Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt olisi töitä päiväkodeissa

totuusontää
29.09.2018 |

Lähes joka talosta puuttuu henkilökuntaa. Harva lastentarhanopettaja on pätevä vaan niitä pestejä tekee lastenhoitajat ja muut.
Lastenhoitajien paikkoja on täyttämättä siellä sun täällä.
Sijaisia ei riitä valtavaan sijaistarpeeseen.

Näin ainakin pääkaupunkiseutu.

Joten aktivoitukaa nyt kaikki joilla edes joku taipumus on kersoja hoitaa.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihmettelin just, kun Espoossa yksi työtön lähihoitaja Facessa kyseli lastenhoitokeikkoja perheiltä. Työtön lähihoitaja pääkaupunkiseudulla??!!

Vierailija
62/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes! Kukapa ei haluaisi sairastelukierrettä ja elinikäistä kuulovauriota?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vihasin päiväkotia jo muksuna. Muistan kuinka onnellinen olin viisivuotiaana vikana päivänä, että pääsee pois sieltä. En todellakaan aio mennä takaisin.

Vierailija
64/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 päivän sijaisuuksia kyllä löytyy, mutta nekin yleensä 4-8 tunnin varoitusajalla.

T. Vastavalmistunut lastenohjaaja

Vierailija
65/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti joka touhuaa lastensa kanssa kirjoitti:

Ratkaisu olisi se, että kaikki kellä on äiti/isä kotona niin ei saisi viedä lastaan hoitoon, vaan luonnollisesti hoitaisi jälkeläisensä itse. Sosiaalisin perustein olisi jokusen tunnin kerho tai sitten näitä perhekerhoja joissa ei siis jätetä lasta toisten vahdattavaksi, Henkilökunnaksi riittäisi vain joku täysjärkinen.

Entäs kun se työtön lapsiaan hoitava äiti/isä saa soiton, että sulle olisi nyt kuukaudeksi töitä, työt alkaa huomenna klo 8? Mihin se lapsi/lapset törkätään? Kaikilla ei ole sukulaisia, jotka voivat tulla apuun ja MLL:n lapsenvahti pidemmäksi aikaa käy aika kalliiksi. Ai niin, työttömyyshän on pysyvä olotila ja tarjolla on vain vakipaikkoja, joissa työt alkavat aikaisintaan kahden viikon päästä.

Itse olen työssä, mutta olen työttömänä vienyt lapset hoitoon ja juuri sen ansiosta saanut työpaikan. Nimittäin jokaisessa työhaastattelussa kysyttiin, että onko lapsilla (3) hoitopaikka. Ilmoituksen sain keskiviikkona, työt alkoivat seuraavana maanantaina. Jollei olisi ollut hoitopaikkaa, olisin ollut lirissä. Luultavasti hoitopaikka olisi järjestynyt kahden viikon päästä ja jokainen kolme olisi joutunut eri paikkaan. Siinähän olisi ollut aamuisin kiva kuskailla. 

Vierailija
66/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on surkeista työolosuhteista. Alalla olevat uupuvat, ja jo tosi nuoret lto:t ja hoitajat jäävät uupumuksen takia pitkille sairaslomille.

Kerron vähän lisää näistä työoloista: jättimäiset ryhmäkoot, kuitenkin henkilökunnan määrä on ennallaan. Alle 3-vuotiaidenkin ryhmässä saattaa pahimmillaan olla 14 lasta samaan aikaan. Sairastapauksissa ei anneta ottaa sijaisia, eli pahimmillaan pyöritetään kaksin ryhmää, jossa lapsia on laittoman paljon kahdelle aikuiselle. On niitäkin tilanteita, joissa tiimistä kaksi kolmesta on poissa, ja sille yhdelle paikalla olevalle sanotaan, että "naapuriryhmästä tulee joku sulle avuksi aamupalalle, nukkariin ja ulos lähtiessä" - ja muuten pitäisi siis yksin huolehtia koko katraasta?

Päiväkotipäivät ovat lasten hengissä pitämistä. Pitäisi olla silmiä joka puolella päätä ja käsiäkin lisää. Elimistö on koko ajan stressitilassa.

Työntekijöitä heitellään kuin roskia - jos toisella puolella kaupunkia olevassa yksikössä on sairastapauksia, sinne lähetetään sijaiseksi muiden yksiköiden työntekijöitä. Et saa olla omassa ryhmässäsi, vaan sinua voidaan määrätä eri puolille kaupunkia randomryhmiin sijaistamaan.

Lasten määrä kasvaa, mutta työntekijöiden määrä pysyy samana. Vaatimusten määrä kasvaa, mutta ei anneta resursseja niiden suorittamiseen. Koko ajan pitäisi tehdä työtä yhä tehokkaammin.

Opiskelupaikkojen lisääminen ei auta. Ongelma on työolosuhteissa ja palkassa, lisäksi arvostus työtä kohtaan on todella alhainen.

Vierailija
67/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein jokin aikaa sitten muutaman päivän sijaisuuden pienten ryhmään, jossa paikalla oli minun lisäkseni toinen sijainen ja ryhmän omasta henkilökunnasta vain lastenhoitaja. Ryhmän toinen hoitaja oli pitkällä sairaslomalla, ja toinen _irtisanoutunut uupumuksen vuoksi_

Ryhmässä oli ihan järjetön määrä lapsia, ja olin itsekin jo ekan päivän jälkeen ihan poikki. Toinen sijainen valitti, että kamala ryhmä, hän ei halua tänne enää ikinä. Seuraavana päivänä olimme lastenhoitajan kanssa kaksin - toinen sijainen oli ilmoittanut, ettei tule enää töihin. Olimme siis kaksin sellaisen lapsimäärän kanssa, joka lain mukaan vaatisi kolme aikuista.

Kolmantena päivänä ryhmän oma lastenhoitaja oli sairastunut. Minun avukseni otettiin eskariryhmän avustaja, joka ei tuntenut pienten ryhmän lapsia ollenkaan, ja enhän minäkään kovin hyvin, kun olin siellä vasta pari päivää ollut. Ja lapsia edelleen niin paljon, että lain mukaan aikuisia olisi pitänyt olla kolme.

Vierailija
68/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työolosuhteet ovat niin kehnot, etten suosittele. Melkein koko syksyn tiimistä on puuttunut yksi työntekijä, eikä sijaisia ole ollut useinkaan - ja silloinkin päivät ovat raskaammat. Todella rankka työ missä palkka ei vastaa työn kuormittavuutta. Vapaa-aika ei riitä palautumiseen. Monessa päiväkodissa alkaa henkilökunta olla aika turhautunutta ja väsynyttä. 

Siis sijaiset tekevät päivästä raskaamman kuin ilman sijaista?

Pistän lusikkani soppaan, mutta kyllä, valitettavan usein sijainen on hieman yhtä tyhjän kanssa, yksi henkilö lisää jota paimentaa ja infota ja "päältä katsoa", että hommat ns hoituu. Ikinä ei tiedä millainen hlö sieltä tulee, jos tulee, ja onko hän tarpeeksi täpäkkä ja pärjää kersojen kanssa. Että uskaltaako vaikkapa pissalla käydä ja jättää sen kourallisen niitä lapsia hänen vastuulleen.

Eli siitä vaan päiväkotiin kaikki kynnelle kykenevät ja parin päivän kurssilaiset, kyllähän sen duunin nyt hoitaa idioottikin.

Ja muuten, sillä sijaisella/varsinkaan parin päivän perehtyjäisellä ei ole koulutusta alalle eli eihän sinne pissalla saisi se kasvattaja oikeasti edes mennä, koska ei niitä lapsia lain mukaan saa jättää epäpätevän valvonnan alle ollenkaan!!

-52-

-52-

No tässäpä se syy, että aina tulee uusi sijainen. Jos kohtelu on ala-arvoista, niin eipä tulla toista kertaa. Itse tiedän tämän, keikkailen nimittäin silloin tällöin. Näitä pätijöitä täynnä olevia paikkoja on (vanhusten hoidossa), kerta riittää. Sitten soitellaan perään,kun ketään ei saada töihin. Miksikä ei saada?

Valitan, nyt äyskit väärälle henkilölle, en harrasta kenenkään lyttäämistä, vähättelyä tmv eikä harrasta koko oma työpaikkanikaan, päinvastoin ja se on tunnettu ja tunnistettu fakta muuten, mutta ei siitä sen enempää.

Minä vain pistin lusikkani soppaan kuten jo ed viestissäni mainitsin. Se valitettavasti on juurikin niin, että koskaan ei tiedä millainen persoona sieltä Seuresta sijaiseksi tulee ja nykyisin ei edes sitä tuleeko ketään, pulju kun kuulema harrastaa sitä, että sijaisvaraus on ns varmistettu siellä koneella, keikkalaiselta kysymättä, ja niinpä sitä sijaista ei sitten edes tule, viimeksi toissavkolla oli kys tilanne talossamme.

Se, että sijaisen kykeneväisyydestä hommaan ei ole takuita, ei tee minusta asian "pahaa tyyppiä" vaan ainostaan henkilön joka tekee työtä käytännössä ja monenlaiseen hiihtäjään siinä törmännyt. Olisi suotavaa että varhaiskasv tuleva sijainen olisi hlö joka pärjää ja johon voi luottaa-jotta uskaltaa sinne pissalle mennä, mutta aina niin ei ole. Teet hallaa alallamme kun et asiaa osaa oikein ottaa ja alat minun pääräni purra irti.

Oikeasti!!

Lopuksi totean, että aina se koulutuskaan ei tee autuaaksi, mutta laki vaatii ja edellyttää tiettyjä asioita varhaiskasvatuksessa ja siksipä esim.siellä pissalla käyminen on hankalaa jos työkaverina on epäpätevä hlö ja jotain sattuisikin juuri sillä hetkellä kun tyhjennät rakkoasi. Näitä tilanteita on säännönmukaisesti alallamme ja päivittäin.

-52-

Vierailija
69/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työolosuhteet ovat niin kehnot, etten suosittele. Melkein koko syksyn tiimistä on puuttunut yksi työntekijä, eikä sijaisia ole ollut useinkaan - ja silloinkin päivät ovat raskaammat. Todella rankka työ missä palkka ei vastaa työn kuormittavuutta. Vapaa-aika ei riitä palautumiseen. Monessa päiväkodissa alkaa henkilökunta olla aika turhautunutta ja väsynyttä. 

Pistän lusikkani soppaan, mutta kyllä, valitettavan usein sijainen on hieman yhtä tyhjän kanssa, yksi henkilö lisää jota paimentaa ja infota ja "päältä katsoa", että hommat ns hoituu. Ikinä ei tiedä millainen hlö sieltä tulee, jos tulee, ja onko hän tarpeeksi täpäkkä ja pärjää kersojen kanssa. Että uskaltaako vaikkapa pissalla käydä ja jättää sen kourallisen niitä lapsia hänen vastuulleen.

Eli siitä vaan päiväkotiin kaikki kynnelle kykenevät ja parin päivän kurssilaiset, kyllähän sen duunin nyt hoitaa idioottikin.

Ja muuten, sillä sijaisella/varsinkaan parin päivän perehtyjäisellä ei ole koulutusta alalle eli eihän sinne pissalla saisi se kasvattaja oikeasti edes mennä, koska ei niitä lapsia lain mukaan saa jättää epäpätevän valvonnan alle ollenkaan!!

-52-

-52-

No tässäpä se syy, että aina tulee uusi sijainen. Jos kohtelu on ala-arvoista, niin eipä tulla toista kertaa. Itse tiedän tämän, keikkailen nimittäin silloin tällöin. Näitä pätijöitä täynnä olevia paikkoja on (vanhusten hoidossa), kerta riittää. Sitten soitellaan perään,kun ketään ei saada töihin. Miksikä ei saada?

Valitan, nyt äyskit väärälle henkilölle, en harrasta kenenkään lyttäämistä, vähättelyä tmv eikä harrasta koko oma työpaikkanikaan, päinvastoin ja se on tunnettu ja tunnistettu fakta muuten, mutta ei siitä sen enempää.

Minä vain pistin lusikkani soppaan kuten jo ed viestissäni mainitsin. Se valitettavasti on juurikin niin, että koskaan ei tiedä millainen persoona sieltä Seuresta sijaiseksi tulee ja nykyisin ei edes sitä tuleeko ketään, pulju kun kuulema harrastaa sitä, että sijaisvaraus on ns varmistettu siellä koneella, keikkalaiselta kysymättä, ja niinpä sitä sijaista ei sitten edes tule, viimeksi toissavkolla oli kys tilanne talossamme.

Se, että sijaisen kykeneväisyydestä hommaan ei ole takuita, ei tee minusta asian "pahaa tyyppiä" vaan ainostaan henkilön joka tekee työtä käytännössä ja monenlaiseen hiihtäjään siinä törmännyt. Olisi suotavaa että varhaiskasv tuleva sijainen olisi hlö joka pärjää ja johon voi luottaa-jotta uskaltaa sinne pissalle mennä, mutta aina niin ei ole. Teet hallaa alallamme kun et asiaa osaa oikein ottaa ja alat minun pääräni purra irti.

Oikeasti!!

Lopuksi totean, että aina se koulutuskaan ei tee autuaaksi, mutta laki vaatii ja edellyttää tiettyjä asioita varhaiskasvatuksessa ja siksipä esim.siellä pissalla käyminen on hankalaa jos työkaverina on epäpätevä hlö ja jotain sattuisikin juuri sillä hetkellä kun tyhjennät rakkoasi. Näitä tilanteita on säännönmukaisesti alallamme ja päivittäin.

-52-

Uups, taisi osua. Näin se nyt vaan on, että jos saa pelkkää ilkeilyä ja asiattomia vastauksia asiallisiin kysymyksiin, niin...

Olen ammatti-ihminen, ja jos ensi kertaa keikalle tullessani saan asiatonta käytöstä, niin kaksi kertaa käyn: ensimmäisen ja viimeisen. Annat kai muidenkin sanoa mielipiteensä? Ilman minkäänlaista pään puremista.

Vierailija
70/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-52-

-52-

Oikeasti!!

-52-

Uups, taisi osua. Näin se nyt vaan on, että jos saa pelkkää ilkeilyä ja asiattomia vastauksia asiallisiin kysymyksiin, niin...

Olen ammatti-ihminen, ja jos ensi kertaa keikalle tullessani saan asiatonta käytöstä, niin kaksi kertaa käyn: ensimmäisen ja viimeisen. Annat kai muidenkin sanoa mielipiteensä? Ilman minkäänlaista pään puremista.[/quote

Ok, oletkin tuollainen, ei siis kannata "keskustella" asiasta kanssasi enempää. Ja sitten ihmetellään huonoja työilmapiirejä ja selän takana jauhamisia. Luojan kiitos oma työpaikkani on päinvastainen, päinvastaisista on kokemusta aivan liikaa.

Vierailija
71/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olen "tällainen". Eli arvostan itseäni ja työkaveriani. Jos mainostaisin itseäni joviaalina, niin en mainitse ketään "hiihtäjäksi". Jos työkaverini ei pysty työhön, niin tieto esimiehelle ja Seuren. Teidän "sijaispulanne" tulee jatkumaan, peiliin voi vilkaista.

Vierailija
72/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lapsia arvosteta sen vertaa ettei heitä hoitamaan laitettaisi kaikenmaailman yhteiskuntaan integroitavia hyypiöitä? Kiva sitten niiden kouluja käyneiden ihmisten siellä suht pienellä palkalla opettaa ja hoitaa lasten lisäksi näitä integoritaviakin.

Vierailija
73/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, olen "tällainen". Eli arvostan itseäni ja työkaveriani. Jos mainostaisin itseäni joviaalina, niin en mainitse ketään "hiihtäjäksi". Jos työkaverini ei pysty työhön, niin tieto esimiehelle ja Seuren. Teidän "sijaispulanne" tulee jatkumaan, peiliin voi vilkaista.

Oletko oikeasti noin yksinkertainen vai mikä mättää?? Ongelma kanssasi "puhuessa" onkin näköjään se ettet edes ymmärrä lukemaasi, yksinkertaistat asioita, olet mustavalkoinen ja sen pohjalta sitten täällä riekut. Ja mitä tulee sijaispulaan niin se ongelma koskee koko pk-seutua ja meidän yksikköämme aika harvoin. Tekijöistä ja varsinkin osaajista on pulaa.

Vierailija
74/74 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä rieku, enkä hiihdä. Yksinkertaistan ehkä siksi, että asiani tulisi selväksi.

No, yksinkertaistettuna: Jos nimittelet ihmisiä "hiihtäjiksi" tai "kaikenmaailman" sijaisiksi, ei se anna hyvää kuvaa sinusta, tai työpaikastasi. Kuten sanottua, jos sattuu epäsopiva paikalle, niin tietoa eteenpäin. Ei se vattuilu mitään auta. Ilman sarvia tai hampaita sanon tämän, aggressiivinen on joku muu kuin minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme