Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä tämä ferritiinivillitys on palstalla?!? Uusi kilpirauhanen? Poistuiko kilpirauhanen jo muodista?

Vierailija
27.09.2018 |

Ferritiiniferritiiniferritiini.

Aletaanko seuraavaksi ilakoimaan esimerkiksi trombosyyteillä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Ferritiini on uusin vöyhötys, jota käydään sitten mittailemassa veronmaksajien piikkiin. Anemia = matala hemoglobiini. Ferritiini on varastorauta ja sillä on jotain väliä vasta sitten, kun se alkaa vaikuttaa hemoglobiiniin. 

Raudanpuutteen oireet ovat moninaisia ja niitä tulee asteittain jo paljon ennen anemian ilmaantumista. Itse asiassa hemoglobiini on huonoin kaikista rautamittareista koska se laskee viimeisenä. Jo paljon ennen anemiaa ilmaantuu raudanpuutteen oireita.

Hemoglobiini ei kerro rautavarastoista juuri mitään koska rautavarastojen katsotaan olevan tyhjät kun seerumin ferriini on alle 30 µg/l. Tässä vaiheessa hemoglobiini on usein vielä normaali.

On jossain määrin yksilöllistä millä ferritiiniarvolla alkaa esiintymään raudanpuutteen oireita ja millä ferritiinin arvolla Hb alkaa laskemaan. Olen tavannut potilaita, joiden Hb on normaali vielä kun ferritiini on <10 ja potilaita, joilla Hb laskee kun ferritiini on 30

Sisätautien ja kliinisen hematologian erikoislääkäri

Oletko sama lääkäri joka linkittää blogiaan tänne koko ajan? Alkaakin selviämään tämä palstan ferritiinivillitys...

Tätä minäkin olen epäillyt...

Vierailija
22/30 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en vaan ymmärrä sitä, että jos joku epäilee olotilansa johtuvan raudanpuutoksesta niin miksi heti halutaan ottaa labroja ja hoidattaa itseään lääkärissä? Kaikkein innokkaimmat ovat jo heti rautainfuusioon haluamassa. Jokainen kuitenkin pystyy ostamaan kaupasta ihan ilman reseptiä sekä rautaa sisältäviä elintarvikkeita että erilaisia rautalisiä. Niitä kokeilemalla varmasti selviää paraneeko olo.

En minä ainakaan maallikkona osannut epäillä meidän lapsella raudanpuutosta. Lääkäriin mentiin oireiden perusteella.

En kyllä ymmärrä, mitä muiden ihmisten terveys sinulle kuuluu, ei sinun tarvitse syödä rautaa, jollet halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Ferritiini on uusin vöyhötys, jota käydään sitten mittailemassa veronmaksajien piikkiin. Anemia = matala hemoglobiini. Ferritiini on varastorauta ja sillä on jotain väliä vasta sitten, kun se alkaa vaikuttaa hemoglobiiniin. 

Raudanpuutteen oireet ovat moninaisia ja niitä tulee asteittain jo paljon ennen anemian ilmaantumista. Itse asiassa hemoglobiini on huonoin kaikista rautamittareista koska se laskee viimeisenä. Jo paljon ennen anemiaa ilmaantuu raudanpuutteen oireita.

Hemoglobiini ei kerro rautavarastoista juuri mitään koska rautavarastojen katsotaan olevan tyhjät kun seerumin ferriini on alle 30 µg/l. Tässä vaiheessa hemoglobiini on usein vielä normaali.

On jossain määrin yksilöllistä millä ferritiiniarvolla alkaa esiintymään raudanpuutteen oireita ja millä ferritiinin arvolla Hb alkaa laskemaan. Olen tavannut potilaita, joiden Hb on normaali vielä kun ferritiini on <10 ja potilaita, joilla Hb laskee kun ferritiini on 30

Oletko sama lääkäri joka linkittää blogiaan tänne koko ajan? Alkaakin selviämään tämä palstan ferritiinivillitys...

Tätä minäkin olen epäillyt...

Ei, vaan mulla todettiin alhainen ferritiini ja linkitän tänne hyviä eri lääkäreiden artikkeleita ko. aiheesta. Olen ihan tavallinen av-mamma. Mielestäni asia on tärkeä!

Vierailija
24/30 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa, arvatkaas, kuka osti tänään lähikaupan halvimman rautalisän! :) Kiva, jos piristää oloani, eikä juu tarvitse hoitoon hakeutua tätä temppua varten.

Vierailija
25/30 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en vaan ymmärrä sitä, että jos joku epäilee olotilansa johtuvan raudanpuutoksesta niin miksi heti halutaan ottaa labroja ja hoidattaa itseään lääkärissä? Kaikkein innokkaimmat ovat jo heti rautainfuusioon haluamassa. Jokainen kuitenkin pystyy ostamaan kaupasta ihan ilman reseptiä sekä rautaa sisältäviä elintarvikkeita että erilaisia rautalisiä. Niitä kokeilemalla varmasti selviää paraneeko olo.

Minä taas en ymmärrä, mitä järkeä minun olisi ollut olla otattamatta ferritiini-arvoa ja alkaa syödä rautaa mutu-tuntumalla. Halusin tiedon ja varmistuin, että rautalisä on todellakin tarpeen. Ja kun jotain huoletti veronmaksajien rahat, niin kävin yksityisellä enkä saanut edes kela- korvausta, koska menin ilman lähetettä.

Vierailija
26/30 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on joku tarve olla heti  tuomitsemassa ja arvostelemassa muita koska se ilmeisesti ainakin tilapäisesti suo sulle ylemmyydentunteen joka parantaa olematonta itsetuntoasi.

Itselläni oli  hb 107  ja runsaat kuukautiset, joten varastorautaa ei todellakaan ollut jaettavaksi asti.

Minun  puolestani sinä voit poistua keksimään muita tapoja parantaa oloasi kuin alidiagnosoidun vaivan väittäminen hömpötykseksi. Mitä enemmän tästä ihan todellisesta vaivasta puhutaan, sen paremmin sitä voidaan hoitaa.

ohis

Vierailija
27/30 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on sen verran tyhmää porukkaa että uskoo tuollaiseen :)

Totta. Täällä ja Meilahden sairaalassa. Typerät lääkärit!

Vinkki: jos et tiedä mistään mitään, niin Ylis on sinun ja kaltaistesi paikka.

Vierailija
28/30 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä en  ymmärrä millä logiikalla (tai lähinnä sen puutteella) sä suosittelet ihmisiä nauttimaan ravintolisia ilman että tarkistetaan onko niille tarve. Tarpeettomasti niitä ei kannata käyttää.

Vierailija
29/30 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä en  ymmärrä millä logiikalla (tai lähinnä sen puutteella) sä suosittelet ihmisiä nauttimaan ravintolisia ilman että tarkistetaan onko niille tarve. Tarpeettomasti niitä ei kannata käyttää.

Rautalisän käytöstä ei haittaa ole vaikka kokeileekin, koska normaaliannostuksella on äärimmäisen epätodennäköistä, että rautaa imeytyisi suolistosta liikaa elimistöön.

Vierailija
30/30 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajis on erittäin yleinen suomessa ja anemia myös. Hyvä että niistä puhutaan.