Miten koet sen, että lapsi laitetaan valjailla syöttötuoliin kiinni?
Tuli asia puheeksi tarhan hoitajan kanssa ja kuulemma siellä valjaita ei saa käyttää. Ei siis edes vaikka pikkuisia on tarhassa tuoleissaan pitkä rivi ja hoitajia pahimmillaan vain kaksi.
Rupesin miettimään, että onko se nykyisin yleinenkin ajattelutapa, että valjaiden käyttö syöttötuolissa on jotenkin julmaa tai haitallista tms. lapselle?
Ainakaan meillä lapsi ei kyllä mitenkään pane pahakseen valjaiden käyttöä, ja jopa ojentaa ihan itse kätensä eteen valjaiden laittoa varten. Muutenkin on kyllä minusta paljon parempi olla valjaissa kuin pudota tuolista alas ja olla päivystyksessä kallo halki...
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten se lapsi voi tipahtaa siitä syöttötuolista, jos itse istuu koko ajan vieressä? Meillä ei ainakaan lapsi koskaan istunut syöttötuolissa yksin, jos aikuinen ei ollut vieressä. En nähnyt mitään tarvetta valjaille. Minusta ajatus lapsen kiinnittämisestä syöttötuoliin tuntui tosi pahalta.
Pointti on siinä, ettei aikuisella useinkaan ole mahdollisuutta istua koko ajan vieressä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten se lapsi voi tipahtaa siitä syöttötuolista, jos itse istuu koko ajan vieressä? Meillä ei ainakaan lapsi koskaan istunut syöttötuolissa yksin, jos aikuinen ei ollut vieressä. En nähnyt mitään tarvetta valjaille. Minusta ajatus lapsen kiinnittämisestä syöttötuoliin tuntui tosi pahalta.
Mun mielestä ihan normaali ruokailutilanne on sellainen, ettei aikuinen välttämättä koko ajan istu vieressä. Mitä sitten, kun pitää ottaa ruokaa lisää, pyyhkiä pöytää, nousta avustamaan toista lasta? Silloin ei ole koko ajan istumassa vieressä.
Se, tarvitaanko valjaita, riippuu lapsesta. Jos lapsi on sellainen, että heiluu, pyörii ja kiipeilee ihan luonnostaan, ymmärtää niiden tarpeen. Rauhallisella lapsella ei tarvita. Meidän perheessä esikoinen on rauhallinen, kuopus tuollainen pyörivä, kaupan päälle lähes olemattomalla itsesuojeluvaistolla varustettu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän valjaiden käyttö olekaan ensisijainen vaihtoehto, vaan vieressä oleminen. Aina se vaan ei ole mahdollista, kuten jos lapsia on monta.
Todellakin meillä on ollut just istumaan oppineilla valjaat syöttötuolissa, ja vielä kauan sen jälkeenkin, vaikka eivät olleet edes vilkkaita! Mulle kyllä on riittänyt se, että kaksi lapsista on tippunut pinnasängystä ja yksi rattaista. Tuo ratashommakin kävi niin, että juuri olin hänet nostanut kyytiin ja laittamassa valjaita kiinni, kun sisarus vei hetkeksi huomion ja sillä aikaa vauva jo ehti pudota (oli alle vuoden)! Myös tutun ei-vilkas lapsi tippui pää edellä syöttötuolista, ei ollut valjaita. Äiti kumartui nostamaan lattialta kurkun palaa ja vauva kurottautui perässä. Ihan järkyttävää ettei päiväkodissa saa käyttää valjaita, jos tämä on totta?!? Mihin tämä maailma on menossa ja kuka hel***tin kukkahattu näitä keksii?? Sietäis itse pudota jostain pää edellä!
Kyllä se on nimenomaan se mahdollinen tukehtuminen syynä, miksi ei suositella. Eli lapsi pitää saada mahdollisimman helposti tarvittaessa pois tuolista.
Ihan ymmärrettävää, miksi kotona käytetään valjaita (itsekin käytän) päiväkodeissa vain joudutaan ottamaan enemmän riskitekijöitä huomioon, kun on monta lasta yhtä aikaa syömässä.
Älä siis huoli ap, et tee mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Valjaita ei käytetä, koska mahdollisessa tukehtumistilanteessa lapsi pitää saada nopeasti pois tuolista oikeaan asentoon, eli polven päälle, jonka jälkeen napakka läimäytys lapaluiden väliin. Ei siis mitään "kasvatuksellista" syytä päiväkodeissa.
Erityisesti kun lapsia on useampi on tärkeää, että mahdollisissa tilanteissa ei ole lisähaastetta esim. lapsen irrottamisen suhteen valjaista.
Tuossa voi miettiä riskien todennäköisyyksiä. Kumpi on todennäköisempää, sekö että lapsi tipahtaa tuolista pää edellä vai se, että ruoka juuttuu henkitorveen ja avun antamisessa nimenomaan se muutaman sekunnin viive osoittautuu kohtalokkaaksi? Jälkimmäisen riskin realisoituminen llienee aikamoisen harvinaista.
Todellinen syy kiellolle voi hyvinkin olla moraalinen pahastuminen, mutta tätä ei haluta myöntää vaan on keksitty joku muu syy.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin vauvat b. 8 kk iässä nousivat kokoajan seisomaan. Eli jos vaikka kumarruin nostamaan maasta maahan heitettyä lusikkaa, niin jo oli lapsi pystyssä ja hyppäämässä päälleen lattialle. Eivät halunneet istua hetkeäkään syötyötuolissa tai rattaissa. Koko ajan piti pitää kiinni. Tosi hankalaakin toisella kädellä pitää lasta tuolissa ja toisella syöttää.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on joku flegmaattinen lapsi, niin tiedoksi vaan että kaikilla ei ole.
Meillä perusrauhallinen lapsi saattoi kesken ruokailun nousta syöttötuolissa seisomaan. Se käy nopeammin kuin ajatus.
Mikä sinun mielestäsi on paras ratkaisu, laittaa lapsi turvavyöllä kiinni, jolloin muut saavat syödä rauhassa, vai antaa lapsen riehua ja seistä, jolloin kukaan ei syö rauhassa. Kolmas vaihtoehto on antaa mennä yksin esim.olohuoneeseen, jossa on kaikkea kivaa, pistorasiat, kodin elektroniikkaa ja sohvalta päälleen putoamista.
Meillä käytettiin rattaissa turvavöitä ja autossa turvaistuinta. Teillä ei varmaan niitäkään tarvinnut kun olitte koko ajan vieressä.
En ole käyttänyt lapsella sitomista muuten kuin auton turvavöissä turvallisuussyistä. Olen halunnut kasvattaa lapseni noudattamaan pöytätapoja, siihen ei kuulu lapsen sitomista kiinni. Kunnioitan lapsia sen verran, etten halua käyttää pakkositomista jos sille ei ole perusteita. Helpommalla varmasti pääsee jos sitoo lapsen syöttötuoliin tai rattaisiin, mutta minulla on ollut aikaa ja voimia kasvattaa. Ja tulos on ollut kaksivuotias joka syö haarukalla ja veitsellä, ei heittele tai sotke. Istuu rattaissa nätisti, jos kyllästyy, pyytää saada kävellä. Pakkokeinoilla saa aikaan vastustusta. Lasta kunnioittamalla ja kauniisti kasvattamalla hyvää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valjaita ei käytetä, koska mahdollisessa tukehtumistilanteessa lapsi pitää saada nopeasti pois tuolista oikeaan asentoon, eli polven päälle, jonka jälkeen napakka läimäytys lapaluiden väliin. Ei siis mitään "kasvatuksellista" syytä päiväkodeissa.
Erityisesti kun lapsia on useampi on tärkeää, että mahdollisissa tilanteissa ei ole lisähaastetta esim. lapsen irrottamisen suhteen valjaista.
Tuossa voi miettiä riskien todennäköisyyksiä. Kumpi on todennäköisempää, sekö että lapsi tipahtaa tuolista pää edellä vai se, että ruoka juuttuu henkitorveen ja avun antamisessa nimenomaan se muutaman sekunnin viive osoittautuu kohtalokkaaksi? Jälkimmäisen riskin realisoituminen llienee aikamoisen harvinaista.
Todellinen syy kiellolle voi hyvinkin olla moraalinen pahastuminen, mutta tätä ei haluta myöntää vaan on keksitty joku muu syy.
Ei, kun kyllä se syy on ihan tuo. Meidän ryhmässä on kaksi tuolilta nousijaa ja syöttötuolissa olevia neljä. Nämä sijoitetetaan, niin että aikuinen on aina vieressä ja se joka ei tällaisen tapauksen vieressä ole hoitaa sellaiset tilanteet, jossa pitää nousta omalta paikalta.
-päikyntäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on joku flegmaattinen lapsi, niin tiedoksi vaan että kaikilla ei ole.
Meillä perusrauhallinen lapsi saattoi kesken ruokailun nousta syöttötuolissa seisomaan. Se käy nopeammin kuin ajatus.
Mikä sinun mielestäsi on paras ratkaisu, laittaa lapsi turvavyöllä kiinni, jolloin muut saavat syödä rauhassa, vai antaa lapsen riehua ja seistä, jolloin kukaan ei syö rauhassa. Kolmas vaihtoehto on antaa mennä yksin esim.olohuoneeseen, jossa on kaikkea kivaa, pistorasiat, kodin elektroniikkaa ja sohvalta päälleen putoamista.
Meillä käytettiin rattaissa turvavöitä ja autossa turvaistuinta. Teillä ei varmaan niitäkään tarvinnut kun olitte koko ajan vieressä.
Annoin lapsen nousta syöttötuolissa seisomaan. Mitä se haittaa? Lapsi seisoi jonkin kerran, minä vahdin vierestä ettei putoa, lapsi ei saanut seisomisella mitään reaktiota aikaan, kyllästyi, alkoi taas istua. Ei tarvinnut pakkositoa minnekään.
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt lapsella sitomista muuten kuin auton turvavöissä turvallisuussyistä. Olen halunnut kasvattaa lapseni noudattamaan pöytätapoja, siihen ei kuulu lapsen sitomista kiinni. Kunnioitan lapsia sen verran, etten halua käyttää pakkositomista jos sille ei ole perusteita. Helpommalla varmasti pääsee jos sitoo lapsen syöttötuoliin tai rattaisiin, mutta minulla on ollut aikaa ja voimia kasvattaa. Ja tulos on ollut kaksivuotias joka syö haarukalla ja veitsellä, ei heittele tai sotke. Istuu rattaissa nätisti, jos kyllästyy, pyytää saada kävellä. Pakkokeinoilla saa aikaan vastustusta. Lasta kunnioittamalla ja kauniisti kasvattamalla hyvää käytöstä.
Sinulla on kokemusta yhdestä rauhallisesta lapsesta. En tiedä, oletko aikeissa hankkia enempää, mutta jos olet, saattaa pikkusisarus yllättää. (Voi tietenkin olla myös niin, että trollaat.)
Munkin ensimmäinen lapsi oli tosi rauhallinen, toinen ei sitten ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytettiin rattaissa turvavöitä ja autossa turvaistuinta. Teillä ei varmaan niitäkään tarvinnut kun olitte koko ajan vieressä.Annoin lapsen nousta syöttötuolissa seisomaan. Mitä se haittaa? Lapsi seisoi jonkin kerran, minä vahdin vierestä ettei putoa, lapsi ei saanut seisomisella mitään reaktiota aikaan, kyllästyi, alkoi taas istua. Ei tarvinnut pakkositoa minnekään.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta kommentoin sinullekin, että sinulla on yksi, rauhallinen lapsi. On muunkinlaisia lapsia. Ja on sellaisiakin tilanteita, että lapsia on kerralla enemmän kuin yksi. Silloin elämä onkin vähän erilaista.
Meillä on päiväkodissa pienten puolella valjaat käytössä. Varmaan aika paikkakuntakohtaista miten valjaisiin suhtaudutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytettiin rattaissa turvavöitä ja autossa turvaistuinta. Teillä ei varmaan niitäkään tarvinnut kun olitte koko ajan vieressä.Annoin lapsen nousta syöttötuolissa seisomaan. Mitä se haittaa? Lapsi seisoi jonkin kerran, minä vahdin vierestä ettei putoa, lapsi ei saanut seisomisella mitään reaktiota aikaan, kyllästyi, alkoi taas istua. Ei tarvinnut pakkositoa minnekään.
Mä oon ihan varma, että sä oot se mamma joka antoi kaksivuotiaansa seistä rattaissa liikkuvassa bussissa. Muistatko miten kävi? Lasu susta pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on päiväkodissa pienten puolella valjaat käytössä. Varmaan aika paikkakuntakohtaista miten valjaisiin suhtaudutaan.
Meilläkin. Ja vanhempien kanssa yhdessä sovittu näin. Aamupalan aikaan esim.on joskus tilanteita jolloon paikalla on jo kuusikin 1 vuotiasta ja vain 1 aikuinen .
Mutta jos joku vanhempi kieltäisi, ettei lasta saa laittaa valjaisiin niin sitten niin toimittaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta kommentoin sinullekin, että sinulla on yksi, rauhallinen lapsi. On muunkinlaisia lapsia. Ja on sellaisiakin tilanteita, että lapsia on kerralla enemmän kuin yksi. Silloin elämä onkin vähän erilaista.
Minulla on neljä lasta. Ketään ei ole sidottu. Mutta toki jonkun ADHD-vauvan kanssa saattaa olla hankalampaa.
Toinen pointti joka jäi sanomatta on se, että me ollaan tätä mietitty. Lapsi katsoo mallin vanhemmista ja muista lapsista. Joten: meillä pyritään rauhoittamaan ruokailut niin, ettei kukaan häslää. Ruoka katetaan pöytään, yritetään niin, ettei kukaan nouse pöydästä ennenkuin kaikki lopettaneet ruokailun. Pöydässä on kaikki tarvittavat, jos jotain kaatuu niin talouspaperirulla on valmiina. Myös se taapero rauhoittuu siihen.
Monessa perheessä ateriointi on melkoista rallia. Äiti vielä kokkaa viimeisiä kun osa syö, yksi hotkii kolmessa minuutissa ja juoksee leikkimään, pöydästä noustaan hellalle ja jääkaapille, ei ihme, että taaperolla pää pyörii ja keho pyrkii mukaan toimintaan. Ja miten tää ratkaistaan? Sitomalla lapsi tuoliin.
Öh, kyllä kaksi vuotta sitten poikani oli köytettynä syöttötuoliin ja samoin kaverinsa. Enää en tiedä käytetäänkö valjaita. Ihan ok oli tuolloin, mielummin ne kuin se että pieni putoaa korkealta kun hoitajat ovat muissa tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Öh, kyllä kaksi vuotta sitten poikani oli köytettynä syöttötuoliin ja samoin kaverinsa. Enää en tiedä käytetäänkö valjaita. Ihan ok oli tuolloin, mielummin ne kuin se että pieni putoaa korkealta kun hoitajat ovat muissa tehtävissä.
Asenteet muuttuvat nykyään kovaa vauhtia ja kaikenlainen kauhistelu lisääntyy.