Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat tasa-arvo-ongelmat – miesten vai naisten Suomi?

Vierailija
27.09.2018 |

.

Pahimmat tasa-arvo-ongelmat – miesten vai naisten Suomi?

Vaihtoehdot

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tietenkin lisätä oman ehdotuksesi tasa-arvon nimissä. Kiitos.

-ap

Vierailija
2/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi ""vähättelevä ja naurunalaistava suhtautuminen tyypillisiin tyttöjen ja naisten ominaisuuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä hyvin merkittävää tasa-arvo ongelmaa ja yksi myytti.

Vierailija
4/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet saavat yhteiskunnalta palveluja 70% maksamiinsa veroihin nähden. Naiset saavat 130%.

Vierailija
5/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet saavat yhteiskunnalta palveluja 70% maksamiinsa veroihin nähden. Naiset saavat 130%.

Avaatko näkemystäsi hieman? Esim. mitä palveluita?

Vierailija
6/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpöhöpö. Äitiysneuvolassa et voi raskaana olevan kumppanin puolesta käydä, mutta kyllä siinä äitiyteen ja lapsiin liittyvissä palveluissa on kyse myös niiden lasten isien palveluista. Sen kun vaan käytät. Ei ole sukupuolirajoituksia. Sitäpaitsi miehet eivät yleensä edes hakeudu esim. Terveyspalvelujen käyttäjiksi vaan kaatuvat ennemmin saappaat jalassa.

Vierailija
7/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yksi merkki tasa-arvon onnistumisesta on nimenomaan se, että löytyy myös nais- tai miesvaltaisia aloja. Se on nimenomaan osoitus siitä, että ihmiset saavat itse valita, eikä heitä väkisin pakoteta mihinkään sukupuolikiintiöihin."

Mitä mieltä? Jotain mennyt vissiin oikeinkin tasa-arvoistamisessa.

Vierailija
8/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten eläkemaksut ovat liian suuret suhteessa heidän saamiin eläkkeisiin, naisten eläkemaksut ovat liian pienet suhteessa heidän saamiin eläkkeisiin. Miehet maksavat käytännössä ison osan naisten saamista eläkkeistä. 

Vierailija
9/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpöhöpö. Äitiysneuvolassa et voi raskaana olevan kumppanin puolesta käydä, mutta kyllä siinä äitiyteen ja lapsiin liittyvissä palveluissa on kyse myös niiden lasten isien palveluista. Sen kun vaan käytät. Ei ole sukupuolirajoituksia. Sitäpaitsi miehet eivät yleensä edes hakeudu esim. Terveyspalvelujen käyttäjiksi vaan kaatuvat ennemmin saappaat jalassa.

No eihän tuohon lukuun nyt varmasti mitään raskauteen liittyviä palveluita ole laskettu, nehän ovat sitä syntyvää lasta varten, joka on 49% todennäköisyydellä tyttö ja 51% poika. Jos siis tarkkoja ollaan niin äitiyspalveluista hyötyvät miehet hieman naisia enemmän. 

Vierailija
10/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineksia keskusteluun

Naisasianaisen top 5 tasa-arvo-ongelmat

1. naisia sorsitaan työelämässä

2. naisia lyödään ja häiritään

3. naisten ulkonäkönormit

4. yh-äitien ja yksinäisten miesten köyhyys

5. hoitovastuut kasautuvat naisille

Outi Pajala, naisasialiitto Unionin tuore puheenjohtaja, filosofian maisteri. Työskennellyt aikaisemmin muun muassa Helsingin yliopiston Kristiina-instituutissa, toiminut aktiivisesti myös feminististä tyttötyötä tehneessä Tyttöjen Ella ry:ssä.

Henry Laasasen top 5

1. asevelvollisuus ja armeijapakko vain miehillä

2. yksinäiset miehet syrjäytyvät

3. pojat eivät pärjää koulussa

4. miehet häviävät huoltajuuskiistat

5. miehet kuolevat varhain (odotettavissa oleva elinikä ja terveysongelmat)

Henry Laasanen, yhteiskuntatieteiden maisteri, sosiologi, bloggari. Tutkinut lopputyössään muun muassa parisuhdemarkkinoiden markkina-arvoa ja kirjoittanut teoriasta kiistellyn kirjan Naisten seksuaalinen valta (2008). Suunnittelee väitöskirjaa miesten tasa-arvo-ongelmista Suomessa.

Ihmisoikeusprofessorin top 5

1. naisia sorsitaan työelämässä

2. miehet kuolevat varhain

3. naisia lyödään

4. perhevapaat rasittavat naisen työnantajaa

5. armeijapakko on vain miehillä

Pekka Länsineva, Tampereen yliopiston johtamiskoreakoulun professori, erityisala perus- ja ihmisoikeudet

Vierailija
11/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi ""vähättelevä ja naurunalaistava suhtautuminen tyypillisiin tyttöjen ja naisten ominaisuuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin"?

Jaa kuten koulumaailmassa esimerkiksi kun suhtaudutaan positiivisesti tyttöjen lukuinnostukseen ja pojat sen sijaan ”vain potkivat palloa ja pärräävät mopoilla illat”?

Tai kun mies masturboi niin hän runkkaa vimmatusti liialliset halunsa pois jottei ahdistelisi naisia. Mutta kun nainen sormetttaa niin hän vain tutustuu kauniisti itsensä sekä tyydyttää itseään koska ”mies ei edes sitä osaa”.

Vierailija
12/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asevelvollisuus ei voi olla miehille tasa-arvo-ongelma, koska miehet ovat sen itse säätäneet itselleen. Naisten tultua vahvemmin mukaan politiikkaan heillekin on vihdoin avautunut mahdollisuus suorittaa asepalvelus. Toki se voisi olla kattavampikin, kutsuntoihin voitaisiin kerätä koko ikäluokka ja siitä sukupuoleen katsomatta valita sopiva määrä halukkaita ja kyvykkäitä. Miehille se vain ei ole vielä sopinut.

Vierailija
13/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asevelvollisuus ei voi olla miehille tasa-arvo-ongelma, koska miehet ovat sen itse säätäneet itselleen. Naisten tultua vahvemmin mukaan politiikkaan heillekin on vihdoin avautunut mahdollisuus suorittaa asepalvelus. Toki se voisi olla kattavampikin, kutsuntoihin voitaisiin kerätä koko ikäluokka ja siitä sukupuoleen katsomatta valita sopiva määrä halukkaita ja kyvykkäitä. Miehille se vain ei ole vielä sopinut.

Minulle tasa-arvoinen asevelvollisuus on sopinut jo silloin kun itse olin armeijassa, eikä se vielä ollut edes vapaaehtoisena naisille mahdollista.

En siis tiedä mikä ryhmä tuo "miehille se ei sovi" on.

M40+

Vierailija
14/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten eläkemaksut ovat liian suuret suhteessa heidän saamiin eläkkeisiin, naisten eläkemaksut ovat liian pienet suhteessa heidän saamiin eläkkeisiin. Miehet maksavat käytännössä ison osan naisten saamista eläkkeistä. 

Yrittäjien eläkemaksut on idioottimaiset oli sitten mies tai nainen.

Vierailija
15/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisella pitäisi olla myös mahdollisuus mennä sivariin tai kieltäytyä kokonaan eli vankilaan, ellei uskonnollisista syistä saa vapautusta

Vierailija
16/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tasa-arvoinen asevelvollisuus on sopinut jo silloin kun itse olin armeijassa, eikä se vielä ollut edes vapaaehtoisena naisille mahdollista.

En siis tiedä mikä ryhmä tuo "miehille se ei sovi" on.

M40+

40-vuotiaan pitäisi kyllä pystyä muistamaan asiaa koskeneet keskustelut 90-luvulla, kun naisten vapaaehtoista asepalvelusta säädettiin. Oli siinä kuule aika moni mies asiaa vastaan, mm. syistä että "naiset armeijassa heikentää armeijaa" ja että "naiset ovat liian heikkoja selvitäkseen armeijasta". Näitä siis sanoivat sekö poliitikot että upseerit, eivät halunneet herrain klubiinsa naisia mukaan asioita "sotkemaan"....

Vierailija
17/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisella pitäisi olla myös mahdollisuus mennä sivariin tai kieltäytyä kokonaan eli vankilaan, ellei uskonnollisista syistä saa vapautusta

Vierailija
18/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijaa käymättömänä naisena on vaikea samaistua kehenkään joka sinne armeijaan vapaaehtoisesti haluaa. Joka tapauksessa olisi tasa-arvoisempaa vaatia nuorilta miehiltä ja naisilta jollainlailla vastaavia velvollisuuksia, oli se sitten jotain siviilipalveluksen tyyppistä tms. ja siis silloin olisi kyllä reilua, että sivarikin kestäisi sen puoli vuotta. Joku tässä varmaan huutaa kohta, että on paljon lapsen kanssa kotona, että sillähän tulee tasoihin.... niinno ehkä sitten niin, eläkkeestä on sitten ainakin turha valittaa.

Vierailija
19/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just! Miten monta lakia asevelvollisuudesta minä olen säätänyt menneisyydessä? Vastaavalla logiikalla työelämässä ei ole mitään tasa-arvo ongelmia koska naiset ovat perinteisesti itse halunneet hoitoalalle?

Vierailija
20/25 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just! Miten monta lakia asevelvollisuudesta minä olen säätänyt menneisyydessä? Vastaavalla logiikalla työelämässä ei ole mitään tasa-arvo ongelmia koska naiset ovat perinteisesti itse halunneet hoitoalalle?

Lisään vielä, että mielestäni vähemmän ongelmaa on työelämässä kuin asevelvollisuudenssa perustuen juuri lakiin ja määräykseen. Vai haluaisitteko te naiset kiintiöt eri aloille? Kuka nainen haluaa esimerkiksi pakotettuna korkeiden sähkötolppien korjaushenkilöksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän