CV:ssäni ei ole juuri mitään! Ja sellaista pyydetään.
Joo, olisi pitänyt koululaisena ja lukiossa tehdä kesätöitä... CV:ni näyttää niin tyhjältä, on minulla puoli vuotta eräitä hanttihommia joita voi työkokemukseen kirjoitella. Mutta mitään huimaa koulutusta ei ole, luin vuosia sitten ylioppilaaksi ja opiskelen nyt ammattitutkintoa. Nyt ajattelin hankkia jotain osa-aikatyötä juuri siksi että saisi jotain jota voisi sanoa työkokemukseksi. Mutta kun kaikki pyytää nykyään CV:n! Ihan yksinkertaisiin hommiin. Tuntuu jotenkin pöljältä lähettää sellainen, kun tietää jo että se ei ole mitenkään mairitteleva. Sen kutsuminen ”ansioluetteloksi” tuntuu vitsiltä.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Onhan sinulla ansioluettelo, jos olet käynyt töissä ja kouluttautunut. Katso netistä malli, lisää vielä kielitaito, mahdolliset osaamasi ohjelmat ja lisää harrastukset. Muuta pdf-versioksi ennen lähettämistä.
Onnea hakuun!
No onhan se ylioppilastutkintokin toki jotain, mutta en sanoisi siitä vielä että on "kouluttautunut". Ammattitutkinto on tietysti hyvää vauhtia menossa, voinko laittaa sen jo CV:hen vaikka se on vielä menossa :) ? Jossain kohtaa työnhakua se joka tapauksessa pitää mainita, että ei tule sellaista käsitystä että olen vain kotona.
jatkoa edelliseen
Mutta en siis hae nyt töitä siltä alalta, jota opiskelen. Sen aika on vähän myöhemmin.
Älä lannistu. Toista se on kun ikää on jo nelkyt, mutta kotiäitivuosia on viistoista. Ei koulutusta, mutta työhistoriaa kuitenkin ajalta ennen lapsia.
Tahtoa olisi, muttei töitä.
Pikkuhiljaa se CV täyttyy ihmisillä. Laita alusta asti kaikki. Ylioppilas ja kaikki työt. Työnantaja ei väheksy hanttihommia. Sitten nykyinen koulu ja mistä asti olet sitä käynyt. Kyllä nykyään ymmärretään jos ei ole saanut töitä kouluaikoina. Yleensä ne haluaa yo-tutkintotodistukset CV;n liitteeksi ja tietysti työtodistukset jos niitä on.
Malleja on.
Nykyinen koulu merkitään:
Oppilaitos, opiskelulinja, (aloituspvm) xx.xx.xxxx -
Eli tuo päivämäärä jätetään auki viivalla
Hallitsemasi tietotekniset ohjelmistot kannattaa laittaa, siitä tulee jo monta riviä. Jos et hallitse mitään, niin nopeasti opettelemaan! Skypeä myöden voi luetteloida siihen.
Voit mainita erikseen jos olet nopea kirjoittamaan/kymmensormijärjestelmä
harrastukset/mielenkiinnonkohteet kannattaa laittaa myös jos koskettavat samaa alaa kuin haettava työ. Ne myös voivat selventää miksi on vuosia välissä ansioluettelossa. Jos harrastaa esim. matkailua ja laitesukellusta...
Alkuun tiivistelmä eli olen xx-vuotias ammattiopiskelija (tähän oppilaitos). Kiinnostuin heti nähdessäni ilmoituksenne, sillä haluan itselleni työn, jossa minulla on mahdollisuus kehittyä jne.
Muista käyttää sanoja ”kehittyä, pitää yllä osaamista” yms.
Työpaikastasi voi kertoa ”työskentelu firma x:ssä vuodesta 9999 on antanut minulle vahvan osaamisen ...
Muista laittaa koulutus, kielitaito, it-taidot, kurssit (ajokortti) sekä luottamustehtävät tai harrastukset.
Ja loppuun esim. pidän itseäni osallistuvana persoonana. Autan mielellään muita oman työni ohella. Minua motivoi työyhteisöstä huolehtiminen ja oman osaamiseni jakaminen.
Ei kenelläkään ole pitkää CV:tä jos ei ole ollut pitkään töissä. Reippaasti vaan katsot netistä, miten CV tehdään ja laitat siltä pohjalta tiedot itsestäsi. Jokainen aloittaa joskus CV:llä, jossa koulutuksena on ylioppilas (tai jopa peruskoulu) ja työkokemusta ei ole välttämättä riviäkään. CV:n ajatus ei ole kehuskella mahdollisimman monella tutkinnolla ja vuosikausien työkokemuksella, vaan kertoa mitä juuri sinä osat ja olet elämässäsi tehnyt. Nuorena sinne kannattaa laittaa myös osio harrastukset. Ne kertovat ihmisestä yllättävän paljon.
Muista KUVA!! Se on pakko olla nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Alkuun tiivistelmä eli olen xx-vuotias ammattiopiskelija (tähän oppilaitos). Kiinnostuin heti nähdessäni ilmoituksenne, sillä haluan itselleni työn, jossa minulla on mahdollisuus kehittyä jne.
Muista käyttää sanoja ”kehittyä, pitää yllä osaamista” yms.
Työpaikastasi voi kertoa ”työskentelu firma x:ssä vuodesta 9999 on antanut minulle vahvan osaamisen ...
Muista laittaa koulutus, kielitaito, it-taidot, kurssit (ajokortti) sekä luottamustehtävät tai harrastukset.
Ja loppuun esim. pidän itseäni osallistuvana persoonana. Autan mielellään muita oman työni ohella. Minua motivoi työyhteisöstä huolehtiminen ja oman osaamiseni jakaminen.
CV:ssä ei jaaritella mitään paikasta kiinnostumisesta ym. Työhakemus on sitä varten. CV on suomeksi ansioluettelo eli mahdollisimman tiivis kuvaus saavutetusta koulutuksesta, työkokemuksesta ja muusta osaamisesta.
Hyvä, että on tällainenkin ketju välillä. Itsekkin stressaan tyhjää CV:tä ja nyt luen tätä ja opinto-ohjaajakin sanoi, että kannattaa suorittamani kesäopinnot lisätä sinne. Helpottaa tuskaa siitä, kun on nyt kahtena kesänä peräkkäin jäänyt työttömäksi ja ollut ihan luuseri olo.
-N21
Vierailija kirjoitti:
Pikkuhiljaa se CV täyttyy ihmisillä. Laita alusta asti kaikki. Ylioppilas ja kaikki työt. Työnantaja ei väheksy hanttihommia. Sitten nykyinen koulu ja mistä asti olet sitä käynyt. Kyllä nykyään ymmärretään jos ei ole saanut töitä kouluaikoina. Yleensä ne haluaa yo-tutkintotodistukset CV;n liitteeksi ja tietysti työtodistukset jos niitä on.
Malleja on.
Enpä muista 2010-luvulla kuulleeni, että olisi haluttu todistuksia liitteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sinulla ansioluettelo, jos olet käynyt töissä ja kouluttautunut. Katso netistä malli, lisää vielä kielitaito, mahdolliset osaamasi ohjelmat ja lisää harrastukset. Muuta pdf-versioksi ennen lähettämistä.
Onnea hakuun!
No onhan se ylioppilastutkintokin toki jotain, mutta en sanoisi siitä vielä että on "kouluttautunut". Ammattitutkinto on tietysti hyvää vauhtia menossa, voinko laittaa sen jo CV:hen vaikka se on vielä menossa :) ? Jossain kohtaa työnhakua se joka tapauksessa pitää mainita, että ei tule sellaista käsitystä että olen vain kotona.
Ylioppilastutkinto todellakin osoittaa, että olet kouluttautunut. Älä väheksy sitä kolmea vuotta, jotka siihen käytit. Työnantajakin arvostaa enemmän ylioppilasta kuin peruskoulun jälkeen tyhjänpanttina makoillutta. Ehdottomasti siis myös yo-tutkinto CV:en. Ja tottakai myös se meneillään oleva ammattikoulutus aloituspäivämäärän kanssa.
Heti lukion jälkeen, kun hain töitä laitoin työkokemukseksi yläasteen TET-harjoittelut. Näin neuvottiin ihan työkkärissä tekemään. Ne kun olivat ainut kosketukseni työelämään. Jostain se on aloitettava. Myöhemmin sitten kokemuksen kartuttua voi poistella CV:stä varhaisimpia "vähemmän arvokkaita" kokemuksia.
Kuvitteellinen esimerkki 20-vuotiaan ammattikoululaisen CV:stä:
Riitta Väisänen
20 vuotta
Osoitekatu 2 N 3
25600 Kaupunki
040400000000
Koulutus
Ylioppilas, Ylioppilaskylän lukio, 2017
Lähihoitajaopinnot aloitettu Tuppukylän ammattiopistossa syksyllä 2017
Työkokemus
Harjoittelija, Oy Firma AB, 1.6.2017-31.8.2017
työtehtävät: avustavat toimistotehtävät
Kielitaito
Englanti, sujuva
Ruotsi, tyydyttävä
Ranska, alkeet
Tietotekninen osaaminen
Windowsin peruskäyttö, sähköposti, Facebook, Instagram
Harrastukset
Pianonsoitto, jalkapallo
Luottamustoimet
Jalkapalloseura Kaupungin Palloilijat ry:n kapteeni vuosina 2013-2015
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteellinen esimerkki 20-vuotiaan ammattikoululaisen CV:stä:
Riitta Väisänen
20 vuotta
Osoitekatu 2 N 3
25600 Kaupunki
040400000000
Koulutus
Ylioppilas, Ylioppilaskylän lukio, 2017
Lähihoitajaopinnot aloitettu Tuppukylän ammattiopistossa syksyllä 2017
Työkokemus
Harjoittelija, Oy Firma AB, 1.6.2017-31.8.2017
työtehtävät: avustavat toimistotehtävät
Kielitaito
Englanti, sujuva
Ruotsi, tyydyttävä
Ranska, alkeet
Tietotekninen osaaminen
Windowsin peruskäyttö, sähköposti, Facebook, Instagram
Harrastukset
Pianonsoitto, jalkapallo
Luottamustoimet
Jalkapalloseura Kaupungin Palloilijat ry:n kapteeni vuosina 2013-2015
Muotoilu ei toki ole tuossa kohdillaan, mutta pointtina oli havainnollistaa sisältöä. Kaikella osaamisella (myös "hanttihommilla" ja yo-tutkinnolla jne.) on merkitystä työnhaussa, kun kokemusta ei vielä ole listaksi asti karttunut.
Elegantti ja siisti ILMOITUS työhön tulemisesta vakuuttaa työnantajat!
Ei mitään hakemuksia tai ansioluetteloita.
Onnea hakuun!