Tutkimus vahvistaa: Ehkäisypillerien käyttö suojaa useilta syöviltä – Vaikutus jatkuu jopa vuosikymmeniä lopettamisen jälkeen
Kommentit (57)
Onneksi ihmiset ei enää usko tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä näköjään keskustelua tule. No mutta hyvä, että on jotain hyvääkin noissa, eipä niissä kauheasti hyvää muuten ole.
Rintasyöpä riskiä kohottavat.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisypillerit kasvattavat riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sydäninfarktiin, korkeaan verenpaineeseen jne. Riipppuu geeneistä ja sukurasituksesta, jos on vähänkään taipumusta esim. korkeaan verenpaineeseen, kannattaa jättää e-pillerit syömättä.
Meillä on suvussa syöpää ja veritulppaa ollut. Kun hain e-pillereitä sain kuulla hehkutusta miten ihania ne on, jää kuukautiset pois ja kaikkea muuta kivaa.
Mutta ennen kuin saan nämä maagiset taikapillerit pitää minun käydä useissa eri verikokeissa ja papanäyteet. Mitataan myös verenpaine ja sitten tehdään se uudelleen säännöllisesti kun pillerit on aloitettu.
Kiltisti kävin kokeissa mutta tuloksia odottaessa aloin miettiä onko tämä nyt sen arvoista. Olin nuorempana saanut pillereitä kauheat mielialan vaihtelut ja hiukset alkoivat tippua. Nyt vielä päälle säännölliset testaukset että niitä voisin syödä. Ei kuulosta enään niin helpolta ja kivalta. Jätin suosiolla pillerit hakematta.
Outoa että rintasyöpä ym syövät on räjähtäneet käsin e-pillerin keksimisen jälkeen.
Todella vaikea millään järjellä uskoa, että hormonin syöminen nuoresta asti "suojelisi" miltään (paitsi siltä raskaudelta). Ihan selvähän se on että se päinvastoin aiheuttaa luonnottomuudessaan ongelmia kehossa.
Tutkimuksen rahoittajaa ei ole vaikea arvata.
Onneksi en ole yhtäkään e-pilleriä koskaan laittanut kurkusta alas. Hirvittää kyllä miten moni niitä on vetänyt ihan teinistä asti kiltisti, vaikkei pelkäisi edes raskautta, niitä tunnutaan annettavan nuorille ties mihin vaivaan aknesta menkkoihin. Luulisi olevan selvä että jos teini valittaa särkyjä menkkojen aikana, määrätään särkylääkettä, eikä jumalauta hormoneita. Menkat eivät ole sairaus.
Minunkin kaikki nuoruuskaverit vetivät niitä, ihmettelin aina, enkä kehdannut edes ääneen sanoa etten itse syö, kun kaikilla oli se ajatus selvästi että kaikkien naisten elämään kuuluu "pillerit", harrasti seksiä tai ei. Huhhuh. Nyt noi ihmiset on sitten syöneet pillereitään yli 30 vuotta, ties mitä syöpiä ovat käyneet jo läpi, yksi luokkakaveri ainakin kuoli syöpään pari vuotta sitten.
Toivon ettei oma tytärkään menisi vipuun, kouluterkkarihan voi niitä määrätä ilman vanhempien lupaa tietääkseni.
46v
Luontoon pääsee hormoneja ja se on teidän syytä.
Kalat kärsivät ja kaikki menee sekaisin.
En ihmettele enää naismaisia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Samoin e-pillerit säilövät munasarjat nuorina ja terveinä. Esim. PCO ei pääse pahenemaan. Ja jos tekee lapsia vasta myöhemmällä iällä, niin munasarjat ovat siinä tilanteessa kuin olivat e-pillereitä aloittaessa.
Kyllä ne munat on yhtälailla vanhentuneet vaikka kori olisikin pysynyt kuin uutena.
Vierailija kirjoitti:
Sain aivolaskimotukoksen 10 vuoden e-pillereiden käytön jälkeen. Ei niitä enää ikinä.
N24
Pillerit jo 14 vuotiaana? miksi? Kivuliaat ja runsaat kuukautiset vai? Vai seksielämän aloitus liian nuorena?
Vierailija kirjoitti:
Outoa että rintasyöpä ym syövät on räjähtäneet käsin e-pillerin keksimisen jälkeen.
Todella vaikea millään järjellä uskoa, että hormonin syöminen nuoresta asti "suojelisi" miltään (paitsi siltä raskaudelta). Ihan selvähän se on että se päinvastoin aiheuttaa luonnottomuudessaan ongelmia kehossa.
Miehet rahoittaneet jottei tarttis käyttää kortsuja.
Mikä ihmeen juttu tämä on, että "naiset syövät e-pillereitä kiltisti", ikään kuin joku niitä systemaattisesti eteen toisi ja velvoittaisi syömään. Mä olen niitä vuosia käyttänyt ja ja käytän edelleen, koska ne helpottavat elämääni. Olen kyllä varsin tietoinen, että niillä voi olla negatiivisia vaikutuksia ja että ne eivät kaikille siuvaikutustensa takia sovi, mutta mulle ne on taivaanlahja, enkä aio tuntea syyllisyyttä pillereiden käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole yhtäkään e-pilleriä koskaan laittanut kurkusta alas. Hirvittää kyllä miten moni niitä on vetänyt ihan teinistä asti kiltisti, vaikkei pelkäisi edes raskautta, niitä tunnutaan annettavan nuorille ties mihin vaivaan aknesta menkkoihin. Luulisi olevan selvä että jos teini valittaa särkyjä menkkojen aikana, määrätään särkylääkettä, eikä jumalauta hormoneita. Menkat eivät ole sairaus.
Minunkin kaikki nuoruuskaverit vetivät niitä, ihmettelin aina, enkä kehdannut edes ääneen sanoa etten itse syö, kun kaikilla oli se ajatus selvästi että kaikkien naisten elämään kuuluu "pillerit", harrasti seksiä tai ei. Huhhuh. Nyt noi ihmiset on sitten syöneet pillereitään yli 30 vuotta, ties mitä syöpiä ovat käyneet jo läpi, yksi luokkakaveri ainakin kuoli syöpään pari vuotta sitten.
Toivon ettei oma tytärkään menisi vipuun, kouluterkkarihan voi niitä määrätä ilman vanhempien lupaa tietääkseni.46v
Kyllä se vielä on lääkäri, joka niitä määrää, terkan kautta pääsee koululääkärille.
Tosi välkkyä syödä turhia lääkkeitä tuollaisilla perusteilla.Syövältä suojaavat oikeat ravintotekijät ja elintavat.
Verenpainetautiselle ei kai annetakaan pillsejä? Tulppavaara ym.
Olen tehnyt lähipiirissäni havaintoja näiden e-pillerien hehkutetusta terveellisyydestä. Tulin raskaaksi aika nuorena, joten siitä aukeni loistava mahdollisuus verrata raskauden, imetyksen ja muun luonnollisen hormonikuormituksen ja vuosien e-pillerien syömisen vaikutuksia keskenään, koska useampi tuttu nainen aloitti e-pillerit samoihin aikoihin. Kaikki ovat lihoneet tasaisesti siitä asti, kun ovat noita alkaneet syömään. Yhdellä on verenpaineongelmia parikymppisenä tupakoimattomana. Toisella oli ainakin yhdessä kohtaa jatkuvia itkukohtauksia ja on muuttunut aikaisemmasta kivasta ja kiltistä tytöstä ihan järkyttäväksi kaikesta kiukuttelijaksi, kuin sillä olisi 10-kertainen pms koko ajan päällä. Kolmas "vain" lihoi ja on nykyään minua huomattavasti isokokoisempi, vaikka on minua kolme vuotta nuorempi ja minä siis sain ihan lapsenkin tuossa välissä. Itse olen hoikka, terve ja kaikin puolin hyvässä kunnossa, vaikka sekä raskaudessa että synnytyksessä oli komplikaatioita eli ei ollut mitenkään ongelmaton lapsen saanti edes kyseessä.
Nämä siis ihan muutaman vuoden käytöllä. Voin vain kuvitella, kuinka "suojeltu" kroppa on vuosikymmenten hormonitykityksen jäljiltä. Kyllä mä hitto vie ihmettelen, jos vielä ylipainon, sydän- ja verisuoniongelmien, kohonneen rintasyöpäriskin ja ties mitkä muut pikku sivuvaikutukset huomioon ottaen vaakakuppi kallistuu e-pillerien hyödyllisyyden puolelle, kun toisella puolella on lievästi laskenut riski saada joku harvinainen gynekologinen syöpä.
Siskoni lihoi 15 kiloa parissa kuukaudessa kun aloitti pillerit. Mikään muu ei elämässä muuttunut, mutta lääkäri väitti ettei voi johtua pillereistä. Sisko lopetti pillerit, ei taaskaan muuttanut muuta, ja laihtui.
Itse en ole koskaan kokeillut, ei ole tarvetta kun ei harrasta seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitsekaan, koska kyseessä on ihan asiallinen lehti, joka julkaisee tiedon rahoituksesta:
"Funding: Supported by a grant (No 11645) from the Novo Nordisk Foundation. The funder had no role in the study design; in the collection, analysis, and interpretation of data; in the writing of the paper; or in the decision to submit the paper for publication."
ja muista sidonnaisuuksista:
"Competing interests: All authors have completed the ICMJE uniform disclosure form at www.icmje.org/coi_disclosure.pdf and declare: support from the Novo Nordisk Foundation for the submitted work; ØL reports grants from the Novo Nordisk Foundation, during the conduct of the study, and has been an expert witness in two legal cases in the United States on hormonal contraception and venous thrombosis for the plaintiff in 2011 and 2012; LSM reports grants from the Novo Nordisk Foundation, during the conduct of the study; LSM and CWS became employed by the Novo Nordisk Foundation after the work reported in the manuscript was completed; PCH, LI, and SF have nothing to disclose."
Ja sinänsä toki on mahdollista, että on ihan totta, ettei rahoittaja vaikuttanut tutkimukseen. Sekään, että osa tutkimusryhmästä on palkattu ko. säätiöön tutkimuksen jälkeen, ei välttämättä kerro siitä, että tutkimuksessa olisi vilppiä. Tutkimushan on rajattu koskemaan vain munasarjasyöpää, joten esim. rintasyövän lisääntymisestä ja muista voi todeta, että ei kuulu aiheeseen.
Hesarin uutinen oli kyllä kummallisesti kirjoitettu. Mutkia suoraksi, että tulee klikkejä?
Munasarjasyöpiä vuodessa: 400-500
Rintasyöpiä vuodessa: 5000+
Kumman saat todennäköisemmin? Entä kumman jos syöt pillereitä?