Miten voisin ymmärtää, millä tavalla olen outo ja parantaa tapani?
Olen aina ollut sosiaalisesti kömpelö, ainakin jollakin tavalla. Minulla on aina ollut kavereita, mutta toisaalta olen aina ollut se ryhmän vähän outo tyyppi, joka ei kuulu ydinjoukkoon, vaan jonka läsnäoloa lähinnä siedetään. Lisäksi jostakin syystä en ole osannut rakentaa pysyviä pitkäaikaisia ihmissuhteita, vaan kaikki vanhat suhteeni ovat pikkuhiljaa hiipuneet, kun olen lakannut pitämästä yhteyttä (olen aina ajatellut, että katsotaan koska vastapuoli ottaa yhteyttä jos minä en ota, eikä niin sityen enää tapahdu). Olen monasti myös huomannut, että hyvinä ystävinäni pitämille ihmisille minä olen vain aika etäinen kaveri.
Nyt aikuisiällä asun paikassa, jossa on paljon lapsiperheitä, kaikilla lähestulkoon samanikäiset lapset ja vanhemmat samaa ikäluokkaa. Olen sattumalta päässyt sisään noin kymmenen naisen joukkoon. Käymme yhdessä ulkona toisinaan ja jutellaan kun kohdataan, lapset leikkivät yhdessä. Olen kuitenkin tajunnut, että muut tekevät eri ryhmissä paljon muutakin yhdessä, tapaavat toisiaan jne. Minua ei koskaan pyydetään mukaan. Minusta myös tuntuu, että nää naiset välillä välttelevät minua, eivät esim. välttämättä ole huomaavinaan jos kävelen jossain vastaan.
Mietin taas ihan tosissani, että mikä minussa on vikana. Olen ilmeisesti jotenkin outo ja/tai ärsyttävä, mutta en vaan tiedä MITEN, enkä tiedä miten saisin sen selville. En kehtaa alkaa kysellä kavereilta, että voisivatko kertoa suoraan, mikä minussa mättää, se ei olisi heille kovin mieltäylentävää. Toisaalta en voi koskaan yrittää muuttaa tai parantaa tapojani, kun en vain oikeasti itse näe vikojani.
Jos teillä on kokemusta oudosta, vähän rasittavaa tai muuten pitemmän päälle epämiellyttävältä tuttavasta / kaverista, PLS antakaa jotain vinkkejä, mihin minun kannattaisi kiinnittää huomiota.
Kommentit (13)
Sama tilanne kuin aplla, poislukien minulla ei ole lapsia. Aina sanotaan että katso peiliin - mutta jos vain ei näe missä vika, niin ei se auta vaikka miten tuijottaa.
En tiedä, mä oon kans tollanen. Yksi psykoterapeutti sanoi, että ”erikoinen”. En ole koskaan ollut kukaan muu, joten en osaa verrata.
Nelonen lisää
Mä en ehkä osaa tehdä niitä juttuja, jotka osoittaisi muille, että haluan ”bondata” niiden kanssa. Säteilen sellaista ”pärjään ihan näin” -henkeä.
Minusta vaikuttaa siltä, että ap on ns. vaativa henkilö. Hän vaatii, että muiden pitäisi kutusaa häntä, ottaa yhteyttä, nähdå vaivaa. Kun näin ei käykään sillä tavalla ja siinä mittakaavassa kuin hän haluaisi, hän loukkaantuu ja päättelee, ettei ystävyys ollutkaan kovin kummoista.
Aapeen kannattaisi ehkä miettiä, minkälaisten ihmisten kaveri ja ystävä hän itse haluaisi olla, ja yrittää sitten kehittyä itse siihen suuntaan. Alentua tekemään noita asioita, mitä hän kavereeiltaan vaatii. Näkemään vaivaa että ilahduttaisi muita ja tekisi muiden elämän mukavammaksi. Ja kuitenkin kunnioittamaan toisten rajoja siinä, että ei tunge sinne, missä bsserwisseriä, neuvojaa ja vierasta ei tarvita.
Teitä on kymmenen naisen porukka, joita yhdistää ikä ja samanikäiset lapset. Muuta yhdistävää teillä ei ehkä ole. Porukassanne on kuitenkin naisia, joita yhdistää jokin muukin asia. Näistä naisista syntyy pienempiä ryhmiä. Ei tässä ole mitään kummallista eikä tarkoita, että sussa olisi jotain vikaa.
Nelonen jatkaa vielä
Jos minä olen sellainen kaveri, jollaista itselleni toivon, huomaan yleensä olevani liian tuppautuva.
En osaa riidellä kavereiden kanssa, mutta huomaan, että monet muut osaavat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa siltä, että ap on ns. vaativa henkilö. Hän vaatii, että muiden pitäisi kutusaa häntä, ottaa yhteyttä, nähdå vaivaa. Kun näin ei käykään sillä tavalla ja siinä mittakaavassa kuin hän haluaisi, hän loukkaantuu ja päättelee, ettei ystävyys ollutkaan kovin kummoista.
Aapeen kannattaisi ehkä miettiä, minkälaisten ihmisten kaveri ja ystävä hän itse haluaisi olla, ja yrittää sitten kehittyä itse siihen suuntaan. Alentua tekemään noita asioita, mitä hän kavereeiltaan vaatii. Näkemään vaivaa että ilahduttaisi muita ja tekisi muiden elämän mukavammaksi. Ja kuitenkin kunnioittamaan toisten rajoja siinä, että ei tunge sinne, missä bsserwisseriä, neuvojaa ja vierasta ei tarvita.
Kivasti vastattu.
Ikuisuuskiista, mutta kyllä minusta ystävyyden ja tuttavuudenkin pitää olla vastavuoroista. Jokin syyhän siihen pitää olla että AINA joutuu itse olemaan se aktiivinen osapuoli, ja AINA kun sen lopettaa, tuttavuus päättyy siihen. Ja tätä syytä ap käsittääkseni pohtii, niinkuin itsekin. Miksi itseä ei kukaan koskaan pyydä minnekään, miksi joutuu aina itse kyselemään ja ehdottelemaan ja ottamaan yhteyttä, eikä koskaan toisinpäin? Ei se ole sen kummempaa vaativuutta, vaan vastavuoroisuuden kaipuuta.
Vierailija kirjoitti:
Ikuisuuskiista, mutta kyllä minusta ystävyyden ja tuttavuudenkin pitää olla vastavuoroista. Jokin syyhän siihen pitää olla että AINA joutuu itse olemaan se aktiivinen osapuoli, ja AINA kun sen lopettaa, tuttavuus päättyy siihen. Ja tätä syytä ap käsittääkseni pohtii, niinkuin itsekin. Miksi itseä ei kukaan koskaan pyydä minnekään, miksi joutuu aina itse kyselemään ja ehdottelemaan ja ottamaan yhteyttä, eikä koskaan toisinpäin? Ei se ole sen kummempaa vaativuutta, vaan vastavuoroisuuden kaipuuta.
En saanut aloituksesta käsitystä, että ap olisi aina se, joka kerää kasaan tuon kymmenen naisen porukan. Että hän olisi aina se, joka ehdottaa muille tapaamisia.
Ap ei kertonut juuri mitään ystävyyssuhteittensa ylläpidosta tai luonteesta. Joten kommentoinnit hänen toiminnastaan ovat enemmän kuin arvailuiden varassa.
Nuo nykyiset naisporukan naiset varmaan viihtyvät paremmin keskenään kun heillä on lapsia ja sinulla ei. Se on aika iso erottava tekijä. En usko että johtuisi jostain muusta.
Ovatko nämä muut mammat jotenkin samantyylisiä, esim. samankaltaisissa ammateissa? Esim. varustautuvat samalla tavalla, asuvat saman tyyppisesti? Saatan tietää sen tunteen, kun aavistaa ettei kuulu ihan joukkoon, vaikka itsessä ei ole yleensä mitään vikaa.
Ootko varma ettei sul oo vaan huono itseluottamus?ehka ne sun tutut onki oudompia,ku sa:)