Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten läheisensä menettäneet suhtautuvat "kuolema"-sanaan?

Vierailija
24.09.2018 |

Koitan välttää kyseistä sanaa semmoisten ihmisten seurassa, koska se tuntuu itsestä oudolta, mutta miten oikeasti on, ottaako läheisen menettäneet sanan pahalla, esim. "kuolen nälkään" vai onko tää vaan mun ylisensitiivisyyttä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun seurassa voi ainakin ihan vapaasti puhua. Joko konkreettisesti kuolemasta tai sitten vaikka meinata kuolla nälkään.

Vierailija
2/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ottaa korvaan, kun 55-kiloinen päivittelee "läskejään" 90-kiloisen kaverinsa kuullen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun seurassa voi ainakin ihan vapaasti puhua. Joko konkreettisesti kuolemasta tai sitten vaikka meinata kuolla nälkään.

Särähtääkö tuo nälkään kuoleminen sun korvaan vai onko se vain normaali sanonta sulle? Tuli lipsautettua tuo ja hemmetti että nolotti kun tajusin

ap

Vierailija
4/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas sentään, aika tiukkis saa olla jos kys sanonnasta herneen sieraimeensa vetää.

Itselleni kuolema sanana ei ole mikään tabu ja siitä saa puhua ja välillä on hyväkin. Ja hurtti huumori on lähes aina hyvästä. Eri asia mauttomuudet tai täysin tilannetajuttomat hetket ja/tai lotkautukset.

Mutta ei kiitos mitään "erityiskohteluita" tms, inhottaa ajatuskin.

Joskus omassa mielessäni mietin suhteellisuudentajua tai sen puutetta, mutta kullakin kokemuksensa ja niillä mennään eikä toisen ajatuksia/tunteita sovi arvostella saati arvottaa.

Vierailija
5/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin käsittelee asiaa erilailla. Ei ole yhtä oikeaa suhtautumistapaa. Jos et tunne ihmistä niin harkitse mitä sanot.

Vierailija
6/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Särähtääkö tuo nälkään kuoleminen sun korvaan vai onko se vain normaali sanonta sulle? Tuli lipsautettua tuo ja hemmetti että nolotti kun tajusin

ap

Saatan itekin sanoa jotain vastaavaa. Tulee tosiaan ihan automaattisesti.

Vierailija
7/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkenin postata kerran Malediiveilta Facebookiin lomakuvan. Tästä ei mennyt pitkään, kun sain tulikivenkatkuisen viestin siitä, miten KEHTASIN postata moisen kuvan, kun hänen mummonsa oli juuri menehtynyt. Voi anteeksi. :D

Vierailija
8/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota pahalla. En myöskään jos joku sanoo "sain melkein sydärin" tms., vaikka läheiseni kuolikin suht nuorena äkillisesti sydänkohtaukseen. Minun seurassani saat lipsautella :)

Vierailija
9/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi väittää ettei joku vetäisi herneitä nenäänsä, kun niin omituisia tapauksia tuolla vapaana liikkuu, mutta ylipäänsä sanonnat ja vakiintuneet ilmaisut eivät loukkaa, ei edes ihan kuolemasta itsestään puhuminen.

Vierailija
10/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolen nälkään tai muutkaan kuolemaan liittyvät viittaukset eivät särähdä korvaan yhtään nyt kun isän kuolemasta on yli vuosi. Ensimmäisen kuukauden aikana olin todella katkera ja shokissa, ja silloin ylipäätään ärsytti se kun ihmiset valittivat kuulleni tai whatsapin ryhmäkeskusteluissa jostain jonninjoutavista ongelmistaan. Eli jos tilanne on tuore niin ihminen on todennäköisesti aika herkässä lähes kaikelle, mutta tietysti riippuu yksilöstä. 

Vierailija
11/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema on mulle neutraali, mutta sitä inhoan kun sanotaan, että joku on ihmiskunnan syöpä. Vertaus kuulostaa ihan kuin syöpä olisi maailman pahin asia ja syöpää sairastava jotenkin likainen.

Vierailija
12/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota pahalla. En myöskään jos joku sanoo "sain melkein sydärin" tms., vaikka läheiseni kuolikin suht nuorena äkillisesti sydänkohtaukseen. Minun seurassani saat lipsautella :)

Mun isä kuoli viime vuonna sydänkohtaukseen, mutta olen tainnut edelleen käyttää tuota sanontaa. Erona vain että nykyään saattaa nopeasti ajatella että voihan sitä näin käydäkin vielä...

Vierailija
13/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun hyvin. En purskahda itkuun. Käytän itsekin kuolemasta sanaa kuolema, en menehtyminen tms ja ihan sama, vaikka käyttäisit sanaa kuolema kevyemmissäkin yhteyksissä.

Vierailija
14/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

On ihan normaali sanonta, jopa vaikka siellä läheisen hautajaissa...

Vierailija
15/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitan välttää kyseistä sanaa semmoisten ihmisten seurassa, koska se tuntuu itsestä oudolta, mutta miten oikeasti on, ottaako läheisen menettäneet sanan pahalla, esim. "kuolen nälkään" vai onko tää vaan mun ylisensitiivisyyttä?

On ylisensitiivisyyttä. Haluaisin itse pohtia kuolemaa toisten kanssa, mutta en voi. Ihmiset menevät lukkoon ja vaivaantuvat. Kuolemasta puhutaan aivan liian vähän, vaikka se koskettaa meitä jokaista.

Vierailija
16/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ylisensitiivisyyttä. Haluaisin itse pohtia kuolemaa toisten kanssa, mutta en voi. Ihmiset menevät lukkoon ja vaivaantuvat. Kuolemasta puhutaan aivan liian vähän, vaikka se koskettaa meitä jokaista.

Totta! Itselläkin tullut hetkiä että haluaisi jakaa ajatuksia omaisen kuolemasta jonkun ihmisen kanssa, mutta sitten ajattelen että ehkä se on liian kiusallista hänelle. Aika outoa.

Vierailija
17/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkseni tekemisissä läheisensä menettäneiden omaistan kanssa ja mietin jatkuvasti, voinko käyttää sanaa "kuollut", esimerkiksi kysyä "milloin hän kuoli" vai pitääkö valita jokin kiertoilmaisu, vaikkapa "nukkui pois". Toisaalta sana "kuollut" on jotenkin kylmä, töksähtävä, mutta sitten taas ainakin omasta mielestäni "nukkua pois" on liian sievistelevä.

Vierailija
18/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kuollut molemmat vanhemmat ja liuta muita sukulaisia ja tuttuja. Kyllä mä silti itsekin "kuolen"nälkään jne. Toki surin vanhempiani pitkään, jollain tavalla vieläkin, mutta en ajattele heitä joka kerta kun kuulen sanan kuolema.

Vierailija
19/19 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abstrakti sana vain, enreagoi mitenkään.

Sen sijaan nämä "omat" kuolemantapaukset ovat täyttä konkretiaa joka päivä liiankin kanssa.

Tavallaan, se tapahtuma on ihan oma tarinansa ja aina tietenkin eri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan