Olen sitten p***a äiti, kun en anna 10v tytön ladata puhelimeensa instaa ja snapchattia
Kuulemma kaikilla muilla luokkakavereilla on. Onko teidän 10v (4lk) nuo puhelimessa??
Kommentit (43)
Oikein teet. Kuulin tänään pihalla kun n.10v poika haukkui äitiään kun ei ole puhelinta. Mietin siinä ohi kulkiessa että onpa hyvä äiti. Moni olisi antanut puhelimen ja asentanut seuranta-apit ym. Sitten tää poika sopi kaverinsa kanssa että nähdään urheilukentällä kahden tunnin päästä ja lähti kotiin hakemaan luistimia.
Ei vaikuttanut masentuneelta ja aneemiselta niinku nykylapset yleisesti.
Mun 9-vuotiaalla ei ole edes puhelinta. Ei täällä kellään alle 15-vuotiaalle ole.
Asutaan ulkomailla.
Haluisin instan oon koht 12v äitillä on en uskalla kysyä että saisinko instan seuraan sieltä vaan mun lempi tubettajii
Olet.
Salli myös meikkaaminen, persefarkut, napapaita ja korvikset.
- äiti kontulasta
Mä oon pitänyt niistä appien ikärajoista kiinni, että 13v tai mikä ikä nyt missäkin on ilmoitettu, on se mistä pidetään kiinni. Sama peleissä ja elokuvissa. Youtubea saivat katsoa.
Tyttö teki kyllä n 10v kaverinsa kanssa läppärillä "meikkitutoriaaleja" ja karkin maistelu - videoita, joita ei siis laitettu mihinkään alustalle. Ne oli niin kova muoti joskus 10-luvulla, että piti saada leikkiä sitä ideaa.
Ihan hyvät aikuiset mun lapsista tuli ikärajoista kiinni pitämällä. Nyt 22v ja 19v.
Meillä on sovellukset, harvemmin käyttää. Vanhempi lapsi käyttää enemmän.
Melkoiset ennakkoasenteet täällä, lapsemme eivät ole huonosta kodista olevia ressukoita, joiden vanhemmat eivät välitä 😅
Erilaiset kasvatusvalinnat eivät myöskään oikeuta toisten solvaamiseen. Sovellusten kieltäminen ei kasvatusvalintana paljoa pelasta, jos asennekasvatus on tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaatii tiktokkia, ei tule saamaan vasta kun muuttaa pois kotoa. Toivottavasti tajuaa siihen mennessä ettei sitä edes kannata ladata.
Jos asuu kotona vielä opiskeluajan ja on aikuinen niin et todellakaan voi kieltää, tollo.
Liityn p***a-äiti-kerhoon. Mun melkein 17-vuotiaalla ei ole tiktokia ja puhelimessa on edelleen kaikenmaailman aikarajoitukset. Mitään sovelluksia ei myöskään voi ladata ilman mun suostumusta.
10-vuotias sai puhelimen vasta 10-vuotislahjaksi ja ei todellakaan mitään instaa tai snapchattiä moneen vuoteen.
Ei siis asuta Suomessa ja täällä ei muutenkaan näy puhelimia alle 10-vuotiailla - onneksi.
Nuoriso viestii nykyään keskenään ainoastaan snapilla. Viestisovelluksen puute hankaloittaa kyllä kavereiden kanssa viestimistä minun nähdäkseni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sovellukset, harvemmin käyttää. Vanhempi lapsi käyttää enemmän.
Melkoiset ennakkoasenteet täällä, lapsemme eivät ole huonosta kodista olevia ressukoita, joiden vanhemmat eivät välitä 😅
Erilaiset kasvatusvalinnat eivät myöskään oikeuta toisten solvaamiseen. Sovellusten kieltäminen ei kasvatusvalintana paljoa pelasta, jos asennekasvatus on tuota luokkaa.
Ei se oo mikään sun valinta, jos ikäraja on 13 vuotta, niin silloin se on se. Se ei oo sun päätös antaa nuoremmalle, vaan se on käyttöehtojen rikkomista.
Ikäraja noihin molempiin on 13v, ei mitään asiaa 10-vuotiaalla kumpaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikein teet. Kuulin tänään pihalla kun n.10v poika haukkui äitiään kun ei ole puhelinta. Mietin siinä ohi kulkiessa että onpa hyvä äiti. Moni olisi antanut puhelimen ja asentanut seuranta-apit ym. Sitten tää poika sopi kaverinsa kanssa että nähdään urheilukentällä kahden tunnin päästä ja lähti kotiin hakemaan luistimia.
Ei vaikuttanut masentuneelta ja aneemiselta niinku nykylapset yleisesti.
Iso osa ei edes asenna seuranta-appeja.
Vierailija kirjoitti:
Olet.
Salli myös meikkaaminen, persefarkut, napapaita ja korvikset.
- äiti kontulasta
Yritit varmaan olla ironinen, mutta mitä pahaa on korviksissa tai meikkaamisessakaan? Paidat on kaikki lyhyttä mallia, ainakin pitkäselkäisillä ovat väkisin napaitamaisia.
Onko vanhemmilla oikeus tutkia lapsen puhelin?
Saako lapsen kännykkää tutkia? Vaikka vanhemmat haluaisivat tietää, mitä nuoren puhelimella on, lähtökohta on, ettei lapsen kännykkää saa luvatta katsoa. Lapsella on oikeus luottamukselliseen viestintään ja viestintäsalaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Oootte hyviä vanhempia jotka kiellätte nuo sovellukset. Tätä lisää.
Ei vaan olette hyviä jos ette hanki tuon ikäiselle puhelinta lainkaan ja näytätte itsekin esimerkkiä, ettei aina vain tuijotella ruutua.
Vierailija kirjoitti:
Onko vanhemmilla oikeus tutkia lapsen puhelin?
Saako lapsen kännykkää tutkia? Vaikka vanhemmat haluaisivat tietää, mitä nuoren puhelimella on, lähtökohta on, ettei lapsen kännykkää saa luvatta katsoa. Lapsella on oikeus luottamukselliseen viestintään ja viestintäsalaisuuteen.
Tämäkin itse aiheutettu ongelma olisi ratkennut, kun ei olisi sitä puhelinta edes turhaan hankittu.
Tuhansia vuosia lapset pärjänneet ilman sovelluksia ja nyt ei sitten pärjätä minuuttiakaan?
Olet huono äiti, jos edes mietit "teinkö oikein". Ole vanhempi, ole se jonka tekee kasvatuksesta päätökset perheessä, eikä päinvastoin, että alaikäinen pompottaa sinua.
Lapset tietävät tasan tarkkaan, miten vanhempia ja yleensäkin aikuisia kus*tetaan surutta.
Äidit varsinkin, ovat niin avuttomia ja peloissaan alaikäisten lastensa kanssa.
Mitään ei uskalleta tehdä, eikä varsinkaan rangaista , jos lapsi on käyttäytynyt huonosti tai rikkonut sääntöjä .
Ennen vanhemmat olivat "vahvoja", eikä ollut näitä häirikkö lapsia juuri ollenkaan. Nyt on just päinvastoin, lapset ovat enemmän tai vähemmän kurittomia ja vanhemmat avuttomia.
Meillä lapsella ei ollut edes älykännykkä tuon ikäisenä.
Nyt on, mutta ei saa ladata noita. Ikävä kyllä samaa sisältöä tai jatkuvaa videovirtaa tulee nykyään lähes joka sovelluksesta. Aivan mahdotonta!
Tuon ikäiset eivät saa käyttäkään palvelua. Voivat joutua koulukiusatuksi kun "eivät kuulu joukkoon". Tuolla voi olla kauaskantoisia vaikutuksia. Nuoret ajattelevat eri tavalla asioista kun aikuiset. Jos sinulla on väärän merkkiset kengät muut kiusaavat.