Valehteletteko työhaastatteluissa?
Auttakaa, olen pulassa. Hain töitä ja kaunistelin CV:tä ja osaamistani. Pääsin haastatteluun. Haastis meni ihan sujuvasti, vaikka jännitin. Liioittelin osaavani erään ohjelmiston, vaikka oikeasti olen käynyt muutama vuosi sitten vain peruskurssin ja hatarasti sitä ehkä osaisin, mutta apuja kysellen.
No, tuosta paikasta soiteltiin, että ovat valinneet minut! Huomasin jo haastattelussa, että olivat innostuneita. Saattoi johtua siitäkin, että laitoin tietämättömänä alan palkoista aika alhaisen palkkatoiveen.
Nyt sitten pitäisi aloittaa tältä pohjalta. Help, mitäs teen tuon ohjelmiston kanssa?! Sitä kun pitää käyttää tehtävässä päivittäin. Kehtaanko pyytää apua vedoten siihen, että viime kerrasta on aikaa... tai että siksi laitoin halvan palkkapyynnön, että -sitä saa mitä tilaa- eli surkean ohjelmistonkäyttäjän.
Pitäisikö soittaa ja perua koko pesti? :-E
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä sen ohjelman nimi sitten on?
Trolloliohjelmoinnin alkeethan se!
Työhaastattelussa sekä hakija että työnantaja valehtelevat. Aina. Työnantaja lupaa kuun taivaalta ja hakija kertoo osaavansa kaiken mahdollisen ja mahdottoman.
En valehtele ikinä. Kaikki kerron cvssä rehellisesti. Eipähän tarvitse pelätä tuommoista! Juuri sain työpaikan ulkomailta, vaikka olin rehellinen kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Adobe InDesign. Taitto-ohjelma, jolla tehdään esitteitä ja lehtiä.
Perusteet-kurssin olen 2015 käynyt, mutten ole sen koommin käyttänyt. Eihän se niin vaikea ole, mutta en kyllä voi sanoa hallitsevani sitä ihan toimitussihteeritasoisesti. Lehdessä tosin on jo perusasetukset tehtynä, mutta...
Ja ei ole trolli, vaikka kuulostaa.
Menisittekö itse tuono hommaan? Sanoin harkitsevani huomiseen ja hirvittää. Pitäisikö sanoa, että sain muita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteet-kurssin olen 2015 käynyt, mutten ole sen koommin käyttänyt. Eihän se niin vaikea ole, mutta en kyllä voi sanoa hallitsevani sitä ihan toimitussihteeritasoisesti. Lehdessä tosin on jo perusasetukset tehtynä, mutta...
Menisittekö itse tuono hommaan? Sanoin harkitsevani huomiseen ja hirvittää. Pitäisikö sanoa, että sain muita töitä.
Tämä siis ap
No opettelet sen ohjelmiston, tietenkin. Netistä varmasti löytyy ohjeita jos minkälaisia mille hyvänsä ohjelmistolle - jos sitä käyttää enemmän kuin suunnilleen 2 ihmistä maailmassa.
Työnantaja ei koskaan palkkaa siksi, että palkkatoive on alhaisempi kuin muilla. Työntekijän palkkaan on budjetoitu tietty summa ja se ollaan myös valmiita käyttämään. On laskettu, että sillä summalla saadaan osaamista, joka tuottaa talolle huomattavasti isomman summan
Jos haastis on ollut noin onneton, että on vain kysytty osaatko jotain eikä selvitetty yhtään sen tarkemmin miten ja mihin olet kyseistä sovellusta käyttänyt ja kuinka paljon, niin haastattelu on mennyt pahasti pieleen. Mutta minäkin arvelen, että Porvoossa on tämä haastattelu tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteet-kurssin olen 2015 käynyt, mutten ole sen koommin käyttänyt.
No nyt adobe.com auki ja otat sieltä 30 päivän ilmaisen kokeilun käyttöön.
Veivaat InDesignia joka päivä 8-12 tuntia ennen kuin aloitat siellä uudessa työssä.
Kyllä sä ehdit ihan hyvin oppimaan.
Youtubessa on ohjevideoita kaikenlaisiin ohjelmistoihin. Ja yleensä kukaan ei joudu työkalulla rakentamaan nollasta mitään, vaan kuten sanoit itsekin, editoimaan valmista pohjaa.
Ainahan haastatteluissa kaunistellaan asioita.
Haastiksessa kysyttiin, osaanko Indesignia ja vastasin, että ”on tuttu juttu”. En siis valehdellut, koska kurssin olen käynyt, mutta ei se nyt niin tuttu ole, että tuosta vain tekaisen lehden taiton ilman kyselyitä.
Sitten haastattelija alkoikin esitellä, mitä kaikkea työtehtävään kuuluu. Ohjelmiston osaamistasoista ei ollut mitään puhetta enää. Vaikutti siltä, että heillä on kiire saada tehtävään tekijä.
Mutta siis, menisinkö tuonne töihin ja jos en vakuuta, niin potkikoon pois koeajalla? Menköön lehti sitten sekaisin...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haastiksessa kysyttiin, osaanko Indesignia ja vastasin, että ”on tuttu juttu”. En siis valehdellut, koska kurssin olen käynyt, mutta ei se nyt niin tuttu ole, että tuosta vain tekaisen lehden taiton ilman kyselyitä.
Sitten haastattelija alkoikin esitellä, mitä kaikkea työtehtävään kuuluu. Ohjelmiston osaamistasoista ei ollut mitään puhetta enää. Vaikutti siltä, että heillä on kiire saada tehtävään tekijä.
Mutta siis, menisinkö tuonne töihin ja jos en vakuuta, niin potkikoon pois koeajalla? Menköön lehti sitten sekaisin...
Ap
Tottakai menet!
Naiset menevät haastatteluun osatessaan 90 prosenttia asioista ja pyytävät surkean palkan. Ei lomia.
Miehet menevät haastatteluun ja osaavat 10 prosenttia asioista, mutta uskovat oppivansa kaiken helposti. Pyytävät suuren palkan ja palkalliset lomat.
Opettele Adobe ja mene uuteen työhösi. Onnea matkaan!
AP, eipä kannattaisi valehdella. Sitä saat itse mitä tilaat. Nyt menet tuonne toimitukseen mokaamaan kunnolla, sana kiirii eikä kukaan sinua alalla palkkaa. Jos lehdellä on kiireinen aikataulu, on sinun vastuullasi kieltäytyä kunniasta. He voivat palkata jonkun, joka oikeasti osaa.
Itse olen opetellut itsekseni uudessa työpaikassa Adoben Illustratorin nollatasolta YouTuben ja manuaalin avulla viikossa sellaiselle tasolle, että pystyin tekemään sillä työni eli suunnittelemaan vaatteita. Toki pohjaa oli aiemmista suunnitteluohjelmista paljon. Sitä aiemmassa työpaikassa opettelin myös itsekseni pari ilmaiskuvankäsittelyohjelmaa vektori- ja pikseligrafiikkaohjelmaa ja tein niillä työni. InDesignia en oppinut oikeastaan ollenkaan käyttämään, mutta johtunee siitä, että en sitä päivittäin työssäni tarvinnut ja siitä johtuen en sitä harjoitellut jatkuvasti. Sinänsä harmi, koska vastikään olisin ollut varmasti potentiaalinen ehdokas erääseen työhön, jos olisin osannut InDesignia käyttää sujuvasti. En kuitenkaan viitsinyt valehdella, joten työ jäi saamatta. Tiivistetysti siis: uskon, että opit käyttämään InDesignia nopeasti, jos nyt otat kuukauden ilmaisohjelman ja harjoittelet päivittäin tunteja työsi alkamiseen asti.
No tottakai menet! Jos työpaikkaan vaaditaan vähänkin useamman teknologian osaamista, on lähes mahdotonta että haastateltava olisi tehnyt lähiaikoina kaikkien niitten kanssa töitä. Jokatapauksessa joutuu vähän verestämään muistojaan ja pääsemään yli alkukankeudesta. Sinä olet sentään käynyt kokonaisen kurssin aiheesta! Kuten moni muukin täällä sanoi niin lataa ohjelma koneellesi, räplää sitä pari päivää niin olet varmemmalla pohjalla aloittaessasi työt.
Taidoistani en kehtaa valehdella mutta esitän kyllä paljon pirteämpää, puheliaampaa ja ulospäinsuuntautuneempaa kuin oikeasti olen. Että kai tuokin jonkinlaista valehtelua on. Mutta jos olisin oma itseni, en nykyajan eksoverttejä suosivassa työelämässä saisi varmaan minkäänlaista työtä.
Tietenkin menet. Ohjelma on sinulle sen verran tuttu, että pääset kyllä alkuun. Sitten työ tekijäänsä neuvoo, kaikkea ei edes tarvitse osata heti!
Itse olen käyttänyt polttolaseria ihan sillä koulutuksella, että älä vaan laita sormiasi tuohon, tästä säädetään polton voimakkuutta ja tästä taajuutta. Siinä vaiheessa kun hupsis tajusin leikanneeni vahingossa kolmen sentin teräslevystä läpi etsin ohjekirjan käsiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi simppeli ohjelma. Hanki se ja opettele....
Ei mikään ole kovin hankalaa....
Itse en valehtele työhaastattelussa. Sanon etten osaa kovin hyvin, koska olen käyttänyt vuonna x, mutta opettelen jos tarvitsee.