Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, miten saat aikasi kulumaan?

Vierailija
27.09.2018 |

Itse ollut vasta toista viikkoa kotona, ja tämä toimettomuus alkaa käydä hermoille.
Koti on jo puunattu lattiasta kattoon, piha laitettu talvikuntoon, pakkanen täytetty leipomuksilla, Netflix selattu läpi, työpaikat selattu läpi..
Mitä vielä voisi tehdä? Millä saatte päivänne kulumaan?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee tätä keskusteluketjua niin täytyy sanoa, että olen ylpeä "meistä" työttömistä! Toisin kuin niin monet "työlliset" kuvittelevat emme ole juoppoja ja veteliä ajankuluttajia vaan harrastamme, kehitämme itseämme ja yritämme luoda elämästämme mahdollisimman onnellisen - mahdollisista rajoitteista huolimatta.

Jos työttömien valehtelun ja itsepetoksen voisi valjastaa energiaksi olisi Suomi energiariippumaton välittömästi.

Oletko vain ilkeä? Perustelepa tämä väittämäsi.

Jos tämänkin ketjun työttömät hakisivat töitä ja kehittäisivät itseään työmarkkinoille samalla innolla kuin muka käyttävät nyt vapaa-aikansa eivät he olisi kauaa enää työttömiä. On tehty tutkimuksia työttömien terveydentilasta ja aktiivisuuden tasosta ja ne kertovat täysin toista kuin tämä ketju.

Nykyisin vain töistä kasvava osa on palkattomia töitä. Itse olen työkyvytön, ja osittain ajattelen samoin että jos minulla olisi terveyttä harrastaa sydämen kyllyydestä, varmaan olisin jo töissä, koska pidin työstäni niin paljon.

Mutta en tiedä saisinko lainkaan palkkaa, ja se ei ole koko 35-vuotiaan työurani aikana ollut minun todellisuuttani. Olisi hyvin vaikea tehdä ilmaistyötä.

Vierailija
62/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Kansalaisopiston kursseja silloin läpyskän ilmestyttyä katselinkin, mutta en voinut silloin ilmoittautua kun oli vielä töitä. Nyt näyttää haut jo umpeutuneen.

Harmi. Pk-seudun työväenopistossa on paljon lyhytkursseja, joista osa ei ole vielä alkanutkaan. Tämä vinkki siis niille, jotka etsivät tekemistä. Ymmärrän kyllä, ettei pienemmillä paikkakunnilla ole yhtä paljon vaihtoehtoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan joka maanantai viisi hiiliteräspannua ja jokaisen rasvapolttamiseen menee yksi päivä. Sitten viikonloppuna myyn viikon saldon kirppiksellä ja voittorahoilla maksan muun elämisen, eikä työttömyysavustukset kulu mihinkään vaan säästän joka sentin!

En nyt ymmärrä yhtään mistä on kyse, mutta kuulostaa hienolta.

Vierailija
64/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvissä on yllättävän paljon henkisesti laiskoja ihmisiä, joilla ei ole mitään harrastusta.

Juuri olin tulossa kirjoittamaan että itse työssä käyvänä tarviisin enemmän jotain aktiivimallia kuin nämä työttömät :D

Jos nyt jokainen olisi ihan rehellinen, niin työpaikoilla on vakituisissa työsuhteissa aina niitä jotka osaavat luistaa töistä, muut tekevät heidänkin osuutensa kun he käyvät tupakalla ja jäävät siellä tupakkakopilla suustaan kiinni, sama kahvihuoneessa ja ruokatunnilla, sitten hiihdetään pitkin käytäviä kun pitää käydä tulostamassa joku lippulappu ja taas matkalla tulee tuttuja ja pitää muutama sana vaihtaa.

Jos ihminen on töissä laiska, hän on luultavasti myös työttömänä laiska. Jos ihminen on ahkera töissä, hän on sitä varmasti myös työttömänä, ja monet toki töissä olessa eivät jaksa harrastaa, mutta kun työttömyys tuo siihen tilaisuuden niin harrastavat enemmän, sehän on ihan loistavaa, miksi työttömyysaika pitäisi tuhlata? Toki se voi olla myös hyvä tilaisuus levätä pitkän neljänkymmenen vuoden työuralla.

Hyvin kuvattu, varsinkin tuo "työssä ahkera on työttömänäkin ahkera"...Tai innostunut, kekseliäs, luova jne. Ajattelen ihmistyyppikysymyksenä samoin, miten aikansa käyttää kussakin tilanteessa. Ihana on ajatus levon mahdollisuudesta, onhan tämä aikamoista haipakkaa ollut työelämä jo viime vuosikymmenet, työelämätutkija J. Siltala kuvasi sitä "ylöspäin juoksemisena alaspäin menevissä liukuportaissa."

Vierailija
65/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee tätä keskusteluketjua niin täytyy sanoa, että olen ylpeä "meistä" työttömistä! Toisin kuin niin monet "työlliset" kuvittelevat emme ole juoppoja ja veteliä ajankuluttajia vaan harrastamme, kehitämme itseämme ja yritämme luoda elämästämme mahdollisimman onnellisen - mahdollisista rajoitteista huolimatta.

Jos työttömien valehtelun ja itsepetoksen voisi valjastaa energiaksi olisi Suomi energiariippumaton välittömästi.

Jos tämänkin ketjun työttömät hakisivat töitä ja kehittäisivät itseään työmarkkinoille samalla innolla kuin muka käyttävät nyt vapaa-aikansa eivät he olisi kauaa enää työttömiä. On tehty tutkimuksia työttömien terveydentilasta ja aktiivisuuden tasosta ja ne kertovat täysin toista kuin tämä ketju.

Vai niin. Minä opiskelin työttömyysetuudella. Sitähän eivät saa kaikki, vaan lupa myönnetään vain niille, joiden arvellaan hyötyvän opiskelusta ja saavan sen jälkeen töitä. 

Minä en kuitenkaan ole saanut töitä vieläkään. Enpä viitsi välittää siitä, jos olen sinun mielestäsi huono ja laiska ihminen. 

Vierailija
66/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin pitää taidenäyttelyn kun taidetta olen aina tehnyt. Voi aina opiskella omatoimisesti, kehittää itseään ja omia taitojaan. Keksiä tapoja miten saada rahaa :D Minä ainakin.  On mukavaa ku ei tarvitse olla turhassa työssä jossa kuluttaa oman itsensä, aikansa ja energiansa loppuun ja taidot häviää. Itse haluisin simppelin osa-aika työn joka on vain hengenpidin eikä mikään vaikea kunhan saan rahaa elääkseni, mun "oikea" työ on itseni-ilmaisu ja elämästä nauttiminen. Hiiteen uraohjus ajattelu ja kiire.

T26v 

Aina kun luen tämmöstä, aktiivimalli alkaa kuulostaa aika hyvältä

Vierailija
67/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälin aamusta iltaan niitä, jotka kieltäytyvät tästä nautintoelämäntavasta ja tuhlaavat elämänsä työntekoon. Tietty eri asia, jos tekee työtä, josta nauttii. Minä nautin rajattomasta vapaa-ajasta ja ikuisesta lomasta.

'

Kiitos aktiivimalli. Aika harva tänne vastaava taitaa kuluttaa aikaa töitä etsien tai opiskelemalla?

Vierailija
68/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin pitää taidenäyttelyn kun taidetta olen aina tehnyt. Voi aina opiskella omatoimisesti, kehittää itseään ja omia taitojaan. Keksiä tapoja miten saada rahaa :D Minä ainakin.  On mukavaa ku ei tarvitse olla turhassa työssä jossa kuluttaa oman itsensä, aikansa ja energiansa loppuun ja taidot häviää. Itse haluisin simppelin osa-aika työn joka on vain hengenpidin eikä mikään vaikea kunhan saan rahaa elääkseni, mun "oikea" työ on itseni-ilmaisu ja elämästä nauttiminen. Hiiteen uraohjus ajattelu ja kiire.

T26v 

Miksi? Tuo edellinen kommentoijahan sanoo haluavansa työn (joskin osa-aikaisen), jolla elättää itsensä. Jos sinulla on noin huono luetun ymmärtämisen taito, miten olet saanut työpaikan? Nuolitko haastattelijan kengänpohjat?

Vierailija
69/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälin aamusta iltaan niitä, jotka kieltäytyvät tästä nautintoelämäntavasta ja tuhlaavat elämänsä työntekoon. Tietty eri asia, jos tekee työtä, josta nauttii. Minä nautin rajattomasta vapaa-ajasta ja ikuisesta lomasta.

'

Kiitos aktiivimalli. Aika harva tänne vastaava taitaa kuluttaa aikaa töitä etsien tai opiskelemalla?

Miksi tämä asia vaivaa sinua noin paljon? Ethän näe noin ajattelevan stooria, vaikka olisi millainen itsensä loppuun polttanut suorittaja siellä puhumassa. Tai jotain, mitä ei voi tietää. Syöpädiagnoosiin totutteleva? Ihmiset eivät ole jotain massaa, jokaisella on tarinansa.

Vierailija
70/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt vähän tämmöistä asenteellista roskaa työttömiä vastaan, mutta esim. itselläni 10-15 vuoden työttömyydestä huolimatta on olemassa jonkinlaista yritysluontoista "palvelua" tarjolla, jota olen saanut jopa kaupaksikin osuuskuntamuotoisella laskutuksella.

En näe mitään syytä käydä mitään keskustelua "työstä" jos työ ei tuota rahaa, se näkyy olevan ihan systemaattista asioiden vääristelyä, kun Suomessa on lain mukaan velvollisuus ITSENSÄ ELÄTTÄMISEEN, ja yleensä nämä oikeistoideologiset asioiden vääristelijät puhuvat lähinnä velvollisuuksista tehdä halpatöitä.

Halpatyö ei ole itsensä elättämistä, valitan mutta näin asia vain on.

Ja juuri siitä syystä, tarjoan itse omia palveluitani markkinoille omilla hinnoillani, viimeisin keikka oli luokkaa 600 euroa per päivä joskin siitä on jo aikaa. Kaikki tehdään sääntöjen mukaan, ja voin jo tässä todeta että ongelmaa ei ole koskaan työn tarjoamisessa, vaan siinä, että on lukuisia erilaisia sääntöjä joilla käytännössä estetään tai hankaloitetaan oman työn tai muiden palvelujen tarjoamista markkinoille.

Katkaistaan päivärahat tms. aina jos vähänkin virastossa joku epäilee että et nyt tehnyt säännön A, B tai C mukaan, ja sitten käsitellään kuukausitolkulla asioita ja lopulta todetaan että ei ollutkaan mitään vikaa.

Minusta nää oikeistoidiootit jotka meni tuhoamaan Suomelta ja suomalaisilta heidän työnsä kysynnän ja siihen liittyvät investoinnit mm. talouskuplillaan ja ylitse varojen elämisellään, voivat minun puolestani haistaa oikein pitkän ja pahalle haisevan torttupökäleen. Omalle kohdalle tuli vähintään puolen miljoonan euron vahinko jos menetettyjä työtuloja katsotaan, ja ikääkin alkaa olemaan jo sen verran että ei ole enää aikaa kouluttautua mihinkään järjelliseen ja halpatöitä on ihan turha edes kuvitella minun tekevän. Rahaa pöytään niin sitten voidaan keskustella, muussas tapauksessa antaa heittää.

Vierailija
71/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T26v 

Miksi? Tuo edellinen kommentoijahan sanoo haluavansa työn (joskin osa-aikaisen), jolla elättää itsensä. Jos sinulla on noin huono luetun ymmärtämisen taito, miten olet saanut työpaikan? Nuolitko haastattelijan kengänpohjat?

Opiskelin ja ponnistelin ;) Semmosta se työn saaminen vaatii. Täällä aika moni kirjoittaa, että lällänlää, työssäkäyvät, herää katsomaan kun toiset menevät töihin ja sitten menee nukkumaan. Mutta tosiasia on se, että maa tarvitsee niitä työssäkäyviä, koska rahaa ei saa taikaseinästä eli eipä näille työssäkäyville kannattaisi ilkkua

Vierailija
72/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vätys kälyni makasi sohvalla kolme vuotta, kun ei saanut töitä. Tuli aktiivimalli, joka pakotti hakemaan töitä, ja 2 kk myöhemmin hän oli työelämässä. Oman sisarukseni puolesta olen iloinen, ettei ole ainoa leivänhankkija enää perheessä

Vierailija
73/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi rakas ystävä. Kun niitä tilastoja katsot, niin huomaat että työttömänä ollaan yleensä melko lyhyen aikaa, noin puolet työttömiksi jäävistä työllistyy kolmen kuukauden sisällä, ja lopuistakin noin puolet puolen vuoden sisällä. Aika harva on kotona vuoden tai pidemppään, heillä sitten onkin suuremmalla prosentilla terveydellisiä tai muita ongelmia miksi eivät työllisty. Joskus se vaan on siinä että niitä haettavia työpaikkoja on liian vähän johon olisi mahdollisuus päästä. Avoimia työpaikkoja on edelleen vain 0,3 per työtön työnhakija, ja suurin osa avoimista työpaikoista täytetään jo töissä olevalla, eli työttömän on aina vaikeampi päästä töihin kuin työnvaihtajan.

Suomessa on töitä jokaiselle työkykyiselle. Valitettavasti vain liian suuret tuet, ay-liike ja jäykkä työmarkkina estää ns. täystyöllisyyden.

Onnittelut kuitenkin vähättelevän "voi, rakas ystävä" -fraasin käyttämisestä ja itsesi nostamisesta toisen yläpuolelle.

Vierailija
74/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

PidäItsestäHuoli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt vähän tämmöistä asenteellista roskaa työttömiä vastaan, mutta esim. itselläni 10-15 vuoden työttömyydestä huolimatta on olemassa jonkinlaista yritysluontoista "palvelua" tarjolla, jota olen saanut jopa kaupaksikin osuuskuntamuotoisella laskutuksella.

En näe mitään syytä käydä mitään keskustelua "työstä" jos työ ei tuota rahaa, se näkyy olevan ihan systemaattista asioiden vääristelyä, kun Suomessa on lain mukaan velvollisuus ITSENSÄ ELÄTTÄMISEEN, ja yleensä nämä oikeistoideologiset asioiden vääristelijät puhuvat lähinnä velvollisuuksista tehdä halpatöitä.

Ja juuri siitä syystä, tarjoan itse omia palveluitani markkinoille omilla hinnoillani, viimeisin keikka oli luokkaa 600 euroa per päivä joskin siitä on jo aikaa. Kaikki tehdään sääntöjen mukaan, ja voin jo tässä todeta että ongelmaa ei ole koskaan työn tarjoamisessa, vaan siinä, että on lukuisia erilaisia sääntöjä joilla käytännössä estetään tai hankaloitetaan oman työn tai muiden palvelujen tarjoamista markkinoille.

Katkaistaan päivärahat tms. aina jos vähänkin virastossa joku epäilee että et nyt tehnyt säännön A, B tai C mukaan, ja sitten käsitellään kuukausitolkulla asioita ja lopulta todetaan että ei ollutkaan mitään vikaa.

Minusta nää oikeistoidiootit jotka meni tuhoamaan Suomelta ja suomalaisilta heidän työnsä kysynnän ja siihen liittyvät investoinnit mm. talouskuplillaan ja ylitse varojen elämisellään, voivat minun puolestani haistaa oikein pitkän ja pahalle haisevan torttupökäleen. Omalle kohdalle tuli vähintään puolen miljoonan euron vahinko jos menetettyjä työtuloja katsotaan, ja ikääkin alkaa olemaan jo sen verran että ei ole enää aikaa kouluttautua mihinkään järjelliseen ja halpatöitä on ihan turha edes kuvitella minun tekevän. Rahaa pöytään niin sitten voidaan keskustella, muussas tapauksessa antaa heittää.

Yksityisellä sektorilla maksetaan juuri sen verran kuin yrittäjä katsoo työntekijän tuottavan yritykselle positiivista tulosta. Suuri osa työttömistä ei erinäisten syiden takia kykene tuota positiivista tulosta tekemään ja siksi matalapalkkasektorin muodostaminen on käytännössä suomalaisen hyvinvointivaltion tulevaisuuden elinehto.

Vierailija
75/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PidäItsestäHuoli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä sektorilla maksetaan juuri sen verran kuin yrittäjä katsoo työntekijän tuottavan yritykselle positiivista tulosta. Suuri osa työttömistä ei erinäisten syiden takia kykene tuota positiivista tulosta tekemään ja siksi matalapalkkasektorin muodostaminen on käytännössä suomalaisen hyvinvointivaltion tulevaisuuden elinehto.

Ei se ole mitenkään tärkeää, että saako yksityisellä sektorilla työntekijästä tuottoa tai ei. Se on sen yrittäjän ihan oma henkilökohtainen ongelma saako vai ei.

Olennaista on se, että Suomen kansalaisella on mahdollisuudet elättää itseään, halpatyöt ei sitä ole, ja juuri siitä syystä koko työvoimaan suhtautuvaa politiikkaa tulee uusia siihen suuntaan että työttömillä on mahdollisimman laajat mahdollisuudet työllistää itse itsensä.

Näin tämä asia vaan menee, halpatyötä et voi saada koska suurin osa kansasta ei suostu sitä tekemään, ja jos yrität pakolla ja rankaisulla motivoida, tällöin mennään lainvastaiseen kiristysrikokseen.

Tästä asiasta on melko mittavasti lainsäädäntöä olemassa, joten jos haluat kokeilla onnea niin sitten kannattaa ensin äänestää itse itsensä valtion hallitukseen pääministeriksi jotta pääset säätämään itsellesi ja omalle yrityksellesi sopivia lakeja.

Täytyy edelleenkin vain korostaa, että itsensä elättäminen on se tärkeä asia mitä näissä keskusteluissa tunnutaan välttelevän kaikin keinoin, koska tietenkin kaikki oikeistoideologiset omaa etuaan ajavat osaavat kääntää puheet velvollisuuksiksi halpatyöstä, jollaista velvollisuutta ei tietenkään ole yhtikäs missään. On vain kovasti huutoa ja rähjäämistä asiasta, vaikka kansaa nimenomaan suojataan lailla tämäntyyppistä painostus- ja kiristystoimintaa vastaan.

Valtion hallituksella talouden ohjaaminen ei tarkoita sitä että tehdään pääomille helppoja ja mukavia kauppoja loukkaamalla kansalaisten perusvapauksia, vaan talouden ohjaamisen tärkeimpiä merkityksiä on se, että koko talousympäristöä säädetään sekä verotuksella että sääntelyillä ja muilla vastaavilla toimilla niin, että kansa ja kansalaiset saavat markkinoilla aikaan jälleen itselleen sellaisia sopimuksia jotka he voivat itse hyväksyä. Myöskään mitään tukien katkaisua ei voida alkaa käyttämään kiristysmekanismina tähän asiaan liittyen, tämä on demokratiaa, kansanvaltaa ja siihen kuuluvia sopimusvapauksia joita tässä turvataan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä