Epäilen että väsymysoireyhtymä on vain raudanpuute jota ei ole hoksattu.
Nyt kun olen vähän perehtynyt raudanpuutteen oireisiin, niin kyllä ne on aika yksi yhteen väsymysoireyhtymän kanssa ja silti ei puhuta ferritiinin mittauksesta mitään.
En ole ennen itsekään tiennyt ferritiiniarvoista mitään, olen luullut että jos hemoglobiini on hyvä niin ei voi olla raudanpuute, enkä ole tiennyt mihin kaikkeen raudanpuute vaikuttaa.
Nyt sanotaan että sata tuhatta ihmistä syö masennuslääkkeitä turhaan koska heillä on raudanpuute eikä masennus, sanotaan myös samaa kilpirauhaslääkkeiden syömisestä, 100 000 ihmistä syö turhaan niitä koska samat oireet käy myös kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Nyt puhutaan paljon raudanpuutteesta ja että se on nyt vaan muotioikku, mutta eihän se sitä voi olla jos ihmiseltä mitataan ferritiinitaso ja se on alhainen, ja kun syö kunnolla rautaa niin oireet helpottuu tai häviää?
Ulkomailla kuulemma ferritiiniä mitataan paljon enemmän kuin Suomessa, miksi suomalaiset lääkärit ei ota tosissaan raudanpuutetta? Onko se niin helppo vaan määrätä ne masennuslääkkeet tai jos ne ei auta niin kilpirauhaslääkkeet?
Kommentit (48)
Kilpirauhaspotilaan kannattaa perehtyä kunnolla ravintoon - mitä kannattaa syödä, mitä kannattaa välttää. Kun sen fiksaa, lääkitystä voidaan alentaa. Youtubessa paljon infoa asiasta, Yhdysvaltojen lääkärit infoavat asiasta paljon siellä. Suomessa tämä asia vasta lastenkengissä.
Käy jo vähän lääkäriä sääliksi, kun nämä iltalehdestä oppinsa ammentaneet ferritiinivauhkot tulevat vastaanotolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä koko ferritiinivillityksessä on yksi asia jäänyt vaivaamaan. Mittauksen sain, ja on matala. Lääkäri toisensa jälkeen on sitä mieltä että arvo 37 on hyvä, jopa loistava. Oireita on ja syönkin nyt itse aloittamaani rautakuuria. Mutta mistä löytyy se lääkäri joka tutkii MIKSI ferritiini on niin matala monipuolisesti syövällä kilpparipotilaalla? Syön siis lihaa, vihanneksia laajalla skaalalla, juureksia, myös viljatuotteita, maitotuotteita, veri- ja sisäelinruokia, kotimaisia metsäsieniä, hedelmiä. Liikunta tulee työn parissa raksalla... Mutta ferritiini 37 on niin mahtavan hyvä arvo kun hemoglobiinikin on niin korkealla (vuosia sitten normaali oli 150-170, nykyisin 120-130) ettei mitään aihetta huoleen ole.
Runsaat kuukautiset, synnytyksiä, leikkauksia, imetyksiä? Onko keliakia poissuljettu? Syötkö lihan kanssa yhdessä jotain, mikä kumoaa raudan imeytymisen eli jotain kalsiumpitoista tai otat kahvit ruuan päälle?
Edelleenkin päästään tähän. Keskustelupalstoilla on kiva arvuutella mistä mikäkin johtuu, ja tuon sun listan oon jo laajemmassakin muodossa itse selvitellyt. Jopa niille lääkäreille. Mutta hitto soikoon, kun me maksetaan niille siitä että ne tutkii missä vika piilee, ja aikaisemman kokemuksensa+koulutuksensa pohjalta nää asiat meille selvittää! Ei tän niin kuulu mennä että tarttee sairastuessa käydä lääkiksen oppimäärä/testata kaikki huhut ja puoskarit, lääkärit on sitä varten että ne selvittää asian ja kertoo tarviiko lääkkeitä, terapiaa vaiko vaan paremmat elämäntavat.
Sitä tässä siis peräänkuulutin, en niinkään netistä keräiltyä knoppitietoa kysellyt.
Vierailija kirjoitti:
Käy jo vähän lääkäriä sääliksi, kun nämä iltalehdestä oppinsa ammentaneet ferritiinivauhkot tulevat vastaanotolle.
Kuule tänään oli myös jo ylellä juttu joten ei täysin hömppää. Minulla rauta tippunut vuodessa nyt hb117, oli vuosi sitten 129, koitin soittaa terveyskeskuksesta neuvoa, mutta kun arvo on normaali niin ei päässyt lääkärille. Ei vaikka hcmc oli jo alle alarajan ja merkitty tähdellä, ei koska ”muut olivat vielä rajojen sisällä”mitä väliä vaikka ne kaikki muut arvot olivat tippuneet viimevuodesta. Koska puhelimessa ollut henkilö ”en näe sinun viimevuotisia tuloksia” Kantaan merkitty että ”kysytty labroja huolissaan rauta-arvoista, syö rautakuuria oma-aloitteisesti”
Että näin hoitui tämä alkava anemia.
Olen tilannut nettiapteekista ferritiinitestin, jonka pitäisi kertoa onko ferritiini alle vai yli 20. Suuntaa antava, mutta on parempi kuin ei mitään ja halvempi(25€) kuin yksityinen labra
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on epämääräisiä uupumusoireita, joille ei ole löydetty riittäviä syitä labrassa, käykää ihmeessä myös täydentävien hoitojen puolella isolla rahalla antioksidanttiklinikalla, jossa vastaanottajat ovat lääkäreitä tai sitten halvemmalla verimikroskopistilla elävän veren tutkimuksessa.
Olisin itse työkyvytön, jos en olisi käynyt ja saanut syitä oireilleni ja päässyt aloittamaan niiden kokonaisvaltaista korjaamista.
Anteeksi mutta nyt löyhkää mainos.
Kyseinen firma on ollut Valviran suurennuslasin alla jo pitkään, ei syyttä. Googlettakaa niin tietoa löytyy.
🇺🇦🇮🇱
Kannattaa lukaista tämä:
🇺🇦🇮🇱
Runsaat kuukautiset, synnytyksiä, leikkauksia, imetyksiä? Onko keliakia poissuljettu? Syötkö lihan kanssa yhdessä jotain, mikä kumoaa raudan imeytymisen eli jotain kalsiumpitoista tai otat kahvit ruuan päälle?