Ai ettei liikunta muka laihduta? Hah mikä väite!
Olen lisännyt lomani alusta (kesäkuun lopusta) alkaen noin 5 tuntia liikuntaa viikossa lisää. Liikunta on ollut pyöräilyä, kuntosalia, kävelyä, hölkkää ja kesällä lähes päivittäin uintia. Mitään muutoksia en ole tehnyt syömiseen, tänäänkin söin aamiaiseksi jukurttia, mysliä ja ompun, lounaaksi kanasalaatin, päivälliseksi rasvaista pitsaa ja äsken iltapalaksi puolukoita ja ruisleseitä mehukeitossa. Kävin vaa’alla juuri äsken, ja se näyttää 4 kg vähemmän kuin kesåkuun lopussa. Kyseessä vielä iltapaino. Että näin sitä laihtuu, vaikka mättää pitsaa.
Kommentit (29)
Minä painan samat 54 kiloa, liikuin tai en. En liho enkä laihdu helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäsit liikuntaa, säilytit syömisen ennallaan.
Eli: Kulutat nykyään enemmän.
Niinhän sitä sanotaan: syö vähemmän kuin kulutat. = Kuluta enemmän kuin syöt.
Näinhän se on, mutta miksi kuitenkin jaksetaan hokea tuota liikunta ei laihduta, liikunnalla ei ole merkitystä vain ruokavalio ratkaisee?
Koska tunnin urheilusuoritus intensiteetistä riippuen polttaa muutaman sata kaloria keskimäärin, ja saman saa yhdestä suklaapatukasta tai lisäannoksesta makaroonilaatikkoa. Eli ruokavaliolla on niin helppo tehdä muutoksia, joita ei itse edes tajua. Tämän takia suurin osa laihtuisi, jos vain muuttaisi hieman ruokailutottumuuksiaan. Kun taas liikunta ei laihduta jos lisää sen yhden suklaapatukan kun on saanut kerran lenkilläkin käytyä
Asiahan ei kuitenkaan käytännössä ole noin yksinkertainen.
- liikunta laittaa aineenvaihdunnan käyntiin -> edistää rasvanpolttoa
- liikunnasta saatu hyvänolontunne poistaa tarpeen hakea sitä suklaasta -> suklaansyönti vähenee huomaamatta
- se aika minkä vietät lenkkipolulla on pois jääkaapilla viettämästäsi ajastaTuossa muutama esimerkki liikunnan välillisistä vaikutuksista.
P.S. itse laihduin pelkällä liikunnan lisäyksellä 10 kg 2 kk:ssa ilman että tein mitään tietoisia muutoksia ruokavaliooni.
En tiedä tarkoitatko ainevaihdunnalla mitä, mutta jokatapauksessa joko siihen tai omana kohtana pitää vielä lisätä se energankulutus. joka menee kun kroppa korjaa liikunnan (rankan) aiheuttamia vaurioita. Ei rankka jalkatreeni kauheasti paikan päällä kaloreita kuluta, mutta kun niitä vaurioita sitten korjaillaan lihaksissa viikko... Niin siinä kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäsit liikuntaa, säilytit syömisen ennallaan.
Eli: Kulutat nykyään enemmän.
Niinhän sitä sanotaan: syö vähemmän kuin kulutat. = Kuluta enemmän kuin syöt.
Näinhän se on, mutta miksi kuitenkin jaksetaan hokea tuota liikunta ei laihduta, liikunnalla ei ole merkitystä vain ruokavalio ratkaisee?
Koska tunnin urheilusuoritus intensiteetistä riippuen polttaa muutaman sata kaloria keskimäärin, ja saman saa yhdestä suklaapatukasta tai lisäannoksesta makaroonilaatikkoa. Eli ruokavaliolla on niin helppo tehdä muutoksia, joita ei itse edes tajua. Tämän takia suurin osa laihtuisi, jos vain muuttaisi hieman ruokailutottumuuksiaan. Kun taas liikunta ei laihduta jos lisää sen yhden suklaapatukan kun on saanut kerran lenkilläkin käytyä
Siinä nyt voi kuitenkin vaihtua se matyeriaali, mistä se paino muodostuu. Liikunnalla lihaksetkin kasvavat, eikä kaikki kalorit mene pelkkään rasvavarastoon, kuten sohvaperunoilla. Lisäksi se liikunta pitää hermoston ja verisuoniston paremmassa kunnossa. Muitakin hyötyjä siitä on. Toki vammojakin voi tulla, etenkin jos alaraajan nivelet ovat ylipainoisilla ongelmallisia.
Vierailija kirjoitti:
No ei toimi mulla. Urkkaan paljon ja olen silti ylipainoinen, näin ollut viimeset 15 v. Eli 165/77 ja treenimäärä 5-6 krt vko. Siinä 1sali, 1pump, 1 attack, 2 juoksua (6km lenkki) ja 1 jooga. Vain 1 lepopäivä. Juoksen puolimaratoneita 3-4 vuodessa.
Olen aina painanut saman verran ja liikunnan lisääminen ei vaikuta siihen yhtään. Tuolla treeninäärällä pitäisi olla laiha vaan en ole. Ja mula on todi paljon ylipainoisia maratoonarituttuja. Juoksevat maratonin alle 4,5h vaikka ovat minuakin läskimmissä mitoissa.
Liikunta ei kyllä mulla ole yhtään mikään laihdutuksen väline.
Sun kannattaisi muuttaa ruokavaliota sillointällöin. Voisit vaikka kokeilla syödä enemmän. Itselläni laihduttaessa tullut noita jumeja, että paino ei laske. On yllättäen lähtenyt laskuun kun olen luovuttanut ja pitänyt jotain pizza päiviä ja lätrännyt sokeriakin stevian sijaan. Ilmeisesti kroppa vaan tosiaan ollut jotenkin liian säästöliekillä. Voi kokeilla vähähiilarista ja perinteisempää ruokavaliota, 6/18 paastoilua yms. Vaihda välillä jos paino ei muutu.
Vauvapalstan myyttejä liikunnan vähättely. Myös suurenmoinen apu painon PITÄMISESSÄ KURISSA. Itse laihdutin 20 kg vuosia sitten ja nyt olen ihannepainossa. En kokenut , että saan olla kuitenkaan koskaan kylläinen niillä syömisillä. Lisäsin 300 kcal ruokavalioon , mutta myös 45 min kävelyn ja paino on pysynyt samassa ja nälkä katosi.
Vierailija kirjoitti:
pelkkä liikunnan lisääminen ei yksin laihduta.
/quote]Tottakai laihduttaa. Ei kai itsellä liikunta lisää nälän tunnetta yhtään, kunhan ei liiku nälkäisenä. Sitten toki lisää-
Neljästä kilosta sulla sitä rasvaa on ehkä joku kilo, enimmäkseen nestettä. Kesällä nestettä kertynyt helteen vuoksi ja nyt sitten nesteet lähteneet kiertämään.
Vierailija kirjoitti:
No jos syöt samalla tavalla kuin ennen, mutta kulutat enemmän niin tietysti siinä paino putoaa. Mutta 4kg muutaman kuukauden aikana on vähän jos laihduttaa haluaisit, nopeammin saa kun pistää ruokavalion kuntoon.
Ei se 2 kiloa kuussa ole vähän, ellei sitten suunnitele kuolevansa vielä tämän vuoden puolella, ja haluaa päästä arkku kuntoon. kevääseen mennessä tuolla menolla on pudonnut jo 12 kiloa. 10 vuodessa sitä saa jo vetää lyijykengät jalkaan, ettei leiju pois.
Ei mullakaan tee koskaan mieli jätskiä, suklaata, karkkia, mut tulee niitä silti syötyä joskus. Mies niitä ostelee kotiin. Hänellä ei oo koskaan ollut paino-ongelmia, joten ei pidä sitä ongelmana, jos vetäisee dajm-tuutin. Mulla herkut jää helposti läskiksi. Mies liikkuu tosi paljon, mm. pyöräilee 13 km työmatkan aamulla töihin ja iltapäivällä kotiin keväästä syksyyn, ja työssäkin on liikkumista. Mä olen toimistorotta, jolla pitkät työmatkat autolla. Molemmat käydään salilla pari kertaa viikossa, mutta vain mun täytyy tarkkailla, mitä suuhuni laitan. Mies syö tuplasti sen mitä mä. Koitan leikata nurmikon, imuroida tehokkaasti, haravoida ja kaikkee arkiliikuntaa.