Nyt olisi töitä päiväkodeissa
Lähes joka talosta puuttuu henkilökuntaa. Harva lastentarhanopettaja on pätevä vaan niitä pestejä tekee lastenhoitajat ja muut.
Lastenhoitajien paikkoja on täyttämättä siellä sun täällä.
Sijaisia ei riitä valtavaan sijaistarpeeseen.
Näin ainakin pääkaupunkiseutu.
Joten aktivoitukaa nyt kaikki joilla edes joku taipumus on kersoja hoitaa.
Kommentit (74)
Luulisi että tarvitaan vähän muutakin kun taipumus.
Mieluummin hoitoa tarvitsemattomat kotiin ja toiminnan supistaminen.
Montakohan prosenttia esim itä-Helsingin päivähoitopaikoista on täytetty kotona olevien äitien lapsilla. Uskaltaiskohan kukaan sanoa ääneen.
Lastentarhaopettajia ei yksinkertaisesti ole riittävästi, ei ole ollut moneen vuoteen. Kohta niitä on vielä vähemmän, kun sosionomeilta viedään kelpoisuus ja sitten kelpaa enää yliopiston käynyt.
Niin no, sillä työttömällä menee vähintään se 3 vuotta, että hän on pätevä lto.
Totuus on että päiväkodeissa johtamisosaaminen on heikkoa ja asioissa mennään raha edellä. Palkka on huono, joten päiväkodeissa työskennellään ”kutsumuksesta” hyvin usein. Sitten taas kun työtä ei voi tehdä resurrsipulan takia niin hyvin kun haluttaisiin, henkilökunta ahdistuu ja alkaa sairastella. Toiset työskentelevät entistä pienemmillä resursseilla. Tähän kun lisätään homeiset rakennukset. Kehä on valmis. Jotain varmaan tarttis tehdä?
Suurten ryhmäkokojen vuoksi ja siksi ettei tarpeeksi sijaisia palkata, alaa kartetaan (ajatelkaa mikä vastuu lapsista työhön sisältyy!)- Nykyiset työntekijät vaihtaa alaa uupuneina. Älkää lässyttäkö että miksei porukkaa saada hoitamaan lapsia.
Pitäisi eriyttää päivähoito ja kotouttaminen toisistaan.
Ei jaksaisi opettaa pelkkää suomen kieltä ja kuunnella viikot läpeensä hoono soomi.
Isot uudet jättitalot tapattaa sekä lapset että aikuiset.
Kuka jaksaa kuunnella kun 60 lasta syö samassa tilassa tai syödä ruoan tähteiden seassa kun tilaa ei ole siivottu eri ryhmien välillä. Näin yhdessä talossa missä sijaistin pari viikkoa sitten.
Oli hieno uusi talo mutta ruokala oli kuin sikala.
Asiasta ei uskalleta puhua ääneen. Päivähoitoväki itsekkin vaikenee koska luulen että jotenkin häpeilee tilannetta. Ja alan joku myytti on että on pärjättävä. He kun on niin ammattitaitoisia niin onhan se kyettävä pukemaan se 20 lasta yksin vaikka kurkku verellä. Muuten joku sanoo että olet huono. Auta armias.
totuusontää kirjoitti:
Lähes joka talosta puuttuu henkilökuntaa. Harva lastentarhanopettaja on pätevä vaan niitä pestejä tekee lastenhoitajat ja muut.
Lastenhoitajien paikkoja on täyttämättä siellä sun täällä.
Sijaisia ei riitä valtavaan sijaistarpeeseen.Näin ainakin pääkaupunkiseutu.
Joten aktivoitukaa nyt kaikki joilla edes joku taipumus on kersoja hoitaa.
Aktivoitukaa te ensin hoitamaan työolot ja ryhmäkoot siedettäviksi ja turvallisiksi!
Kuka pöljä menee nykyhärdelliin puoli-ilmaiseksi?! Pakottakaa miespuoliset pitkäaikaistyöttömät 9euron kulukorvauskella päiväkotiin jos hätä tulee, mutta älkää vaan missään nimessä parantako työntekijöiden ja lasten olosuhteita!
Nyt olisi töitä päiväkodeissa.
Joo, varmasti olisi.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta ei uskalleta puhua ääneen. Päivähoitoväki itsekkin vaikenee koska luulen että jotenkin häpeilee tilannetta. Ja alan joku myytti on että on pärjättävä. He kun on niin ammattitaitoisia niin onhan se kyettävä pukemaan se 20 lasta yksin vaikka kurkku verellä. Muuten joku sanoo että olet huono. Auta armias.
Tuo asenne kertoo selkeästi alalle hakeutuneiden mentaliteetista. Valitaja uuvu, pura paha olo työkaveriin, mutta älä vaan vaadi rakentavaa parannusta.
Mä voisin tulla. Mullon kuulo vähän huono nin ei melu haittaa ja polvissa kulumaa mut kyllä mä tuolilla istuen voin loruja lukee. Kerran kuussa vaan repsahtelen juomaan mut siihen menee vaan muutama päivä ja oon taas kunnossa.
Minusta somalinainen voisi olla hyvä päiväkodin ope sellaiseen ryhmään joka on jo monikulttuurinen
Mitäköhän vaatimuksia on että voisin mennä päiväkotiin vaikka osapäiväiseksi avustajaksi? Olen ollut kotiäitinä yli 10v, pitkiä aikoja työttömänä ja siivoustyötä tehnyt. Koulutuksena peruskoulu.
Ehkä haalareiden ja kurahousujen pukeminen lapsille ei ole tarpeeksi haasteellista työtä?
Joo! Mä koenkin taipumusta lapsiin päin.
t: Pena 46v.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän vaatimuksia on että voisin mennä päiväkotiin vaikka osapäiväiseksi avustajaksi? Olen ollut kotiäitinä yli 10v, pitkiä aikoja työttömänä ja siivoustyötä tehnyt. Koulutuksena peruskoulu.
Mikäli vakipaikan haluat niin opiskele lähihoitajaksi(lapset ka nuoret) tai lastenohjaajaksi.
Pääkaupunkiseudulla voi esim. Seuren kautta keikkailla ja heillä myös pikakoulutuksia sijaistamiseen.
Sinne vaan kaikki työttömät ja muut yhteiskuntaan kuntoutujat. Kyllä saadaan aikaan loistava tuleva sukupolvi.