Kuinka paljon puututte 15-vuotiaan pukeutumiseen?
Saako hän esim itse päättää milloin on tarpeeksi kylmä että pitää laittaa takki?
Kommentit (8)
Puutun jos on liian vähän päällä. Ei heillä kyllä olekaan. Nyt juuri tänä aamuna kehotin ottamaan päällystakit kun oli äkisti viilennyt. Itse olin jo käynyt ulkona, teinit ei.
15-vuotias esikoinen pukeutuu aina sään mukaan ja osaa esim. käyttää pipoa ja takkia. 13-vuotias sen sijaan lähtisi kouluun vaikka crocseilla ja ohuella trikoopaidalla, kyllä vähän patistan laittamaan paksumpaa (täällä jo yöpakkaset). Noin muuten päättävät itse.
Käyn itse koirien kanssa lenkillä aamuisin, joten kerron yleensä, että millainen sää on tai näyttää tulevan.
Pelkkä astemäärä lämpömittarissa ei aina kerro kaikkea, koska rannassa on kylmempi kuin miltä asteiden mukaan pitäisi olla.
15v ja 17v menevät collegetakit päällänsä ja peräti t-paidat alla, tänäaamuna 15v laittoi pitkin hampain pitkähihaisen paidan sinne alle, mutta totesi, että "tässä tulee kyllä päivän aikana kuuma". 17vstä en tiedä laittaako vieläkään teepparia kummempaa alle...on siis koeviikkoon liittyvä vapaapäivä tänään ja kotosalla.
Aika hyvin tuo siperia opettaa.. painuvat ulos sortseissa ja saman tien takaisin hakemaan enemmän vaatetta päälle. Ihan sama se on kyllä itselläkin, kun 4kk on mennyt hellemekossa, talvitakin päälle kaivaminen aamulla on ihan oma projektinsa.
Yleensä aamulla puhutaan miten kylmä on ja mitä säätiedotus lupaa. Onko sadetta, tuulta vai lämmintä. Teinit osaavat itse valita sopivan vaatetuksen. Kun olivat pienempiä, siis alakoululaisia ,piti puuttua asiaan enemmän. Esim. Tytär saattoi olla jumppaan menossa pelkissä trikoissa talvella koska hänen mielestään autossa kyllä tarkenee ja ei tarvitse olla ulkona. Olen kuitenkin opettanut varautumaan niin että jos esim kolarin tai auton rikkoutumisen vuoksi joutuukin ulos, on varusteet mukana.
Tuon ikäinen kyllä tietää itse. Jos lähtee liian vähissä vaatteissa ei kauaa kestä että oppii laittaa lisää päälle.
Jos tuon ikäinen ei vielä osaa pukeutua niin voi voi.
Sanon 12-vuotiaalle aamulla, että nyt on (esim.) kolme astetta plussaa, vähän vähemmän kuin eilen, ja lapsi osaa kyllä miettiä, oliko hänellä eilen kylmä vai liian lämmin ulkona ja toimii sen mukaan.