Jos olet väsynyt/uupunut mittauta verestäsi B12, folaatti, ferritiini, D-vitamiini, kilpirauhasarvot ja sokeri.
Näistä voi löytyä yllätyksiä, kaikkia ei aina lääkärit jostain syystä määrää. Pyydä nämä ennenkuin alat syödä esim. masennuslääkkeitä, koska monet näistä liittyy siihen että väsymystä ja masennusoireita tulee.
Moni kärsii 10 vuotta turhaan, vain sen takia että joku veriarvo on jäänyt tarkistamatta tai ohitettu.
Kommentit (26)
Joillakin voi raha olla esteenä, kun kunnallinen ei välttämättä suostu antamaan. Tai sitten syödä tarpeeksi pitkään purkista ja katsoa, koheneeko vointi. Voi vaatia hyvän aikaa tietysti.
Tärkeä tieto, ravinnon merkityksestä puhutaan ihan liian vähän.
Entä jos kaikki on testattu mutta silti vaan väsyttää, vituttaa ja uuvuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä voi nostaa? Esim. sitä folaattia?
Esim. pinaatti ja nokkonen, tankoparsa, lehtikaali, parsakaali, rucola, ruusukaalu, muut kaalit ja salaatit, punasipuli, etikkapunajuuri, quorn.
Ja apteekin vitamiinihylly.
Folaatri on yksi b-vitamiineista ja se on oleellinen erit. B12-vitamiinin toimivuuden kannalta.
Itselläni b12 ei imeydy.
Sokeri nykyään suurin ongelma. Monet ovat siihen koukussa ja nauttivat sitä joka ikisellä aterialla ja välipalalla eri muodoissa (sokeri, glukoosifruktoosisiirappi, vehnä jne.). Metabolinen oireyhtymä uhkaa suurta osaa kansasta ja on jo päällä. Metabolinen oireyhtymä on yli kolmasosalla aikuisista suomalaisista miehistä ja naisista yli neljäsosalla.
Olisi täysin vältettävissä elintavoilla ja erityisesti ruokavaliolla. Itse aiheutettu "väsymystila". Päälle vielä tietenkin riittämätön liikunnan ja unen määrä. Ihme että väsyttää..
Mulle tuli isoja mustelmia jatkuvasti ja kun aloin 3 kk sitten syömään vahvaa B-vitamiinia ja sinkkiä, mustelmia ei ole tullut sen jälkeen. Mistähän se kertoo? Ei ole varaa juosta verikokeissa yksityisillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli isoja mustelmia jatkuvasti ja kun aloin 3 kk sitten syömään vahvaa B-vitamiinia ja sinkkiä, mustelmia ei ole tullut sen jälkeen. Mistähän se kertoo? Ei ole varaa juosta verikokeissa yksityisillä.
No jos tulee isoja mustelmia jatkuvasti etkä tiedä mistä ne tulee, niin trombosyytit eli verihiutaleet ovat olleet todennäköisesti alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tulee isoja mustelmia jatkuvasti etkä tiedä mistä ne tulee, niin trombosyytit eli verihiutaleet ovat olleet todennäköisesti alhaalla.
Vaikuttaako B-vitamiini niihin jotenkin? Kummasti ei ole enää uusia tullut sen jälkeen kun aloitin kuurin. Ennen tuli omituisiin paikkoihin kuten takareiteen kämmenen kokoinen mustelma telomatta.
Mä soitin eilen terveysasemalle ja kysyin onko multa otettu ferritiini millloin. Oli otettu elokuussa 2016: 31 ja lokakuussa 2016: 22!!!!!!!!
Viitearvothan on 13-150 naisilla. Olen useammasta lähteestä kuullut, että alle 50 niin on aika huono. Arvo 13 tarkoittaa, että rautavarastot aivan loppu. Hitto että olen vihainen! Eipä meinaan kukaan sanonut minulle tuolloin pari vuotta sitten, että syö rautaa!
Ferritiini-verikoe otettiin minulta eilen, tulokset saa maanantaina. Jo se on 20, aion vaatia kolmea asiaa: 1) joko rauta laitetaan heti suoraan suoneen TAI 2) pidempi saikku, jonka aikana syön rautaa, Maltoferia, koska Retaferit ym ei käy, tulee karmea olo 3) ferritiini-koe otetaan uudelleen rautakuurin jälkeen ja jos ei ole noussut, hoitoa jatketaan, kunnes saadaan ferritiini arvo vähintään 50.
Olen ollut väsynyt 20 vuotta, nyt saa loppua tää jaksamattomuus.
Karmea asenne sulla... ymmärrätkö ettei pari vuotta sitten ymmärretty sitäkään vähää ferritiinistä kuin nyt, ihan turha repiä pelihousuja. Alat sitten vaan rautaa ottamaan jos ferritiini edelleen matala. Aika sitten näyttää oliko juuri sinun oireisiisi apua vai ei, toivotaan toki että on. Ja tuo saikuttaminenkin, jos oot 20 vuotta porskuttanut väsyneenä... grow up lopeta kiukuttelu ja aloita rauta.
No itse asiassa lääketiede on kehittynyt hyvin huonosti viimeisten 100 vuoden aikana. On erittäin, erittäin arveluttavaa että yritetään löytää syy johonkin oireeseen/sairauteen jotakin laboratorioarvoa tuijottamalla.. eikä nähdä suurempia kokonaisuuksia. Syy krooniseen väsymykseen tai uupumukseen voi olla verenmyrkytys, eli sepsis. Suolisto vuotaa mikrobeja verenkiertoon, tai muussa osassa elimistöä on päässyt syntymään mikrobitasku, joka vuotaa mikrobeja verenkiertoon jatkuvasti. Siihen ei kuole, mutta olo ei ole hyvä. Lääketieteessä näitä matala-asteisia tulehduksia ei osata parantaa, eikä niihin liittyviä mikrobeja useinkaan edes tunnistaa.
Tutkimusten perusteella jo hampaiden harjaus saa aikaan pienimuotoisen sepsiksen, sillä mikrobeja löytyy enemmän verenkierrosta hampaiden harjauksen jälkeen, mutta ne häviävät nopeasti, sillä voivat piiloutua esim. kudoksiin.
An investigation of the frequency of bacteraemia following dental extraction, tooth brushing and chewing
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kaikki on testattu mutta silti vaan väsyttää, vituttaa ja uuvuttaa?
Ota itse selvää noittein kaikkien viitearvoista, miten niitä pitäisi tulkita, ihmiset on kuitenkin erilaisia, voi olla että sulla on puutetta jostain vaikka viitearvojen mukaan ei pitäisi olla.
Ja jos ei mitään löydy mistään puutoksista, eikä niitä sairauksia jotka yleensä uupumusta aiheuttaa, ehkä sitten kannattaa hakeutua terapiaan ja ehkä alkaa syödä mielialalääkkeitä. Keskusteluapu on usein tehokkaampaa kuin lääkkeet, vaikka toki lääkkeet on paikallaan jos kyse on aivojen kemiallisesta epätasapainosta, eikä vaan siitä että sulla on aiheellisesti henkisesti tosi paha olo.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä terveyskeskuksessa niin monella lääkärillä että joku suostuu kirjoittamaan ne lähetteet verikokeisiin, se on köyhän ainoa keino.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin voi raha olla esteenä, kun kunnallinen ei välttämättä suostu antamaan. Tai sitten syödä tarpeeksi pitkään purkista ja katsoa, koheneeko vointi. Voi vaatia hyvän aikaa tietysti.
Kunnallisella puolellakin voi käydä usealla eri lääkärillä juttelemassa, kyllä ne lopulta taipuu ne verikokeet antamaan, ihan jo sen takia että pääsee sinusta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten sitä saa nostettua kun syö ihan purkista, ostaa kaupasta foolihappoa tai luontaista folaattia, 400 tai 800 annostus.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri nykyään suurin ongelma. Monet ovat siihen koukussa ja nauttivat sitä joka ikisellä aterialla ja välipalalla eri muodoissa (sokeri, glukoosifruktoosisiirappi, vehnä jne.). Metabolinen oireyhtymä uhkaa suurta osaa kansasta ja on jo päällä. Metabolinen oireyhtymä on yli kolmasosalla aikuisista suomalaisista miehistä ja naisista yli neljäsosalla.
Olisi täysin vältettävissä elintavoilla ja erityisesti ruokavaliolla. Itse aiheutettu "väsymystila". Päälle vielä tietenkin riittämätön liikunnan ja unen määrä. Ihme että väsyttää..
Joo, olet oikeassa. Se suuri elämänmuutos, eli sokerikoukusta pääseminen on vaan helvetin vaikeaa kun on kuoleman väsynyt. Kyllä silloin kun on väsynyt on jotain häikkää noissa otsikossa mainituissa muissakin varmasti kuin sokereissa. Toki myös tulehdusarvot pitää katsoa, lihavalla ja väsyneellä on yleensä myös matala tulehdus aina päällä joka väsyttää. Jos saa purkista syömällä esim. D-vitamiinia tai rautaa itsensä virkeämmäksi, sitten voi jaksaa keskittyä siihen sokerin vähentämiseen jne.
Jos olet väsynyt ja uupunut, ala syömään oikeaa ruokaa, ei apteekin tabuja.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet väsynyt ja uupunut, ala syömään oikeaa ruokaa, ei apteekin tabuja.
Jos on jostain paha puutos, ei sitä pelkällä ruualla saa nostettua, tai pitäis syödä jotain tiettyjä kasviksia kilokaupalla joka päivä, ei kukaan sellaiseen pysty. Kyllä se on pakko syödä purkista ja sitten ylläpitoon se hyvä oikeanlainen ruokavalio.
Niin ja muuten uniapnea on myös sellainen salakavala uuvuttaja joka kannattaa tutkia jos mitään muuta ei lääkäri löydä.