Pakkomielle omasta asunnosta
Olen opiskelija, äiti ja huonosti työllistetty. Toiveenani olisi oma asunto, nyt asumme vuokralla. Mieheni on myös opiskelija, mutta valmistumassa pian. Haaveenani olisi oma asunto, ettei tarvisi muiden armoilla elää koko ajan kallistuvissa vuokra-asunnoissa helsingissä, joka on ainut kaupunki mistä saa miehen alan töitä, jos saa. Rahaa meillä ei kuitenkaan kummoisesti ole. Säästöjä on jonkin verran mutta ei todellakaan riittävästi sellaiseen asuntoon jossa voisimme vuosikausia asua. Tällä hetkellä vuokraamme kolmiota ja tuntuisi vaikealta muuttaa tätä pienempään asuntoon. Nyt vuokralla olo onnistuu kun saamme asia opiskelija-asunnossa mutta kun valmistumme, haluaisin ostaa omistusasunnon. Tämän hetken työllistyminen vain näyttää niin pahalta, etten usko pystyväni säästämään vaadittua 10 000 euroa lisää asp-tililleni seuraavan 2,5 vuoden aikana, joka valmistumiseeni on. Yritän koko ajan laskea miten pystyisin kyseisen summan säästämään ilman että täytyisi koko käyttötiliä vetästä nollille tavoitteen saavuttaviseksi.
Kertokaa onko se omistusasumimen niim auvoisaa kuin annetaan ymmärtää vai voiko helsingissä asua vuokralla ilman että keskituloisena suurin osa tuloista menee vuokraan?
Ja antakaa säästövinkkejä! Tällä hetkellä saan pätkätöistä noin 400-600 euroa kuukaudessa ja opintotuen, vähän vajaa 300 euroa. Tästä maksan siis vuokranpuolikkaani, puhelimen, netin, sähkön, bussikortin yms yms. Mies ei tällä hetkellä tienaa mitään muttei voi hakea mitään tukia koska on vielä täysiaikainen opiskelija. Mies maksaa pienen osan menoista säästöistään. Emme käytä rahaa paljon mihinkään ylimääräiseen (ravintoloihin, leffoihin, kahviloihin tms) eli omat säästöideat alkaa olla lopussa.
Eli vinkkejä säästämiseen ja kertomuksia siitä onko omistusasuminen loppujenlopuksi kannattavampaa kuin vuokra-asuminen. Kiitos!
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmasti pystyisikin mutta kun tosiaan ei kummallakaan ole tällä hetkellä kummempia tuloja ja miehen työllistyminen valmistumisen jälkeen on melko epävarmaa (hyvin spesifi suppea ala). Itselläni on melkein satavarma työpaikka valmistumisen jälkeen mutta ennen sitä tulee pari pitkää harjottelujaksoa jotka ovat tietenkin palkattomat ja vievät niin paljon aikaa etten silloin keikkatöitä ehdi tehdä, joten pitää säästää tämänhetkisiä tuloja niitä varten ettei sitten tipahda tyhjän päälle. Olen harkinnut seuraavan harjoittelun tekeväni yritykseen joka toimii vuorokauden ympäri ja yritän puhua itselleni jonkin verran yövuoroja jolloin koulu ei kärsisi mutta palkka olisi parempi..
Ap[/quote
Sinun kannattaa nyt rauhassa kerätä rahaa ja miehesi valmistuttua otatte asunnon. Omassa asunnossa olet vapaa tekemään mitä haluat ilman irtisanomispelkoa. Moni asuu Vantaalla hyvien kulkuyhteyksien päässä ja siellä asunnot ovat selkeästi halvempia kuin Helsingissä. Ero on myös siinä, että vuokralla maksat vuokranantajan asuntoa, mutta omassa asunnossa maksat itsellesi.Juu vantaata ja espoota ollaan myös mietitty, muttei sielläkään erityisen halpaa ole ja tällä hetkellä melko vähän tarjolla asuntoja jotka vastaavat vaatimuksiamme.
Ap
Vaatimuksianne? Olette käytännössä kerjäläisiä ja teillä on vaatimuksia? Mies on lukenut ensin yhden hyödyttömän tutkinnon ja nyt lukee toista hyödytöntä ja penikka on pitänyt tehdä tuohon syssyyn?
No anteeksi etten halua viedä lastani homeiseen taloon kuntaan, jossa lopulta päätyy homeiseen kouluun. Mitään kerjäläisiä emme ole, kaikki raha on itse säästettyä/ansaittua. Toki pieni määrä tuista (äitiysraha ja opintoaraha) säästettyä, mutta pääasiassa kesätöistä. Lapsi tuli kun molemmat valmistuimme ensimmäisestä tutkinnostamme, joka ei lupauksista huolimatta työllistänytkään.
Ap
Siis tarkoitatko, että kaikki talot ja koulut Helsingissä ovat homeessa, vai mitä tarkoitat? Ohis.
Siis muualla kuin Helsingissä, tarkoitin!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmasti pystyisikin mutta kun tosiaan ei kummallakaan ole tällä hetkellä kummempia tuloja ja miehen työllistyminen valmistumisen jälkeen on melko epävarmaa (hyvin spesifi suppea ala). Itselläni on melkein satavarma työpaikka valmistumisen jälkeen mutta ennen sitä tulee pari pitkää harjottelujaksoa jotka ovat tietenkin palkattomat ja vievät niin paljon aikaa etten silloin keikkatöitä ehdi tehdä, joten pitää säästää tämänhetkisiä tuloja niitä varten ettei sitten tipahda tyhjän päälle. Olen harkinnut seuraavan harjoittelun tekeväni yritykseen joka toimii vuorokauden ympäri ja yritän puhua itselleni jonkin verran yövuoroja jolloin koulu ei kärsisi mutta palkka olisi parempi..
Ap[/quote
Sinun kannattaa nyt rauhassa kerätä rahaa ja miehesi valmistuttua otatte asunnon. Omassa asunnossa olet vapaa tekemään mitä haluat ilman irtisanomispelkoa. Moni asuu Vantaalla hyvien kulkuyhteyksien päässä ja siellä asunnot ovat selkeästi halvempia kuin Helsingissä. Ero on myös siinä, että vuokralla maksat vuokranantajan asuntoa, mutta omassa asunnossa maksat itsellesi.Juu vantaata ja espoota ollaan myös mietitty, muttei sielläkään erityisen halpaa ole ja tällä hetkellä melko vähän tarjolla asuntoja jotka vastaavat vaatimuksiamme.
Ap
Vaatimuksianne? Olette käytännössä kerjäläisiä ja teillä on vaatimuksia? Mies on lukenut ensin yhden hyödyttömän tutkinnon ja nyt lukee toista hyödytöntä ja penikka on pitänyt tehdä tuohon syssyyn?
No anteeksi etten halua viedä lastani homeiseen taloon kuntaan, jossa lopulta päätyy homeiseen kouluun. Mitään kerjäläisiä emme ole, kaikki raha on itse säästettyä/ansaittua. Toki pieni määrä tuista (äitiysraha ja opintoaraha) säästettyä, mutta pääasiassa kesätöistä. Lapsi tuli kun molemmat valmistuimme ensimmäisestä tutkinnostamme, joka ei lupauksista huolimatta työllistänytkään.
Ap
Siis tarkoitatko, että kaikki talot ja koulut Helsingissä ovat homeessa, vai mitä tarkoitat? Ohis.
Siis muualla kuin Helsingissä, tarkoitin!!
No ainakin liian monissa taloissa on jonkinasteista sisäilmaongelmaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huono puoli etäisemmällä alueella asumisessa on että pitäisi tod näk hommata sitten toinen auto. Eli kulut lisääntyisivät lähes samassa suhteessa kuin säästöä tulisi. Olen yrittänyt puhua miehelle autosta luopumisesta mutta hän ei suostu, ja auto on hänen eli mitään sanavaltaa minulla ei teoriassa ole. Maksaa itse lähes kaiken paitsi minä osallistun vakuutus- ja huoltomaksuihin.
Ap
Ei tasan tarvitse toista autoa kun ei muuta minnekään Inkoon takametsiin.
Asuinpaikan voi valita siten että hyvät julkiset on lähellä. Esim Kirkkonummelta on monesta paikasta hyvät yhteydet.
Olen katsellut ympäryskunnistakin mutta tuntuu ettei siellä ole paljonkaan parempaa tarjontaa, okt:iin en mielelläni muuttaisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut ympäryskunnistakin mutta tuntuu ettei siellä ole paljonkaan parempaa tarjontaa.
Ap
Oletteko harkinneet Manhattania? Siellä voisi olla teidän vaatimuksia vastaavia asuntoja.
Muistaakseni aluksi pyysin säästövinkkejä tai kertomuksia omistusasumisesta, en moralisointia elämänvalinnoistani tai kerjäläiseksi haukkumisia, eli asiallisia kommentteja kaipailen vielä, kiitos.
Ap
Ootko huomioinut että täydellä aspilla saa sen 150k lainaa? Se yhdistettynä toiveisiinne ei-70-luvun kolmiosta on helsingissä täysi mahdottomuus. Lisävakuudet suurempaan lainaan maksavat paljon, kaikissa tuon hintaluokan kolmioissa on putket tulossa (kustannus n. tonni neliöltä) ja asunto muutenkin siinä kuosissa että vaatii monenkymmenen tuhannen rempan.
Vuokralla asuminen on pk-seudulla ihan hyvä ratkaisu etenkin välietapiksi opintojen jälkeen. Omistusasuntojen hinnat on niin pilvissä, ettette saa mitään erityistä taloudellista helpotusta omassa asumisesta versus vuokrakulut. Joo omaa säästää itselleen, mutta jos 3k tuloista on maksettava joko tonni vuokraa tai 1500 lyhennystä + vastikkeet, niin kuinka mielekästä talouden veto äärimmilleen on seuraaviksi vuosikymmeniksi?
Olen katsonut 2000-luvulla rakennettuja asuntoja, joita on muutama sopivan kokoinen ja hintainen. Vastike on kohtuullinen (alle 400) ja vähän pidemmällä laina-ajalla voi maksella vajaa tonni kuussa lainaa pois per lärvi. Kunhan toinen työllistyy niin meillä on kyllä varaa maksaa lainaa pois ja vastikkeet ilman että jostain pitäisi luopua, joka tällä hetkellä olisi mahdollista. Eli jos maksaisimme sen 1200-1500 kuussa, jäisi käytettäväksi palkkatuloista luultavasti enemmän kuin tällä hetkellä pienistä tuista ja hyvin on nytkin pärjätty kun järkevästi rahansa käyttää. Mielestäni mielekkäämpää maksaa rahaa "omaan taskuun" kuin toisille vuokran muodossa.
Niin ja siis tuo 150k asp on yhdelle henkilölle ja kun molemmilla on oma asp, saadaan asp-lainaa yhteensä 300k laina. Ja se loppuosa, johon asunto ei riitä vakuudeksi, saa asp-säästöillä ilmaisen valtiontakauksen.
Vierailija kirjoitti:
Me myytiin omakotitalo ja muutettiin vuokralle eikä kaduta yhtään. Kun joku on rempallaan, niin voi vaan soittaa isännöitsijälle, sen sijaan että yöt valvoisit ja miettisit että mikähän laina tuonkin homman korjaamiseen nyt pitää ottaa ja millä sen maksaa. Ruohonleikkaus, lumityöt, kaikki niin paljo helpompaa. Tietysti ihmiselle joka tykkää harrastaa sitä asumista, korjaamista, pihan hoitoa ym. niin mikäs siinä. Itse keksin paljon muutakin tekemistä.
Hyvä, että edelleen on iloisia vuokralaisia. Teitä tarvitaan.
T. vuokraisäntä
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut 2000-luvulla rakennettuja asuntoja, joita on muutama sopivan kokoinen ja hintainen. Vastike on kohtuullinen (alle 400) ja vähän pidemmällä laina-ajalla voi maksella vajaa tonni kuussa lainaa pois per lärvi. Kunhan toinen työllistyy niin meillä on kyllä varaa maksaa lainaa pois ja vastikkeet ilman että jostain pitäisi luopua, joka tällä hetkellä olisi mahdollista. Eli jos maksaisimme sen 1200-1500 kuussa, jäisi käytettäväksi palkkatuloista luultavasti enemmän kuin tällä hetkellä pienistä tuista ja hyvin on nytkin pärjätty kun järkevästi rahansa käyttää. Mielestäni mielekkäämpää maksaa rahaa "omaan taskuun" kuin toisille vuokran muodossa.
Ei yhden ihmisen palkka tohon riitä eikä onneksi kainaa saa kuin kolmasosaan kuukausimenoista. Eli kolmen tuhannen nettopalksta tonni
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siis tuo 150k asp on yhdelle henkilölle ja kun molemmilla on oma asp, saadaan asp-lainaa yhteensä 300k laina. Ja se loppuosa, johon asunto ei riitä vakuudeksi, saa asp-säästöillä ilmaisen valtiontakauksen.
Pienituloinen ei voi ottaa 300tuhannen lainaa
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille viesteistä. 😊 joo tiedän että pitäisi nauttia, mutta lähinnä mietityttää vuokra-asuminen sitten kun valmistuu ja joutuu muuttamaan huomattavasti kalliimpaan vuokra-asuntoon ja ei tule enää tukiakaan työllistymisen jälkeen.. oman asunnon vastikkeet tuskin nousee ainakaan samassa suhteessa vuokran kanssa.
Mies ei saa keikkatöitä, tekisi kyllä muuten.
Olen etsiskellyt asuntoja jotka olisivat budjetissamme (n. 200 000 kunhan päästään töihin) ja siitä tosiaan se 90% olisi velkaa. Niitä on Helsinginkin alueella mutta 70-luvun taloissa joissa keskimäärin on ilmaongelmaa. Jotta elämä ei menisi liian helpoksi, puoli sukuani tuntuu puuttuvan kaikkeen mitä teen enkä vaan pääse niistä eroon vaikka olen yrittänyt tehdä selväksi että pyydän kyllä apua jos tarvitsen.
Ja sijoituksia on jo pieniä määriä mutta niitä rahoja ei saa oikein käyttöön..
Ap
Millä kuvitteellisilla tuloilla ottaisit 200te velkaa
Sori vaan mutta aspilla saa pienilläkin tuloilla sen lainan. Jos molemmat työllistyvät heti kun valmistun, yhteenlasketut tulot ovat lähes 5000e/kk. En ymmärrä miksi tämänhetkiset tulot vaikuttaisivat esimerkiksi vuoden päästä kun olen valmistumisen kymnyksellä ja mies on jo valmistunut ja mahdoööisesti töissä. En aio siis hakea lainaa ennen kuin jompikumpi tuenaa ja silloin toinenkin saa työttömyystukea tai tekee keikkatöitä joka nostaa taöouden tuloja kaksinkertaisiksi tai jopa isommiksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla melkein sama tilanne kuin ap:lla, mutta emme asu Helsingissä ja auto on pakko olla miehen töiden vuoksi. Saatiin molemmat työpaikat vasta 3 vuoden päästä amk:sta valmistumisesta, sitä ennen pelkkää työttömyyttä, ei saatu töitä edes opiskeluaikana. Mä olen vakityössä mutta mies pätkätyökierteessä. ASP-säästäminen voitiin aloittaa vasta viime vuonna ja pitkä tuskainen tie saada 10k talteen... Kadehdin niin paljon ikätovereitani jotka ovat asuneet omassa asunnossa jo vuosikaudet, muutama varakas kaveri osti jo opiskeluaikana.
N28
Ymmärrän että olet kärsimätön mutta älä vertaile itseäsi muihin. Itse ostin vakituisen asunnon vuosi sitten 34 vuotiaana, oltuani vuoden verran vakkariduunissa. Vaikka olenkin haaveillut omasta kämpästä jo 10v, en koe että tämä odotus olisi mitenkään ollut hukkaan kun lopputuloksena omistan ihanan sopen <3
Olen lisäksi ylpeä siitä että ostin asuntoni täysin omilla rahoillani - kaikki kaverini jotka ostivat asunnon ennen kuin 30 oli täynnä, tekivät sen perinnön tai vanhempien lahjoitusten turvin. Ei sekään toki huono ole, mutta jotenkin tuntuu vieläkin suloisemmalta että olen todellakin hankkinut nämä seinät ihan itse :-)
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni aluksi pyysin säästövinkkejä tai kertomuksia omistusasumisesta, en moralisointia elämänvalinnoistani tai kerjäläiseksi haukkumisia, eli asiallisia kommentteja kaipailen vielä, kiitos.
Ap
Miten voit säästää kun olet köyhä opiskelija. Hiukan nyt malttia
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta aspilla saa pienilläkin tuloilla sen lainan. Jos molemmat työllistyvät heti kun valmistun, yhteenlasketut tulot ovat lähes 5000e/kk. En ymmärrä miksi tämänhetkiset tulot vaikuttaisivat esimerkiksi vuoden päästä kun olen valmistumisen kymnyksellä ja mies on jo valmistunut ja mahdoööisesti töissä. En aio siis hakea lainaa ennen kuin jompikumpi tuenaa ja silloin toinenkin saa työttömyystukea tai tekee keikkatöitä joka nostaa taöouden tuloja kaksinkertaisiksi tai jopa isommiksi.
Ap
Jompikumpi tienaa? Mahdollisesti töissä. Jopa 5000 tulot... eli netto? Silloin molempien palkka pitäisi olla yli 3500 bruttona
Haet lainaa kun jompikumpi tienaa. Se on hyvä ja hyvä mitoittaa niin että yhden ihmisen palkalla se laina saadaan maksettua. Eli max 150t
Ei kai aspillakaan anneta ylisuuria lainoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten voit säästää kun olet köyhä opiskelija. Hiukan nyt malttia
Koko ajan olen opskelujeni aikana kasvattanut säästöjäni. En nyt viitsi tarkkoja summia kertoa mutta useita tonneja on kertynyt opiskelujen aloittamisen jälkeen tosiaan harvakseltaan tehtyjen töiden ansiosta. Kyllä sitä pystyy opiskelijanakin säästämään...