Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai ettei liikunta muka laihduta? Hah mikä väite!

Vierailija
23.09.2018 |

Olen lisännyt lomani alusta (kesäkuun lopusta) alkaen noin 5 tuntia liikuntaa viikossa lisää. Liikunta on ollut pyöräilyä, kuntosalia, kävelyä, hölkkää ja kesällä lähes päivittäin uintia. Mitään muutoksia en ole tehnyt syömiseen, tänäänkin söin aamiaiseksi jukurttia, mysliä ja ompun, lounaaksi kanasalaatin, päivälliseksi rasvaista pitsaa ja äsken iltapalaksi puolukoita ja ruisleseitä mehukeitossa. Kävin vaa’alla juuri äsken, ja se näyttää 4 kg vähemmän kuin kesåkuun lopussa. Kyseessä vielä iltapaino. Että näin sitä laihtuu, vaikka mättää pitsaa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei paino putoa vaikka vartalo kiinteytisikin, siitä kai tämä typerä uskomus juontaa juurensa. Että ei kannata vaakaa tuijotella liikaa. Valokuvat ja peili kertoo enemmän T. Painoa saman verran kuin 3vuotta sitten mutta vartalo ihan erimallinen liikunnan ansiosta

Vierailija
2/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin samanlainen kokemus. Aloitin vuoden alussa kuntosalin, isoilla painoilla paria perusliikettä, kolme kertaa viikossa. Syönyt olen koko ajan kunnolla ja reilusti. Paino on tippunut 12 kiloa ja peilkuva on ihan toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä kiloa, 60 tuntia liikuntaa takana. Tosi huima pudotus tosiaan.

Vierailija
4/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun energiaa saa vähämmän kun sitä polttaa, niin laihtuu. Helpoiten tämä tapahtuu enrgian saantia säätemällä mutta toki myös sen kulutuksen lisääminen eli liikunta auttaa. 

Vierailija
5/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei liikunta laihduta, on ihmedieettejä harrastavien sohvaperunoiden höpöhöpöä.

Vierailija
6/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei toimi mulla. Urkkaan paljon ja olen silti ylipainoinen, näin ollut viimeset 15 v. Eli 165/77 ja treenimäärä 5-6 krt vko. Siinä 1sali, 1pump, 1 attack, 2 juoksua (6km lenkki) ja 1 jooga. Vain 1 lepopäivä. Juoksen puolimaratoneita 3-4 vuodessa.

Olen aina painanut saman verran ja liikunnan lisääminen ei vaikuta siihen yhtään. Tuolla treeninäärällä pitäisi olla laiha vaan en ole. Ja mula on todi paljon ylipainoisia maratoonarituttuja. Juoksevat maratonin alle 4,5h vaikka ovat minuakin läskimmissä mitoissa.

Liikunta ei kyllä mulla ole yhtään mikään laihdutuksen väline.

Vierailija
7/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei liikunta laihduta, on ihmedieettejä harrastavien sohvaperunoiden höpöhöpöä.

Minä onnistuin lihomaan 10kg alle kolmessa kuukaudessa, vaikka urheilin 6x viikossa. Puolet voimaharjoittelua ja puolet hikiliikuntaa

Vierailija
8/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei toimi mulla. Urkkaan paljon ja olen silti ylipainoinen, näin ollut viimeset 15 v. Eli 165/77 ja treenimäärä 5-6 krt vko. Siinä 1sali, 1pump, 1 attack, 2 juoksua (6km lenkki) ja 1 jooga. Vain 1 lepopäivä. Juoksen puolimaratoneita 3-4 vuodessa.

Olen aina painanut saman verran ja liikunnan lisääminen ei vaikuta siihen yhtään. Tuolla treeninäärällä pitäisi olla laiha vaan en ole. Ja mula on todi paljon ylipainoisia maratoonarituttuja. Juoksevat maratonin alle 4,5h vaikka ovat minuakin läskimmissä mitoissa.

Tämä tapahtuu silloin kun kroppa on jo niin tottunut urheilemiseen ettei se juuri vaikuta energian kulutukseen. Mutta koitappa vaan lopettaa urheileminen niin ihan varmasti alat lihomaan.

Vierailija
9/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäsit liikuntaa, säilytit syömisen ennallaan.

Eli: Kulutat nykyään enemmän.

Niinhän sitä sanotaan: syö vähemmän kuin kulutat. = Kuluta enemmän kuin syöt.

Vierailija
10/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä onnistuin lihomaan 10kg alle kolmessa kuukaudessa, vaikka urheilin 6x viikossa. Puolet voimaharjoittelua ja puolet hikiliikuntaa

Voimaharjoittelu kasvattaa lihasmassaa, tiesithän sen?

Vierailija
11/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos syöt samalla tavalla kuin ennen, mutta kulutat enemmän niin tietysti siinä paino putoaa. Mutta 4kg muutaman kuukauden aikana on vähän jos laihduttaa haluaisit, nopeammin saa kun pistää ruokavalion kuntoon.

Vierailija
12/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tapahtuu silloin kun kroppa on jo niin tottunut urheilemiseen ettei se juuri vaikuta energian kulutukseen. Mutta koitappa vaan lopettaa urheileminen niin ihan varmasti alat lihomaan.

Tuo on kyllä varmaan totta, noinpäin sen huomaisi varmaan. T. Urkkaläski

Vierailija
13/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, mutta miksi kuitenkin jaksetaan hokea tuota liikunta ei laihduta, liikunnalla ei ole merkitystä vain ruokavalio ratkaisee?

Vierailija
14/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, mutta miksi kuitenkin jaksetaan hokea tuota liikunta ei laihduta, liikunnalla ei ole merkitystä vain ruokavalio ratkaisee?

Koska tunnin urheilusuoritus intensiteetistä riippuen polttaa muutaman sata kaloria keskimäärin, ja saman saa yhdestä suklaapatukasta tai lisäannoksesta makaroonilaatikkoa. Eli ruokavaliolla on niin helppo tehdä muutoksia, joita ei itse edes tajua. Tämän takia suurin osa laihtuisi, jos vain muuttaisi hieman ruokailutottumuuksiaan. Kun taas liikunta ei laihduta jos lisää sen yhden suklaapatukan kun on saanut kerran lenkilläkin käytyä

Vierailija
15/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos syöt samalla tavalla kuin ennen, mutta kulutat enemmän niin tietysti siinä paino putoaa. Mutta 4kg muutaman kuukauden aikana on vähän jos laihduttaa haluaisit, nopeammin saa kun pistää ruokavalion kuntoon.

Kai tiesit että nopea laihtuminen on varmin tie takaisin lihomiseen (korkojen kera)? Tuo 4 kg muutamassa kk on oikein hyvä laihtumisvauhti.

Vierailija
16/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pieni.... kuten itsekin sanoit, söit vähemmän kuin kulutit. Se on siten ihan sun oma valinta, kumpaa haluat kiittää laihtumisestasi enemmän, liikuntaa vai vähäisempää syömistä.

Nimittäin molemmat vaikuttavat. Pelkällä syömisen vähentämiselläkin kumminkin laihtuu. Pelkällä liikunnalla sen sijaan ei laihdu - energiantarpeen nousu liikunnan määrän noustessa nimittäin lisää yleensä myös syömistä eli ruokahalua, ja siksi pelkkä liikunnan lisääminen ei yksin laihduta.

Pitää samalla tarkkailla syömisiään eli syödä joko entiseen (ennen liikunnan aloittamista) tapaan tai jopa aiempaa vähemmän.

Itse olen aina liikkunut reilusti, olen jopa lisännyt sitä näin viisissäkymmenissä. Käyn viikossa pari krt kuntosalilla rankassa kuntosalitreenissä, vesijuoksen, sauvakävelen kukkulan huipulle jne....

Silti ylipainoni lisääntyy, koska en ole vähentänyt syömistä ja vaihdevuosien hormonaaliset muutokset saavat lihomaan aiempaa herkemmin. No, minua se ylipaino ei haittaa, koska olen muutoin mainiossa kondiksessa ja jaksan hyvin.

Vierailija
17/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tunnin urheilusuoritus intensiteetistä riippuen polttaa muutaman sata kaloria keskimäärin, ja saman saa yhdestä suklaapatukasta tai lisäannoksesta makaroonilaatikkoa. Eli ruokavaliolla on niin helppo tehdä muutoksia, joita ei itse edes tajua. Tämän takia suurin osa laihtuisi, jos vain muuttaisi hieman ruokailutottumuuksiaan. Kun taas liikunta ei laihduta jos lisää sen yhden suklaapatukan kun on saanut kerran lenkilläkin käytyä

Asiahan ei kuitenkaan käytännössä ole noin yksinkertainen.

- liikunta laittaa aineenvaihdunnan käyntiin -> edistää rasvanpolttoa

- liikunnasta saatu hyvänolontunne poistaa tarpeen hakea sitä suklaasta -> suklaansyönti vähenee huomaamatta

- se aika minkä vietät lenkkipolulla on pois jääkaapilla viettämästäsi ajasta

Tuossa muutama esimerkki liikunnan välillisistä vaikutuksista.

P.S. itse laihduin pelkällä liikunnan lisäyksellä 10 kg 2 kk:ssa ilman että tein mitään tietoisia muutoksia ruokavaliooni.

Vierailija
18/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiahan ei kuitenkaan käytännössä ole noin yksinkertainen.

- liikunta laittaa aineenvaihdunnan käyntiin -> edistää rasvanpolttoa

- liikunnasta saatu hyvänolontunne poistaa tarpeen hakea sitä suklaasta -> suklaansyönti vähenee huomaamatta

- se aika minkä vietät lenkkipolulla on pois jääkaapilla viettämästäsi ajasta

Tuossa muutama esimerkki liikunnan välillisistä vaikutuksista.

P.S. itse laihduin pelkällä liikunnan lisäyksellä 10 kg 2 kk:ssa ilman että tein mitään tietoisia muutoksia ruokavaliooni.

Lisäksi liikunta lisää nälän tunnetta, joten useasti syö kuitenkin enemmän.

Monissa tapauksissa liikunta jotenkin "oikeuttaa" suklaapatukan syömiseen, oli sitten kuinka hyvä tai huono olo liikunnan jälkeen.

Hienoa, että sinä laihduit 10 kg liikunnan lisäyksellä, ja niin laihtuisi moni muukin, jos oikeasti ruokatottumukset eivät muuttuisi. Varsinkin kun liikunnasta on kropan kiinteytykselle sekä mielenterveydelle positiivisia vaikutuksia, en missään nimessä sano liikunnan olevan huono vaihtoehto!! Kuitenkin jos ainoa tavoite on laihtua, on ruokavalioon huomion kiinnittäminen usein varmempi keino.

Vierailija
19/29 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimaharjoittelu kasvattaa lihasmassaa, tiesithän sen?

Vyötärölle tuli kymmenisen senttiä lisää, joten eipä kauheasti hauiksiin tai reisiin mennyt

Vierailija
20/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää syödä se ylimääräinen suklaapatukka lenkin jälkeen? Päin vastoin urheilun jälkeen ei tee edes mieli mitään makeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän