Pakkomielle omasta asunnosta
Olen opiskelija, äiti ja huonosti työllistetty. Toiveenani olisi oma asunto, nyt asumme vuokralla. Mieheni on myös opiskelija, mutta valmistumassa pian. Haaveenani olisi oma asunto, ettei tarvisi muiden armoilla elää koko ajan kallistuvissa vuokra-asunnoissa helsingissä, joka on ainut kaupunki mistä saa miehen alan töitä, jos saa. Rahaa meillä ei kuitenkaan kummoisesti ole. Säästöjä on jonkin verran mutta ei todellakaan riittävästi sellaiseen asuntoon jossa voisimme vuosikausia asua. Tällä hetkellä vuokraamme kolmiota ja tuntuisi vaikealta muuttaa tätä pienempään asuntoon. Nyt vuokralla olo onnistuu kun saamme asia opiskelija-asunnossa mutta kun valmistumme, haluaisin ostaa omistusasunnon. Tämän hetken työllistyminen vain näyttää niin pahalta, etten usko pystyväni säästämään vaadittua 10 000 euroa lisää asp-tililleni seuraavan 2,5 vuoden aikana, joka valmistumiseeni on. Yritän koko ajan laskea miten pystyisin kyseisen summan säästämään ilman että täytyisi koko käyttötiliä vetästä nollille tavoitteen saavuttaviseksi.
Kertokaa onko se omistusasumimen niim auvoisaa kuin annetaan ymmärtää vai voiko helsingissä asua vuokralla ilman että keskituloisena suurin osa tuloista menee vuokraan?
Ja antakaa säästövinkkejä! Tällä hetkellä saan pätkätöistä noin 400-600 euroa kuukaudessa ja opintotuen, vähän vajaa 300 euroa. Tästä maksan siis vuokranpuolikkaani, puhelimen, netin, sähkön, bussikortin yms yms. Mies ei tällä hetkellä tienaa mitään muttei voi hakea mitään tukia koska on vielä täysiaikainen opiskelija. Mies maksaa pienen osan menoista säästöistään. Emme käytä rahaa paljon mihinkään ylimääräiseen (ravintoloihin, leffoihin, kahviloihin tms) eli omat säästöideat alkaa olla lopussa.
Eli vinkkejä säästämiseen ja kertomuksia siitä onko omistusasuminen loppujenlopuksi kannattavampaa kuin vuokra-asuminen. Kiitos!
Kommentit (69)
Edullisempia vuokra-asuntoja löytyy Helsingin ulkopuolelta, esim. Vantaa, Espoo... Eli jos hieman pidempi työmatka ei haittaa, suosittelen muuttamaan pois Helsingistä sitten kun opiskelija-asunnossa ei voi enää asua. Pitkällä tähtäimellä omistusasuminen toki kannattaa, mutta säästämisen ajan kannattaa vain asua niin halvalla kuin pystyy. Yleensä parissa vuodessa saa sen omarahoitusosuuden säästettyä eikä se jälkeenpäin tunnu ollenkaan pitkältä ajalta.
Niin varmasti pystyisikin mutta kun tosiaan ei kummallakaan ole tällä hetkellä kummempia tuloja ja miehen työllistyminen valmistumisen jälkeen on melko epävarmaa (hyvin spesifi suppea ala). Itselläni on melkein satavarma työpaikka valmistumisen jälkeen mutta ennen sitä tulee pari pitkää harjottelujaksoa jotka ovat tietenkin palkattomat ja vievät niin paljon aikaa etten silloin keikkatöitä ehdi tehdä, joten pitää säästää tämänhetkisiä tuloja niitä varten ettei sitten tipahda tyhjän päälle. Olen harkinnut seuraavan harjoittelun tekeväni yritykseen joka toimii vuorokauden ympäri ja yritän puhua itselleni jonkin verran yövuoroja jolloin koulu ei kärsisi mutta palkka olisi parempi..
Ap
Huono puoli etäisemmällä alueella asumisessa on että pitäisi tod näk hommata sitten toinen auto. Eli kulut lisääntyisivät lähes samassa suhteessa kuin säästöä tulisi. Olen yrittänyt puhua miehelle autosta luopumisesta mutta hän ei suostu, ja auto on hänen eli mitään sanavaltaa minulla ei teoriassa ole. Maksaa itse lähes kaiken paitsi minä osallistun vakuutus- ja huoltomaksuihin.
Ap
Omistusasuminen kannattaa aina. Harva vuokralla asuva eläkeläinen kiittää valintaansa, kun asuminen vie tuhkatkin pesästä.
-tsemppiä-
Velkaneuvoja kirjoitti:
Omistusasuminen kannattaa aina. Harva vuokralla asuva eläkeläinen kiittää valintaansa, kun asuminen vie tuhkatkin pesästä.
-tsemppiä-
Kiitos! Sukulaiseni jolle asiasta mainitsin, alkoi pelotella omistusasumisesta kuinka on aina hometta ja putkiremppoja jotka vievät perikatoon ja konkurssiin. Alkoi itseäkin epäilyttää. Luonnollisesti tällä pelottelijalla on itsellään ollut lähes aina omistusasunto ilman sen kummempia ongelmia..
Ap
Muuttakaa maalle. Vaikka ette työllistyisikään voitte ostaa asunnon silti.
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa maalle. Vaikka ette työllistyisikään voitte ostaa asunnon silti.
Tämä olisi oikeastaan haaveeni, mutta mies haluaa asua kaupungissa ja olla töissä. Itse en haluaisi lapsen kanssa olla 11 tuntia kahdestaan koska miehellä ylipitkä työmatka. Muuten hieno idea! Ai niin, ja jälleenmyynti olisi luultavasti äärimmäisen haastavaa.
No toi auto nyt on kyllä ihan täyttä turhuutta, jos taloudellisesti ajattelee. Mutta ymmärrän että miehen on vaikea ajatella rationaalisesti koska hän miehenä on tunteittensa vietävissä.
Tosiaan, jos kolmio pitää saada eikä mainittavia tuloja ole, Helsinki ei ole oikea kohde. Suunnatkaa katseenne lähikuntiin.
Omistusasunto on hyvä idea kyllä, voittaa vuokraamisen kevyesti kunhan kohde on sopiva.
Miten niin mies ei saa mitään tukea jos opiskelee eikä saa mistään rahaa? Jos ei oikeasti saa mistään rahaa, niin kyllhän hän silloin saa toimeentulotukea?
Vuokralla asuminen kannattaa kun ei itse maksa vuokraansa. Tuskinpa sitä ostamista kannattaa sen enempää suunnitella ennen kuin ainakin toisella alkaa olla edes jonkinlaisia palkkatuloja ja tuet kuihtuu pois.
Vierailija kirjoitti:
Niin varmasti pystyisikin mutta kun tosiaan ei kummallakaan ole tällä hetkellä kummempia tuloja ja miehen työllistyminen valmistumisen jälkeen on melko epävarmaa (hyvin spesifi suppea ala). Itselläni on melkein satavarma työpaikka valmistumisen jälkeen mutta ennen sitä tulee pari pitkää harjottelujaksoa jotka ovat tietenkin palkattomat ja vievät niin paljon aikaa etten silloin keikkatöitä ehdi tehdä, joten pitää säästää tämänhetkisiä tuloja niitä varten ettei sitten tipahda tyhjän päälle. Olen harkinnut seuraavan harjoittelun tekeväni yritykseen joka toimii vuorokauden ympäri ja yritän puhua itselleni jonkin verran yövuoroja jolloin koulu ei kärsisi mutta palkka olisi parempi..
Ap[/quote
Sinun kannattaa nyt rauhassa kerätä rahaa ja miehesi valmistuttua otatte asunnon. Omassa asunnossa olet vapaa tekemään mitä haluat ilman irtisanomispelkoa. Moni asuu Vantaalla hyvien kulkuyhteyksien päässä ja siellä asunnot ovat selkeästi halvempia kuin Helsingissä. Ero on myös siinä, että vuokralla maksat vuokranantajan asuntoa, mutta omassa asunnossa maksat itsellesi.
Mikä mihen koulutus on jos voi työllistyä vain Helsinkiin? Ratikkakuski (kohta myös voi työllistyä Tampereella)? Eduskunnan vahtimestari? Oopperan ovimies?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin mies ei saa mitään tukea jos opiskelee eikä saa mistään rahaa? Jos ei oikeasti saa mistään rahaa, niin kyllhän hän silloin saa toimeentulotukea?
Vuokralla asuminen kannattaa kun ei itse maksa vuokraansa. Tuskinpa sitä ostamista kannattaa sen enempää suunnitella ennen kuin ainakin toisella alkaa olla edes jonkinlaisia palkkatuloja ja tuet kuihtuu pois.
Mies ei saa tukea koska toinen korkeakoulututkinto, opintotukikuulaudet käytetty ja toimeentulotukea ei saa koska on säästöjä (=asp). Joo niin kauan kum asumistukea saadaan, on järkevää asua vuokralla mutta heti jos toinen saa vakkarityln niin voi niille vilkutella jyvästit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä mihen koulutus on jos voi työllistyä vain Helsinkiin? Ratikkakuski (kohta myös voi työllistyä Tampereella)? Eduskunnan vahtimestari? Oopperan ovimies?
Tieteenala jota tutkitaan lähinnä helsingissä ja tampereella. Itse taas en lainkaan työllistyisi tampereella ja helsingissä huutava pula alani työntelijöistä eli helsinki parempi molemmille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap[/quote
Sinun kannattaa nyt rauhassa kerätä rahaa ja miehesi valmistuttua otatte asunnon. Omassa asunnossa olet vapaa tekemään mitä haluat ilman irtisanomispelkoa. Moni asuu Vantaalla hyvien kulkuyhteyksien päässä ja siellä asunnot ovat selkeästi halvempia kuin Helsingissä. Ero on myös siinä, että vuokralla maksat vuokranantajan asuntoa, mutta omassa asunnossa maksat itsellesi.Juu vantaata ja espoota ollaan myös mietitty, muttei sielläkään erityisen halpaa ole ja tällä hetkellä melko vähän tarjolla asuntoja jotka vastaavat vaatimuksiamme.
Ap
Olisiko kellään kertoa jotain työtä mitä pystyisi tekemään koulun ohella? Nyt teen oman alan töitä mutta täyden lukujärjestyksen ja työpaikan työntekijätarpeen takia en tee lainkaan niin paljon töitä kuin voisin ja haluaisin. Toki tärkeää on että jää aikaa myös lapselle mutta välillä turhauttaa tämä jatkuva kituuttelu ja ahdistus rahasta ja sen säästämisestä.
Ap
Minun neuvoni on, että älkää tähdätkö heti kolmioon.
Vaikka onhan niitäkin eri kokoisia. Hiljattain oli myynnissä Helsingin Maunulassa 50 m2:n kolmio. Toisaalta jotkut kaksiot ovat 65 m2.
Vierailija kirjoitti:
Minun neuvoni on, että älkää tähdätkö heti kolmioon.
Vaikka onhan niitäkin eri kokoisia. Hiljattain oli myynnissä Helsingin Maunulassa 50 m2:n kolmio. Toisaalta jotkut kaksiot ovat 65 m2.
Asuttiin enmem tätä asuntoa vähän pienemmässä kolmiossa ja hyvin mahtui. Lähinnä siksi tarvisi kolmion kun lapsi nukkuu omassa huoneessaan nii olisi tosi vaikea opetella nukkumaan samassa huoneessa ilman että pieni taaperoikäinen herää jokaiseen ääneen kun joku kääntää kylkeä. Ja jos lapsen sänky olisi olohuoneessa niin sitten ei iltaisin oikein miehen kanssa voisi mitään mukavaa tehdä yhdessä vaan pitäisi hiljaa linnottautua omaan makkariin..
Ap
Suosittelisin ennemminkin lisäansioiden hankkimista kuin menoista tinkimistä. Kyllä kaksi töissä käyvää ihmistä Helsingissäkin pystyy ASP:n säästämään.