Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäilen että väsymysoireyhtymä on vain raudanpuute jota ei ole hoksattu.

Vierailija
27.09.2018 |

Nyt kun olen vähän perehtynyt raudanpuutteen oireisiin, niin kyllä ne on aika yksi yhteen väsymysoireyhtymän kanssa ja silti ei puhuta ferritiinin mittauksesta mitään.
En ole ennen itsekään tiennyt ferritiiniarvoista mitään, olen luullut että jos hemoglobiini on hyvä niin ei voi olla raudanpuute, enkä ole tiennyt mihin kaikkeen raudanpuute vaikuttaa.
Nyt sanotaan että sata tuhatta ihmistä syö masennuslääkkeitä turhaan koska heillä on raudanpuute eikä masennus, sanotaan myös samaa kilpirauhaslääkkeiden syömisestä, 100 000 ihmistä syö turhaan niitä koska samat oireet käy myös kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Nyt puhutaan paljon raudanpuutteesta ja että se on nyt vaan muotioikku, mutta eihän se sitä voi olla jos ihmiseltä mitataan ferritiinitaso ja se on alhainen, ja kun syö kunnolla rautaa niin oireet helpottuu tai häviää?
Ulkomailla kuulemma ferritiiniä mitataan paljon enemmän kuin Suomessa, miksi suomalaiset lääkärit ei ota tosissaan raudanpuutetta? Onko se niin helppo vaan määrätä ne masennuslääkkeet tai jos ne ei auta niin kilpirauhaslääkkeet?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut minäkään lähetettä ferritiinin mittaukseen. Söin sitten pari kuukautta rautaa itsekseni. Monta vuotta vaivannut suupielten halkeilu loppui aika pian.

Vierailija
22/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyminen vaihtui vain uupumiseen ja nukuttaa enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen pitkään jo kärsinyt kovasta väsymyksestä ja voimattomuudesta ja näiden lisäksi monista muistakin oireista, jotka olisivat täsmenneet raudanpuutokseen. Kilpirauhasarvot on katsottu ja ne kunnossa ja hemoglobiini OK. No sitten luin tuosta ferritiiniarvosta ja kävin mittauttamassa, mutta ei, ei mitään vikaa niissäkään. Eli kyllä se syy edelleen voi olla jossain ihan muualla vaikka tuota ferritiiniarvoa nyt rummutetaan joka paikassa kovasti.

Mikä ferritiiniarvosi sitten oli?

Otitko huomioon, että kaikilla lääkäreillä ei ole tietämystä siitä, että ferritiinin tulisi olla yli 70? He tuijottavat vain viitearvoja, joissa alaraja on 10. Ferritiini on yksi harvoista poikkeuksista labra-arvojen tulkinnassa eli viitearvojen väliin mahtuminen ei kerro koko totuutta.

Senhän takia tästä rummutetaan, tavislääkäreiden tietämättömyydestä.

Vain erikoislääkäreillä lähestulkoon on ollut tämä tietämys.

Minulle Diacorin sisätautilääkäri, joka on myös kilpirauhassairauksiin erikoistunut, piti ferritiiniarvoa 13 ihan hyvänä eikä syytä huoleen. Olen kuulemma vain masentunut. 

Vierailija
24/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini oli 60 ja lääkäri sanoi, että vaikka se on virallisesti ok, kannattaa rautakuuri silti aloittaa.

Vierailija
25/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen pitkään jo kärsinyt kovasta väsymyksestä ja voimattomuudesta ja näiden lisäksi monista muistakin oireista, jotka olisivat täsmenneet raudanpuutokseen. Kilpirauhasarvot on katsottu ja ne kunnossa ja hemoglobiini OK. No sitten luin tuosta ferritiiniarvosta ja kävin mittauttamassa, mutta ei, ei mitään vikaa niissäkään. Eli kyllä se syy edelleen voi olla jossain ihan muualla vaikka tuota ferritiiniarvoa nyt rummutetaan joka paikassa kovasti.

Otitko huomioon, että kaikilla lääkäreillä ei ole tietämystä siitä, että ferritiinin tulisi olla yli 70? He tuijottavat vain viitearvoja, joissa alaraja on 10. Ferritiini on yksi harvoista poikkeuksista labra-arvojen tulkinnassa eli viitearvojen väliin mahtuminen ei kerro koko totuutta.

Arvoni oli 65.

Eli ei kauhean hyvä. Mites D? Folaatti?

Vierailija
26/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kansalais aloite.fi/fi/aloite/3348

uomen hallitus on vuonna 2006 hyväksynyt Euroopan neuvoston päätöksen ravitsemushoidon tärkeydestä. Päätöksen mukaan ravitsemushoitoa tulee antaa systemaattisesti ja varhaisessa vaiheessa. Nykyisellään tämä ei toteudu. Hoitamattomat puutostilat aiheuttavat merkittävää inhimillistä kärsimystä ja taloudellisia tappioita ihmisten syrjäytyessä työelämästä.

Raudanpuutteen ja muiden puutostautien diagnosointi ja hoito tulee kirjata käypä hoito suositukseen ja raudanpuutetta mittaavan ferritiinin alaraja tulisi olla 40.

Terveydenhuollon ammattilaisten, niin hoitajien kuin lääkäreidenkin, tulee tunnistaa raudanpuutteen ja muiden puutostautien oireet kaikilla potilailla: lapsilla, äideillä, nuorilla ja keski-ikäisillä naisilla, vanhuksilla, miehillä ja rajoittunutta ruokavaliota noudattavilla.

Vierailija
27/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle Diacorin sisätautilääkäri, joka on myös kilpirauhassairauksiin erikoistunut, piti ferritiiniarvoa 13 ihan hyvänä eikä syytä huoleen. Olen kuulemma vain masentunut. 

Ei voi olla totta.

Vierailija
28/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ennen vaihdevuosia aivan sairaan runsaat kuukautiset. Kukaan lääkäri ei kysellyt väsymyksestä tai pohtinut raudanpuutetta. Ihmettelen vaan nyt kun tästä on ollut enemmän puhetta. 

"Yleistä tietoutta raudan, muiden hivenaineiden ja vitamiinien vaikutuksista on lisättävä ja noudatettava WHO:n suositusta, jonka mukaan kaikkien fertiili-ikäisten naisten tulee syödä rautaa kolme kuukautta vuodessa raudanpuutteen ehkäisemiseksi. "

Vierailija
29/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppujen lopuksi on kamalan pelottavaa ajatella tätä raudanpuuteasiaa laajemmalla näkökulmalla.

Kuinka moni oikeasti syö turhaan kilpirauhaslääkitystä?

Kuinka moni syö turhaan masennuslääkkeitä?

Kuinka moni itsemurha olisi voitu estää vain tutkimalla raudanpuutetta, joka kaikessa uupumuksessaan ja väsymyksessään aiheuttaa masennusoireita?

Itse keväällä 2017 kävin lääkärin luona, kun olin ensin ajanut moottorikelkalla onnettomuuden. Olisin voinut menettää henkeni. Silloin heräsin siihen, että kaikki ei ole hyvin. Väsymyksestä, uupumuksesta, aivosumusta ja kaikista muista oireista huolimatta, uskoin lääkäreitä, että olen terve, ja yritin elää normaalia elämää. Olinhan vain luulosairas. Yksi lääkäri laittoi lähetteen gynekologille ja ihotautilääkärille, toinen psykologille (jossa todettiin, että en ole masentunut) ja yksi kieltäytyi hoitamasta, koska PVK oli normaali. En saanut apua mistään. Olin satavarma, että minulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta, kunnes mittautin ferritiinin. Se oli 20.

Neljä kuukautta syönyt lisärautaa säännöllisesti, ja olen kuin uudestisyntynyt. Tietysti huonoja viikkoja on, se kuuluu toipumiseen.

Vierailija
30/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppujen lopuksi on kamalan pelottavaa ajatella tätä raudanpuuteasiaa laajemmalla näkökulmalla.

Kuinka moni oikeasti syö turhaan kilpirauhaslääkitystä?

Kuinka moni syö turhaan masennuslääkkeitä?

Kuinka moni itsemurha olisi voitu estää vain tutkimalla raudanpuutetta, joka kaikessa uupumuksessaan ja väsymyksessään aiheuttaa masennusoireita?

Itse keväällä 2017 kävin lääkärin luona, kun olin ensin ajanut moottorikelkalla onnettomuuden. Olisin voinut menettää henkeni. Silloin heräsin siihen, että kaikki ei ole hyvin. Väsymyksestä, uupumuksesta, aivosumusta ja kaikista muista oireista huolimatta, uskoin lääkäreitä, että olen terve, ja yritin elää normaalia elämää. Olinhan vain luulosairas. Yksi lääkäri laittoi lähetteen gynekologille ja ihotautilääkärille, toinen psykologille (jossa todettiin, että en ole masentunut) ja yksi kieltäytyi hoitamasta, koska PVK oli normaali. En saanut apua mistään. Olin satavarma, että minulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta, kunnes mittautin ferritiinin. Se oli 20.

Neljä kuukautta syönyt lisärautaa säännöllisesti, ja olen kuin uudestisyntynyt. Tietysti huonoja viikkoja on, se kuuluu toipumiseen.

Ihan samaa olen pohtinut minäkin. Itsellä vähän samantyylinen tarina takana, ferritiini oli 10, sitäkään ei olisi mitattu, ellen olisi itse menny sitä yksityiselle mittauttamaan. Ja minut leimattiin tuota ennen luulosairaaksi. Kyllä pistää vihaks.

Vierailija
31/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko kaikki käydä toteamassa lääkärillä? Mua väsytti pidemmän aikaa viime syksynä, aloin syödä ilman lääkärin määräystä rautaa ja väsymys hävisi. Aivan sama mulle mikä joku ferritiiniarvo on, raudan syönti selkeesti auttoi.

Vierailija
32/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ennen vaihdevuosia aivan sairaan runsaat kuukautiset. Kukaan lääkäri ei kysellyt väsymyksestä tai pohtinut raudanpuutetta. Ihmettelen vaan nyt kun tästä on ollut enemmän puhetta. 

Ihanko oikeasti et itse tajunnut, että jos verta tulee hulluna niin varmaan on raudanpuute. En tajua ettei ihmiset ymmärrä itsekään tälläsiä juttuja.

Vierailija
33/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko kaikki käydä toteamassa lääkärillä? Mua väsytti pidemmän aikaa viime syksynä, aloin syödä ilman lääkärin määräystä rautaa ja väsymys hävisi. Aivan sama mulle mikä joku ferritiiniarvo on, raudan syönti selkeesti auttoi.

Mitä kaikkea rautaperäistä söit, että olosi koheni? Haluan nyt heti aloittaa raudanlisäyskokeilun tähän ainaiseen väsymykseen.

Vierailija
34/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea rautaperäistä söit, että olosi koheni? Haluan nyt heti aloittaa raudanlisäyskokeilun tähän ainaiseen väsymykseen.

Söin apteekin rautatabletteja, en just nyt muista nimeä, samoja joita raskauden aikana suositeltiin mulle.

Vierailija
35/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin mittaamaan ferritiinin, ei suostuttu terkkarissa. Söin sitten itse pari kuukautta 100mg päivässä. Huomasin pari asiaa: useamman vuoden vaivanneet halkeilleet suupielet paranivat, kynnet vahbistuivat. Minulla on myös kilpparin vajaatoiminta. Aion kyllä jämäkämmin vaatia ferritiin mittausta, sillä luovutan vertakin pari krt vuodessa.

Vierailija
36/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ferritiiniarvo on mitattu ennenkin, jos siltä on näyttänyt. Matala ferritiiniarvo liittyy moniin sairauksiin. Silloin siihen yhdistyy muitakin oireita, mutta ferritiiniarvo on se mistä vyyhtiä aletaan purkamaan. Aina on tiedetty, että varadtorsita voi olla matala, vaikka hemoglobiini ei olisikaan. Ei nuo ole uusia asioita.

Vierailija
37/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ferritiiniarvo on mitattu ennenkin, jos siltä on näyttänyt. Matala ferritiiniarvo liittyy moniin sairauksiin. Silloin siihen yhdistyy muitakin oireita, mutta ferritiiniarvo on se mistä vyyhtiä aletaan purkamaan. Aina on tiedetty, että varadtorsita voi olla matala, vaikka hemoglobiini ei olisikaan. Ei nuo ole uusia asioita.

Ei multa ainakaan ole koskaan mitattu, vaikka oireita ollu pitkään ja lisäksi synnytyksiä jne.

Vierailija
38/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä vain yksi ferritiinihullu meuhkaamassa, vai useampi hurahtanut? Btw, tuo kilpirauhanen ja niveltulehdus voivat kulkea käsikädessä, molemmat ovat autoimmuunisairauksia eivätkä välttämättä liity mitenkään rautaan tai sen puutteeseen.

Vierailija
39/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä vain yksi ferritiinihullu meuhkaamassa, vai useampi hurahtanut? Btw, tuo kilpirauhanen ja niveltulehdus voivat kulkea käsikädessä, molemmat ovat autoimmuunisairauksia eivätkä välttämättä liity mitenkään rautaan tai sen puutteeseen.

Itseasiassa rauta - sen puute - vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan vajauttavana. Kilpirauhanen ei toimi normaalisti ilman rautaa, jonka vuoksi raudanpuutteen hoitaminen voi auttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa (lääkitystä alennettava) tai potilas voi "parantua" kilpirauhasen vajaatoiminnasta, mikä ei fysiologisesti pitäisi olla mahdollista, mutta näin on käynyt.

Vierailija
40/48 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä koko ferritiinivillityksessä on yksi asia jäänyt vaivaamaan. Mittauksen sain, ja on matala. Lääkäri toisensa jälkeen on sitä mieltä että arvo 37 on hyvä, jopa loistava. Oireita on ja syönkin nyt itse aloittamaani rautakuuria. Mutta mistä löytyy se lääkäri joka tutkii MIKSI ferritiini on niin matala monipuolisesti syövällä kilpparipotilaalla? Syön siis lihaa, vihanneksia laajalla skaalalla, juureksia, myös viljatuotteita, maitotuotteita, veri- ja sisäelinruokia, kotimaisia metsäsieniä, hedelmiä. Liikunta tulee työn parissa raksalla... Mutta ferritiini 37 on niin mahtavan hyvä arvo kun hemoglobiinikin on niin korkealla (vuosia sitten normaali oli 150-170, nykyisin 120-130) ettei mitään aihetta huoleen ole.