Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahankäytöstä

Vierailija
28.09.2018 |

AV-raati, mitö teen väärin rahankäytössä?

Palkka on nettona 3000.
Maksan siitä yhteiselle tilille 1000e asuntolainaa ja kodin/lasten laskuja varten (mies laittaa yhtä paljon).
Maksan henkilökohtaiset laskuni (autolaina, auton vakuutus, puhelin, työpaikan parkkihalli, luottokortti) ja siirrän 300 säästöön. Jäljelle jää yleensä noin 1000 euroa.

Eikö sen tonnin pitäisi riittää kuukaudeksi? Ei vaan riitä, aina käy vähiin ennen seuraavaa rahapäivää. En osta mielestäni mitään turhaa!

Aina neuvotaan laittamaan Exceliin niin minäpä laitoin. Syyskuussa on mennyt
600 ruokakauppaan
200 ravintoloihin (työpäivien lounaita)
60 apteekkiin
45 parkkimaksuihin
60 bensaan.

Kommentteja? Miten saan tuon tonnin riittämään paremmin?

Perheessä on suunnilleen saman verran tienaava mies ja kaksi lasta.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan ruuat melkein kokonaan.

Ihan tavallista kotiruokaa syödään ja itse kokataan. Kyllä myös herkutellaan muttei mielestäni mitenkään kauhean paljon. Kaksi poikaa on jotka syö aika paljon.

Mies maksaa kaikenlaista muuta, esim syyskuussa osti minullekin vaelluskengät, maksoi perheen kaksi ravintolaruokailua, osti pojille sisäpelikengät, syysvaatteet, talvivaatteita, kuulokkeet..

Ap

Ostaako mies tosiaan joka kuukausi 600€:lla tuollaista tavaraa? Lisätkää nuo yleiset kulut ja ruuat maksettavaksi lainanhoitotililtä ja laitatte sinne vaikka sitten sen 600€ kuussa enemmän rahaa kumpikin. Sen jälkeen voitte tarkkailla, mihin rahat menevät ja erityisesti pohtia ruokaan menevän rahan määrää.

Totta, ei mies kyllä joka kuukausi osta 600 eurolla jotain ja hänelle jää enemmän säästöön. Tämä oli hyvä ehdotus.

Ap

Vierailija
22/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti, jos teillä kerran on yhteinen tili josta maksetaan perheen elämiskuluja, on hyvin outoa miksi ruuat eivät tuohon kuluerään kuuluisi.

Totta. Johtuu lähinnä siitä, ettei meillä ole maksukortteja tuohon yhteiseen tiliin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltaduuni itsenäisenä siivousyrittäjänä esim. 100 e ilta. Autojen sisäpesua, ulkopesua, asuntojen siivousta, vanhusten avustamista. Iltaduuni vaikka 3 kertaa viikossa, esim. 1200 e lisätuloja kuussa. Mieti itse kuinka paljon tarvitset rahaa ja kuinka paljon iltaisin katsot esim. telkkua jne. Tv ajan voi käyttää vaikka sen 3 kertaa viikossa yrittämiseen. Kaikenlaisia noita kevytyrittäjä malleja pankeissa. Säästäminen ei ole keino tuossa mallissa, vaan lisätulojen hankkiminen.

Kummasti noita miljonäärejäkin on tehnyt henk.koht. konkurssin. Johtuisikohan siitä, että ensin pitää opetella käsittelemään rahaa ja sitten vasta miettiä elintason nousua? Tämä ei ollut tarkoitettu aloittajalle, vaan tämän ideologian viljelijälle jossa lisääntynyt vauraus tuo helpotusta. Mitä se tekeekin JOS osaat ennestään suunnitella talouden jouhevaa rullaamista.

Vierailija
24/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

200e ravintoloihin? Aika paljon maksat tästä.

Vierailija
25/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisittekö hommaamaan kortteja yhteiselle tilille, josta sitten hoidatta kaikki ruokalaskut ja lasten vaatteet yms. Jos laitatte sinne kumpikin 200 tai 300 euroa lisää rahaa kuukaudessa, menisi kulut paljon enemmän tasan ja sinullekin jäisi vähän enemmän rahaa käteen kuukaudessa.

Vierailija
26/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltaduuni itsenäisenä siivousyrittäjänä esim. 100 e ilta. Autojen sisäpesua, ulkopesua, asuntojen siivousta, vanhusten avustamista. Iltaduuni vaikka 3 kertaa viikossa, esim. 1200 e lisätuloja kuussa. Mieti itse kuinka paljon tarvitset rahaa ja kuinka paljon iltaisin katsot esim. telkkua jne. Tv ajan voi käyttää vaikka sen 3 kertaa viikossa yrittämiseen. Kaikenlaisia noita kevytyrittäjä malleja pankeissa. Säästäminen ei ole keino tuossa mallissa, vaan lisätulojen hankkiminen.

Jos mun keskimääräistä suurempi palkka ei riittäisi kuukauden "pakollisiin" menoihin, niin kyllä itse ainakin miettisin säästämistä enkä lisäduunin haalimista...mitä sillä rahalla tekee jos ei jaksa/ehdi enää kahden duunin jälkeen tehdä mitään kivoja juttuja? 

Minäkin suosittelisin kasvisruokapainotteista ruokavaliota, liha on yllättävän kallista. Olin just tämän viikon yksin kotona ja ruokiin meni alle 25 euroa (viikonlopun ruuat laskettu mukaan). Mutta ostinkin pelkkiä kasviksia ja kananmunia. :) 

Vierailija
27/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on nettona 3000.

Maksan siitä yhteiselle tilille 1000e asuntolainaa ja kodin/lasten laskuja varten (mies laittaa yhtä paljon).

Maksan henkilökohtaiset laskuni (autolaina, auton vakuutus, puhelin, työpaikan parkkihalli, luottokortti) ja siirrän 300 säästöön. Jäljelle jää yleensä noin 1000 euroa.

Eikö sen tonnin pitäisi riittää kuukaudeksi? Ei vaan riitä, aina käy vähiin ennen seuraavaa rahapäivää. En osta mielestäni mitään turhaa!

600 ruokakauppaan

60 apteekkiin

45 parkkimaksuihin

60 bensaan.

Maksatko yksin kaikki ruuat. Eikö sekin pitäisi puolittaa. Voisitko ottaa omat eväät kolmena päivänä töihin. Säästät siinä satasen.

Vierailija
28/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisi, että mies maksaisi noi trampoliinit sun muut isommat, kun sinä kerran maksat ruoat.

Vierailija
29/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n perhe vaikuttaa olevan juuri oikeaa kohderyhmää niille "näillä vinkeillä säästät helposti 500€ kuukaudessa" lehtijutuille. :) Eli rahaa on sen verran, että ihan tarkasti sen kulutusta ei tule seurattua ja lopputuloksena ne katoavat jonnekin. Kiinnittämällä huomioita tiettyihin pieniin juttuihin tuosta lähtötilanteesta on kohtuullisen helppo saada rahat riittämään paremmin.

Vierailija
30/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hyvinhän tuo riittää? En ymmärrä mikä on ongelma, mun laskujen mukaan ei mene tonnia. Vai haluaisitko, että sen lisäksi tilillesi jäisi vielä monta satasta? Jos, niin miksi ihmeessä? 

Meille tulee nettona n. 6000€/kk, kaikki menee mitä tulee ja hyvin menee.

Raha on kulutusta ja elämistä varten! Älä palvo rahaa liikaa, hyvä jos riittää elämiseen, eikös sen pitäisi riittää =)

Vierailija
31/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hyvinhän tuo riittää? En ymmärrä mikä on ongelma, mun laskujen mukaan ei mene tonnia. Vai haluaisitko, että sen lisäksi tilillesi jäisi vielä monta satasta? Jos, niin miksi ihmeessä? 

Raha on kulutusta ja elämistä varten! Älä palvo rahaa liikaa, hyvä jos riittää elämiseen, eikös sen pitäisi riittää =)

Tässä on myös ajatusta. Kerrot jo laittavasi joka kuukausi 300€ säästöön, eikö silloin ole ihan ok että kuun lopussa tilillä olevat rahat ovat lopussa? Ainahan sitä tietysti voi säästää enemmän, mutta noin lähtökohtaisesti tilanne vaikuttaisi olevan hyvässä balanssissa.

Vierailija
32/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on nettona 3000.

600 ruokakauppaan

60 apteekkiin

45 parkkimaksuihin

60 bensaan.

Laitat myös miehen osallistumaan  ruokakuluihin, koska hänkin syö.Ja otat 10 päivänä eväät töihin. Säästyy 400 euroa.

Vierailija
33/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottokortilla olen maksanut isompia juttuja (sohva, trampoliini) joita makselen pikkuhiljaa pois.

Trampoliini  on turhake.

Vierailija
34/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan ruuat melkein kokonaan.

Ihan tavallista kotiruokaa syödään ja itse kokataan. Kyllä myös herkutellaan muttei mielestäni mitenkään kauhean paljon. Kaksi poikaa on jotka syö aika paljon.

Mies maksaa kaikenlaista muuta, esim syyskuussa osti minullekin vaelluskengät, maksoi perheen kaksi ravintolaruokailua, osti pojille sisäpelikengät, syysvaatteet, talvivaatteita, kuulokkeet..

Ap

Ostaako mies tosiaan joka kuukausi 600€:lla tuollaista tavaraa? Lisätkää nuo yleiset kulut ja ruuat maksettavaksi lainanhoitotililtä ja laitatte sinne vaikka sitten sen 600€ kuussa enemmän rahaa kumpikin. Sen jälkeen voitte tarkkailla, mihin rahat menevät ja erityisesti pohtia ruokaan menevän rahan määrää.

Totta, ei mies kyllä joka kuukausi osta 600 eurolla jotain ja hänelle jää enemmän säästöön. Tämä oli hyvä ehdotus.

Ap

Kuinkahan paljon mies lienee säästänyt sillä ettei  hänen tarvitse ikinä osallistua ruokaostoksiin. Nyt valot päälle ap

Vierailija
35/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on yhteinen perheen taloustili, johon molemmat laittaa saman summan ja reilusti, niin että se riittää kaikkiin laskuihin, lainoihin, ruokaan, lasten menoihin (päivähoidot, vaatteet, harrastukset), ravintolasyömisiin (kun ollaan puolison kanssa) jne. Kortti ehdottomasti molemmille tähän tiliin - kumpi vaan käy ruokakaupassa niin maksaa siitä tililtä. Jos/kun tilille kertyy ylimääräistä, sillä voi reissata.

Loput mitä jää omalle tilille on omassa käytössä - omiin laskuihin, harrastuksiin, vaatteisiin, työmatkoihin, kavereiden kanssa elokuva/ravintolailtoihin, uuteen autoon, säästöön, annettavaksi vaikka keräykseen - sarjassa; nämä menot ei kuulu toiselle.

Vierailija
36/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 e kuussa ruokaan nelihenkiselle perheelle on kyllä aika paljon, jos tämän lisäksi syödään vielä lounaat muualla.

Mulla ei koskaan kolmen lapsen kanssa, joista kaksi on teinipoikia, mene yli 400 euroa ruokaan kuussa. Teen mahdollisimman paljon alusta asti itse ja isoja määriä, joista syödään useampana päivänä. Lisäksi ostan sitä, mikä on juuri sillä hetkellä edullista / tarjouksessa. Herkkuja en osta, paitsi kerran viikossa karkkipäivänä lapset saavat karkkipussit, ja joskus leivotaan yhdessä vaikkapa korvapuusteja.

Vierailija
37/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä raha riittää elämiseen, olen siitä toki iloinen. Mutta havahduin siihen, että palkkani on periaatteessa ihan hyvä, mutta silti rahaa ei juurikaan jää säästöön eikä tilillä ole koskaan ylimääräistä esim omiin vaatteisiin tai sellaiseen.

Haluaisin saada enemmän säästöön nyt kun on hyvät ajat, molemmat terveinä ja töissä, korot alhaalla.

Ap

Vierailija
38/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä talousmenoihin pitää puolisoiden osallistua reilusti ja tasapuolisesti. Serkkuni jäi keväällä eläkkeelle. Hänellä oli onnekseen varma työpaikka ja tasainen tulovirta palkasta. Mutta hän maksoi suurimman osan kotitalouden menoista, joten ei kerryttänyt henkilökohtaisia säästöjä niin paljon kuin olisi voinut, jos mies olisi antanut omasta palkastaan osuuden talousmenoihin. Tosin mies on kyllä sitten maksanut autot ja remontit.