Kukkasipulit pitäisi istuttaa mahdollisimman myöhään, milloin on sopiva hetki?
Ensimmäiset pakkaset on jo tulossa, taas lämpenee ja pakastuu jne. milloin ne on parasta lykätä maahan?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut jo pari viikkoa sitten. En jaksanut arpoa sään kanssa.
Mikä vyöhyke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vyöhyke?
Etelä-Suomi, olisko 2
Minä laitan joskus marraskuussa. Silloinkin on vaarana tulla vielä niin lämpimiä säitä, että sipulit alkavat nostaa päätään mullan alta. Viime vuonna en ehtinyt istuttaa lainkaan, usein talvi pääsee yllättämään, kun routa tai lumi iskee varoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan joskus marraskuussa. Silloinkin on vaarana tulla vielä niin lämpimiä säitä, että sipulit alkavat nostaa päätään mullan alta. Viime vuonna en ehtinyt istuttaa lainkaan, usein talvi pääsee yllättämään, kun routa tai lumi iskee varoittamatta.
Juuri tämän takia halusin kuulla mitä tekniikoita ihmiset käyttävät sopivan istutusajankohdan selvittämiseksi. Jos istutussyvyys on 2-3 sipulinmittaa niin silloin pitäisi pystyä päättelemään milloin ne eivät enää ehdi näkyville. Mutta jos kasvu alkaa niin pysyykö se lepovaiheessa silloin kun se on jo melkein pinnalla vai kuoleeko se sitten siihen?
Olen eteläsuomalaisen kaupungin puistotyöntekijä. Osan kukkasipuleista olemme jo istuttaneet, loput istutamme kahden seuraavan viikon aikana. Kyseessä on satoja kukkasipuleita.