Ehdota hyvää kasvisruoka reseptiä "lihansyöjälle"
Viime aikoina olen huolestunut siitä miten vähän vihanneksia syön. En meinaa edes jaksaa laittaa lautasen reunalle, kun otan vaikka lihapullia ja muusia. Enkä koskaan ole vihannesruokia oppinut syömään, koska ainoat mitä kotona tehtiin, olivat kamalimmasta päästä (sarjassamme kaalikeitto). Nyt kuitenkin haluan haastaa itseni valmistamaan ainakin 3 kasvisruokaa ja toivoisinkin saavani jotain hyviä reseptiehdotuksia, koska joissakin keskusteluketjuissa on tullut ilmi että täällä on vegaaneja ja muita asiasta tietäviä. Toki nyt kun tarkemmin ajattelee niin minulle kyllä kelpaa kasvispainoitteset sekaruoka reseptitkin. Tai jos olet maistanut jotain hyvää kasvis/kasvispainoitteista ruokaa ulkomailla niin mielelläni kuulen siitäkin. Yleensä kasvisruoka kokeiluni ovat tyssänneet siihen että se maku on liian poikkeava siihen mihin olen tottunut. Eivätkä nämä liharuoka kopiotkaan (kuten nyhtökaura) oikein ole minua vieneet mennessään.
Kommentit (5)
Ekan kommentin ideat vaikuttaa hyviltä! Uppaan tätä jos joku toinenkin eksyy lisäämään jotain. Ap
Muokkaa lempiruokiasi. Laita lihapullataikinaan porkkanaraastetta ja lehtikaalisilppua, korvaa puolet muusin perunoista bataatilla tai juurisellerillä. Ja kas, siinä on sinulla lihapullat ja muusi, eikä tarvitse erikseen miettiä kasviksia.
Opettele tekemään kastikkeita kasviksista. Esimerkiksi paprikakastike sopii hyvin lihan tai kanan kanssa ja siinä on jo kasvislisuke.
Pidätkö keitoista? Niihin on helppo heitellä lisäksi mitä tahansa kasviksia. Esimerkiksi perunan voi korvata kokonaan muilla juureksilla.
On paljon vaihtoehtoja lisätä kasvisten määrää ruokavaliossa. Ei tarvitse välttämättä panna koko dieettiä uusiksi tai ruveta syömään ihan outoja ruokalajeja.
Kasvisbolognese. Tehdään samoin kuin lihaversio mutta lihan tilalla ihan pientä munakoisosilppua:
- kuullota munakoiso-, sipuli-, porkkanasilppu ja pieni pala varsiselleriä, lisäksi valkosipulia maun mukaan.
- mausta suolalla, pippurilla ja mieluisilla yrteillä
- lisää tomaattimurska ja hauduta kypsäksi.
Helppo ja hyvä. Käytän myös lasagneen
Keitot on tosi helppoja: mitä tahansa juureksia keitetään kasvisliemessä kypsiksi (muista sipuli, valkosipuli ja inkivääri), maustetaan ja soseutetaan. Vielä parempaa jos juurekset on paahdettu uunissa - esim uunijuuresten jämistä tulee ihan paras!
Meidän herkkua on kukkakaali-peruna -curry. Kuullota öljyssä mausteita (jeera, indamaustetta, currytahnaa, valkosipulia yms yms), varo ettei kärähdä. Lisää porkkanaa, sipulia, perunanpaloja, paprikaa... mitä mieleen tulee. Kun mausteet on värjänneet kasvit ja ne on vähän kuullottunet lisää vähän vettä ja kasvisliemikuutio. Anna hautua 10 min Lisää purkillinen kookosmaitoa, kukkakaalinnuppuja ja kourallinen huuhdeltuja punaisia linssejä. Ruoka on kypsä n 10 min myöhemmin. Tästä saa tulla vähän puuromainen jolloin on helppo syödä naanleivän kanssa
Vierailija kirjoitti:
Muokkaa lempiruokiasi. Laita lihapullataikinaan porkkanaraastetta ja lehtikaalisilppua, korvaa puolet muusin perunoista bataatilla tai juurisellerillä. Ja kas, siinä on sinulla lihapullat ja muusi, eikä tarvitse erikseen miettiä kasviksia.
Opettele tekemään kastikkeita kasviksista. Esimerkiksi paprikakastike sopii hyvin lihan tai kanan kanssa ja siinä on jo kasvislisuke.
Pidätkö keitoista? Niihin on helppo heitellä lisäksi mitä tahansa kasviksia. Esimerkiksi perunan voi korvata kokonaan muilla juureksilla.
On paljon vaihtoehtoja lisätä kasvisten määrää ruokavaliossa. Ei tarvitse välttämättä panna koko dieettiä uusiksi tai ruveta syömään ihan outoja ruokalajeja.
En minä tässä varmaan koko ruokavaliota ole muuttamassa, mutta olen huomannut että vihannekset usein tuppaa jäämään kaappiin jos niitä ei ole pakko käyttää. Siksi ajattelin että jos oppisin tykkäämään jostain kasvisruoasta(jota voin tehdä kerran viikkoon normi ruokien lisäksi), niin voin ostaa vihannekset juuri siihen jolloin ne on pakko käyttää. Lihapullissa ja kastikkeissa on niin helppo luistaa että ei lisää mitään "en nyt jaksakkaan" "tykkään paremmin ilman" :D kuten aloituksessakin mainitsin niin en aina saa mitään laitettua lautasen reunallekaan, vaikka olisi ollut mahdollisuus. Ap
Itsetehdyt falafelit , pinaatti-ricottalasagne, täytetyt paprikat ( esim sieni+muuta)