Huoli omasta tulevaisuudesta
Täällä kirjoittaa 16-vuotias lukiolainen. Olen huolissani itsestäni ja tulevaisuudestani. Oppiminen on ollut minulle aina vaikeaa ja olen muutenkin aika typerä. Tämä ei ole mikään vitsi, vaan ihan totta. Minulla on vaikeuksia matemaattisissa aineissa, käytännön tehtävissä, erittäin huono muisti, ymmärtämisen vaikeuksia, hahmotushäiriö ja lieviä kielellisiä vaikeuksia. Olen aina kärsinyt tyhmyydestäni ja häpeän sitä todella paljon. Osaan peittää heikkolahjaisuuteni aika hyvin monissa tilanteissa, mutta en voi pitää ikuisesti kulisseja yllä. Pitäisi tulla tyhmyyskaapista. Minulla on myös vaikeuksia keskittymisen kanssa ja sosiaaliset tilanteet ovat hankalia. Elämä tuntuu todella raskaalta ja inhoan itsessäni kaikkea. Ammattilaiset eivät kykene auttamaan minua, eikä mikään tunnu enää miltään. Elämä on menettänyt merkityksensä täysin. Olen syntynyt keskosena ja se selittänee näitä ongelmia jonkin verran. Pelottaa vähän, saanko edes lukiota käytyä loppuun. :( Vertaistuki on tarpeen ja samoin hyvät neuvot.
Kommentit (42)
Minulla kielet menneet aina melko hyvin, äidinkielestä sain jopa stipendin peruskoulun päättyessä. Englanti on ollut aina myös 10. Ruotsi 8 tai 9 yleensä. joten menee aika huonosti.
Ap
Miksi tätä on niin vaikea uskoa? Minulla on oikeasti todettu hahmotushäiriö, lieviä kielellisiä vaikeuksia ja keskittymisvaikeuksia sekä sosiaalisia vaikeuksia. Ihan neuropsykologin toteamia. Porvoosta en ole.
Ap
Kielellisistä vaikeuksista kärsivä tuskin käyttäisi ilmaisua "selittänee".
Jos et ole provo, kielellisessä lahjakkuudessasi ei ainakaan ole mitään vikaa. Voi olla että sinulla on puheentuottamisen ongelmia, sitähän emme tiedä, mutta kirjoitat erittäin hyvää kieltä.
Kuten sanoin, ne ongelmat tosiaan ilmenee enemmän puhuessa ja vaikuttavat myös ymmärtämiseen. Minulla on vaikeuksia ymmärtää esimerkiksi yksinkertaisia ohjeita tai reseptejä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla kielet menneet aina melko hyvin, äidinkielestä sain jopa stipendin peruskoulun päättyessä. Englanti on ollut aina myös 10. Ruotsi 8 tai 9 yleensä. joten menee aika huonosti.
Ap
Tämän on pakko olla provo. "Oppiminen vaikeaa ja olen muutenkin typerä", mutta tyyppi vetelee kaseja, ysejä ja kymppejä. Mee jo pois.
Kielissä ei tarvitse ymmärtää mitään. Jos luen vaikka historian kokeisiin, en muista enää parin minuutin päästä ollenkaan mitä luin enkä oikein sisäistäkään mitään tietoa. Matematiikassa olin erityisopetuksessa koko peruskoulun ajan. Mielestäni se kyllä tarkoittaa että en ole kovin hyvä oppimaan, jos en vielä viidennelläkään kerralla oikein sisäistä tai ymmärrä lukemaani asiaa.
Ap
Ei se haittaa jos on tyhmä, mutta se haittaa jos on pelkuri. Leuka ylös ja elä enemmän itsellesi ja unelmillesi - ja pysy aktiivisena, vaikka hommat menevätkin välillä vituiksi. t. Toinen dille
Kielissä on mielestäni ihan selkeä logiikka, mutta jostain syystä en silti ymmärrä sitä esimerkiksi matematiikassa. :D Kielet tuntuvat muutenkin jotenkin todella helpolta ja saan helposti lukemattakin kymppejä. Jää päähän helposti ja niitä pystyn jostain syystä ymmärtämään.
Ap
Kieliä opin nopeasti ja helposti, koska niissä on mielestäni jotenkin selkeä logiikka. Matematiikkaa en pysty jostain syystä samalla tavalla ymmärtämään. Kielissä on myös aika vähän asioita, joita pitäisi muistaa. Kokeista sain helposti kymppejä jopa lukematta, joskus piti kerrata vähän sanoja. Muuta en kyllä sitten osaakaan tai ymmärrä.
Ap
Ap en mitenkään väheksy ongelmiasi, mutta et voi olla tyhmä jos olet äikässä saanut stipendin ja englanti ollut 10 ja ruotsi 8 tai 9 eikä tälläisiä numeroita voi saada jos on tyhmä. Pitäähän kielissäkin lukea, osata kielioppi ja sanat muistaa, kirjoittaakin ja onhan vielä osio kuullun ymmärtäminen. Toisilla vaan on niin että aineet missä pitää lukea, joutuvat pänttäämään ja alleviivaamaan jotta oppisivat. Lukutekniikkakin voi olla väärä, lukee ja lukee sen kummemmin ajattelematta mitä lukee ja siksi pitäisi lukea ajatuksella ja miettien mitä lukee.
Tulee äkkiseltään mieleeni että onko sinulla nyt joku "lukionaloituspaniikki"? Lukiossahan pitää opiskella itsenäisesti ja huolehtia että kaikki annetut tehtävät on tehty ajallaan ja kurssit suoritettu ilman, että opettajat huolehtivat ja muistuttavat. Opiskelutahti on toinen kuin peruskoulussa ja toisilla numerot laskevat siitä mitä olivat ysillä.
Siinä olet mielestäni väärässä kun sanoit ettei sinua voi kukaan auttaa. Ei voi vaikuttaa siihen mitä diagnooseja sinulla on eikä niitä poistaa, mutta opettaa sinua selviytymään niitten kanssa ja juuri korjaamaan esim. lukutekniikkaasi. Onko lukiossa mahdollisuutta saada tukiopetusta matikassa? Puhu luokanvalvojasi ja opon kanssa.
Nyt tuli kahteen kertaan, kun jostain syystä tuo aiempi kommentti äsken hävisi jonnekin, anteeksi. :D
Ap
Minulla on ollut vaikeuksia ymmärtää lukemaani jo alakoulusta lähtien, tuskin siis johtuu koulun aloittamisesta tai muutenkaan jännityksestä. Tukiopetusta on kuulemma vaikea järjestää, koska opettajilla ei yksinkertaisesti ole aikaa sellaiseen.
Ap
En tiedä onko tuota tukiopetusta koulun pakko järjestää, jos on niin silloin opettajien on luullakseni pakko sitä järjestää. Toinen mahdollisuus on että ostat itsellesi tukiopetusta, esim. joku luokaltasi neuvoo sinua ja selittää mitä et ymmärrä tai joku ylempiluokkalainen "matikkanero". Otat matikasta vain lyhimmät ja pakolliset kurssit kun et joudu sitä kirjoittamaan.
Ennen lukioissa oli erikseen humanistinen linja missä paino kielissä ja matikkalinja jossa oli enemmän matemaattisia aineita.
Välillä on kaverit yrittäneet matikassa auttaa, mutta ei heilläkään aina aikaa ole. Pitäisi olla todella kärsivällinen, jos minua meinaa opettaa. Yläasteella oli ihana ja taitava erityisopettaja, silloin onnistuin saamaan joskus jopa ysejä tai kaseja matikassa ja hänellä riitti kärsivällisyyttä. Yleensä myös hoksasi, missä minulla menee vikaan. Arvostan häntä valtavasti, oli erittäin taitava työssään ja suuri apu minulle. Lukion matematiikan opettajan kanssa jo sovittiin, että minulta voi osan asioista jättää pois ja tavoitteena päästä kurssit läpi. Matikkaa en aio kirjoittaa kuitenkaan.
Ap
Mutta sinähän voit yrittää sitten jatkaa yliopistoon kieliä opiskelemaan :)
Mitä se haittaa jos puhuminen on vaikeaa? :) Kyllähän Touko Aaltokin puhuu hieman erikoisesti ja äänteet tulee hassusti välillä ja pärjää silti hyvin.
Mulla on sama että en osaa englantia. Lausun kaiken väärin, teen pahoja kielioppivirheitä ja puhumine muutenkin takkuaa. Menen helposti lukkoon tilanteessa jossa yllättäen pitää käyttää englantia. Muiden ihmisten ainoa reaktio nauraminen virheilleni, naljailu ja ilkeä piikittely huonosta englannin osaamisesta. Olen miettinyt että pitäisikö olla puhumatta englantia sitten ollenkaan.