ole tätä ongelmaa, koska kohtu on poistettu enkä haluaisi valehdella.
Ei silloin auta kertoa kuin se totuus jos se jotakin loukaa minusta se on heidän ongelmansa ei sen joka ei syystä tai toisesta voi tai halua saunoa. Saunominen voi heille itseleen olla pyhää mutta on lapsellista vaatia että sen on oltava sitä kaikille muillekin.
Sano olevasi transnainen ja että ette halua nähdä munaasi. Sitä syytä käytän itse, peittääpähän sen, että syy on totta.
Vierailija kirjoitti:
Opettele ensin muodostamaan lauseita omalla äidinkielelläsi.
No voi nääs nääs nääs....
Mä tykkäisin saunoa saunailloissa. Ongelma on se meikkaaminen ja laittautuminen sen jälkeen. Sen takia en käy saunatiloissa saunassa jos ollaan menossa vielä baariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska saunailtana harvoin istutaan siellä saunassa kirjaimellisesti koko iltaa. Aika usein siihen iltaan liittyy saunan pukuhuoneessa, takkahuoneessa tai jopa muualla asunnossa tai muissa tiloissa istuskelua, johon saunomaton voi vallan hyvin osallistua. Miksi siitä pitää loukkaantua, jos joku ei halua tulla sinne saunaan?
En mä loukkaannukaan. Ainoastaan nää "iyh, jotkut kehtaa olla toistensa seurassa alasti, vähänkö kauheeta!!!"-tyypit ärsyttää.
Mutta sitten taas jos ap:lla kyseessä olikin joku isompi illanistujainen, jossa saunominen ei ole pääasia, niin mikä ongelma sitten on, jos ei sauno? Varmaan sellaisissa tilaisuuksissa (esim. joku työpaikan juttu) on useampiakin, jotka ei sauno?
Outoja työpaikkoja porukalla täällä, jos oikeasti saunominen on "kohtauksen" uhalla pakollista...
Me ainakin on omalla kaveriporukalla pidetty saunailtoja, joissa toki ei olla ihan koko aikaa saunassa, mutta pari tuntia hyvinkin. Toki jos joku yksittäinen ei-saunoja olisi välttämättä halunnut osallistua, niin olisi voinut istua yksin sisällä asunnossa suurimman osan illasta tai vaihtoehtoisesti pukuhuoneessa niin, että käytännössä voi osallistua jutteluun vain silloin, kun porukka käy jäähyllä. Ei vastaa omaa käsitystäni yhteisestä hauskanpidosta, mutta kukin tyylillään.
Ja kun jollekin tuolla näköjään lukeminen oli vaikeaa, niin "marttyyrivibat" ei siis tule siitä, että ei tykkää saunoa, vaan siitä, että pitää erikseen tulla mukaan vain selittämään, että illan teemana oleva ohjelma ei käy itselle. Tyyliin "kyllä mä voi istua koko illan täällä yksin, saunokaa/pelatkaa/bilettäkää te vaan rauhassa niin pitkään kun haluutte, jos se on teistä kivaa, mut mä en kyllä voi kun migreeni/ahdistus/masennus, mut ei mua haittaa..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ongelmaa jos joku ei sauno mutta valehtelevia ystäviä en halua.
Miksi valehtelette? Jotenkin noloa ettei pysty olemaan sellainen kun on vaan pitää keksiä ihan turhia tekosyitä ja valheita.
Koska olette naisia. Miehillä harvemmin tuollaista ongelmaa ja vaivaamista.
Ukot kyllä osaa valehdella ihan sujuvasti, myös keskenään.
Ehkä, mutta saunasta harvempi kieltäytyy ja jos joku kieltäytyy, niin annetaan olla. Saunassa ei vatvota Kallen saunasta jäämistä, saatikka että somessa mesottais kaksi päivää asiasta. Meillä on muutakin pohdittavaa, ei tarvitse vatkata porukalla moista asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tunget sinne SAUNAILTAAN mukaan sitten? Jos tarkoitus ja illan pääteema on nimenomaan SAUNOMINEN?
Tajuaisin, jos saunominen tulisi jossain yhteydessä vaikka vähän sivujuonteena extempore, silloinhan on syitä vaikka mitä, kuten että juuri laittanut hiukset ja meikin, menossa seuraavaksi sinnejasinne jne. Mutta että SAUNAILTAAN kieltäytymään saunomisesta?
Saunailta järjestetään minulle ja on samalla koko työpaikan naisten virkistäytymisilta, joten en voi jäädä uutena työntekijänä pois. Poisjääminen vasta herättäisi epäilyksiä.
Vierailija kirjoitti:
En halua saunoa, koska en halua nähdä työkavereita alasti enkä halua heidän näkevän minua. En kestä tuskallista kuumuutta ja saatan pyörtyä, jonka takia en sauno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua saunoa, koska en halua nähdä työkavereita alasti enkä halua heidän näkevän minua. En kestä tuskallista kuumuutta ja saatan pyörtyä, jonka takia en sauno.
Mieluummin minäkin ehkä keksisin jonkun valheen kuin kertoisin ton. Tai ehkä vain sanoisin että en tule saunomaan. jos
Vierailija kirjoitti:
Ystävä väittää saavansa aina saunan jälkeen kauhean migreenin. Väitä sinäkin.
Minä saan oikeasti saunasta migreenin, joten tämä on ihan mahdollista ja siksi hyvä syy :)
Olen samaa mieltä. Sitä sanoo oman osuutensa ja toisella tai toisilla on sitten lupa louskuttaa leukojaan sen kunniaksi miten paljon lystää, koska se ei kuitenkaan tilannetta miksikään muuta.
Toisaalta, jos kyseessä on nimenomaan naisten saunailta, niin miksi sinne pitää mennä, jos e i meinaa saunoa? Miksei siitä(saunaillasta) voi vain kieltäytyä kokonaan? Miksei poisjääminen ole vaihtoehto?