Lihavat eivät voi liikkua Pariisissa?
Arto Nybergin haastattelussa juuri joku eukko sanoi ettei lihavia näy Pariisissa, koska eihän se ole mahdollista heidän liikkua siellä.
Syystä ettei siellä ole hissiä ja pitää olla hyvä kunto.
Kiva eli enpä mene sinne läskeineni vaikka kylläkin jaksan kävellä päivän Pietarin karuja ilman hissiä.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Pariisissa paljon matkusteleva ystäväni kertoo pariisilaisten olevan keskimäärin helsinkiläisiä lihavampia. Olin yllättynyt, koska olin aina kuvitellut etenkin ranskattarien olevan siroja ja hoikkia.
Miten niin? Kävin itte kesällä Pariisissa ja en nähnyt lihavia ihmisiä yhtään. Ihmettelin että miten se onnistuu ranskalaisilla. Paikallinen ystävä sanoi yhdestä läskistä että yleensä sellaiset ovat melkein aina turistteja, ei paikallisia. Kyllä tännepäin huomaa sen eron hyvin kuinka paljon ylipainoisia on. Vaikka mä en ollut ihan hirveen innostunut Pariisista niin tämä oli yksi juttu mistä myyt pitäis ottaa mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Pariisissa paljon matkusteleva ystäväni kertoo pariisilaisten olevan keskimäärin helsinkiläisiä lihavampia. Olin yllättynyt, koska olin aina kuvitellut etenkin ranskattarien olevan siroja ja hoikkia.
Miten niin? Kävin itte kesällä Pariisissa ja en nähnyt lihavia ihmisiä yhtään. Ihmettelin että miten se onnistuu ranskalaisilla. Paikallinen ystävä sanoi yhdestä läskistä että yleensä sellaiset ovat melkein aina turistteja, ei paikallisia. Kyllä tännepäin huomaa sen eron hyvin kuinka paljon ylipainoisia on. Vaikka mä en ollut ihan hirveen innostunut Pariisista niin tämä oli yksi juttu mistä myyt pitäis ottaa mallia.
Muut *
Pariisissa on myös isojen tyttöjen vaatekauppoja. Pyörtykää tiedosta.
Menkääpä käymään tavalliseen ruokakauppaan ruuhka-aikaan. Karisee hoikkuus ja tyylikkyys -kliseet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko yhteenkään Pariisi -tai Ranskakliseeseen. En ole käynyt paikassa, mutta yleistykset on yleistyksiä.
Ihan näkemieni asiallisten tv -dokumenttien perusteella en usko näihin "Siellä kaikki miehet tekee niin ja naiset taas näin"- höpöön.
Samalla tavalla idässä pitäisi olla näytillä vain nuoria ja pitkäsäärisiä, alle 30 -vuotiaita naisia. Ei ole.
Moni Ranska-klisee ei ole totta.
Ranskalaiset miehet ovat esim. surkeita rakastajia, koska ovat usein pieniä ja hinteliä, ja muna on samaa kaliiberia, ja taidot myös. Ranskalaiset puhuvat turisteille englantia, Bonjour ja Merci riittävät kielitaidoksi.
Osa taas on totta esim. ruoka on hyvää ja tyylissä löytyy.
Sai kyllä Lyonin kokoisessakin kaupungissa aika tuurilla vetää, jos englannilla pärjäsi edes puolta päivää.
Miehet siellä on lyhyenläntiä ja hinteliä. En syttynyt kyllä yhdellekään alkuperäiskansalaiselle.
Työpaikkojen hierarkisuus ja etikettiviidakko oli rasittavaa suomalaiseen suorasukaisuuteen verrattuna.
Ruoka ei oikeastaan ollut kovin hyvää. Hyvää italialaista sai, mutta sitten se ehta ranskalaisruoka jäi vähän pliisuksi. Ehkä satuin huonoihin ravintoloihin. Piirakat, leivonnaiset ja yleensäkin boulangerie/patisserie-tarjonta oli hyvää. Viinithän siellä nyt on aivan onaa luokkaansa. Kaljakaan ei ollut pöllömpää. Juustoista näen märkiä unia.
Lihoin vajaassa 9kk 6 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
En usko yhteenkään Pariisi -tai Ranskakliseeseen. En ole käynyt paikassa, mutta yleistykset on yleistyksiä.
Ihan näkemieni asiallisten tv -dokumenttien perusteella en usko näihin "Siellä kaikki miehet tekee niin ja naiset taas näin"- höpöön.
Samalla tavalla idässä pitäisi olla näytillä vain nuoria ja pitkäsäärisiä, alle 30 -vuotiaita naisia. Ei ole.
kyllä kliseet aina jostain alkunsa saa, ja pitävät paikkansa monen asian kohdalla. ei savua ilman tulta.
Vierailija kirjoitti:
Arto Nybergin haastattelussa juuri joku eukko sanoi ettei lihavia näy Pariisissa, koska eihän se ole mahdollista heidän liikkua siellä.
Syystä ettei siellä ole hissiä ja pitää olla hyvä kunto.
Kiva eli enpä mene sinne läskeineni vaikka kylläkin jaksan kävellä päivän Pietarin karuja ilman hissiä.
Mene läskeinesi Texasiin, niin tulee hoikka olo.
Asuin vuoden Pariisissa ja huomaamattani kyllä laihduin. Varmaan juuri tuon reippaan kävelyn määrän takia. Isoilla keskustan metroasemilla vaihtomatkat on pitkiä! Lisäksi siellä ei oikeastaan kukaan syönyt välipaloja eikä toisaalta kevyttuotteitakaan. Aterioilla taas nautittiin surutta kermaa ja juustoja. No vihanneksia enemmän kuin täällä. Jälkiruoat oli aina. Niin eipä ollut nälkäkään...
Päättelin, että arkiliikunta ja ruokarytmi laiduttivat ihan itsestään.
Täällä suomessa on ainakin niin lihavaa porukkaa että oikein hirvittää. Itsekään missään huippukunnossa ole mutta silti normaalin kokoinen. En tajua miten ihmiset pilaavat itsensä ja terveytensä vain koska eivät hallitse syömisiään tippakaan.
Eipä tullut mieleenkään Pariisin olevan ongelma. Lihava olen ja hyvin pääsin liikkumaan, joka päivä tuli käveltyä kymmenisen kilometriä. Kyllä mahduin jokaiseen hissiin ja kapeimmillakin kujilla oli helppo liikkua. Mistä joku on keksinytkin tuollaisen ongelman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt Pariisissa useita kertoja, painoindeksini on 44 enkä ole ikinä ajatellut että siellä olisi jotenkin vaikea liikkua. Itselleni on myös täysin uusi tieto tämä että siellä jotenkin syrjitään lihavia. Hyvin hienovaraista siinä tapauksessa koska en ikinä ole mitään sellaista havainnut.
Miten mahdut niistä metroporteista?
Itselläni on noin sama painoindeksi ja mahduin kyllä metroporteista matkatavaroineni. Ilman matkatavaroita ei ollut edes ongelmia. Asuin Pariisissa jokusen kuukauden. Ostin paikallisesta isojen kokojen liikkeestä muodikkaat housutkin. Nämä liikkeet oli juurikin paikallisille suunnattu: siellä puhuttiin vain ranskaa ja kyllä meitä painoindeksillisiä kävi asiakkaina (itse olin ainoa ulkomaalainen asiakas).
Eurostat-tilaston mukaan ylipainoisia (painoindeksi yli 25) oli vuonna 2014 ranskalaisista 47,2 % ja suomalaisista 54,7 %. Siis ranskalaisista melkein puolet ja suomalaisista vähän yli puolet. Ei ole iso ero. Pariisissa voivat kyllä olla hoikempia kuin muualla Ranskassa, mutta takuulla on ylipainoisia myös siellä. Ehkä piilottelevat esikaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi ei ehkä osaa erottaa amerikkalaisia turisteja pariisilaisista.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko Helsinginkin metroon saada sellaiset portit? Luulisi motivoivan normaalipainoisuuteen.
Lentokoneissa on sellaiset istuimet. Kyllä sen huomasi kun oli tullut lisää painoa.
Joko suomalaiset naiset ovat lihavempia kuin jenkkisiskonsa?
Vierailija kirjoitti:
Joko suomalaiset naiset ovat lihavempia kuin jenkkisiskonsa?
En jaksa uskoa että näin olisi. Ameriikassa on kuitenkin kaikki niin paljon isompaa.
Pariisi on kesällä täynnä amerikkalaisia turisteja, hyvin nekin pärjää.