Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?
Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.
Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.
Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.
Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko varasto olla tyhjillään jos tietää, että hemoglobiini on ollut yli sata vuosikaudet? Eli kannattaako turhaan lähteä tutkituttamaan?
Mene sisätautilääkärille, sinulla on aivan liian matala hemoglobiini ja samalla mittauta rauta-arvo. Eikö sulla ole mitään oireita.
Enkä mene, hemoglobiini on pääasiassa mulla 140-150 luokkaa, raskauksien jälkeen 120+, ikääkin vasta 25. Ei ole mitään uupumisoireita, kiinnosti vaan mitä väliä näillä arvoilla on, ehkä joskus myöhemmin elämässä hyvä tietää.
http://www.medipudas.fi/mita-hemoglobiini-ja-ferritiini-kertovat-raudan…
Lue vaikka toi ens alkuun.
En lue vaan menen pois, olet hysteerinen.
Olen hysteerinen kun kommentoi sulle antamalla hyödyllisen linkin? Ok. Pienenä huomiona muuten että raskaudenaikainen alhainen ferritiinitaso voi vaikuttaa myös sikiöön. Etkö ole kiinnostunut lapsiesi terveydestä? Myös lapsilla voi olla alhainen varastorauta vaikka hemoglobiini on viitteissä.
No nyt menee jo imetysvouhotuksen tyyppiseksi saarnaamiseksi. Anna toisen olla, hyvänen aika. Jos hänellä on hyvä olo eikä hengästytä, väsytä ja muutenkaan ei ole oireita niin lopeta sinä tuo paasaaminen. On hyvä että itse olet löytänyt hengenpalollesi kohteen mutta älä odota muitten jakavan tätä mielenkiintoa.
- vai oletko sitä mieltä että terveitä ovat vain ne joita ei ole tarpeeksi tutkittu.
t. se joka odottelee polille kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko varasto olla tyhjillään jos tietää, että hemoglobiini on ollut yli sata vuosikaudet? Eli kannattaako turhaan lähteä tutkituttamaan?
Mene sisätautilääkärille, sinulla on aivan liian matala hemoglobiini ja samalla mittauta rauta-arvo. Eikö sulla ole mitään oireita.
Enkä mene, hemoglobiini on pääasiassa mulla 140-150 luokkaa, raskauksien jälkeen 120+, ikääkin vasta 25. Ei ole mitään uupumisoireita, kiinnosti vaan mitä väliä näillä arvoilla on, ehkä joskus myöhemmin elämässä hyvä tietää.
Olen hysteerinen kun kommentoi sulle antamalla hyödyllisen linkin? Ok. Pienenä huomiona muuten että raskaudenaikainen alhainen ferritiinitaso voi vaikuttaa myös sikiöön. Etkö ole kiinnostunut lapsiesi terveydestä? Myös lapsilla voi olla alhainen varastorauta vaikka hemoglobiini on viitteissä.
https://www.mielenterveysseura.fi/fi
Lue vaikka toi. Ja en ole kiinnostunut, raskausaikana join viinaa, imppasin liimaa ja lihoin 30 kiloa..... hemoglobiini onneksi 140 synnytykseen asti, mutta ei siitä varmaan sikiölle riittänyt
Vuosi sitten ferritiiniarvoni oli 6. Asiaa alettiin tutkimaan korkeiden trombosyyttiarvojen takia. Hemppa ihan ok ja kaikki muukin ihan ok, mutta kuukautiset karmea. 1,5-2 tunnissa tuli läpi isoin tamponi ja yöside. Vuoden aikana minulle on tehty kaikki mahdolliset asiaan liittyvät kokeet, mm. otettu luuytimestä näytepalat, tutkittu oireeton keliakia jne. Nyt tehty lämpöpallohoito ja menkkavuoto vähenivä ehkä noin 60%. Tänään kuulen uusimmat arvot.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten ferritiiniarvoni oli 6. Asiaa alettiin tutkimaan korkeiden trombosyyttiarvojen takia. Hemppa ihan ok ja kaikki muukin ihan ok, mutta kuukautiset karmea. 1,5-2 tunnissa tuli läpi isoin tamponi ja yöside. Vuoden aikana minulle on tehty kaikki mahdolliset asiaan liittyvät kokeet, mm. otettu luuytimestä näytepalat, tutkittu oireeton keliakia jne. Nyt tehty lämpöpallohoito ja menkkavuoto vähenivä ehkä noin 60%. Tänään kuulen uusimmat arvot.
Toivottavasti arvosi on paremmat. Tsemppiä!
Vuosi sitten ferritiini oli 11 (on myös ollu 6 muutama vuosi sitten).
4 viikkoa sitten Hb oli 108. Ferritiini ei nyt mitattu. Paljon oireita: Palelu, kihelmöinti, kipuja, hengästyminen (vaikka pyöräilen joka päivä ja käyn uimassa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt menee jo imetysvouhotuksen tyyppiseksi saarnaamiseksi. Anna toisen olla, hyvänen aika. Jos hänellä on hyvä olo eikä hengästytä, väsytä ja muutenkaan ei ole oireita niin lopeta sinä tuo paasaaminen. On hyvä että itse olet löytänyt hengenpalollesi kohteen mutta älä odota muitten jakavan tätä mielenkiintoa.
- vai oletko sitä mieltä että terveitä ovat vain ne joita ei ole tarpeeksi tutkittu.t. se joka odottelee polille kutsua.
Käsittääkseni tämä henkilö kysyi nimenomaan mitä väliä näillä arvoilla on ja minä laitoin hyödyllisen linkin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vai oletko sitä mieltä että terveitä ovat vain ne joita ei ole tarpeeksi tutkittu.t. se joka odottelee polille kutsua.
Käsittääkseni tämä henkilö kysyi nimenomaan mitä väliä näillä arvoilla on ja minä laitoin hyödyllisen linkin. :)
Oli se ihan hyvä linkki, myönnän, vähän hysteeriseen sävyyn ehkä näppäilty. Odottelen tällä hetkellä kolmattamme, että saatan jopa oikeasti käydä mittauttamassa. Olen kiinnostunut lapsieni terveydestä, sekään ei kyllä saa minua heti pikapikaa juoksemaan mittauttamaan ferritiiniarvoja koska voin hyvin, joten turha stressaaminen ei varmasti olisi sen enempää eduksi vauvalle. Anteeksi musta (huono) huumori
Ei kannata kysyä jos ei halua vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin! Enkä käsitä mitä saarnaamista tässä ny oli.... Toinen kysyy ja toinen vastaa
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kysyä jos ei halua vastausta.
Jep! ;)
Mulle asennettiin abortin jälkeen kierukka ja vuosin kolme kuukautta putkeen, koko ajan sairastelin flunssaa ja hengitystiet oli tukossa. Kauhee väsymys, lihominen ja nesteen kertyminen. Salilla meinasin pyörtyä ja jouduin sydänoireiden takia sairaalaan. Kertaakaan kukaan lääkäri tms. ei ottanut edes hemoglobiinia, vaikka olin kertonut sairastaneeni anemiaa pari vuotta sitten ja syöneeni rautaa alhaisen ferritiinin takia.
Lopulta keksin itse kysyä, että voiko tää sairaskierre johtua ferritiinistä, niin lekuri sanoi, että no tutkitaan. Ferritiini oli niin alhaalla, että seuraava toimenpide olis ollu verensiirto, niin alhaalla oli varastot.
Oireena olivat sairastelu, flunssa joka ei parane, painon nousu, lihominen vatsan kohdalta, jatkuva väsymys, levottomat jalat nukkumaan mennessä, rintakivut, raajojen puutuminen, huimaus...Ilmeisesti Suomessa saa vuotaa kuiviin nainen, eikä silti mitata.
Kävin muuten sekä yksityisellä että julkisella lekurilla, lopulta sairaalan naistentautien lääkäri sen kokeen määräs.
Minulla ainoa oire alhaisesta ferritiinistä oli tolkuton nukkuminen! 15h unia putkeen ihan kevyesti. Aloitin rautalisän, ja jo viikossa unentarve väheni parilla tunnilla.
Ehdin käydä puoli vuotta tutkimuksissa järjettömän väsymyksen ja monien muiden oireiden vuoksi, ennen kuin yksi lääkäri keksi määrätä ferritiinikokeen. Olin siis täysin toimintakyvytön ja nukuin 18 tuntia vuorokaudessa. Ferritiiniarvo olikin sitten 7. Aiemmin en ollut tietoinen koko ferritiinistä, joten en osannut itsekään noita kokeita pyytää. Onneksi selvisi.
Kuulin tästä vasta ja aion mennä mittauttamaan. Aiemmin epäiltiin kilpirauhasta turvotuksen, uupumuksen ja hiustenlähdön takia, mutta sitä se ei ollut. Asia jäi sitten siihen ja olen vain yrittänyt sietää tän jatkuvan väsymyksen ja siitä johtuvan kiukun +stressin. Vasta eilen luin tästä raudan puutteesta ja todellakin aion lähteä mittauttamaan, tietää sitten onko se syynä ja saako tähän helpotuksen vai jatkuuko koko loppuelämä näin.
N31
2 vuotta sitten kävin verikokeissa ja arvot tuolloin 6,7. Kukaan terveydenalan ammattilainen ei ole koskaan asiaan puuttunut ja tajusin asian viikko sitten tarkastellessani näitä arvoja vauva-keskustelujen innoittamana, sillä enää en tunnu pärjäävän väsymykseni kanssa. Varasin välittömästi yksityiselle kokeisiin ajan, joka on huomenna. Pieni ahdistus päällä missä mennään tällä kertaa...
Vierailija kirjoitti:
"Sisätautien ja kliinisen hematologian erikoislääkäri:
Raudanpuutteen oireet ovat moninaisia ja niitä tulee asteittain jo paljon ennen anemian ilmaantumista. Itse asiassa hemoglobiini on huonoin kaikista rautamittareista koska se laskee viimeisenä.
Jo paljon ennen anemiaa ilmaantuu raudanpuutteen oireita.
Hemoglobiini ei kerro rautavarastoista juuri mitään koska rautavarastojen katsotaan olevan tyhjät kun seerumin ferriini on alle 30 µg/l. Tässä vaiheessa hemoglobiini on usein vielä normaali.
On jossain määrin yksilöllistä millä ferritiiniarvolla alkaa esiintymään raudanpuutteen oireita ja millä ferritiinin arvolla Hb alkaa laskemaan.
Olen tavannut potilaita, joiden Hb on normaali vielä kun ferritiini on
2016 mitattu ja silloin ferritiini siinä 68.
Väsyminen liittyy kyllä hyvin moneen vaivaan. Minulla todettiin vajaa kuukausi sitten kilpirauhasen liikatoiminta. Oireina hengästyminen aivan pienestä, lepopulssi korkea ja kuuma koko ajan. Myös väsymystä ja lihassärkyä. Nyt lääkkeillä pari viikkoa ja joinakin päivinä väsyttää aivan tolkuttomasti. Menen toisinaan oikeasti nukkumaan jo iltakasilta tai ysiltä. Nyt poikkeuksena pari päivää olen jaksanut olla hereilläkin.
Raudanpuutteen oireita:
Osalla on vain muutama oire, joillakin paljon:
Väsymys ja heikotus – hapen kulkeutuminen kudoksiin vaikeutuu.
Kalpeus – hemoglobiini saa ihon hehkumaan.
Levottomuus, hermostuneisuus, elohiiret, kihelmöinti, kutina, puutuminen, tunnottomuus – hapen vähyydestä johtuen keho ei voi rentoutua. Myös ”levottomat jalat” (öinen jalkojen liikuttelemispakko) voivat olla oire raudanpuutteesta.
Masentuneisuus, ahdistus, alakuloisuus, muistihäiriöt, hajamielisyys, keskittymiskyvyn puute, afasia, aivosumu, paniikkioireet – rauta osallistuu aivojen dopamiiniaineenvaihduntaan, joka vaikuttaa mielialaan. Aivojen riittävä rautapitoisuus on välttämätön aivojen dopamiinijärjestelmän toiminnan kannalta. Dopamiini on ”toimintahormoni”, joka parantaa aivojen kykyä keskittyä käsillä olevaan tehtävään ja auttaa ihmistä toimimaan järjestelmällisesti ja organisoidusti.
Sydämen tiheälyöntisyys, ryhmihäiriöoireet ja rintakipu – anemia aiheuttaa takykardiaa. Syke saattaa nousta pienessäkin rasituksessa tai jopa levossa.
Hengästyminen, hengenahdistus, heikotus ja huimaus – raudanpuute heikentää yleiskuntoa ja hapen huono kulkeutuminen elimistössä hengästyttää ja huojuttaa. Anemia aiheuttaa dyspneaa eli tunnetilaa, jossa ihminen tuntee, kuin ei voisi hengittää tarpeeksi hyvin.
Hiustenlähtö – raudanpuutteessa keho siirtyy selviytymistilaan, jolloin happea ei välttämättä saada kuljetettua hiuksille. Tämä voi johtaa runsaaseen hiusten lähtöön ja jopa kaljuuntumiseen.
Kynsi- ja iho-ongelmat – kuiva iho, hilse, huulten rohtuminen, suupielen halkeamat, kynsien lohkeilu ja lusikkakynsi eli koilonykia (ohuet, koverat kynnet). Jopa keltainen iho.
Silmäongelmat, herkkyys, valonarkuus, jopa silmänvalkuaisten keltaisuus.
Palan tunne kurkussa, nielemisvaikeudet, kipu kielessä, kielen kirvely, kielen nystyjen muutokset, ienten vaaleneminen, ientulehdus, aftat – anemia voi aiheuttaa esofaguksen striktuura eli ruokatorven ahtaumaa, glossiittia eli kielitulehdusta ja kielen rihmanystyjen atrofiaa. Pitkittynyt raudanpuute vaikuttaa haitallisesti myös suun limakalvon epiteelisolujen kasvuun. Jopa viidesosalla aftoista kärsivillä on anemiaa.
Alttius infektioille, hidas paraneminen, limakalvojen ohentuminen – anemia heikentää yleiskuntoa ja suorituskykyä. Raudanpuuteanemian suuoireina ovat vaalea, ohentunut limakalvo ja hidastunut limakalvojen paraneminen. Kuivat limakalvot altistavat myös infektioille.
Ruokahaluttomuus, pahoinvointi, oudot ruokahimot – myös esim. pica-oireyhtymä.
Reumamaiset nivelkivut, rannekanavaoireyhtymämäiset kivut, mustelmaherkkyys, fibromyalgia.
Päänsärky, hapen kulkeutuminen elimistössä on häiriintynyt ja se voi aiheuttaa päänsärkyä.
Ärtyneisyys, unettomuus, tinnitus eli korvien soiminen.
Kylmän- ja kuumansietokyvyn heikkeneminen, palelu, erityisesti käsien ja jalkojen kylmyys, hien erityksen häiriöt – ääreisverenkierron häiriöt, esim. kädet eivät tahdo lämmetä tai ”sauna-angsti” eli henkilö ei tahdo enää kestää saunan kuumuutta, tehden saunomiskokemuksen epämiellyttäväksi.
Epäsäännölliset kuukautiset, runsaat kuukautiset, lapsettomuus, keskenmenot, ennenaikainen synnytys.
Painonnousu, painonlasku, ummetus ja turvotus – metabolinen aineenvaihdunta häiriintyy. Mikäli hemoglobiinia on liian vähän, elimistö ei saa tarpeeksi happea normaalin aineenvaihdunnan ylläpitämiseksi.
Lihoaminen – raudanpuute huonontaa aineenvaihduntaa, sillä rauta on osana monissa entsyymeissä, joita tarvitaan aineenvaihduntareaktioissa.
https://kilpparikilppari.wordpress.com/2016/12/27/raudanpuuteanemia-ja-…