Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, miten saat aikasi kulumaan?

Vierailija
27.09.2018 |

Itse ollut vasta toista viikkoa kotona, ja tämä toimettomuus alkaa käydä hermoille.
Koti on jo puunattu lattiasta kattoon, piha laitettu talvikuntoon, pakkanen täytetty leipomuksilla, Netflix selattu läpi, työpaikat selattu läpi..
Mitä vielä voisi tehdä? Millä saatte päivänne kulumaan?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin pitkään työttömänä niin se aika jotenkin kului eri tavalla. Eka kuukausi oli just tuota siivoamista ja kaikenlaisia rästihommia, koko ajan piti puuhata jotakin. Mutta mitä pidempään tilanne jatkui niin kyllä sitä rauhoittui. Mulla oli yksi säännöllinen harrastus joka toi rytmin viikkoihin, muuten lähinnä lueskelin ja katselin telkkua, viikot meni kuin itsestään eikä sitä aikaa tarvinnut erikseen kuluttaa.

Vierailija
42/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne kirjoittaneista työttömistä ei varmaan kukaan ole ns. kuntouttavasas työtoiminnassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kuulla lisää kanssatyöttömien tarinoita! Kertokaa ihmeessä mitä teette päivisin? :)

Vierailija
44/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vuodenaikaan odottelen aina innoissani pakkasaamuja, jolloin ainoastaan laitaan herätyskellon soimaan 5.50 ja laitan kupin kuumaa kaakaota tulemaan.

Sitten katselen kaakaota juoden töihin lähteviä naapureita, jotka hinkkaavat näpit jäässä autojen ikkunoita.

Kun muki on tyhjä, on aika mennä takaisin lämpimään vuoteeseen jatkamaan unia jopa puoleenpäivään. Sitten tekee koko päivän kaikkea kivaa.

Vierailija
45/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on olla lomautettuna, eikä tiedä milloin työt jatkuu. Mitään harrastusta ei uskalla aloittaa rahan takia, opiskelemaan ei voi lähteä, mitä tahansa uutta työtä ei viitsi hakea. Täytyy vain odottaa, tuleeko takaisin töihin kutsu vai potkut. Onneksi työkkäri ei ole niskassa, helpottaa vähän tätä stressiä.

Aikani saan kulumaan kirjastossa, metsässä ja kotona remonttia jatkaen pikkuhiljaa. Kaverit ja tuttavat ovat päivät töissä, joten aika yksinäistä tuppaa olemaan. Vähän jo alkaa masentua, pelko tulevasta hiertää päässä joka päivä.

Vierailija
46/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain luvan omaehtoiseen opiskeluun työttömyysetuudella, ja niinpä alkusyksy on ollut nyt hyvinkin kiireinen. Alkupäivä meni matriisilaskennan parissa, seuraavaksi Web-tutkimusta. 

Et siis ole työtön, vaan opiskelija. Ihan eri asia.

Olet väärässä, olen työtön. Haen koko ajan myös töitä, sillä työllistyminen tässä opinnoissakin on päämäänä. 

Olin hakenut jo yli 20 kertaa työvoimakoulutukseen päästäkseni sillä lailla taas työn syrjästä kiinni, mutta valinta ei kohdistunut minuun. Päätin että pakko yrittää muuta, ja hain muualle opiskelemaan. Jollei muuta hyötyä ole niin ainakin CV näyttää nyt paremmalta kuin silkka työttömyys.

Eipä minulla aika kyllä aikaisemminkaan pitkäksi tullut. Nyt on kuitenkin opintojen kautta tähtäin entistä tiukemmin työelämässä.

Vierailija
47/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin mitään harrastusta ei uskalla aloittaa rahan takia? Minun harrastukseni ovat jotakuinkin ilmaisia. Ei harrastuksen tarvitse olla kallista välineurheilua.

Vierailija
48/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun myöhään, syön hyvin, käyn lenkillä tai uimahallissa, luen kirjoja, kehitän itseäni opiskellen asioita joista olen kiinnostunut kuten ohjelmointia

t. 2v työtön

Vierailija
49/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastossa tulee poikkeiltua usein, lukemassa päivän lehdet ja lainaamassa lukemista.

Kesän aikana tuli harrastettua paljon luontomatkailua, yöpymisiä laavuilla ja teltassa, safkan tekoa nuotiolla ja pannukahvin keittämistä.

Norjaan tuli tehtyä muutaman viikon reissu telttaillen, vuorilla kiipeillen, kalastellen ja mielettömän upeasta luonnossa kulkien.

Talvella vaivumme vaimoni kanssa jonkinlaiseen talvihorrokseen ja vietämme aikaamme lähinnä netissä. Ehkä kerran viikossa lähdemme kävelylle jonnekin luontoon tai vietämme pakkasyön laavulla, tähtikirkasta taivasta  tuijotellen ja ihmisen pienuutta sen rinnalla ihmetellen ja työtätekevän kansan orjuutta lempeydellä ajatellen, kiitosta vaan :-)

Vierailija
50/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee tätä keskusteluketjua niin täytyy sanoa, että olen ylpeä "meistä" työttömistä! Toisin kuin niin monet "työlliset" kuvittelevat emme ole juoppoja ja veteliä ajankuluttajia vaan harrastamme, kehitämme itseämme ja yritämme luoda elämästämme mahdollisimman onnellisen - mahdollisista rajoitteista huolimatta.

Jos työttömien valehtelun ja itsepetoksen voisi valjastaa energiaksi olisi Suomi energiariippumaton välittömästi.

Vierailija
51/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvissä on yllättävän paljon henkisesti laiskoja ihmisiä, joilla ei ole mitään harrastusta.

Vierailija
52/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvissä on yllättävän paljon henkisesti laiskoja ihmisiä, joilla ei ole mitään harrastusta.

Juuri olin tulossa kirjoittamaan että itse työssä käyvänä tarviisin enemmän jotain aktiivimallia kuin nämä työttömät :D

Vierailija
53/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee tätä keskusteluketjua niin täytyy sanoa, että olen ylpeä "meistä" työttömistä! Toisin kuin niin monet "työlliset" kuvittelevat emme ole juoppoja ja veteliä ajankuluttajia vaan harrastamme, kehitämme itseämme ja yritämme luoda elämästämme mahdollisimman onnellisen - mahdollisista rajoitteista huolimatta.

Jos työttömien valehtelun ja itsepetoksen voisi valjastaa energiaksi olisi Suomi energiariippumaton välittömästi.

Oletko vain ilkeä? Perustelepa tämä väittämäsi.

Vierailija
54/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
55/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämänkin ketjun työttömät hakisivat töitä ja kehittäisivät itseään työmarkkinoille samalla innolla kuin muka käyttävät nyt vapaa-aikansa eivät he olisi kauaa enää työttömiä. On tehty tutkimuksia työttömien terveydentilasta ja aktiivisuuden tasosta ja ne kertovat täysin toista kuin tämä ketju.

Vierailija
56/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa menee iäkkäiden vanhempieni auttamiseen. Omien lasten kanssa paljon aikaa vietän myös. Harrastuksia ja tekemistä melkein liikaakin. En oikeadtaan ehtisikään käydä töissä.

Vierailija
57/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin työssäkäyvänä meni viikonloput, ja muut lomat, liian nopeasti aika menee. Kyllä tässä samat kotityöt ja harrastukset on kuin ennenkin, toki telkkaria ehtii katsoa enemmän. Ihminen joka ei keksi mitään tekemistä on kyllä mielikuvitukseton.

Vierailija
58/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämänkin ketjun työttömät hakisivat töitä ja kehittäisivät itseään työmarkkinoille samalla innolla kuin muka käyttävät nyt vapaa-aikansa eivät he olisi kauaa enää työttömiä. On tehty tutkimuksia työttömien terveydentilasta ja aktiivisuuden tasosta ja ne kertovat täysin toista kuin tämä ketju.

Voi rakas ystävä. Kun niitä tilastoja katsot, niin huomaat että työttömänä ollaan yleensä melko lyhyen aikaa, noin puolet työttömiksi jäävistä työllistyy kolmen kuukauden sisällä, ja lopuistakin noin puolet puolen vuoden sisällä. Aika harva on kotona vuoden tai pidemppään, heillä sitten onkin suuremmalla prosentilla terveydellisiä tai muita ongelmia miksi eivät työllisty. Joskus se vaan on siinä että niitä haettavia työpaikkoja on liian vähän johon olisi mahdollisuus päästä. Avoimia työpaikkoja on edelleen vain 0,3 per työtön työnhakija, ja suurin osa avoimista työpaikoista täytetään jo töissä olevalla, eli työttömän on aina vaikeampi päästä töihin kuin työnvaihtajan.

Vierailija
59/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työkokeilussa 6 t päivässä 5 päivää viikossa. Lisäksi hoidan lapseni, opiskelen, harrastan ja huolehdin vanhasta omakotitalosta pihoineen sekä yhdestä lemmikistä. Kerran, pari viikossa tapaan jonkun aikuisen ihmisen (ystävän), lisäksi teen käsitöitä, luen ja liikun muutenkin paljon vars. harrastusten lisäksi. Saispa vaan lisää tunteja vuorokauteen...  Ja palkkaa.

Vierailija
60/75 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri olin tulossa kirjoittamaan että itse työssä käyvänä tarviisin enemmän jotain aktiivimallia kuin nämä työttömät :D

Jos nyt jokainen olisi ihan rehellinen, niin työpaikoilla on vakituisissa työsuhteissa aina niitä jotka osaavat luistaa töistä, muut tekevät heidänkin osuutensa kun he käyvät tupakalla ja jäävät siellä tupakkakopilla suustaan kiinni, sama kahvihuoneessa ja ruokatunnilla, sitten hiihdetään pitkin käytäviä kun pitää käydä tulostamassa joku lippulappu ja taas matkalla tulee tuttuja ja pitää muutama sana vaihtaa.

Jos ihminen on töissä laiska, hän on luultavasti myös työttömänä laiska. Jos ihminen on ahkera töissä, hän on sitä varmasti myös työttömänä, ja monet toki töissä olessa eivät jaksa harrastaa, mutta kun työttömyys tuo siihen tilaisuuden niin harrastavat enemmän, sehän on ihan loistavaa, miksi työttömyysaika pitäisi tuhlata? Toki se voi olla myös hyvä tilaisuus levätä pitkän neljänkymmenen vuoden työuralla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän