Eikö syy olekaan vanhemmissa, jos lapsi ei viihdy pk:ssa?
Tai jos sopeutuminen ottaa oman aikansa ihan jokikisellä lapsella.
Kommentit (20)
kyllä, jos lapsi ei viihdy päiväkodissa, on vika vanhemmissa. Ihan samalla tavalla kuin jo aikuinen ei viihdy mielisairaalassa tai vankilassa, on vika vanhemmissa. Myös karmeassa melussa viihtymättömyyden syynä ovat vanhemmat ja jos lapsi ei pidä nipistelystä ja lyömisestä, voimme yhä syyttää vanhempia.
Vika on kuntapäättäjissä, jotka kuntalaiset ovat vaaleilla valinneet. He päättävät rahanjaosta, mistä seuraavat myös päiväkotien työntekijämitoitukset ja ryhmäkoot.
Äitien syyllistäminen alkaa jo synnärillä. Kyllä se vaan pitää pystyä imettämään, vaikka olis keisarileikattu. (Tällöin maidonnousu ei aina käynnisty sattuneesta syystä.) Ei pidä itse syyllistyä. Jotain vallantunnettahan ne tuolla hakee ja kiksejä siitä saa.
Omituisesti muotoiltu aloitus.
Joka tapauksessa lapsen viihtymiseen vaikuttaa todella moni asia. Ryhmäkoko, hoitajien ammattitaito ja lapsirakkaus, muut lapset, tilojen suunnittelu, lapsen oma persoona ja sosiaaliset taidot (joiden kehittymisessä toki vanhemmilla on iso rooli).
Ja sitten se, miten vanhemmat kasvattavat lastaan, suhtautuvat päivähoitoon, ja se, minkä ikäisenä lapsi päivähoitoon pannaan.
Kyllä meillä vanhempina on oma vastuumme, mutta en nyt todellakaan alkaisi heti syytellä vanhempia, jos lapselle sopeutuminen päiväkotiin on vaikeaa!
Entä sitten, jos aloitus on huolimattomasti muotoiltu. Ei minun tarvitse olla täydellinen.
Ap
Suurimmalle osalle päiväkotiin sopeutuminen on aluksi vaikeaa.
Sosiaalisilla taidoillakaan ei tarkoiteta, että täytyisi jatkuvasti olla äänessä ja tehdä itseään huomatuksi. Sekään ei ole ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisilla taidoillakaan ei tarkoiteta, että täytyisi jatkuvasti olla äänessä ja tehdä itseään huomatuksi. Sekään ei ole ihan normaalia.
Olen töissä tehtaassa, eikä siinä saaatanallisessa metelistä edes kuule mitään.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään, päällepäsmäröinti on huonoa sosiaalista käytöstä. Kukaan tosin ei ole tuollaista tässä ketjussa pitänytkään sosiaalisesti taitavana, joten taistelet nyt ihan omakeksimääsi olkiukkoa vastaan.
Mutta jos lapsi on kasvanut ilman ikäistään seuraa ja menee vaikka vasta viisivuotiaana päiväkotiin, niin kyllä se sopeutuminen lapsiryhmään voi olla huomattavasti vaikeampaa kuin jos vanhemmat ovat hänelle hankkineet ikäistään seuraa vaikkapa harrastuksista ja leikkikerhoista jo pienestä pitäen.
Eli siinä mielessä se ON vanhempien vastuulla osittain, miten lapsi osaa olla ryhmässä, aloittaa ja ylläpitää leikkejä ja huomioida muita.
13
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten, jos aloitus on huolimattomasti muotoiltu. Ei minun tarvitse olla täydellinen.
Ap
Ei tarvitse, mutta älä sitten äksyile ihmisille, kun he eivät ymmärrä sinua.
En ole äksyillyt vaan totesin, miten asia on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään, päällepäsmäröinti on huonoa sosiaalista käytöstä. Kukaan tosin ei ole tuollaista tässä ketjussa pitänytkään sosiaalisesti taitavana, joten taistelet nyt ihan omakeksimääsi olkiukkoa vastaan.
Mutta jos lapsi on kasvanut ilman ikäistään seuraa ja menee vaikka vasta viisivuotiaana päiväkotiin, niin kyllä se sopeutuminen lapsiryhmään voi olla huomattavasti vaikeampaa kuin jos vanhemmat ovat hänelle hankkineet ikäistään seuraa vaikkapa harrastuksista ja leikkikerhoista jo pienestä pitäen.
Eli siinä mielessä se ON vanhempien vastuulla osittain, miten lapsi osaa olla ryhmässä, aloittaa ja ylläpitää leikkejä ja huomioida muita.
13
Olipas harhainen kommentti. Minä taistellen irl elämän olkipukkeja vastaan. Tai oikeammin en taistele ketään vastaan, koska tiedän olevani oikeassa, niin kuin sinäkin jo myönsit.
Päällepäsmäröinti on eriasia, kun jatkuva itsensä julkituominen ja molemmat ovat huonoa käytöstä. Sosiaalisuus ei ole yhtä kuin jatkuva puhetulva. On osattava olla myös hiljaa, joskus jopa pitkiäkin aikoja kerrallaan, jos tilanne niin vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oikein hyvin ymmärsin. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo kyllä minäkin ymmärsin. Ihan normaalilla äö:lla olen varustettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo kyllä minäkin ymmärsin. Ihan normaalilla äö:lla olen varustettu.
Mitä, eikö yksi ihminen voikaan puhua kaikkien muiden puolesta, toisin kuin narsisti luulee.
Oma lapsi tosin on jo täysin sopeutunut, mutta minulle on turhaa vihjailla edes jälkikäteen, että olisin toiminut jotenkin väärin. Tiedän, etten ole.
Ap
Mitä ikinä ne keksii: Ei pidä syyllistyä.