Elätkö omien arvojesi mukaista elämää?
Jos elät, niin mitä siihen pääseminen on sinulta vaatinut? Miltä elämäsi nyt tuntuu? Miten ratkot ristiriidat?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Sellaisissa asioissa, joihin pystyn vaikuttamaan niin kyllä ja sellaisissa asioissa, joihin en voi vaikuttaa niin en. Ilmaisen kyllä kantani ja yritän muuttaa asioita niissä asioissa, joihin haluan parannusta.
Oletko kokenut pystyväsi riittävästi vaikuttamaan asioihin, jotta olet tyytyväinen?
En tiedä mitä arvot tarkoittaa, eikä tiedä mitkä ne minulla ovat. Joten en...kai.
Elän. Elämäni tuntuu hyvältä, mukavalta ja rennommalta kuin aikaisemmin, vähemmän stressiä.
Tähän pääseminen on edellyttänyt, ei vaatinut, joitakin luopumisia ja kompromisseja ja elämäntapojen muutosta. Ajankäytön hallinnan parantamista ja säästämistä eri asioiden osalta.
Ristiriitoja ei ilmene kovinkaan usein, mutta hankalammissa tapauksissa pyrin ratkaisemaan asian niin, että valitsen pienimmän pahan tai sellaisen ratkaisun, joka vähiten sotii arvomaailmani kanssa. Tai vältän kokonaan tällaisia asioita, joten ristiriitoihinkaan ei juuri joudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisissa asioissa, joihin pystyn vaikuttamaan niin kyllä ja sellaisissa asioissa, joihin en voi vaikuttaa niin en. Ilmaisen kyllä kantani ja yritän muuttaa asioita niissä asioissa, joihin haluan parannusta.
Oletko kokenut pystyväsi riittävästi vaikuttamaan asioihin, jotta olet tyytyväinen?
En aseta mahdottomia tavoitteita asioihin, jotka eivät ole vain minun käsissäni.
Vierailija kirjoitti:
Elän. Elämäni tuntuu hyvältä, mukavalta ja rennommalta kuin aikaisemmin, vähemmän stressiä.
Tähän pääseminen on edellyttänyt, ei vaatinut, joitakin luopumisia ja kompromisseja ja elämäntapojen muutosta. Ajankäytön hallinnan parantamista ja säästämistä eri asioiden osalta.
Ristiriitoja ei ilmene kovinkaan usein, mutta hankalammissa tapauksissa pyrin ratkaisemaan asian niin, että valitsen pienimmän pahan tai sellaisen ratkaisun, joka vähiten sotii arvomaailmani kanssa. Tai vältän kokonaan tällaisia asioita, joten ristiriitoihinkaan ei juuri joudu.
Oletko kokenut miten työlääksi erottaa mikä on jossain tilanteessa se pienin paha?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä arvot tarkoittaa, eikä tiedä mitkä ne minulla ovat. Joten en...kai.
No sinä olet sitten vielä minuakin pahemmin kujalla.
Elän omien arvojeni mukaan.
Olen päässyt tähän ensinnäkin sillä, että olen tehnyt paljon töitä saadakseni sekä sen, mitä elämässäni haluan tehdä että mahdollisuuden vaikuttaa siihen ja sen ehtoihin. Toisenakin olen aktiivisesti jättöytynyt pois ja lupunut sellaisista asioista, jotka eivät ole arvojeni mukaisia.
Eikä tässä mitään suuria ristiriitoja ole. Olen aina pyrkinyt säilyttämään integriteettini ja toimimaan oikein, koska olen ollut sitä mieltä, että se on minulle tärkeämpää ja itkällä tähtäimellä kannattavampaa kuin muut vaihtoehdot. Eikä se ole koskaan ollut mahdotonta.
Välillä, mutta joissain tilanteissa en. Olen menneisyydessäni traumatisoitunut, ja kun koen olevani taas samanlaisessa vaarassa kuin traumat aiheuttaneissa tilanteissa, alan toimia vain selviytyminen mielessäni, vaikka se vaatisikin minua tekemään arvojeni vastaisia valintoja. Jälkeenpäin koen tästä pahaa oloa ja syyllisyyttä. Haluaisin elää aina arvojeni mukaista elämää.