Pankki vaatii saada tehdä kiinteistön lainhuudon
Ostimme kesämökin ulosottoviraston järjestämästä huutokaupasta. Otimme mökkiä varten pankista lainaa ja annoimme mökin lainan vakuudeksi pankille. Vouti on jo kirjoittanut kauppakirjan ja lähettänyt sähköiset panttikirjat pankille.
Nyt pankki kuitenkin alkoi vaatimaan puhelimessa että heidän tulee saada tehdä lainhuuto. Kysyin miksi lainhuutoa ei saa tehdä itse. Pankkivirkailija vastasi koska kiinteistö on lainan vakuutena. Kysyin paljonko lainhuuto pankin tekemänä sitten maksaa, johon pankkivirkailija vastasi: "no voidaan sopia että se maksaa 100 euroa plus maanmittauslaitoksen kulut" ja halusi heti välittömästi sopia ajan että menisin käymään pankissa.
Nyt jäi todella vahva vedätyksen maku tästä puhelusta. Olen lukenut netistä muitakin vastaavia kokemuksia joissa pankki on vaatinut saada tehdä lainhuudon mutta ovatkin myöhemmin suostuneet että kiinteistön omistajat tekevät lainhuudon itse. Mistään meidän ja pankin välisestä lainasopimuksesta en löytänyt kohtaa että lainhuutoa ei saisi tehdä itse. Kyseessähän on todella yksinkertainen toimenpide joka hoidetaan maanmittauslaitoksen sähköisessä asiointipalvelussa. Onko tuohon pankin vaatimukseen pakko suostua? Onko kukaan hoitanut lainhuutoa itse ja mitä pankki oli siitä mieltä?
Kommentit (5)
Minulla oli ihan toisinpäin, ehdotin pankille lainhuudon tekemistä, mutta vastasivat, että tee ite.
Monet pankit veloittavat lainhuudon tekemisestä jopa 400 euroa. Mutta voiko siis pankki vaatia enää tuollaista kun sopimuksessa siitä ei lue mitään eikä lainaneuvotteluissa sanonut asiasta sanaakaan?
Pankillahan on jo lainan vakuutena kiinteistön sähköiset panttikirjat.
Tuon lainhuudon tekee parissa minuutissa itse maanmittauslaitoksen sähköisessä asiointipalvelussa. Liitteeksi tarvitaan ainoastaan kuitti varainsiirtoveron ja kauppahinnan maksusta. Homma on yhtä yksinkertaista kuin laskun maksaminen verkkopankissa. Miksi ihmeessä siitä pitäisi maksaa pankille 100 euroa. En ymmärrä.
-ap
Teet sen äkkiä itse netissä ja sanot pankille että "sori, tein jo".
Kaksi piippuinen juttu. Jos kesämökki on annettu pankille lainan vakuudeksi, niin pankilla on määräämisoikeus kiinteistöön.
Ihmettelen, miksi ette itse hakenee maanmittaustoimistolta lainhuutoa, sillä omistusoikeus siirtyy teille vasta kun olette saaneet lainhuudot ja nyt se sama kiinteistö on jo vakuutena.
Periaatteesa teillä ei ole edes omistusoikeutta kiinteistöön, vaikka olette sen maksaneet.
Ja lainhuudot on haettava tietyn ajan sisällä.
Eikö kenelläkään ole kokemusta voiko pankin vaatimukselle haistattaa pitkät ja tehdä lainhuutoa itse?
-ap