Tekeekö miehesi näitä asioita pyytämättä/ huomauttamatta? Perheelliset
* Suunnittelee ja toimittaa lasten hoitoaikakyselyt päiväkotiin
* Pakkaa lasten reput valmiiksi päiväkotiin ja tarkistaa seuraavan päivän ohjelman esim. tarviiko tuoda lelu tms.
* Ilmoittaa lapsen harrastukseen ja hankkii tarvittavat välineet
* Hankkii lapsille tarvittavia vaatteita säännöllisesti, esim. isompia kalsareita tai uudet toppavaatteet
* vaihtaa lakanat lasten sängyistä
* Varaa neuvola-ajan / lääkäriajan
* Varaa lapselle hiustenleikkuuajan / leikkaa itse
* Leikkaa lapsen kynnet ja puhdistaa korvat
* Nimikoi lasten vaatteet
* Hankkiutuu pieneksi jääneistä lastenvaatteista ja tarpeettomista leluista eroon - jos niin miten?
* Huolehtii siitä että lapsen ruokavalio noudattaa pääsääntöisesti ruokaympyrää / muuta terveelliseksi katsottavaa ruokavaliota
Ja lasten lukumäärä ja iät + vanhempien iät?
Kommentit (50)
Kyllä nuo hankinnat on enemmän menneet mun kauttani.
Mees on herännyt joka yö tarkistamaan diabeetikkolapsen sokerit että minä saan nukkua. Samoin hoitaa koulukyyditykset 9/10.
Hyvä ja terveellinen ruokavalio on itsestäänselvyys, mies tekee usein ruokaa
Mies ei ole koskaan pyytämättä hoitanut mitään lasten asioita. Lapset nyt 16,17 ja 25 v. Itse ollaan 50 v.
Hoitaa suurimman osan näistä ja minä olen se jota pitää pyytää/muistutella.
Oma-aloitteisesti huolehtii osaltaan terveellisen ruokavalion noudattamisesta, putsaa lasten korvat kylvyn jälkeen, leikkaa kynnet kun huomaa niiden kasvaneen liian pitkiksi ja vaihtaa esikoisen sänkyyn lakanat. Ennen äitiyslomaani huolehti satunnaisesti myös lapsen hoitovuorojen varaamisen - se teki, joka ensin ehti. Loput kohdat ovat enemmän minun organisointini varassa, mutta näitäkin tekee kyllä sitten, jos pyydän.
Lapset ovat 3v ja 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on ihan täyspäinen aikuinen, eikä mikään perheen varavanhempi, joka ei osaa tehdä mitään jos joku ei ohjaa ja säätele.
Meillä myös näin. Tasavertaisia ollaan muutoin ja myös vanhempina. Lasten hankkiminenkin aikoinaan oli yhteinen päätös, johon sitouduttiin yhdessä alusta lähtien. Lapset nyt 13 ja 10.
- yhdessä täytellään ja palautetaan vikana päivänä...
* Pakkaa lasten reput valmiiksi päiväkotiin ja tarkistaa seuraavan päivän ohjelman esim. tarviiko tuoda lelu tms.
- harvoin täyttää, mutta muistuttaa unikavereista ja vaihdellen viedään nuorimmalle vaippoja
* Ilmoittaa lapsen harrastukseen ja hankkii tarvittavat välineet
- minä ilmoitan, mutta mies käyttää harrastuksissa useimmin
* Hankkii lapsille tarvittavia vaatteita säännöllisesti, esim. isompia kalsareita tai uudet toppavaatteet
- ollaan saatu lähes kaikki serkkujen vanhemmilta lapsilta, joten vaatehuoneesta löytyy aina valmiiksi. Joskus mies ostaa jotain kivaa tytöille kaupassa käydessään, tarhatossut viimeksi
* vaihtaa lakanat lasten sängyistä
- ei
* Varaa neuvola-ajan / lääkäriajan
- ei nla-aikaa, mutta lääkärin varaa ja käy kumpi ehtii. Mies on käynyt hammaslääkärikäynnit vanhemman kanssa
* Varaa lapselle hiustenleikkuuajan / leikkaa itse
- ei olla leikattu vielä kertaakaan kun tukka alkoi kasvaa vasta 2 v :D
* Leikkaa lapsen kynnet ja puhdistaa korvat
- leikkaa kynnet
* Nimikoi lasten vaatteet
- ei
* Hankkiutuu pieneksi jääneistä lastenvaatteista ja tarpeettomista leluista eroon - jos niin miten?
- yhdessä viedään keltaiseen laatikkoon, minä ne pääasiassa käyn kyllä läpi
* Huolehtii siitä että lapsen ruokavalio noudattaa pääsääntöisesti ruokaympyrää / muuta terveelliseksi katsottavaa ruokavaliota
- syömme säännöllisesti ja terveellisesti, ei siinä kyllä hirveästi ole huolehtimista. Minä kokkaan enemmän kuin mies, mutta tekee sekin joskus jotain. Tasoissa kun mies siivoaa enemmän
- lapset 4 v, 2v ja rv 21, äiti 24, isä 25
Tämä sukupuolten ero _oma-aloitteisessa_ hommien teossa näkyy valitettavasti meillä jo lapsissa. Teini-ikäinen poika ei käytännössä koskaan tee mitään oma-aloitteisesti. Aina saa sanoa, esim. että et sä vaan voi heittää roskia täyden roskapussi päälle, mistä ne tippuu lattialle. Pitää kerätä ne roskat roskiksen vierestä pussiin ja viedä ulos. Tytär taas tajuaa viedä pussin, jos se on täysi. Varmaan yhtä paljon tekevät hommia, mutta toinen oma-aloitteisesti, toinen pyytämällä/vaatimalla.
Hyvin vastauksia. Kiitos. Olisi vielä kiva jos jokainen muistaisi laittaa myös ne vanhempien iät, koska kiinnostaa myös se onko sukupolvissa eroa siinä miten tasaisesti nämä hommat perheessä jakautuu. Ja lasten iät,on kuitenkin eri asia onko perheessä 1 tuoreehko vauva vai enemmän ja jo niitä vanhempia lapsia....
AP
Eikö lasten äidin tarvitse tehdä mitään?
Kyllä kaikkiin.
Lisäksi on hankkinut kaikki lastenrattaat, turvaistuimet, kantokopat yms. aina. Lisäksi vie ja hakee lapset päivähoidosta. Ainoa miinus että on liian lepsu lapsille.
Ei tehnyt mitään noista. On ex-mies.
Vierailija kirjoitti:
/ Ei mutta vie ja hakee lähes aina
* Pakkaa lasten reput valmiiksi päiväkotiin ja tarkistaa seuraavan päivän ohjelman esim. tarviiko tuoda lelu tms.-Ei, mutta en tee minäkään, päiväkoti ei edellytä.
* Ilmoittaa lapsen harrastukseen ja hankkii tarvittavat välineet- Käyttää harrastuksissa joko yksin tai yhdessä kanssani, maksaa harrastukset ja ostaa harrastusvälineet itse
* Hankkii lapsille tarvittavia vaatteita säännöllisesti, esim. isompia kalsareita tai uudet toppavaatteet- Hankkii harrastusvälineet ja päällysvaatteita
* vaihtaa lakanat lasten sängyistä- Lapsi nukkuu perhepedissä
* Varaa neuvola-ajan / lääkäriajan- Käyttää lääkärissa ja neuvolassa
* Varaa lapselle hiustenleikkuuajan / leikkaa itse- Kyllä
* Leikkaa lapsen kynnet ja puhdistaa korvat- Kyllä
* Nimikoi lasten vaatteet- Ei tehdä kumpikaan
* Hankkiutuu pieneksi jääneistä lastenvaatteista ja tarpeettomista leluista eroon - jos niin miten?- Vie Uffin boksiin kun saadaan kerättyä ne
* Huolehtii siitä että lapsen ruokavalio noudattaa pääsääntöisesti ruokaympyrää / muuta terveelliseksi katsottavaa ruokavaliota- Lipsuu molemmilla
- 1 lapsi 4v, isä 47v.
Ei edes tiennyt että tuollaisia asioita on olemassa. Kuvitteli myös että hänen kalsarinsa ja sukkansa poimii ja pesee meillä asuva "joku", ruoka tulee valmiina nenän eteen ihmeuunista, remontit valmistuvat itse jos tarpeeksi kauan jaksaa odotella, koiran lenkitys räntäsateessa on minulle "omaa aikaa" ja huusholli on tehty teflonista johon lapsi- ja koiraperheen lika ei tartu. Jos yritin oikaista käsityksiä, kuittasi että mitä sä tuollaisista pikkujutuista valitat. Tein pidempää työpäivää ja kulut maksettiin puoliksi, ettei nyt tarvitse lompakkoloiseksikaan epäillä. Luovutin helmen ilomielin seuraavalle kodin hengettärelle.
Vierailija kirjoitti:
Hahhahhahaa, no ei tosiaankaan hoitanut. Ei vaikka koitin joskus siirtää osan asioista hänelle, ei vaan onnistunut.
Miksi olet noin laiskan äijän kanssa? Vapaamatkustaja joka ei kanna vastuuta.
Yksinhuoltajana tekee kyllä, ja paljon enemmänkin. Tottakai.
Never ever kirjoitti:
Enpä ole moisesta kuullut tuttaviltanikaan.
Samoin. En ole kuullut että kenenkään (70-luvulla syntynyt) mies olisi noita oma-aloitteisesti tehnyt. Joissain perheissä on toki sovittu, mutta vaimon aloitteesta, että mies aina hoitaa jotkut noista.
Meillä mies on varannut joitain neuvola-aikoja lapsille, jos en ole itse muistanut soittaa soittoaikana. Ja mies vastaa pääasiassa perheen ruoanlaitosta ja ruokaostosten teosta. Leikkii ja viettää myös aikaa lasten kanssa paljon, kuskaa harrastuksiin ym. Vaate- ja tarvikehankinnoista on kyllä täysin pihalla, ne hoidan minä.
Akkojen hommia ap luetellut liudan.
Vaatehuolto on kokonaan mun juttu, muut asiat hoidetaan pääsiassa yhdessä. Tosin päiväkoti-iässä mä palautin ne laput ja liput sekä huolehdin tarpeellisista tavaroista. Johtuen siitä, että päiväkoti oli mun työmatkan varrella ja miehellä tuli aina 40 km ylimääräinen lenkki kun siellä kävi. Nyt kouluikäisenä mies huolehtii aamut, mä olen silloin jo lähtenyt töihin.
Lapset nyt 9 ja 13 ja me 42 ja 44
Hoitaa oikeastaan noi kaikki. Mies on ruotsinkielinen ja lapset kävivät/käyvät ruotsinkielistä päiväkotia/koulua. Myös neuvolat ym on ruotsiksi. Miehen työajat ovay myös sellaiset, että hän pääsääntöisesti vie ja hakee lapset.
Lapset 7 ja 10v