Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ei tykkää puurosta, mitä aamu- ja iltapalalle?

Vierailija
24.09.2018 |

Vauva 8 kk ei kertakaikkiaan suostu syömään minkäänlaista puuroa. On kokeiltu vauvanpuurot, tavalliset hiutaleet, keitetty löysäksi ja paksuksi, veteen, äidinmaitoon, sekaan hedelmää ja milloin mitäkin. Mikään ei uppoa, yleensä ei mene enempää kuin yksi lusikallinen. Olen kokeillut myös leipoa vauvalle sopivia apinaeväitä, vohveleita yms mutta vauvaa ei juuri kiinnosta sormiruokailu. Neuvolasta sanoivat että puuroa pitää syödä 2 dl aamuin illoin, muuten tulee jotain puutoksia (voi huoh niiden neuvojen kanssa). Vinkkejä mitä voisi vauvalle tarjota? Tykkää kovasti hedelmistä ja liha- ja kasvisruuat uppoavat ihan hyvin, tosin määrät aika pieniä vielä. Nyt ollaan syöty smoithieita, johon olen laittanut lisäksi kaurahiutaleita.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla nälässä

Vierailija
2/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikä tule mitään puutoksia, jos puuroa ei syö. Syötävää löytyy yllin kyllin ilman sitäkin. Nyt oma järki käyttöön!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan niitä liha ja kasvisruokia. Sisältävät enemmän ravintoaineita kuin puuro. Ei ole mikään pakko syödä ns. iltapala tai aamupalaruokia!

Itse kieltäydyin puuron syönnistä heti vauvana. Nyt aikuisena on paljastunut, että olen ollut viljoille koko ajan allerginen...

Vierailija
4/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita niitä hedelmiä taikka marjoja siihen puuron sekaan enemmän, niin maistuu paremmalta. Ja seassa voi olla ehkä liian isoa kökköä, niin tökkii kurkussa?

Eikä pieni hitu sokeria haittaa, mikäli marjat on kovin happamia. Joskus äidin kannattaa itsekin maistaa, että "söisitkö ite."

Vierailija
5/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi tulla puutoksia, kun eihän jotkut voi syödä ollenkaan viljaa vilja-allergian takia? Korvaavia tuotteita varmasti löytyy.

Vierailija
6/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö nuo kaurasmoothiet korvaa ihan riittävästi kaurapuuron? Ja on ehkä terveellisempikin kuin maitopuuro?

Vierailija
7/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee puutoksia mistä?

Itse olen kyllä syöttämyt lapsilleni puuroa (ekalle aamuin illoin, tokalle illoin) kunnes on iän puolesta voitu vaihtaa jogurttiin (turkkilaista+ sokeroimattomia marjoja/hedelmiä) ja leipään. Tää kolmas, 5,5 kk, ei ole vielä ehtinyt tissin lisäksi kuin maistella kasvis- ja hedelmäsoseita.

En ole mikään puuroihminen ja mulle on ollut tuskaa keksiä, mitä muuta voisi antaa pienille aamulla ja illalla...

Vierailija
8/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihistä ja nakkeja

Vierailija
9/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen elää ihan kivasti ilman puuroja. Muuta ruokaa vaan korvaamaan energian ja ravintoaineiden tarve.

Ps: itsekään en puuroa söisi

Vierailija
10/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista hötkyilyä. Meidän vauva oli tuossa vaiheessa vasta aloittelemassa kiinteitä (allergiaselvittelyjen vuoksi täysimetys jatkui yli 6kk) eikä ollut mitään puhettakaan, että olisi jotain 2dl annoksia mennyt edes päivän aikana. Vasta joskus 1,5-vuotiaana kiinteitä meni niin paljon, että yksi vauvanruokapurkillinen meni päivässä kahdella eri aterialla, siis puoli purkkia per ateria.

Jos hedelmät, liha- ja kasvisruuat uppoavat hyvin, niin missä ongelma? Meillä meni tuossa kohtaa ehkä 2-3 teelusikallista jotain mössöä per ateria, enkä nähnyt siinäkään ongelmaa koska vauva kuitenkin söi, ne määrät vaan oli alkuun pieniä. Ja ihan terve nuori aikuinen hänestä on kasvanut.

Vierailija
11/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on vegaani? Kokeile tofua. Jos se maistuu, niin lääkäriin tai orpokotiin.

Vierailija
12/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei japanilaiset, kreikkalaiset tai meksikolaiset vauvat syö iltaisin kaurapuuroa. Ei puuro ole mikään pakko, se on vain suomalainen tapa. Menisikö maissivelli tai bataatti-porkkanasose? 

Vierailija
13/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistuisikohan jukurtti, viili tai rahka hedelmillä höystettynä. Mukaan voisi sekoittaa myös kauralesettä tai talkkunaa, edellyttäen ettei lapsi ole viljoille allerginen. Jos hedelmistä ei tule tarpeeksi makeutta, voi mukaan ripsautta pikkuisen sokeria tai hunajaa. Mutta ei pidä totuttaa liian makeaan.

Toinen vaihtoehto voisi olla erilaiset kasvissosekeitot, joita voisi tehdä valmiiksi pakasteeseen sopivina annoksina. Vaihteeksi välillä myös hedelmäsosekeittoa.

Vierailija
14/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistuisikohan jukurtti, viili tai rahka hedelmillä höystettynä. Mukaan voisi sekoittaa myös kauralesettä tai talkkunaa, edellyttäen ettei lapsi ole viljoille allerginen. Jos hedelmistä ei tule tarpeeksi makeutta, voi mukaan ripsautta pikkuisen sokeria tai hunajaa. Mutta ei pidä totuttaa liian makeaan.

Toinen vaihtoehto voisi olla erilaiset kasvissosekeitot, joita voisi tehdä valmiiksi pakasteeseen sopivina annoksina. Vaihteeksi välillä myös hedelmäsosekeittoa.

Hunajaa ei missään nimessä saa antaa vauvalle botulismiriskin vuoksi!

Vierailija
15/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hunajaa ei missään nimessä saa antaa vauvalle botulismiriskin vuoksi!

Eikä juguja, viiliä tai rahkaa - ellei sitten itse tee niitä äidinmaidosta...

Vierailija
16/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdatkohan olla perillä mitä 8kk vauvalle voi antaa?

Vierailija
17/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla varmaan hedelmät/hedelmäsose riittää. Smoothie, jossa kaurahiutaleita kuulostaa hyvältä. Mysli ja jogurtti vois vanhempana mennä, mutta ei tosiaan vielä

Vierailija
18/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kokeillut marjapuuroa? Siis marjoista keitettyä vispipuuroa? Puolukkaa, mansikkaa, vadelmaa, mustikkaa, tai miksei hedelmiäkin?

Mun esikoinen ei syönyt puuroa vauvana, joten on aina menty hedelmillä ja kasviksilla. Sormiruokana annoin myös keitettyä kananmunaa ja apinaevästä. Mut jos smoothiet uppoaa niin anna niitä!

Vierailija
19/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ihan leipää sormiruokana. Sehän on kuin puuroa mutta eri muodossa.

Ja jos noudatat suola- yn suosituksia pilkulleen niin voit tehdä itse ilman suolaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi