Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön kaveri mietti voiko tulla häihini (lahja maksaa)

Vierailija
27.09.2018 |

Minua on yhä enemmän käynyt häiritsemää yksi ystävä.

Tämä ystäväni shoppailee monesti kuussa uusia vaatteita ja käy säännöllisesti kampaajalla ja elää loppukuun kitkutellen. Säästää ruuassa ja pummaa kyydit yms. muilta. Jos on yhteisiä polttareita tms.niihin ei saata osallistua, jos maksavat yli 30€. Kuitenkin aina kun näemme, hänellä on uudet vaatteet päällä.

Joskus raja menee vaan yli. Hän pohti, voiko tulla häihimme, koska ei ole varaa antaa lahjaa. Eli vaikkapa 20€. Kuitenkin, vaikka hänellä on laaja vaatekaappi, hän oli häihin ostanut itselleen 60€ arvoiset kengät ja mekkokin oli uusi. Hänellä olisi ollut ihan hyviä vaihtoehtoja kaapissa. Lahjaa häneltä ei loppujen lopuksi tainnut tulla, eikä se ollut pakollista tietenkään!

Tietenkin kaikki riippuu, miten asioita priorisoi, jotkut selkeästi priorisoi itsensä etusijalle ja näin se vaan menee sitten. Joskus ku ollaan kahvilla, tulee olo, että hän toivoisi minun maksavan. Hän ei sano mitään, mutta saattaa edeltävästi valitella rahatilannetta. Siitä tulee ikävä olo. Saatan joskus tarjotakin, ei siinä.

Hän välillä valittaa, ettei ihmisillä ole aikaa nähdä.. taidan olla hänen ainoita ystäviään. Sekin tuntuu kurjalta. Mietin, että en toisaalta voi olla vastuussa kaikesta ja aikuinen ihminen on vastuussa siitä että huolehtii omista ystävyyssuhteistaan. Ehkä toisetkin kuitenkin "haistaa" tietyn itsekkyyden ja pysyttelee kaukana. Mikä on toisaalta surullista, koska se saa ihmisen vielä syvemmälle itsekkyyteen.

Ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia taisteluita elämässä,mutta jokaisen on kannettava loppujen lopuksi oma kuorma. Koen, että en halua jättää ystävää, mutta en voi olla liian lähelläkään, antavana osapuolena.

Kuitenkin ystävän siivellä eläminen ja automaattinen toinen maksaa-oletus käy harmittamaan.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei kyllä ostele useita kertoja kuukaudessa vaatteita tai käy kampaajalla. 

Vierailija
22/27 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tuttu ilmiö. Olen alkanut suhtautua melko nuivasti kaikkiin köyhyyttään valittaviin työttömiin, kun valtaosa pystyy shoppailemaan ap:n esimerkin kaltaisesti. Onhan se valitettavaa, ettei esim. pääse matkustamaan, mutta kyllä valtaosa meistä palkansaajistakin joutuu säästämään vuoden yhtä matkaa varten.

Nyt kyllä kuvittelet omiasi. Eivät työttömät pysty 600e kuukausituloilla shoppaamaan itselle satasilla vaatteita joka kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää tavatko sellaisissa merkeissä missä kuluu rahaa. Juttelette kotona tai käytte lenkillä. Problem solved. Silloin ei tarvitse miettiä miten toisella on varaa vaatteisiin, mutta odottaa kahvin maksua. Ja jos hän ei tule häihin, koska ei viitsi pistää rahaa lahjaan niin voithan miettiä onko ystävyytenne edes niin tärkeä tälle ystävällesi. Ja tehdä omat ratkaisusi sen mukaan.

Vierailija
24/27 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Argh! Mulla on just tommonen kaveri! Tienaa jäätäviä summia, vinguttaa VISAa, ostelee koko ajan kaikkea, matkailee erikoisissa kohteissa ja sitten kun nähdään niin kaamea ulina kun ei oo yhtää rahaa ja miten ei voi ostaa mitään... Tavataan aina hänen luona tai kaupungilla, koska hänellä ei ole varaa bussilippuun, että tulisi käymään mun luona. (edestakaisin hinta 4e...)

Ehkä hänellä ei välillä ihan oikeasti OLE rahaa?

Itsekin tykkään törsätä ja shoppailla, ja siksi monesti budjetoin kuukauden rahavarat niin pennilleen, että kunhan vain on loppukuuksi ruokaa kaapissa, saatan samalla viikolla ostaa (esim.) 400€ lentoliput, 200€ mekon ja 300€ kengät – jonka jälkeen tili voi oikeasti näyttää 0,71€.

Vierailija
25/27 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten hän kuitenkin vaatekaupassa osti viidenkympin t-paidan.

Kuka oikeasti ostaa 50 euron t-paitoja?!?

Vierailija
26/27 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä valtaosa meistä palkansaajistakin joutuu säästämään vuoden yhtä matkaa varten.

Minkälaisia matkoja te oikein teette? Minä olen puoliskon kanssa tehnyt matkoja Eurooppaan yleensä. Norwegianilta lennot ja viikko asumista AirBNB:llä. Kustantaa kahdelta ehkä 500. Ei tuohon nyt vuotta tarvitse säästää.

Vierailija
27/27 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä valtaosa meistä palkansaajistakin joutuu säästämään vuoden yhtä matkaa varten.

Minkälaisia matkoja te oikein teette? Minä olen puoliskon kanssa tehnyt matkoja Eurooppaan yleensä. Norwegianilta lennot ja viikko asumista AirBNB:llä. Kustantaa kahdelta ehkä 500. Ei tuohon nyt vuotta tarvitse säästää.

Onnistuu ehkä Helsingissä jos voi varata lennot mille päivälle vaan puoli vuotta etukäteen. Ostapa lentoliput kauempaa suomesta välilaskulla, ja 500 ei riitä edes niihin kahden hengen lippuihin.